Jihlava shání až 20 nových trolejbusů. Dopravní podnik našel finty, jak omezit konkurenci

V zadávacích podmínkách jsou dvě zásadní informace, které dopředu vylučují ze soutěže tureckého výrobce trolejbusů Bozankaya.
Dopravní podnik města Jihlavy vypsal zatím svoji největší zakázku na nové trolejbusy. V soutěži s odhadovanou cenou hledá výrobce, který do Jihlavy dodá až dvacet dvanáctimetrových trolejbusů. Městem vlastněná firma se dopředu rozhodla omezit počet účastníků svými požadavky v hodnocení či seznamem zemí, ze kterých se mohou hlásit.
Soutěž zveřejnil DPMJ na svém profilu zadavatele. Podle zadávací dokumentace má být až 14 trolejbusů parciálních, tedy s možností jet mimo troleje a šest klasických. Administrátorem zakázky je společnost Fiala, Tejkal a partneři, advokátní kancelář.
DPMJ nemusí odebrat všech dvacet trolejbusů, zavazuje se k odběru 6 běžných a 6 parciálních trolejbusů do 14 měsíců od účinnosti smlouvy a 3 parciálních do 17 měsíců. Na dalších pět bude mít opci, záležet bude hlavně na přidělení dotace.
Schválení jako výhoda
V zadávacích podmínkách jsou dvě zásadní informace, které dopředu vylučují ze soutěže tureckého výrobce trolejbusů Bozankaya. Nabídku může podat jen firma z členského státu Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru nebo Švýcarska. To Bozankaya není.
Novým způsobem, jak dopravní podnik omezuje konkurenci, je zahrnutí rozhodnutí o schválení typu trolejbusu do hodnocení nabídek. Tato skutečnost má váhu celkem 20 %. Dopředu tak znevýhodní případné výrobce, kteří pracují na novém trolejbusu, ale není ještě schválen. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže už v minulosti takový způsob omezení konkurence řešil, například v soutěži na nákup vodíkových autobusů pro Dopravní podnik Ostrava. Tehdy vyhověl námitce společnosti SOR Libchavy, která se nemohla přihlásit, protože ještě neměla referenční vozidlo. V řadě zemí není trolejbus ani schvalován jako drážní vozidlo, Jihlava požaduje ale rozhodnutí o schválení drážního vozidla.
DPMJ uspořádal před vypsáním soutěže předběžné tržní konzultace. Z pětice oslovených firem neodpověděl švýcarský výrobce Carrosserie HESS.
Tuzemský trh prošel v posledních pěti letech turbulentním vývojem. Po letech, kdy nabídky podávala jen Škoda Electric, došlo u některých zakázek k vítězství jiných výrobců, kteří se ale potýkali se zpožděním dodávek. Dopravní podniky ale zaznamenaly v těchto soutěžích velký pokles cen. Vývoj v posledních měsících ukazuje, že městem vlastněné firmy preferují takové soutěže, kam dorazí jen jedna nabídka. Podobně omezil konkurenci v nové soutěži Dopravní podnik hl. m. Prahy.
DPP: Během šesti let budeme potřebovat až 250 trolejbusů, kloubové půjdou na jihozápad