Jihlava plánuje výrazné rozšíření trolejbusů, nahradí autobusy v jihozápadní části města
Trolejbus Škoda 32Tr v Jihlavě. Foto: DPMJ
Záměr výstavby Jihozápadní trolejbusové tangenty vstoupil do procesu posouzení vlivů na okolí.
Bude fajn, az drivejsi bus linka 36, od unora parcialni trolejbus G pojede do Horniho Kosova celou cestu pod draty – v tomto projektu se toho dosahne jen polovina, ale dobry zacatek. Zmeny od 1.2.2023 graficky: https://www.jihlava.cz/assets/Image.ashx?id_org=5967&id_obrazky=116729
Když už chce někdo vrážet peníze do nových trolejových tras, tak by asi bylo vhodnější dotáhnout dráty ze Žižkovy ulice rovnou až do Horního Kosova (místo jen asi jinak zbytečného prodloužení jen k Rantířovské ulici) a trolejování ulice U Hřbitova teď zatím úplně vypustit. Oblast okolo ulice U Hřbitova frekvenci na další samostatnou čistě trolejbusovou linku s ekonomicky únosným intervalem rozhodně nevygeneruje a propojení až do Horního Kosova by bylo možno zdůvodnit aspoň vznikem další úplné okružní trolejové trasy.
Americká města, inspirujte se Jihlavou…
Už se začala inspirovat.
https://www.urban-transport-magazine.com/en/san-francisco-new-study-recommends-trolleybus-expansion/?fbclid=IwAR1VxTX1k2HWXL77VwSw4qoi7oLvEi_4Q8Joi1Z63DAvBeBL4300RyOPGu4
A prachy na výstavbu zloději z Jihlavského magistrátu ukradnou majitelům nemovitostí formou daně (výpalného) z nemovitosti, které je v Jihlavě 4,5x vyšší než v jiných obcích a kteří ten trolejbus třeba ani nikdy nevyužijí. Nemají se co hrabat v soukromém majetku, ať si ty prachy vyberou třeba na poplatcích za parkování svých služebních aut v cenném veřejném prostoru.
Kolik platíte roční dan za byt?
Ja v Praze absolutne smesnou castku, 120,-/rok coz je 10,-/mes. 😀
V prepoctu na rohliky cca 2 ks… 😀
To je záměr DPMJ, který ty peníze dává ze svého a z dotace, pane chytrý.
A jak jinak můžeme rozumět tomu vašemu tvrzení „dává ze svého a z dotace“, než že ta dotace je právě od magistrátu města Jihlavy, tedy i z peněz získaných od občanů z daní z nemovitostí?
Nechtějte vědět, kolik je zcela běžné platit v rámci daně z nemovitosti na západ od nás.
Ale kecy.. Vetšina měst má koeficient 2,5-3,5..
Maji treba nizsi koeficient, ale nekde maji vyssi zakladni sazbu dane g nemovitych veci…
Ta část U hřbitova je naprostá blbost podle mě…navíc tam prostě najednou trať končí. Nechápu, jak to mají v plánu tam vést linky teda. Ten zbytek je super, to můžou rovnou postavit troleje po Rantířovské až na Horní Kosov.
Blbost to určitě není, ten kousek se dokončí. Prozatím se projekt ukončil tam, protože se rozhoduje, jestli napojení na Žižkovu bude skrz vodárny nebo ne.
Blbost to není, daná lokalita je celkem odloučená.
Na Rantířovské již sloupy stojí, Lipová ještě není připravena, ale zde souhlasím, s ohledem na vytíženost úseku by to význam mělo.
Vypadá to pěkně, zejména zatrolejování Hradební hodnotím pozitivně, bylo by fajn využít MHD i zastávku Hradební (pěšky do města kousek).
Trochu mě ale překvapuje,že se plánuje rozvoj sítě zrovna tímhle směrem,když stávající doprava je tam spíš omezována (postupné osekávání linek D+F, které už tak byly zhoršením proti původním B+BI, linka H je jednosměrná a má omezený rozsah provozu, jediná použitelná linka je de facto G/ex 3).
Troleje v Hradební ulici = budiž, to jistě, modernizace stávajících tratí = budiž, nová měnírna = budiž, ale jinak – k čemu potom budou trolejbusy s bateriemi, když se předpokládá, že jiné by mít jihlavský DP ani neměl? To se ty investice do nových relativně krátkých kusů tratí skutečně vyplatí?
Jak budiž, modernizace je potřeba a výstavba, navíc v centrální části města, kde jede většina spojů, také. A kde je psáno, že DP má kupovat jen vozy s baterií? Tohle je info vycucaná z prstu, navíc, když baterie odejdou, kdo zaplatí nové? Snazší a levnější je baterku vyhodit a jezdit jen pod drátem. A napřed si zjistěte ekonomický aspekt. Nabíjecí místo pro Jeden vůz stojí jako 3/4 měnírny, která ale dokáže napájet vozů třeba 10. Dále samotná baterie pro trolejbus stojí 2 mil (elektrobus násobně více), ale životnost 5-8 let. Víte co stojí trolejbusová trať, která má životnost sloupů 100… Číst vice »
Nevím, proč se rozčilujete: asi opravdu neznáte význam slova BUDIŽ, když nechápete, že vhodnost dostavby trati v Hradební ulici, výstavbu nové měnírny a ani potřebu modernizace stávajících tratí jsem přece nezpochybňoval – ale zjevně nejsem ani zdaleka sám, kdo nevidí smysl v záměru budovat troleje v krátkých úsecích k Rantířovské ulici a zvláště tom do ulice U Hřbitova, kam teď nejezdí žádná MHD, tedy ani autobus., který by snad mohl vybudování trolejbusové trati aspoň trochu ospravedlňovat. V ostatním, zejména pokud jde o vaše ekonomické teorie, nemáte pravdu už vůbec: při svém hodnocení výhodnosti rozšiřování trolejové sítě v kontextu s možností… Číst vice »
A to, že tam nic nejede tu situaci ospravedlňuje? Narozdíl od Vás znám historii toho sídliště i plánů na uliční síť i síť MHD. Bohužel ani 50 let od prvotních plánů na zavedení trolejbusů nedošlo k zavedení alespoň bus a že tato lokalita dopravu potřebuje. Nejen kvůli věkovému průměru, ale i kvůli typu zástavby. Litera zákona je splňena linkou 7, jenže ani ta poblíž nezastavuje a má i jiný účel, než vnitroměstskou dopravu. Nebojím se, že si linka nenajde vytížení. Zástavba na to tam je. Právěže ta finanční data znám, tak nemám důvod sedět tie a doufat, že někdo zapomene… Číst vice »
A to jsem se chtěl zeptat, to dnešní trolejbusy snad neumí rekuperovat, nebo snad lze rekuperovat jen do baterie? A když ta baterie je plná, tak co? To se bude energie mařit v odporníku? Toto jste napsal opravdu blbost. Nejen, že rekuperaci zvládaly už trolejbusy Tatra T400, ale ano, novodobě to je záležitost po r. 2000, ale navíc trolejbus na drátech rekuperuje do sítě, což v případě Jihlavy v reálu znamená odevšad všude (vyjma 4 nových úseků).
Má to svoje důvody. Hlavním je větší variabilita linek, protože trať na Hradební citelně chybí. A dalším hlavním důvodem je zavedení MHD do míst, kde se dnes nejezdí, což je lokalita U Hřbitova.
Rozšíření se plánuje i směrem na Rantířovskou ulici. Pak to jsou rekonstrukce současných tratí.
A jedna technická libůstka – křižovatka Hradební x Znojemská má být všesměrová a projektoval ji kamarád. Je tudíž jediným člověkem v Česku, který něco takového vytvořil. 🙂
V cem to unikum presne spociva, smim-li se zeptat?
V tom, že taková křižovatka zatím neexistuje. A pokud se postaví, bude tudíž jediná v Česku. Křižovatka s 12 směry, nejblíž tomu je křižovatka v Opavě, která má 11 směrů.
Nebylo by vlastně jednodušší natáhnout nad křižovatkou síť jako na autodromu? 🙂
To už by skoro bylo na trolejbusový kruhový objezd.
sice ano, ale křižovatka jako taková by byla zabitá. Provoz na křižovatce překročil propustnost kruháče.
To bude krásný 😀, už se těším na ten vyhybek, sjížděček atd. To bude radosti. Ale zadrátování hradební a převedení části provozu z náměstí sem hodnotím jako super počin.
V dané oblasti jezdí 3 bus linky – 7,9 a 31, žádná nejede více než 1x za hodinu, mimo 7 jsou jsou dokonce jednotlivé spoje za den. Argumentace zklidněním je tedy dost mimo, pokud chtějí rozvoj (který jim přeji), upraví linkové vedení a 7 s 9 převedou na parciální trolejbusy tak O.K.
Spíše jde o rozvoj linkového vedení a především možností nových spojení, než nahrazení autobusů
Spíše se jedná o rozvoj do míst která jsou desítky let opomíjená, resp. po 50 letech se podaří naplnit původní plány, ač v mírně odlišné podobě.
„V Žižkově ulici má být modernizována trať stávající, přičemž mezi ulicemi Seifertova a Ke Skalce vznikne nové trolejové propojení.“
V tomto úseku už trolejové vedení bylo, ale bylo sneseno. Sloupy tam stále jsou.
Jinak nevím, které autobusy by mohly být nahrazeny, už teď tu oblast obsluhují skoro výhradně trolejbusy. Kromě busu 7, ale ten určitě zůstane. Spíše půjde o nové trolejbusové linky nebo přetrasování stávajících.
A to zadrátování i s měnírnou vyjde levněji než elektrobusy? Tady je něco špatně…
I elektrobusy potřebují pro nabíjení nějakou infrastrukturu a po několika letech ještě výměnu baterií.
Elektrobusy tu měnírnu potřeují taky. Přinejmenším navýšení kapacity těch současných. A nebo jednu novou.
Každý elektrobusový stojan je v podstatě měnírna.
Takže naopak, jedna měnírna pro provoz a nabíjení XY trolejbusů je logicky levnější cesta a je to tak správně.
A co je špatně. Zjistěte si, kolik stojí baterka do trolejbusu a i do elektrobusu, kolik stojí nabíjecí stojan pro JEDEN vůz, kolik měnírna pro 10 vozů, jakou má ta baterie životnost životnost, kolik utratíte za jejich výměnu a kolik stojí trolejové vedení s životností troleje 40-50 let a sloupů (které slouží i pro VO, tudíž je to zefektivnění investice) 100 let. Kolik vozů navíc budete potřebovat pro zajištění stejného rozsahu služeb a pak podobnou blbost nenapíšete.