Jičín má severovýchodní obchvat, centrum města se zbaví tisíců aut
Město o obchvat usilovalo dvacet let, kamiony už nebudou muset projíždět kolem škol či nemocnice.
Silničáři dnes otevřeli severovýchodní obchvat Jičína. Sedmnáctitisícové město se díky stavbě zbaví tisíců automobilů tranzitní dopravy vedoucí směrem na Semily a naopak. Stavba o délce 3,5 kilometru začala v roce 2018 a přišla na více než 210 milionů korun včetně DPH. Investorem byl Královéhradecký kraj, který na stavbu získal dotaci z evropského programu IROP. Město Jičín významně pomohlo s výkupy pozemků pro obchvat. O postavení obchvatu město usilovalo téměř 20 let.
„Obchvat přinese městu obrovskou úlevu od dopravy. Odvede tranzitní dopravu čítající 3000 aut denně, z toho asi 200 těžkých kamionů. Nově pojedou v polích za městem,“ řekl místostarosta Jičína Petr Hamáček (KDU-ČSL). Dokončením severovýchodního obchvatu vedou již všechny důležité tranzitní silnice mimo město. Nová silnice je už v některých mapách, například Mapy.cz.
Stavba je přeložkou silnice druhé třídy II/286 v úseku Robousy – Valdice. Dosud frekventovaná silnice vedla v Jičíně středem města. Kamiony a auta míjely například nemocnici, gymnázium, sportovní areál a známou lipovou alej. Po nové silnici se auta vyhnou i obci Valdice s 1400 obyvateli. Obchvat je podle hejtmana Martina Červíčka (ODS) pro Jičín důležitý i kvůli napojení města na budoucí dálnici D35.
Silnice začíná u jičínské čtvrti Robousy a končí na severní straně Valdic. Součástí stavby jsou i protihlukové stěny a dva podchody, jeden u Robous a druhý přibližně v polovině nové komunikace. Stavbaři v polích za Jičínem kvůli stavbě přemístili přes 90 000 metrů krychlových zeminy. „Po spuštění provozu proběhne ještě hluková studie, která ověří dodržování norem v blízkosti obce Robousy,“ uvedl Jiří Albrecht ze společnosti M – Silnice, která obchvat postavila.
Stavba téměř za čtvrt miliardy korun
Celkové náklady stavby včetně výkupů pozemků a projektové dokumentace přišly asi na 240 milionů korun. Šlo tak o jednu z nejvýznamnějších investic do krajské silniční sítě v posledních letech.
Jičín je významným regionálním dopravním uzlem. Kříží se tam hlavní silniční tahy od Mladé Boleslavi do Krkonoš a od Liberce do Hradce Králové. Doprava na těchto tazích už Jičín míjí po dříve vybudovaných obchvatech.
Silničáři v Královéhradeckém kraji aktuálně stavějí obchvaty Doudleb nad Orlicí a Domašína na Rychnovsku. Stavbu obchvatu Doudleb na silnici I/11 zahájilo Ředitelství silnic a dálnic ČR v dubnu, řidičům by obchvat měl začít sloužit v listopadu 2022. Kraj nyní nákladem 65 milionů korun buduje obchvat obce Domašín, který leží na jedné z hlavních přístupových cest do zóny Solnice – Kvasiny. Loni kraj otevřel severní obchvat Opočna, který je dlouhý 2,16 kilometru a přišel na 147 milionů korun.
Stavby dalších obchvatů jsou v přípravě. ŘSD nyní vypsalo tendr na stavbu obchvatu Nové Paky na Jičínsku. Předpokládaná hodnota zakázky je 1,6 miliardy korun bez DPH. Stavba obchvatu o délce 8,5 kilometru má pravomocné stavební povolení a výstavba by mohla začít v posledním čtvrtletí letošního roku.
Čtyřkilometrový obchvat Rychnova nad Kněžnou za přibližně 600 milionů korun by se mohl začít stavět v roce 2023 a auta by po něm mohla jezdit o dva roky později. U jižního obchvatu Častolovic na Rychnovsku o délce 3,6 kilometru ŘSD počítá se zahájením v roce 2026 a uvedením do provozu v roce 2028. V roce 2022 by ŘSD chtělo zahájit stavbu dokončení obchvatu Solnice o délce 1,7 kilometru s náklady asi 420 milionů korun. Tranzitní doprava by Solnici měla míjet v roce 2023.
ČTK