„Jezdíme jak draci, ale prý to nevydělává.“ Československá plavba Labská po 100 letech končí
Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.

V době největší slávy měla společnost tisíce zaměstnanců a stovky lodí.
V době největší slávy měla společnost tisíce zaměstnanců a stovky lodí.
200 000 Kč vkladu a zahraniční vlastník. Zázrak, že fungovala tak dlouho.
Valivy odpor na lodi je zdaleka nejnižší, nižší než na zeleznici a na silnici. Tolik technická. Pokud by se lodě modernizovaly úspornými ekologickými motory, nic by se nevyrovnalo urovni ekologie kterou by tento druh dopravy mohl poskytnout. Řeka musí žít, je třeba ji zachovat i jako dopravní cestu, je potřeba (ze strategických důvodů) zachovat přístup do přístavu v Hamburku (o to asi Němcům jde) Zrušit CSPLA je chyba, ať to převezme stát.
Stát nemá být popelnice, do které se hází rozbité nepoužitelné věci.
Vše ale nemůže být vždy a všude na komerční bázi. Stát má pomáhat tam, kde je strategický nebo veřejný zajem apod. Což ale přístup po vodě k moři a k pozemkům které má ČR v Hamburku bezesporu je.
Nějak nerozumím myšlence, že pohyb v prostředí 800x hustším generuje menší odpor, než opačně. Když si udělám pokus a mávnu rukou ve vodě, tak je to zcela jednoznačně náročnější, než totéž ve vzduchu 😉 A teď seriózněji – naši vodní šotouši rádi zapomínají základy fyziky. Nepochybuji o tom, že vodní doprava je ekologická a ekonomicky efektivní. Ale je to tam, kde jsou pro to přírodní podmínky. Srovnejte si Labe v Ústí (průměr 140m3/s) třeba s Rýnem v Basileji (průměr 770m3/s). Používání relativně úzkých a mělkých plavebních kanálů, kde se plně projeví neefektivita pohybu a odpor daný mj. Fraudovým číslem je… Číst vice »
Omluva Williamu Froude – číslo je Froudovo, nikoli Fraudovo 🙂
To je ale také kromě počasí také věcí nakládání s vodními zdroji, jejich regulací a celkově jak se zachází s zde v ČR s vodou. Což prostě není ideální. S tím co lze udělat pro to aby ty podmínky byly lepší apod.
Jak zvýšíte průtok Labe v Ústí 5x???
ČSA v čudu, CSPLA v cudu. Na co tedy budeme moci být hrdí? Nebude žádná (100let a více) tradice.
A taky OPBH je dávno v čudu, ale kde-tu ještě funguje SRPŠ
Proč se neangazuji ekologické organizace? Proč ekologové neshani penize na to aby to odkoupili a sami ekologicky provozovali?
Nepíšou, že se zastaví plavba na Labi. Jen se již nebude plavit ČSPLO. Pokud měli zakázek dost (jak psali a není všechno mimo ČR), tak je převezme někdo jiný.
Jaktože ekologové kterým vadí dálnice proti kterým neustále podávají námitky a kterým vadí spalovací auta nekrici? Proč je vlastními těly nezachraňují? Jaktoze jsou potichu?
Značka ČSPL měla v Evropě zvuk. Němci už zkoušeli koupit i EVD, ti zatím neprodali. Ekonom si jako všichni v historii po privatizaci namastí kapsu při zbavování se zbytku lodí a lidi vyhodí. Z firmy, která měla až 4000 zaměstnanců a nyní 46? Je opravdu nehoráznost, že tento stát již téměř nebude mít možnost přístupu do námořních přístavů bez poplatku za přepravní cestu. Doprava čekoli velkého bude mít v budoucnu velký problém. „Apropó“ proč stát takovou firmu v roce 1922 zakládal?
EVD, na ně jsi hrdý, každý den se za tohoto největšího českého rejdaře raduješ? Lidi jako vy jsou falešní vlastenci. Umí jenom vzdychat, když je něco špatně. Ale když je něco dobře, je jim to úplně jedno.
Falešní vlastenci. Znají jenom pár starých věcí z minulosti. O současnosti neví mnoho, neumí se učit nové věci, je to moc složité, málo jednoduché. Tak to vyřeší tím, že si zanadávají.
Je smutné, kolik tradičních firem přežilo několik „režimů“, ale nepřežilo „posametový kapitalismus“. Mám na tu „plavbu“ krásné vzpomínky z dětství. Z Ústeckého přístavu jsme často vyplouvali do Děčína nebo Hřenska na výlety. Děčínský přístav připomínal takové „nádraží u vody“, impozantní interiér s pokladnami, občerstvením, po hale korzovali kapitáni a personál v uniformách, lístky se daly koupit na velké lodě s restaurací, ale i na rychlé „křídlové čluny“ lidově přezdívané „rakety“, vše v pravidelném jízdním řádu. Z kraje „devadesátek“ jsem to chtěl dopřát malému synovi, ale pohořel jsem. Do děčínské zoologické zahrady jsme nakonec jeli vlakem a do Hřenska později autem.
Nespletl jste si náhodou děčínský osobní přístav s bratislavským? V Bratislavě je skutečně „nádraží u vody“, odkud odjíždějí rychlolodě, restaurační lodě i ubytovací lodě. Nějak si neumím představit, že z Děčína vyplouvá hydrofoil do Hřenska. Od Ústí (n.L) se až po ústí (za Hamburgem) Labe klikatí a je úzké, že by se tam „raketa“ ani nerozjela.
Jezdili jako draci, ale ne u nás. Kolegy syn roky dělal šífáka, ale v Německu, Holandsku apod. Začal v devadesátých letech na Labi a skončil u máselníků. Zabalil to cca 3 roky dozadu, nebyla voda, tak se neplavilo ani v Německu na Rýnu.
Po Labi teď pendluje jeden šíf co vozí písek do betonárky v Praze a jinak jachty a výletní lodě.
Ani za toho bolševika to nebylo slavné, šífy s uhlím a nic víc.
Na Rýnu plavba zastavena nikdy nebyla (jsem tam 33 let), pouze omezena v úseku St. Goar-Bingen v roce 2018, kdy bylo pár dní v Kaubu pouze 25 cm, což znamená že se mohlo jezdit naloženo na cca 120 cm. Moc lodí, které mohou takto specificky málo naložit není, ale šlo to. My jsme v té době jezdili Karlsruhe-Speyer s +/- 250-300 tunama, naložený na 130-140 cm ponoru.
Takže vlastně bude končit i legendární RIO 2
Nebude, RIO 2 patří EVD.
tak to jo
Určitě vycházely dělníky.
Jasně, po shodech je scházeli
Ale kde, to byl překlep. Že prý dřív vycházely deníky.
Klasický německý scénář – levné koupit konkurenci a pak zavřít.
Ekologie nikoho nezajímá.
Také jsem zažil. 🙁
Ano, zlí Němci skupují vše skvělé české a pak to jen tak zavřou… 🤦♂️ Proberte se…
Jestli to koupili levně ,tak ta konkurence asi stála za prd.
Po aerolinkách další“ úspěch“ této vlády. Další stoletá firma nepřežila.
Jsem nevěděl, že soukromou společnost vlastní vláda. To už fakt musí být diagnóza, psát tyhlety komenty pod každý příspěvek.
Jo a Mitasku šel Fyjala taky zavřít osobně.
Mitas pořád vyrábí, pneu závod s několika stovkami zaměstnanců má i v Otrokovicích, gumárnu ve Zlíně (zkrátka v centru gumárenství). V Praze nechává administrativu a obchodní odd., blázen by nechával továrnu v drahé Praze.
No tak papaláši mají v Praze dům, to se ví….
To jistě ne, ale za jeho vlády došlo k masivnímu nárůstu cen energií atd., takže se máme všichni neskutečně skvěle, že?
Ať by tam byl kdokoliv, tak by to dopadlo stejně.
No, já nevím, Němci to převzali v roce 2018. To tady byla jiná vláda.
No tak hlavně, že se staví ty zvedací mosty, že …
Hotelové lodě plují dál a zbývající nákladní dopravci taktéž. Brečíte nad rozlitým mlékem.
Zní to tak, že Rhenus Group. se rozhodl pro reorganizaci portfolia podnikání. A jelikož nejspíš dělá hlavně klasickou logistiku, jezdí s kamiony a (možná) vozí kontejnery mezi sklady, tak vození písku po vodě se firma už věnovat nechce.
Ne, jde o reorganizaci odštěpených zahraničních závodů, mají svým způsobem flotilu v Německu.
Už jen otázka, kdy přijde na řadu česká pošta a české dráhy…
V případě zbytečného zkostnatělého molochu Česká pošta, čím dříve, tím lépe, k ničemu není.
O České poště si napřed něco nastudujte, než budete vykřikovat pitomosti.
Ty strategické služby, co jim stát dobrovolně „nabagroval“ jako datové schránky apod. by určitě dokázaly provozovat i jiné firmy a moc bych se nedivil, že i daleko lépe a za méně peněz.
zcela určitě, třeba systém spamů kterými mi Česká pošta nabízela to , ovšem za pravidelný poplatek, že mi bude ve schránce zachovávat staré zprávy, opravdu spiš připomínal akci na “ vytěžení důchodce“ . Nemluvě o tom, že takovou službu poskytuje obyčejný soukromý mail zdarma…
Zrovna Česká pošta je naprosto zbytečná firma. Balíky zvládají soukromé firmy a papírové dopisy jsou přežitá forma komunikace.
Je vidět, že se vyznáš. Nebo tedy asi ne, ale důležité je mít názor…
Víš ještě o něčem co nepoužíváš a je to proto zbytečné? Nedávno se řešilo, že jsou zbyteční hasiči. Hořelo u tebe někdy?
Fakt srovnáváme hasiče a českou poštu? Jako opravdu?
no jestli se u vás doma řešilo, že jsou zbyteční hasiči, tak je to vaše tragédie , ale srovnávat hasiče s Českou poštou, to chce „vodvahu“…
Jasně a obsílky k soudu a z úřadů budou tetovat na čelo?
Lukáši, máte internet? Asi ano, když tu píšete. Skvěle, tak si najděte, co je datová schránka.
VRTjecesto, máte úplnou sbírku zákonů?
Fajn, tak mi v ní najděte povinnost občanů mít datovou schránku.
(ano, mohl bych svůj příspěvek napsat slušně a neútočně. Ale vy byste tak nepochopil, že zde zbytečně útočně píšete vy)
Hned vedle píšu, že na službu doručování soudních obsílek si stát může zasmluvnit firmu. To není dogma, že to musí být pošta. Jako klidně ať se to dál pošta jmenuje, ale proboha, ať už to není s.p.
A té smluvní firmě bude stát platit víc, ta už to nebude dělat pod náklady jako pošta. Ale pravičáci budou spokojení, protože na tom mohou vydělávat.
Víc než České Poště? Ale jděte… A s úspěšností doručování (špatně doručené výzvy k vyzvednutí, a tím neplatné fikce doručení) se vyplatí úřadům doručovat tyto zásilky osobně…
Zákony se dají změnit.
Ostatně, plán nařídit datovku těm, kdo se v přechozím obdobím někam přihlašovali identitou občana, v zákoně už byl. A byl na poslední chvíli vypuštěn.
Bohužel je to tak.
Člověk si nemůže být jist ni životem, ni majetkem, zasedá-li parlament.
Zákon lze změnit. Již nyní je spousta věcí povinné přes DS.
Nevím, v kterém století tihle lidé žijou…
Sice je to již povinné, ale někteří úředníci stále raději pošlou obálku. Dělali to tak desetiletí, tak se to přeci nebudou před důchodem učit.
Úředníci sami o sobě „obálku“ nepošlou. Jsou na to stanovena interní pravidla.
Někde v zákoně je uvedeno že obyvatel ČR musí mít internet nebo datovou schránku? Neslyšel jsem o tom.
Datove schranky Vam neco rikaji?
A jak bude státní moc komunikovat s těmi, co datovku nemají a nechtěji?
Pošle to PPL nebo něčím podobným? Bude to spolehlivější, rychlejší i levnější.
U ČP je právní garance doručení zásilky a stát na to spoléhá (sice to tedy moc nefunguje, ale to už je jiná věc).
Pokud by PPL nebo kdokoliv jiný měl garantovat a auditovat doručení jakékoliv zásilky, aby jakožto soukromá firma prokázal, že doručil dané fyzické osobě soudní obsílku, pak by i ty jejich ceny byly o dost výše.
Plus tedy je otázkou, jestli by nějaká soukromá firma doručování listovních zásilek vůbec chtěla..
Pak se nabízí otázka proč jediné zásilky kterých jsem se nikdy nedočkal doručovala pošta?
Asi nejde o doručení, nýbrž o prokázání doručení :o)
Taky to může být tím, že všechny zásilky, které Vám někdo poslal, doručovala právě pošta.
Tím to nebude. Pokud je na výběr tak volím cokoliv co není pošta. Pokud eshop výběr nenabízí tak doufám že se to poště do ruk nedostane.
Zasmluvní se firma, která to bude pro stát dělat. Ale na to není třeba státní podnik.
nebo policie nebo soudní zřízenec
Jednoduše:
buď si založí stát vlastní doručovací službu, nebo se vypíše výběrové řízení a nebo se nařídí datová schránka povinně.
Mě se líbí všechny tyto formy přikazování … považuji za vyvážené a legitimní, že musí mít datovku lidé s IČ-em, ale proč proboha chcete nutit řadového občana dělat něco, co mu hrubě nevyhovuje, ale zejména osobám, které holt svým naturelem nebo schopnostmi nejsou PC friendly? Napadlo Vás někdy, že i na Vás přijde pokročilý věk, technologie poletí tryskem dál a výš a Vy si jednoho dne uvědomíte, že už tomu trysku nestačíte nebo že jej máte za celý život tak akorát dost?!? Nechtějte „budovat“ nové „vysoké prahy“, které třeba i početní starší důchodci nebo i mladší ale limitovaní stačit nebudou… Číst vice »
A proč vy chcete lidem nařizovat zkracovat si život interakcí s velvyslanectvím oekla
No úplně vhohode 50% lidi má datovou schránku a ostatní jde vyřešit přes soukromou firmu
Podnikatelé ji musí mít všichni. Já mám… a už mi nic papírově nepřišlo.
Datová schránka. Už byla zřízena spoustě subjektů že zákona, časem dojde na všechny. A těch pár dopisu důchodcům, co DS mit nebudou zvládne doručit kdokoli jiný.
Co se týče kvality doručení, tak si Pošta a soukromé firmy nemají co závidět. Problémy jsou se všemi.
To je populisický kec. Se všemi problémy opravdu nejsou, ale zrovna Česká pošta mezi ně rozhodně nepatří. Vlastním eshop 8 let a zkušenosti mám opravdu bohaté. Je pravda, že existují i jiné méně spolehlivé firmy a to většinou (ne výhradně)ty nejlevnější. Pokud si je zákazník vybírá, pak nabere dojmu, že všichni stojí za prd.
A co důchody,SIPO,soudní obsílky…atd. ??
Důchody dávno chodí na účty, sipo?… ??? proč? na obsílky je datová schránka. Co tam máte dál?
Na obsílky není datová schránka ….povinná není a věřím že ani nebude. Co tam máte dál?
Jen Balík si může myslet,že Česká pošta zde je jen kvůli balíkům.
Další dvě velvyslanectví „pekla“ v ČR? Zatímco se ČD od pekla slušně vzdalují, Pošta nechť tam zhyne.
no vzdalují… sem zvědavej na to, co předvedou ve výběrku pro pid, tam někde se to rozlouskne.
Česká pošta hyne už 20 let na absolutně neschopný management. A můžou za to ti, kdo ho tam jmenovali a udržují.
Nikdo se nepozastaví nad tím, že ten fňukal srovnává nějakého dávno soukromého malého říčního rejdaře s velkými státními podniky? A že schválně neumí napsat Č.
Včera bylo pozdě.
Podíval jsem se do jejich výročky za rok 2023 a je mi celkem jasné, proč to balí. Rok 2023 skončil černou nulou, rok 2022 v mírné ztrátě, pokles tržeb plavidel 20 % jen za rok 2023, a především záporný vlastní kapitál, přičemž mateřská společnost slíbila, že bude firmu nejméně 12 měsíců finančně podporovat. Takže se zřejmě vloni matka snažila dceřinku zachránit, ale když teď dostali do ruky předběžnou účetní závěrku 2024, tak pochopili, že je to marné.
Asi to prostě nevydělává…
Největším problémem budou asi vodní cesty… ta labská je splavná jen občas, ale celoročně už není pořádně splavný ani Rýn… a ani Dunaj. Buď se nepluje kvůli povodním nebo kvůli suchu. To znamená vozit méně nákladu, kvůli ponoru, ale fixní náklady zůstávají stejné. A ono pomalu docházejí i suroviny, které lze přepravovat a u kterých nezáleží jestli je loď dopraví za týden nebo za měsíc.
Tak nejvetsi problem je zde neschopnost vedeni firmy, kdy ani zahranicni vlastnik nebyl schopny firmu dobre provozovat a reformovat. Je zvlastni, ze i v te bide ve ktere se u nas vodni doprava nachazi tu existuje spolecnost, ktera funguje.
Však si taky rejdaři pořád stěžovali, že by jezdili jak o život, ale potřebují postavit pár jezů aby to šlo. A mezitím tu máme miliony kamionů, co tu vodu nepotřebují a pokud zákazník nikam nepospíchá, může použít koleje. Ale třeba se jednou bude muset vykazovat, jak firma získala materiál a kdo uvede vodní cestu, dostane daňové zvýhodnění 😁
Smutné…..
Stihnuli to skoro stejně s ČSA. Některé druhy dopravy prostě vnitrozemské národy samostatně provozovat nechtějí…
To není o národu. Rozhodl soukromý vlastník, v případě ČSPLA zřejmě navíc zahraniční. Národ (stát) by neměl podnikat. Měl by ovšem vytvářet dobré podmínky pro podnikání. Pokud v případě říční platby ty podmínky dobré jsou, předpokládám, že lodě někdo koupí, zaměstnance přijme a bude plavbu dál provozovat.
ČSA jsou jiný příběh, tam to čeští majitelé v podstatě vytunelovali ve prospěch Smartwings (i když to nebylo to klasické tunelování ve stylu 90. let, bylo to v rámci řešení covidové krize).
skončí.li činnost už nikdy nenaváže.. profesionálové svoje znalosti nikomu nepředají (tak jako v ostatních oborech)
Není pravda. Například po krachu Tesly Pardubice vznikly nejdřív tři menší firmy a pak jejich fúzí velmi úspěšná firma ERA. Samozřejmě u lodní dopravy je to složitější, protože jsou potřeba lodě, které nejsou zrovna levné.
Jaké znalosti, tajemství vesmíru? Trapný trolling. Harakiri udělají, viďte.
Na ČSA se spíše ptejte pana Tvrdíka a pár lidí před ním a po něm, nemýlím li se od ČSSD… To jsou hlavní hrobníci jedněch z nejstarších aerolinií na světě.
ČSA prakticky neskoncily jen se prejmenovali.
Národní letecký dopravce s českým majitelem a sídlem je Smartwings, tak nemusíte vzdychat nad starými novinami. Dokonce tu Čsa koupil.
Pro vás byl tento rejdař česká firma? Najednou? Když fungovala tak ne, to byli určo cizáci. Když skončí, tak najednou je česká, klasika.
Kolik jiných českých rejdařských firem znáte, tohle opravdu nebyla jediná. Radujete se nad nimi? Nebo jsou vám úplně jedno a jenom čekáte, až si můžete povzdychat.