posily_do_teamu

„Jezdíme jak draci, ale prý to nevydělává.“ Československá plavba Labská po 100 letech končí

Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.

V době největší slávy měla společnost tisíce zaměstnanců a stovky lodí.

Odebírat
Upozornit na
guest
105 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JindraS

200 000 Kč vkladu a zahraniční vlastník. Zázrak, že fungovala tak dlouho.

Marek

Valivy odpor na lodi je zdaleka nejnižší, nižší než na zeleznici a na silnici. Tolik technická. Pokud by se lodě modernizovaly úspornými ekologickými motory, nic by se nevyrovnalo urovni ekologie kterou by tento druh dopravy mohl poskytnout. Řeka musí žít, je třeba ji zachovat i jako dopravní cestu, je potřeba (ze strategických důvodů) zachovat přístup do přístavu v Hamburku (o to asi Němcům jde) Zrušit CSPLA je chyba, ať to převezme stát.

hroch.obojzivelny

Stát nemá být popelnice, do které se hází rozbité nepoužitelné věci.

Marek

Vše ale nemůže být vždy a všude na komerční bázi. Stát má pomáhat tam, kde je strategický nebo veřejný zajem apod. Což ale přístup po vodě k moři a k pozemkům které má ČR v Hamburku bezesporu je.

Dusanh

Nějak nerozumím myšlence, že pohyb v prostředí 800x hustším generuje menší odpor, než opačně. Když si udělám pokus a mávnu rukou ve vodě, tak je to zcela jednoznačně náročnější, než totéž ve vzduchu 😉 A teď seriózněji – naši vodní šotouši rádi zapomínají základy fyziky. Nepochybuji o tom, že vodní doprava je ekologická a ekonomicky efektivní. Ale je to tam, kde jsou pro to přírodní podmínky. Srovnejte si Labe v Ústí (průměr 140m3/s) třeba s Rýnem v Basileji (průměr 770m3/s). Používání relativně úzkých a mělkých plavebních kanálů, kde se plně projeví neefektivita pohybu a odpor daný mj. Fraudovým číslem je… Číst vice »

Dusanh

Omluva Williamu Froude – číslo je Froudovo, nikoli Fraudovo 🙂

Marek

To je ale také kromě počasí také věcí nakládání s vodními zdroji, jejich regulací a celkově jak se zachází s zde v ČR s vodou. Což prostě není ideální. S tím co lze udělat pro to aby ty podmínky byly lepší apod.

Dusanh

Jak zvýšíte průtok Labe v Ústí 5x???

Marek

ČSA v čudu, CSPLA v cudu. Na co tedy budeme moci být hrdí? Nebude žádná (100let a více) tradice.

PeS

A taky OPBH je dávno v čudu, ale kde-tu ještě funguje SRPŠ

Marek

Proč se neangazuji ekologické organizace? Proč ekologové neshani penize na to aby to odkoupili a sami ekologicky provozovali?

Olfi

Nepíšou, že se zastaví plavba na Labi. Jen se již nebude plavit ČSPLO. Pokud měli zakázek dost (jak psali a není všechno mimo ČR), tak je převezme někdo jiný.

Marek

Jaktože ekologové kterým vadí dálnice proti kterým neustále podávají námitky a kterým vadí spalovací auta nekrici? Proč je vlastními těly nezachraňují? Jaktoze jsou potichu?

Blátošlap

Značka ČSPL měla v Evropě zvuk. Němci už zkoušeli koupit i EVD, ti zatím neprodali. Ekonom si jako všichni v historii po privatizaci namastí kapsu při zbavování se zbytku lodí a lidi vyhodí. Z firmy, která měla až 4000 zaměstnanců a nyní 46? Je opravdu nehoráznost, že tento stát již téměř nebude mít možnost přístupu do námořních přístavů bez poplatku za přepravní cestu. Doprava čekoli velkého bude mít v budoucnu velký problém. „Apropó“ proč stát takovou firmu v roce 1922 zakládal?

Sáček

EVD, na ně jsi hrdý, každý den se za tohoto největšího českého rejdaře raduješ? Lidi jako vy jsou falešní vlastenci. Umí jenom vzdychat, když je něco špatně. Ale když je něco dobře, je jim to úplně jedno.
Falešní vlastenci. Znají jenom pár starých věcí z minulosti. O současnosti neví mnoho, neumí se učit nové věci, je to moc složité, málo jednoduché. Tak to vyřeší tím, že si zanadávají.

Jiří

Je smutné, kolik tradičních firem přežilo několik „režimů“, ale nepřežilo „posametový kapitalismus“. Mám na tu „plavbu“ krásné vzpomínky z dětství. Z Ústeckého přístavu jsme často vyplouvali do Děčína nebo Hřenska na výlety. Děčínský přístav připomínal takové „nádraží u vody“, impozantní interiér s pokladnami, občerstvením, po hale korzovali kapitáni a personál v uniformách, lístky se daly koupit na velké lodě s restaurací, ale i na rychlé „křídlové čluny“ lidově přezdívané „rakety“, vše v pravidelném jízdním řádu. Z kraje „devadesátek“ jsem to chtěl dopřát malému synovi, ale pohořel jsem. Do děčínské zoologické zahrady jsme nakonec jeli vlakem a do Hřenska později autem.

MartinS.

Nespletl jste si náhodou děčínský osobní přístav s bratislavským? V Bratislavě je skutečně „nádraží u vody“, odkud odjíždějí rychlolodě, restaurační lodě i ubytovací lodě. Nějak si neumím představit, že z Děčína vyplouvá hydrofoil do Hřenska. Od Ústí (n.L) se až po ústí (za Hamburgem) Labe klikatí a je úzké, že by se tam „raketa“ ani nerozjela.

pavel

Jezdili jako draci, ale ne u nás. Kolegy syn roky dělal šífáka, ale v Německu, Holandsku apod. Začal v devadesátých letech na Labi a skončil u máselníků. Zabalil to cca 3 roky dozadu, nebyla voda, tak se neplavilo ani v Německu na Rýnu.
Po Labi teď pendluje jeden šíf co vozí písek do betonárky v Praze a jinak jachty a výletní lodě.
Ani za toho bolševika to nebylo slavné, šífy s uhlím a nic víc.

Danny

Na Rýnu plavba zastavena nikdy nebyla (jsem tam 33 let), pouze omezena v úseku St. Goar-Bingen v roce 2018, kdy bylo pár dní v Kaubu pouze 25 cm, což znamená že se mohlo jezdit naloženo na cca 120 cm. Moc lodí, které mohou takto specificky málo naložit není, ale šlo to. My jsme v té době jezdili Karlsruhe-Speyer s +/- 250-300 tunama, naložený na 130-140 cm ponoru.

Tomáš

Takže vlastně bude končit i legendární RIO 2

Jirka

Nebude, RIO 2 patří EVD.

Tomáš

tak to jo

J drazka

Určitě vycházely dělníky.

Marty

Jasně, po shodech je scházeli

Lysimachia

Ale kde, to byl překlep. Že prý dřív vycházely deníky.

Jarda

Klasický německý scénář – levné koupit konkurenci a pak zavřít.
Ekologie nikoho nezajímá.

Petr

Také jsem zažil. 🙁

Ferda

Ano, zlí Němci skupují vše skvělé české a pak to jen tak zavřou… 🤦‍♂️ Proberte se…

Padre

Jestli to koupili levně ,tak ta konkurence asi stála za prd.

Geoc

Po aerolinkách další“ úspěch“ této vlády. Další stoletá firma nepřežila.

Dom

Jsem nevěděl, že soukromou společnost vlastní vláda. To už fakt musí být diagnóza, psát tyhlety komenty pod každý příspěvek.

Lysimachia

Jo a Mitasku šel Fyjala taky zavřít osobně.

Sáček

Mitas pořád vyrábí, pneu závod s několika stovkami zaměstnanců má i v Otrokovicích, gumárnu ve Zlíně (zkrátka v centru gumárenství). V Praze nechává administrativu a obchodní odd., blázen by nechával továrnu v drahé Praze.

Jan Sova

No tak papaláši mají v Praze dům, to se ví….

Premek

To jistě ne, ale za jeho vlády došlo k masivnímu nárůstu cen energií atd., takže se máme všichni neskutečně skvěle, že?

Rudolf Tuček

Ať by tam byl kdokoliv, tak by to dopadlo stejně.

Robert Pražák

No, já nevím, Němci to převzali v roce 2018. To tady byla jiná vláda.

mic

No tak hlavně, že se staví ty zvedací mosty, že …

Rudolf Tuček

Hotelové lodě plují dál a zbývající nákladní dopravci taktéž. Brečíte nad rozlitým mlékem.

Sáček

Zní to tak, že Rhenus Group. se rozhodl pro reorganizaci portfolia podnikání. A jelikož nejspíš dělá hlavně klasickou logistiku, jezdí s kamiony a (možná) vozí kontejnery mezi sklady, tak vození písku po vodě se firma už věnovat nechce.

Blátošlap

Ne, jde o reorganizaci odštěpených zahraničních závodů, mají svým způsobem flotilu v Německu.

Libor

Už jen otázka, kdy přijde na řadu česká pošta a české dráhy…

Zbytečný moloch

V případě zbytečného zkostnatělého molochu Česká pošta, čím dříve, tím lépe, k ničemu není.

Oldřich

O České poště si napřed něco nastudujte, než budete vykřikovat pitomosti.

Vašek

Ty strategické služby, co jim stát dobrovolně „nabagroval“ jako datové schránky apod. by určitě dokázaly provozovat i jiné firmy a moc bych se nedivil, že i daleko lépe a za méně peněz.

frank

zcela určitě, třeba systém spamů kterými mi Česká pošta nabízela to , ovšem za pravidelný poplatek, že mi bude ve schránce zachovávat staré zprávy, opravdu spiš připomínal akci na “ vytěžení důchodce“ . Nemluvě o tom, že takovou službu poskytuje obyčejný soukromý mail zdarma…

Ondra K.

Zrovna Česká pošta je naprosto zbytečná firma. Balíky zvládají soukromé firmy a papírové dopisy jsou přežitá forma komunikace.

none

Je vidět, že se vyznáš. Nebo tedy asi ne, ale důležité je mít názor…
Víš ještě o něčem co nepoužíváš a je to proto zbytečné? Nedávno se řešilo, že jsou zbyteční hasiči. Hořelo u tebe někdy?

VRTjecesta

Fakt srovnáváme hasiče a českou poštu? Jako opravdu?

frank

no jestli se u vás doma řešilo, že jsou zbyteční hasiči, tak je to vaše tragédie , ale srovnávat hasiče s Českou poštou, to chce „vodvahu“…

Lukáš Chytil

Jasně a obsílky k soudu a z úřadů budou tetovat na čelo?

VRTjecesta

Lukáši, máte internet? Asi ano, když tu píšete. Skvěle, tak si najděte, co je datová schránka.

mgr.pavel

VRTjecesto, máte úplnou sbírku zákonů?

Fajn, tak mi v ní najděte povinnost občanů mít datovou schránku.

(ano, mohl bych svůj příspěvek napsat slušně a neútočně. Ale vy byste tak nepochopil, že zde zbytečně útočně píšete vy)

VRTjecesta

Hned vedle píšu, že na službu doručování soudních obsílek si stát může zasmluvnit firmu. To není dogma, že to musí být pošta. Jako klidně ať se to dál pošta jmenuje, ale proboha, ať už to není s.p.

PetrH

A té smluvní firmě bude stát platit víc, ta už to nebude dělat pod náklady jako pošta. Ale pravičáci budou spokojení, protože na tom mohou vydělávat.

Jirka P.

Víc než České Poště? Ale jděte… A s úspěšností doručování (špatně doručené výzvy k vyzvednutí, a tím neplatné fikce doručení) se vyplatí úřadům doručovat tyto zásilky osobně…

Stráťa

Zákony se dají změnit.

rodilyslavkovak

Ostatně, plán nařídit datovku těm, kdo se v přechozím obdobím někam přihlašovali identitou občana, v zákoně už byl. A byl na poslední chvíli vypuštěn.

Dusmor

Bohužel je to tak.
Člověk si nemůže být jist ni životem, ni majetkem, zasedá-li parlament.

Ivan_pha

Zákon lze změnit. Již nyní je spousta věcí povinné přes DS.

VRTjecesta

Nevím, v kterém století tihle lidé žijou…

Halis

Sice je to již povinné, ale někteří úředníci stále raději pošlou obálku. Dělali to tak desetiletí, tak se to přeci nebudou před důchodem učit.

Mezek

Úředníci sami o sobě „obálku“ nepošlou. Jsou na to stanovena interní pravidla.

Mengo

Někde v zákoně je uvedeno že obyvatel ČR musí mít internet nebo datovou schránku? Neslyšel jsem o tom.

peter

Datove schranky Vam neco rikaji?

Staňa

A jak bude státní moc komunikovat s těmi, co datovku nemají a nechtěji?

Stráťa

Pošle to PPL nebo něčím podobným? Bude to spolehlivější, rychlejší i levnější.

mgr.pavel

U ČP je právní garance doručení zásilky a stát na to spoléhá (sice to tedy moc nefunguje, ale to už je jiná věc).

Pokud by PPL nebo kdokoliv jiný měl garantovat a auditovat doručení jakékoliv zásilky, aby jakožto soukromá firma prokázal, že doručil dané fyzické osobě soudní obsílku, pak by i ty jejich ceny byly o dost výše.

Plus tedy je otázkou, jestli by nějaká soukromá firma doručování listovních zásilek vůbec chtěla..

Stráťa

Pak se nabízí otázka proč jediné zásilky kterých jsem se nikdy nedočkal doručovala pošta?

mic

Asi nejde o doručení, nýbrž o prokázání doručení :o)

Původní.gp

Taky to může být tím, že všechny zásilky, které Vám někdo poslal, doručovala právě pošta.

Stráťa

Tím to nebude. Pokud je na výběr tak volím cokoliv co není pošta. Pokud eshop výběr nenabízí tak doufám že se to poště do ruk nedostane.

VRTjecesta

Zasmluvní se firma, která to bude pro stát dělat. Ale na to není třeba státní podnik.

rodilyslavkovak

nebo policie nebo soudní zřízenec

Mezek

Jednoduše:
buď si založí stát vlastní doručovací službu, nebo se vypíše výběrové řízení a nebo se nařídí datová schránka povinně.

diem72

Mě se líbí všechny tyto formy přikazování … považuji za vyvážené a legitimní, že musí mít datovku lidé s IČ-em, ale proč proboha chcete nutit řadového občana dělat něco, co mu hrubě nevyhovuje, ale zejména osobám, které holt svým naturelem nebo schopnostmi nejsou PC friendly? Napadlo Vás někdy, že i na Vás přijde pokročilý věk, technologie poletí tryskem dál a výš a Vy si jednoho dne uvědomíte, že už tomu trysku nestačíte nebo že jej máte za celý život tak akorát dost?!? Nechtějte „budovat“ nové „vysoké prahy“, které třeba i početní starší důchodci nebo i mladší ale limitovaní stačit nebudou… Číst vice »

A. Mikulka

A proč vy chcete lidem nařizovat zkracovat si život interakcí s velvyslanectvím oekla

Jira.h

No úplně vhohode 50% lidi má datovou schránku a ostatní jde vyřešit přes soukromou firmu

VRTjecesta

Podnikatelé ji musí mít všichni. Já mám… a už mi nic papírově nepřišlo.

Ivan_pha

Datová schránka. Už byla zřízena spoustě subjektů že zákona, časem dojde na všechny. A těch pár dopisu důchodcům, co DS mit nebudou zvládne doručit kdokoli jiný.

Dominik

Co se týče kvality doručení, tak si Pošta a soukromé firmy nemají co závidět. Problémy jsou se všemi.

dujka.robert

To je populisický kec. Se všemi problémy opravdu nejsou, ale zrovna Česká pošta mezi ně rozhodně nepatří. Vlastním eshop 8 let a zkušenosti mám opravdu bohaté. Je pravda, že existují i jiné méně spolehlivé firmy a to většinou (ne výhradně)ty nejlevnější. Pokud si je zákazník vybírá, pak nabere dojmu, že všichni stojí za prd.

Stanley

A co důchody,SIPO,soudní obsílky…atd. ??

VRTjecesta

Důchody dávno chodí na účty, sipo?… ??? proč? na obsílky je datová schránka. Co tam máte dál?

diem72

Na obsílky není datová schránka ….povinná není a věřím že ani nebude. Co tam máte dál?

Oldřich

Jen Balík si může myslet,že Česká pošta zde je jen kvůli balíkům.

Petr Šimral

Další dvě velvyslanectví „pekla“ v ČR? Zatímco se ČD od pekla slušně vzdalují, Pošta nechť tam zhyne.

Dejf

no vzdalují… sem zvědavej na to, co předvedou ve výběrku pro pid, tam někde se to rozlouskne.

Jaaa

Česká pošta hyne už 20 let na absolutně neschopný management. A můžou za to ti, kdo ho tam jmenovali a udržují.

Sáček

Nikdo se nepozastaví nad tím, že ten fňukal srovnává nějakého dávno soukromého malého říčního rejdaře s velkými státními podniky? A že schválně neumí napsat Č.

hroch.obojzivelny

Včera bylo pozdě.

Šejdr

Podíval jsem se do jejich výročky za rok 2023 a je mi celkem jasné, proč to balí. Rok 2023 skončil černou nulou, rok 2022 v mírné ztrátě, pokles tržeb plavidel 20 % jen za rok 2023, a především záporný vlastní kapitál, přičemž mateřská společnost slíbila, že bude firmu nejméně 12 měsíců finančně podporovat. Takže se zřejmě vloni matka snažila dceřinku zachránit, ale když teď dostali do ruky předběžnou účetní závěrku 2024, tak pochopili, že je to marné.

Libor

Asi to prostě nevydělává…

MartinS.

Největším problémem budou asi vodní cesty… ta labská je splavná jen občas, ale celoročně už není pořádně splavný ani Rýn… a ani Dunaj. Buď se nepluje kvůli povodním nebo kvůli suchu. To znamená vozit méně nákladu, kvůli ponoru, ale fixní náklady zůstávají stejné. A ono pomalu docházejí i suroviny, které lze přepravovat a u kterých nezáleží jestli je loď dopraví za týden nebo za měsíc.

M82

Tak nejvetsi problem je zde neschopnost vedeni firmy, kdy ani zahranicni vlastnik nebyl schopny firmu dobre provozovat a reformovat. Je zvlastni, ze i v te bide ve ktere se u nas vodni doprava nachazi tu existuje spolecnost, ktera funguje.

none

Však si taky rejdaři pořád stěžovali, že by jezdili jak o život, ale potřebují postavit pár jezů aby to šlo. A mezitím tu máme miliony kamionů, co tu vodu nepotřebují a pokud zákazník nikam nepospíchá, může použít koleje. Ale třeba se jednou bude muset vykazovat, jak firma získala materiál a kdo uvede vodní cestu, dostane daňové zvýhodnění 😁

Ulicnik

Smutné…..

Jan

Stihnuli to skoro stejně s ČSA. Některé druhy dopravy prostě vnitrozemské národy samostatně provozovat nechtějí…

Luk

To není o národu. Rozhodl soukromý vlastník, v případě ČSPLA zřejmě navíc zahraniční. Národ (stát) by neměl podnikat. Měl by ovšem vytvářet dobré podmínky pro podnikání. Pokud v případě říční platby ty podmínky dobré jsou, předpokládám, že lodě někdo koupí, zaměstnance přijme a bude plavbu dál provozovat.

ČSA jsou jiný příběh, tam to čeští majitelé v podstatě vytunelovali ve prospěch Smartwings (i když to nebylo to klasické tunelování ve stylu 90. let, bylo to v rámci řešení covidové krize).

dag

skončí.li činnost už nikdy nenaváže.. profesionálové svoje znalosti nikomu nepředají (tak jako v ostatních oborech)

Luk

Není pravda. Například po krachu Tesly Pardubice vznikly nejdřív tři menší firmy a pak jejich fúzí velmi úspěšná firma ERA. Samozřejmě u lodní dopravy je to složitější, protože jsou potřeba lodě, které nejsou zrovna levné.

Sáček

Jaké znalosti, tajemství vesmíru? Trapný trolling. Harakiri udělají, viďte.

Barold

Na ČSA se spíše ptejte pana Tvrdíka a pár lidí před ním a po něm, nemýlím li se od ČSSD… To jsou hlavní hrobníci jedněch z nejstarších aerolinií na světě.

Pryž

ČSA prakticky neskoncily jen se prejmenovali.

Sáček

Národní letecký dopravce s českým majitelem a sídlem je Smartwings, tak nemusíte vzdychat nad starými novinami. Dokonce tu Čsa koupil.
Pro vás byl tento rejdař česká firma? Najednou? Když fungovala tak ne, to byli určo cizáci. Když skončí, tak najednou je česká, klasika.
Kolik jiných českých rejdařských firem znáte, tohle opravdu nebyla jediná. Radujete se nad nimi? Nebo jsou vám úplně jedno a jenom čekáte, až si můžete povzdychat.