Jezděte veřejnou dopravou, ušetříte a snížíte závislost, lákají dopravci i objednatelé
Nové autobusy MAN pro Arriva City. Foto: PID
Vysoké ceny mohou být pro dopravce příležitostí, jak oslovit nové cestující.
Vysoké ceny mohou být pro dopravce příležitostí, jak oslovit nové cestující.
Hahaha… dobře špatný ftip. HD je dobrá v Praze a v jejím širokém okolí. Bydlel jsem na Praze západ i východ a mám tam všude příbuzné. Tedy „Pražákům, těm je tam hej…!“ A vůbec ve velkých městech zrovna tak. Nyní žiji na severozápadě Čech, kde se rušily a stále ruší jedna autobusová linka za druhou. Do práce to mám 7 km a…bez auta se nechytám…se zrušením provozu Elektrárny Prunéřov I. se zrušily i autobusové linky, které kolem té elektrárny jezdily, no a já mám dva kiláky za ní pracoviště. No a vesnice v Krušných horách…to jsou kapitoly samy o sobě.… Číst vice »
Možná bych jezdila, kdybych nemusela mít roušku.
Na koridoru celkem dobré vlakové spojení,tam jezdí žlutý,modrý,černý,zelený,ale lokální tratě ruší a autobusy do malých obcí o víkendu také nejezdí,takže se cestující nemají kam vrátit z aut a jezdit v náhubku se nikomu zrovna nechce,jízdenky také dost zdražují a města omezují MHD,tak jedině jezdit na kole
Trať na Plzeň taky bída, sice koridor, ale hlavně v úseku Beroun – Hořovice tam jezdí víc rychlíků, než osobáků.
Já bych třeba s ní i jezdil kdyby byla návazná na vlaky, tramvaje atd.
Neušetřím 2,5km PID 14 Kč MHD 10 Kč, společná měsíční neexistuje. Spotřeba auta, maximálně 0,2 litru. Takže v případě MHD jsem nastejno při ceně benzínu 50Kč za litr a v případě PIDu jsem na nule při ceně 70Kč za litr. A to nepočítám, že na zastávku to mám 500 m. No stejně jezdím autobusem, mám při cestě MHD čtyřicetimístnou limuzínu s řidičem jen pro sebe. 😀 Protože všichni okolo šetří a jezdí autem.
Nechci Vas navadet k nicemu nebezpecnemu, ale z doslechu jsem slysel o jednom chlapikovi, a ten je snad pry schopen obdobnou vzdalenost prekonat i pesky.
Také to tak dělám. V takovém Berouně třeba nic jiného od nádraží na sídliště nezbývá. Akorát jak pak prospějete VHD. mimochodem na těch 2,5 km je převýšení 100 výškových metrů. jinak ještě drobné zjištění o generaci mladší, už ani o variantě pěšky nebo VHD vůbec neuvažují, raději volí spolujízdu.
Koukám, že se to nelíbí víc lidem, znáte to, Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat. Protože jízdné ve VHD se bude muset zvýšit díky vyšším nákladům na PHM. Takže VHD honí IAD, ale nemůže jí dohnat. Bohužel.
jezdit hromadnou dopravou je hezké ALE….včera jsem jel vlakem Šaľa-Liberec (po silnice430 km) celkem rovných 11 hod. Jídelní vůz zavřeny a při přestupech jsme vyhlížet jestli nahodou nepojede další vlak. Dobrodružství jak má být.
Já bych klidně autobusem (ve svém městě) jezdil, jenže v pracovní dny se mi doopravdy čekat 30 minut nechce a o víkendu 40 minut už vůbec ne. A když jsou náhodou prázdniny a jedete mimo spičku, tak smolík – jede to každých 40-60 minut jako o víkendu. Tak huráááááá do autobusu! Ale když chtěl magistrát šetřit, má to mít. Tak to jen tak na okraj, jak ta doprava v ČR vypadá.
Zlatý intervaly 12-15-20 minut, teda – teď už zlatý auto s drahým benzínem 🙂
Tak čekat… to snad jenom při přestupu, ne? Pokud vycházíte z domu, určitě si to jde nějak naplánovat, a stejně tak, pokud se vracíte z města (byť tam je to o truchu horší).
A nebo jít pěšky- 3km za 20 minut než jede další bus dávám v pohodě
3 km za 20 minut pěšky nedáváte ani náhodou. To je 9 km/hod nebo taky 2,33 m/s, to opravdu běžná chůze není.
U vojenského pochodu se udává 3 km/hod na dráze 5 km/hod.
chodím do práce 5,8 km za hodinu
Tak to bys vás chtěl upřímně vidět, jak letíte s plnou taškou z nákupu tímhle tempem a kord v zimě. Jo, bez nákupu a v létě klidně, ale s těžkou taškou fakt nepoběžím 🙂
Z domu je to v pohodě, ale domů je to horší. Většinou to vychází tak blbě, že člověk minimálně 20 minut čeká. A když už náhodou je potřeba přestoupit, tak to se člověk nechytá už vůbec, protože druhý autobus odjede minutu před příjezdem prvního…
Takže suma sumárum, autobusem je to výlet na 3 hodiny. Autem 10 minut tam, 10 minut zpátky + 20-30 minut nákup a jsme sotva na 1/3 času, co mi zabere dostat se někam autobusem.
A tohle má někoho motivovat jezdit VHD?
Okrem ceny zrušte respirátory, ktoré len príťažujú a sú len byznys. A môžme sa baviť o verejnej doprave. Ale v CZ. Na Slovensku ešte čistota a rýchlosť ku spokojnosti.
S respirátory se obraťte na vládu a poslance.
Bez náhubku se možná někteří cestující vrátí
Pokud se nevyplatí finančně ani plný autobus (což byl jeden z argumentů proti pražským okruho-busum), pak je jízdné nastaveno špatně.
Pokud jezdí autobusy plné, pak by naopak dopravci měli přidat spoje , resp. mít to nařízeno organizatorem.
Měli bychom mít takový standard, že maximální naplněnost busu je třeba půlka stojících, a více cestujích by se mělo do busu vlézt jen v nouzových případech.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/doprava-covid-nafta-ropa-mhd-cestujici.A220311_145921_eko-doprava_ven
A proto stále zdražují? Jedu li s rodinou tak je levnější auto! Co nějaké zvýhodněné jízdenky pro rodiny na víkend? Nic tak já MHD nic.
Ústecký hejtman pro iDnes: raději zrušíme spoje, než abychom zdražili jízdné. Tímto chtějí nalákat cestující? Vážně?
A co dotovanou dopravu úplně zrušit, minimálně v dálkové dopravě.
Vzhledem k tomu, že v případě pražské integrované dopravy je podíl dotací cca 81 % a podíl tržeb od cestujících 19 %, tak je to reálně černá díra na pěníze daňových poplatníků žijících v praze, jejíž financování omezuje jiné investiční aktivity města včetně dobudování vnitřního okruhu. Variantou by byla úprava cen, které by více odpovádala nákladové realitě, ale to by část lidí opět vyhnalo z VHD.
Naopak si myslím, že díky omezení omezení dotované dopravy by byl prostr pro rozvoj nedotovanou dopravu podle potřeb cestujících nikoliv názoru úředníků.
Vy jste vtipnej. Si to optavdu myslíte?
Vidíte někde ve světě takový případ? Tímto směrem jde americký motorismus (typicky větších měst bez metra), spolu s tím zvýšení počtu Taxi a zavedení „občas pravidelné“ dopravy typu východních maršrutek.
Jako pokrok nevidím ani jedno z toho…
Víte, kolik MHD v Praze denně přepraví lidí? Tak si je představte na silnicích.
Také je varianta zvýšit ceny jízdenek. Aby poměr tržeb z jízdného byl u MHD někde okolo 50 %. Praha má kvalitní systém MHD, jenže pri současné výši ročního jízdného systém časem bude z rozpočtu ukrajovat větší a větší balík peněz (růst mzdových nákladů, nafty, elektřiny). A bude výrazněji omezovat prostor jinde a bavíme se o miliardách Kč ročně vyložených pražským magistrátem na MHD. Na druhou stranu kraje omezují soukromé dopravce provozující nedotovanou dopravu, aby teoreticky nepřicházeli o cestující, kteří reálné jezdí autem (namátkou Quick bus, United bus, Regiojet). Navíc v době předcovidové v jižních Čechách jezdilo několik dopravců regionální linky… Číst vice »
To jsem nepochopil. Vy voláte po zrušení dotování veřejné dopravy, aby tyto peníze mohly být investovány na dotování infrastruktury pro auta? To je mírně řečeno neefektivní a to snad ze všech úhlů pohledů: energetického, ekologického, ekonomického, bezpečnostního, prostorového, dopravního, urbanistického. Investice do infrastruktury pro auta je tak trochu emocionální populismus, který je ale neudržitelný. Velmi velkou roli hraje psychologický rozměr. Polechtání plynového pedálu k rozpohybování několika tun a možnost jej řídit pomocí volantu je pro řadu řidičů návykové, přestože si to nedokážou přiznat. Možná by měli ve veřejném prostoru dostat v době vysokých cen paliv víc prostoru dopravní psychologové než… Číst vice »
Nikde nemluvím o zrušení veřejné dopravy. Já mluvim o tom, že bych omezil dotace. Jestliže například v Praze stojí MHD ročně 3650 Kč a tržby pokrývají náklady z 19 %, znamená to, že reálná cena roční jízdenky je zhruba 20 000 Kč a přiměřeně vystupňované další jízdenky. Kolik lidí by si ji bylo ochotných koupit? Pokud by měli pokrývat cca 50 % nákladů, tak je to 10 000 Kč ročně. Podobně je to u vlaků v dálkové dopravě, kde úředník MD od stolu určeje, kde budou zastávky spojů a jak často pojedou. Přitom na některých tratí jezdí dopravci bez dotací… Číst vice »
Mohu poprosit o příklad jakéhokoliv města ve světě, kde je poměr tržeb z jízdného k MHD okolo 50 %? (jinak naprostý souhlas, jízdné v Praze se mělo dávno zdražit a je příliš levné)
MHD a dálkové autobusy je trošku jiný šálek (a bohužel ukazuje tupost a omezenost některých objednatelů dopravy).
Pokud mi paměť slouží, tak třeba Stuttgart.
Nezrusit dotovanou dopravu ale mimo Prahy je standart,že linky metra se platí samostatnou tarifou i u měsíčných jizdene tzv.pásmo metro..S tým bych problém neměl. s vyhazováním peněz na reklamní kraviny problém mám.
Pokud už metro existuje, byly na jeho existenci vynaloženy vysoké fixní náklady.
Další relativně vysoké fixní náklady stojí jeho udržování v provozu (provoz ventilace, eskalátorů atd.).
O to důležitější je, aby právě metrem jezdilo co nejvíce lidí a ne že bude jeho role oslabována tím, že půjde o „něco navíc“ (kdy o to více lidí bude požadovat přepravu jiným druhem dopravy).
Kde je takový standarD? Neregistroval jsem nic takového v Mnichově, Norimberku, Hamburgu ba ani v Paříži (a že jsou jinak Frantíci fachmani na tarifní zvrácenosti). Vaříte z vody.
Navrhujete zrušení dotací do dálkové dopravy, přičemž jako příklad plýtvání dáváte systém městské a regionální dopravy?
Mimochodem, zrovna u Prahy platí nejvíc, že oč více lidí se přitáhne do veřejné dopravy, o to méně je potřeba realizovat silničních staveb, pokud by ti samí lidé měli jet autem.
Pokud v objednávané dopravě (např. „dálkových“ rychlících) jezdí cestujících dostatek, pak podle vás takové spoje jezdí „podle potřeb cestujících“, nebo „podle názoru úředníků“?
Myslíte si, že kdyby dálkové vlaky byli plné, že je potřeba je dotovat?
U brutto smlouvy je to jednoduché řešení…
– Záleží, co myslíte DÁLKOVÝMI vlaky. Jestli rychlíky obecně nebo vlaky Praha – Ostrava apod.
U prvních jmenovaných: ano, ani pak by si na sebe z tržeb nevydělaly. U druhých jmenovaných: možná ano, možná ne.
– Každopádně, z principu je obtížné, aby byly plné vždy všechny vlaky bez ohledu na část dne a směr jízdy. Přičemž hranice rentability** při ryze komerčním provozu je jiná než hranice tzv. společenské rentability při provozu, na který je přispíváno z veřejných prostředků.
** Resp., řekněme, rovnovážný počet a kapacita spojů.
Záleží na nakladech a výnosech. Stejne tak se Vám vyplatí provozovat spoj s poloviční obsazeností, protože pokryje provozní náklady a lépe se rozpustí odpisy a využití.
a ono nekde na vnitrnim okruhu stoji bagry, protoze nejsou penize na financovani stavby?
Ona je ta matematika trochu komplikovanejsia, pretoze sa do MHD tazko zaratavaju veci ako (ne)vystavba novych ciest a parkovisk, (ne)potreba castejsej udrzby infrastruktury, pocetnost nehod a odstranovanie ich nasledkov, smog, hluk, zdravotne nasledky… ale skor ci neskor ide vsetko z jedneho rozpoctu – nasich dani.
Ačkoliv jsem dlouhodobě pro, aby se příspěvky města na hromadnou dopravu snižovali, tak proč zrovna silniční okruh? Naopak i příspěvky do automobilismu snižovat (nechat silnice státní, ale ať si vydělají mýtem a modrými zónami).
Má to jeden problémek… další vlna covidu nám začíná tentokrát omicron BA2. https://cnn.iprima.cz/cesko-v-brzke-dobe-ceka-dalsi-vlna-omikronu-rozvolneni-bylo-predcasne-varuje-flegr-85310? Takže ten nával nebude tak hrozný + dost lidí má představu, že cesta vlakem aktuálně připomíná nacpaný vlak z Kyjeva do Przemysle plný buchcajících covidových děcek a hysterických nemytých žen. No a ono to tak vypadá i v reálu, že, Západní exprese…
flegr opet malinko plasi.
Zas vylezl z hrobu demagog?
Svoboda auta je sporná, když kvůli všem těm parkovacím restrikcím, které už zavádějí i menší města, je parkování velmi komplikované. Třeba jet od nás z Hodonína do Brna znamená nejen zaplatit už pomalu i pětinásobek toho, co bych zaplatil za vlak, či autobus, ale ještě pak v tom Brně (a někdy i před ním) uvíznutí v zácpě a nakonec pak i hledání, kde s tím autem legálně zaparkovat. Proto už dnes využívám auto jen na větší nákupy a teď asi omezím i to a zvážím, jestli auto rovnou neprodám, protože se mi jeho vlastnictví přestává vyplácet.
tak to jste borec. mne prijde ze bez auta se clovek neobejde pro vetsi nakupy a delsi rodinne cesty (plus ad hoc mimoradnou flexibilitu)
To je spíš o zvyklostech, já auto ani nemám, a větší nákupy docela v pohodě zvládám s využitím VHD a to i s malým dítětem v kočárku.
A to samé platí o rodinných výletech, dá se to zvládat bez auta docela dobře.
Flexibilita vykoupená hledáním parkování, atd…
Chystam sa ist na koncert do Frydlantu. Z miesta bydliska to mam autom necelych 110 km a odhaduje ze tam pojde 1:45 min. Verejnou dopravou to mam nejakych 160 km a cesta by mi trvala 3:15 min. Takze mat a nemat auto znamena, ci pojdem alebo nepojdem na koncert oblubenej kapely. Manzelka je fanusik fuchsii. Najvecsiu zbierku fuchsii maju v Buchloviciach. Ked otvaraju sezonu tak predavaju sadenice co maju navyse. Jedina moznost je prist tam osobne, nikde nezasielaju. Autom to mam 2.5 hodiny 180 km. Verejna doprava 260 km a 4.5 hodiny . Takze ano, auto znamena pre mna flexibilitu.… Číst vice »
ano, asi tak nejak. na druhou stranu mi nerve zily pro dojizdeni do prace to auto nechavat doma…
Já neříkám, že auto není flexibilní, jen uvádím, že ta flexibilita je něčím vykoupená. Např. Jedu-li na nějaký výlet, jsem vázaný na místo, kde jsem vozidlo nechal a musím se k němu nějak vrátit. Ve městě to je zas vykoupeno hledáním parkovacího místa. A Vaše příklady, co uvádíte, to je zas otázka priorit a komfortu, který chcete mít. Ano, ten koncert je s otazníkem, už z důvodu návratu domů, kdy by už nemuselo být spojení (zase někdo by si třeba raději za 200,- zajistil nějaký penzion, než aby pak musel ještě řídit). To samé ty Fuchsie, zas je to o… Číst vice »
Nielen o pohodlnosti. Jeden cas manzelka pracovala 40 km od miesta, kde sme byvali a ja 30 km ale na opacny smer. Syn chodil do skolky v mieste kde sme byvali. Kedze manzelka v praci zacinala o 6:30 tak vyrazala do prace autom ako prva tak 5:45. Ja so isiel zo synom do skolky. Otvarali o 6:00 a on bol vzdy v skolke medzi prvymi. Potom som ja letel zase do prace. Vracal som sa okolo piatej vecer. Syna zo skolky vyzdvihavala manzelka, nemat auto tak to nedame. V tedy sme na aute najazdili tak 25 000 km rocne. Manzelka… Číst vice »
Ano, uznávám, toto je příklad toho, kdy by to bez auta opravdu asi nešlo.
A jsou to pracovní povinnosti, to jsou trošku rozdílné věci, jak 110 km výlet na koncert, či 160 km výlet za kytkama, které se jistě neprodávají jen na jediném místě v republice, nebo se dají objednat na internetu,z jiného obchodu.
I když neuvádíte pro srovnání zase pár jiných detailů, například dobu jízdy VHD, či časy VHD (pokud jela tak brzo ráno).
Počkej, do Hodonína je to 60 km. Cesta tedy přijde na cca dvaapůlnásobek jízdného. Možná bys měl prodat RAMa a koupit si něco úspornějšího. 🙂
Ale je fakt, že ještě před pár týdny mě cesta do Brna vyšla na 30×1.8 Kč, tedy na 48 Kč. Dnes jsem na 90 Kč. Jízdné IDSkou je 49 Kč.
No, já jsem nepočítal jen palivo, v mém případě naftu, ale i všechno ostatní, co s vlastnictvím auta souvisí, no a pak už na tom pětinásobku oněch 78, co stojí IDS z Hodonína do Brna, jsem. I když, abych pravdu řekl, většinou kupji celodenní za 190, protože při tom všem popojíždění po Brně a někdy i za Brno, se mi jednoznačně vyplatí a pak i celková výhodnost auta jde pro mě o to víc dolů 😉
Až to zlevní a zruší náhubky,tak bych možná jezdil,ale to už bude léto,tak vytáhnu kolo
Já bych MHD jezdil, kdyby nějak přijatelně fungovala. Bohužel Brno se rozhodlo, že na provozu MHD bude šetřit, takže rozsahu dopravy zůstává omezený a většina spojů je přeplněná. DPMB a.s. se sice tváří, že od pondělí opět platí jízdní řády pro pracovní dny, nicméně, reálně se stále jedná o ty samé omezené prázdninové jízdní řády a pouze na některé linky byly doplněny jednotky spojů. Do takto fungující MHD prostě nikdo nikoho z auta nedostane. A přitom je to velká škoda, protože současné ceny PHM jsou šance jak bez nějakých restrikcí omezit provoz IAD a posílit roli MHD.
tak ne vsude je to jako v brne, ze…
Ostrava!!!
Závěr, že několik cestujících navíc zaplatí zvýšené náklady na pohonné hmoty, platí v Česku jen pro komerční linky a částečně pro dopravní firmy vlastněné státem, krajem či městem. Drtivá většina linek ve veřejném závazku provozovaných soukromými dopravci má ale sjednanou fixní cenu za kilometr, která se aktualizuje 1× ročně. To znamená, oč více získá dopravce za prodej jízdenek, o to méně mu doplatí veřejný objednatel (kraj, město, obec). Lze se o tom přesvědčit jednoduchým náhledem do veřejného rejstříku smluv. Existuje jen několik málo progresivních veřejných objednatelů, kteří nastavili pobídky pro dopravce, aby se snažili zvýšit zájem veřejnosti.
No v podstatě to znamená, že čím víc lidí jezdí, tím víc peněz se vrátí městu (čili to si bere zisk, i když je v podstatě ve ztrátě). Nevýhoda je samozřejmě v tom, že pak musí město tlačit páky, aby se zvýšila kvalita služeb.
Ano, čím více cestujících, tím líp pro město či kraj. Ale to v současné době vůbec neřeší problém cen nafty a CNG. Ceny za kilometr se zpravidla aktualizují k termínu buď prosincové anebo červnové změny jízdních řádů. Takže ti dopravci, kteří maji prosincovou aktualizaci, teď dostávají za kilometr zaplacenou cenu, která odráží průměrnou cenu nafty/CNG za 12měsíční období od října 2020 do září 2021, a budou ji dostávat až do letošního prosince. Těm dopravcům opravdu nijak nepomůže, zda pojede víc nebo míň cestujících.
To je na jednu stranu pravda, na druhou stranu nevykazuje dopravce nějakou „ztrátu“, přičemž tato ztráta se dá celkem objektivně spočítat?
Jestli myslíte vykazování tzv. prokazatelné ztráty, kterou by hradil objednatel, tak právě to je dávná minulost, takové smlouvy už dnes dopravci nemají. Dopravci nyní mají ztrátu kvůli ceně paliva, která jim podle nynějších smluv není nikým nijak kompenzována. Jezdí za fixovanou cenu, která nepokrývá skutečné náklady, a je otázkou, zda tohle vydrží až do příští aktualizace cen.
Tak to jo, u nás MHD se objednává podle 20+ let staré smlouvy (Uherské Hradiště…) a podle toho taky vypadá 😀
A já bych ještě více VHD jezdil, ale autobusová doprava v okolí Čáslavi absolutně nenavazuje na vlaky. A abych jel 10 minut, čekal 50 a zase jel 20 minut? Ne děkuji, to není dopravní systém na úrovni dnešní doby…
jojo, je to skvelej napad, jenom pak v lete neprsi.
Není nad pokrytectví …. až objednavetelé objednají, především na vedlejších tratích, minimálně hodinový takt od 5.00 do 23.00, tak je naděje na odklon od individuální dopravy …. Představa, že 120 minutý takt je ideálem pro cestující ve střední Evropě je naivní ….
Ovšem ten problém vznikl právě kvůli IAD. Začalo se masivně investovat do jeho rozvoje, což způsobilo odliv lidí z veřejné dopravy.
jooo? a jak se to pozna? mne na auto nikdo neprispel…
Ale přispěl Vám bilionami na silnice, dálnice a parkoviště. Bez toho by Vám auto bylo k ničemu.
A bez těch silnic by se k vám nedostalo zboží ani služby, nebyla by pružná nabídka, konkurence…tak tady zas netvrďtě jak silnice jsou destilované zlo. Infrastruktura je základ a generuje spoustu jiného okolo.
Ano, ano, ano……….ale ještě nutné splnění těch dvou zásadních maličkosti:
1) rychlost (časová konkurenceschopnost)
2) spolehlivost (aspoň taková, jaká byla před 50 lety)
Pak přesednu z auta do vlaku…………
Ten poslední odstavec o ČD má být co? Upřímně nevím, jestli se mám smát, brečet nebo zvracet.
Jezdit sockou? nikdy…
snad každý normální člověk co začne vydělávat si koupí auto kvůli SVOBODĚ !
To známě ty svobodné… Já s vámi nemůžu, musím pro auto co mám zaparkované tam a tam… Asi přijdu pozdě, stojím na D1… Jsem hotovej, ta Praha byla zase mordor… (ukázka co tak slýchávám).
To známe tuhle svobodu, a pak nemají tihle co křičí na benzín 😀
jezdil bych,ale má to samá spoždění výluky a ty náhubky,fakt nechci v tom jezdit
To tak jedna paní, která taky zažívala „svobodu“ na silnici, vzala svobodu mému dědovi. Svobodu hrát šachy, svobodu zpívat, svobodu žít. Takoví jako vy vemou svobodu života cca 600 lidem ročně.
nezvratný osud
Tady nejde o svobodu, ale spíš o rychlost, kvalitu a spolehlivost, kterou v hromadné dopravě nelze očekávat.
Bohužel se spousta lidí neumí s tou rychlostí poprat a příjmout zodpovědnost. Nedokáže se přízpůsobit pravidlům. 86% řidičů jezdí nepřiměřeně rychle. Ve společnosti je překročení povolené rychlosti vnímáno jako frajeřina a pokuta za její překročení jako buzerace. Tresty jsou směšné, velice špatně vymahatelné. Každoročně zabije vysoká rychlost cca 240 lidí. Jaké manévry by se pořádaly, kdyby každý rok nějaký šílenec postřílel 240 lidí?
Třeba na dálnicích jsou brány, které mohou všem vozidlům měřit průměrnou rychlost a počítadlo by automaticky rozesílalo pokuty. O tuto službu ale nikdo neměl zájem. Psal už kdysi Kapsh.
Rozlišuj, prosím, nepřiměřenou rychlost a překročení maximální povolené rychlosti. I rychlost na polovině limitu může být nepřiměřená.
Tahle svoboda už přivedla planetu na hranu toho, že svobodně všichni pochcípete díky jejímu svobodnému zaneřádění a zničení
Inu, konečně přichází ta doba, kdy budeme litovat každé zrušené železnice, protože cestující se do veřejné dopravy začnou postupně vracet.
Pro přepravu tří lidí má i „osmsetdesítka“ příliš vysokou spotřebu. Větší parádu udělá prachobyčejný autobus.
Roztlačit tramvaj je lehčí, než roztlačit stejně těžký autobus, může za to valivý odpor.
Že to na sedačku vychází obráceně, za to měnitelné můžou okolnosti – přiliš těžká čela TSI Crash, starý motor v šukafonu, další dopady paragrafu jedna.
A taky to dokaze zajet kamkoli jako autobus?
Traktor pojede po silnici lépe než po kolejích, ale běžný bus zajede akorát tam kde má silnici.
A řeč byla o spotřebě.
aaa, pohlovska skola? vezmeme jednu desetinu argumentu pro vlak a rekneme, ze kvuli tomu maji vsichni jezdit vlakem?
Ne, proč? Autobusy mají hodně výhod, akorát to není potřeba zmiňovat u spotřeby.
No vidíte, hned máte program na několik víkendů. Květiny budou řezané nebo zasadite nějaké macešky?
jelene, planujes uz tu zmenu prezdivky?
Zrušte roušky a pak je možná nějaká šance…
Ono by stačilo při designování těch opatření používat hlavu. V MHD, kde během deseti minut potkám půl města, dávají roušky celkem dobrý smysl. V dálkovém vlaku, kde s pěti lidmi sdílím kupé dvě hodiny, jsou úplně zbytečné.
Na JIP apod leží aktuálně celorepublikově 129 lidí (tj. ani ne dva na okres), za poslední týden úbytek o třetinu. Co ještě jako má být dál k řešení?
Popsaný rozdíl samozřejmě smysl dává, ale při desetinásobných číslech. 😉
Náhubky jsou zbytečné všude, zejména při způsobu jejich používání a nasazování …. Možná sníží riziko nákazy, ale o kolik …
Dobrovolnosti se meze nekladou, kdo ho chce nosit dobrovolně, tak ať ho nosí ….
MHD / vlak není zdrojem nákazy, to se už prokázalo loni, kdy se tím zabýval renomovaný ústav AV ČR ….
Až na to, že se ten ústav zabýval povrchy ve veřejné dopravě. Ne tím, že tam na vás někdo chrchlá…
náhubky skoro nikdo nenosí
půlku města možná řidiče a dva důchodci,jinak vozí vzduch
Právě v tom uzavřeném kupé jsou ty náhubky mnohem víc potřeba, než v MHD, kde se každé dvě minuty otevírají dveře.
Dojel jsem dnes do svého rodného města R12, a z celého vlaku, podél nějž jsem pak šel, měli náhubek asi 4 plašani (ano, viděl jsem jen levou část). A to bylo vlak velmi slušné zaplněn, jen se mnou vystupovalo asi 40 lidí, všichni nahoře bez. Je vidět, že se zdravý rozum vrací.
Náhubky ruší od 13.3.
Bohužel ne ve VHD. I když lidi si to ruší sami.
s náhubkem do toho nevlezu a za ty ceny také ne
Za ty ceny je to opravdu hrozný, auto totiž vychází mnohem levněji… a nutnost nějaké počáteční investice je samozřejmě taky tak drobná že to ani není potřeba řešit
a zlevnit jízdné
“ „Osobní auto využívá podle posledních statistik 1,3 člověka a když vezmeme průměrnou spotřebu, pak na 100 kilometrů spotřebuje jedno auto na jednoho pasažéra pět litrů pohonných hmot. Pokud ale přesedne třeba 30 lidí do autobusu, je to při jeho 30litrové spotřebě pětkrát výhodnější, protože rozpočítaná spotřeba na jednoho cestujícího je jen jeden litr na sto kilometrů,““ Což by platilo, pokud by ten autobus buď dosud vůbec nejezdil, anebo tedy jezdil, ale s natolik nevyužitou kapacitou, že se do něj těch dalších 30 cestujících vejde. V opačném případě jsou tyto údaje nepřesné. Mimochodem, zásadovým postojem ve snížení spotřeby nafty a… Číst vice »
Jo, urcite, tak se podivejte co jste udelali s klicovou linkou S1. Naprosto nesmyslne vyluky, nahradni autobusova doprava, zpozdeni naprosty standard. Uz skoro mesic jezdim do prace do Prahy vyhradne autem, z vlaku jste me uspesne vyhnaly, to se fakt nedalo.
Výluky nesmyslné nejsou, trať je přetížená a potřebovala modernizaci. Ale uznávám, že třeba v Rakousku je organizace výluky mnohem lepší.
Super vymyšlené jméno. 😀
je, ale vymyslel ho uz davno nejaky kazimierz sławinski a pak se to zfilmovalo…
https://www.youtube.com/watch?v=AfKZclMWS1U&ab_channel=trouchelle
Díky za tip, vůbec jsem o tom nevěděl. 🙂🤣🤣
POLSKA
Výluky jsou nesmyslné všude.
Provlem je za ta modernizace tak jsk se provadi zadne zlepseni neprinese.
Vysoké ceny PHM by mohly nejen pomoci k vyššímu podílu veřejné dopravy na dělbě přepravní práce, ale i k omezení zbytných cest. Řada motoristů by se mohla začít zamýšlet nad tím kam a proč jezdí, a zdali to nejde udělat hospodárněji. Typicky u nás na vesnici soused přijede v půl třetí z práce a do večera se ještě 4* někde autem otočí. Přitom kdyby mu záleželo na ceně nafty, tak by třeba všechno zvládnul při jedné cestě…
Jenže ono jde o to, co jeho drahá polovička zapomněla koupit a co nezbytně potřebuje ….
Kdyby mu napsala ráno na papír, tak to koupí ….
Jo, plánování může udělat logistiku efektivnější.
🇺🇦 🚂 S tímto zcela souhlasím. Válečným štváčům zmar a udržitelné veřejné dopravě zdar! 🚌 🇺🇦
V Praze se neda ani kolikrat nastoupit do autobusu.
V Praze se mi toto stalo za těch asi 8 let, co zde žiji jen jednou. Šlo ale o autobusy na Strahov v době konání SHOW (hudební festival)
Jsme se nevešli na do busu směr Příbram, to bylo ještě před PID na této relaci 😀
Minimálně 112 a 119 za normálního stavu (sezona, mimo covid) občas nepobírá, na druhou stranu je tam hodně malej interval mezi spoji.
Ještě XC…
Praha ještě týden má na řadě páteřních autobusových linek „poloprázdniny“. Odpolední tramvaje též. Podle toho to vypadá.
Jedině, že bychom opustili (původně efektivní – jak z hlediska zisku, tak nárůstu počtu cestujících) koncept 10 Kč / den. To by ovšem nastal velký řev „voličů“ (a populisti vycítí šanci). Druhým problémem jsou podstavy řidičů, včetně logického tlaku na odměnu odpovídající náročnosti této práce.
No, tech 10,- na den krnacovych je fakt nesmysl a krute podstrelenych, i v Cr v jinych mestech je vyrazne vyssi.
Klidne mohou zdrazit kupon o 100% (20,-/den) a porad se to vyplati… a to i pred vysokymi cenami phm.
Souhlasím, že je lepší zdražit, než omezovat služby. Praha to ale jenom odmává tím, že „jízdné pokryje malou část nákladů“ a nic víc.
Blbý je že půl roku před volbama to nikdo nezkusí, politická konkurence ho zadupe do země demagogickými argumenty typu „lidí mají stále méně peněz a ještě jim zdražíte jízdenky“.
Já bych hned po volbách zavedl fixní roční zdražení třeba 20 nebo 30% ročně a to do doby než bude dosaženo předem určené částky podílu nákladů z prodeje jízdenek. Potom by se dorovnávalo už jen o inflaci, samozřejmě automaticy taky každý rok.
Zdražování musí být předvídatelné a zkousnutelné, tedy velmi těžko se prodá skok na dvoj či trojnásobek ze dne na den.
A kdo odpovědně stanoví ten podíl nákladů.
Jenže při takovém zdražení prostě lidé přestanou jezdit, tudíž dojde k poklesu tržeb a v dalším kole budete zdražovat … abyste se dostal na vámi stanovený cíl ….
Tak nějaký řev bude… ale většina lidí stejně bude muset někam dojet, a auto třeba nemají nebo je to přestane v těch zácpách bavit, a tak se časem do veřejné dopravy budou muset vrátit.
Ročka stála tuším 4 750, to nebylo zase tolik, ale pro někoho moc … Po přechodu na 3 650 se zájem zvýšil … i když držitel nude jezdit denně … Za 7 300 je to pro „nedenní“ cestování už moc ….
V ranní špičce zcela nepochybně všechny tram jedoucí např. na sídliště Barrandov jedou „zbytečně“, cestující lze spočítat na prstech jedné ruky, zpátky jsou obsazené … pozdě odpoledne / večer je tomu naopak … Podstav řidičů TRAM lze v Praze eliminovat zkrácením pobytů na obratišti a BP dělat jako střídané na ose … Nenéí třeba any na smyčce stálo vozidlo s personálem 30 i více minut, když to lze – jako ve Švýcarsku – za necelý interval … Jedna souprava odjíždí, za dvě, tři minuty přijede další …. zastavuje u JEDINÉHO označníku a cestující mohou ihned nastoupit ….. Nepravidelnosti v dopravě… Číst vice »
Tak jasné, že jedou prázdné „zbytečně“, ale nějak se tam dostat musí, no.
Nejlépe láká Brno a DPMB, např.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=2804720806492282&set=a.1688610218103352
Takto zredukovány jsou ve špičkách prac. dnů všechny páteřní linky. Před covidem dlouhodobě celodenní int. 5 min, během Covidu dlouhodobě prázninových 7,5 min, od prosince s uvolněním konečně návrat špičkových 5 min (ale redukce sedla na 6,667 min) a teď od 14.3. i ve špičkách 6,667 – kdy se přitom cestující vrací skoro k původními stavu před Covidem.
Aneb ušetříme, i kdybychom ty lidi měli vyhnat… 😀
Rád, pokud to nebude vypadat jako včera na 231(2), či trvale na 171.
No v nějakých krajích tato výzva určitě bude fungovat, protože mají dostatečnou nabídku spojů, ale napadá mě třeba Pardubický kraj, kde se o víkendu člověk skoro nikam nedostane, max. jen tam, kde jezdí vlak. Tam se nic nezmění, nebo vlastně změní budou se rušit spoje, protože nebude na naftu.
Ale věřím, že takový PID, IDSJMK, DÚK mohou cestující přilákat.
Pardubický kraj bude leda tak ponoukat své obyvatele, aby chtěli po Pardubicích bezplatné parkoviště u nádraží. Což Pardubice celkem logicky nemají zájem dělat, protože se starají o své občany a ti mají k dispozici síť radiálních linek MHD s klíčovým uzlem u hlavního nádraží, tudíž parkoviště nepotřebují.
Největší nádraží v ČR a nemají žádné parkoviště ani parkovací dům,dobrá ostuda vedení města
Parkoviště tam je, ovšem za poplatek 80 Kč za 12 hodin. A to je pro venkovany nepřijatelné, podle jejich názoru má město povinnost zajistit bezplatné parkování. Holt si budou muset zvyknout, bezplatné parkování u nádraží už nikdy nebude. Kdo cjce
Kdo chce mít opici, musí mít na banány.
Pardubický kraj je v tomto docela roztříštěný, jsou místa, kam o víkendu opravdu nic nejede, jak říkáte, ale pak jsou místa, kde je pravidelný, interval (a to třeba busu i vlaku) třeba 2 hodinový.
Přesně to výše napsal Švarc: kam jezdí v PA kraji vlak, tam mají VHD sedm dní týdnu. Kam vlak nejezdí, tam mají smůlu. Krásná ukázka jsou třeba Valy, které díky koridoru mají luxusní spojení do Pardubic i Přelouče. Přes kopec leží zhruba stejně velká obec Bezděkov. Vlaky nemají, takže jejich VHD je pár autobusů v kladiva a o víkendu vůbec nic.
To není úplně přesné, třeba takové Horní Jelení, je vázáno jen na bus, a mají spojení s Pardubicemi 7 dní v týdnu, o víkendu v 2 hodinovém taktu, buďto přímý bus, nebo s přestupem v Holicích.
A takových míst se dá najít více v Pce kraji více, proto uvádím, že to je docela roztříštěno, protože to rozhodně neplatí o celém kraji.
Horní Jelení je město, to už by byl skutečně vrchol krajské arogance, kdyby VHD o víkendech nejezdila ani do měst. Ale těch středních a větších vesnic typu výše zmíněného Bezděkova (přes 300 obyvatel), kam o víkendu nic nejede, je bohužel v Pardubickém kraji povícero. Třeba taková Česká Rybná (přes 300 obyvatel), o víkendu ani spoj. Chceš někam jet? Dojdi si 5 kilometrů okreskou mezi poli do Proseče.
Hrochův Týnec-Chrast
Holice,Horní Jelení
PID by mohla cestující přilákat, kdyby se zaměřili na rychlost přepravy namísto obkroužení všeho možného…
Bydlím ve vesnici ve 4. pásmu v PID. vzhledem k tomu, kde bydlím, si nemůžu stěžovat na počet spojů, které jsou k dispozici. Je to o lepším plánování a změně způsobu dopravy aneb není potřeba všude vozit plechové koně.
Na druhou stranu je tu auto nepostradatelné.
Nicméně, více využívání VDH má vliv na kvalitu a četnost spojů.
Pokud někde není poptávka není nabídka.
Výzvu podporuju, služby dopravy se změnily k lepšímu, alespoň zde v PIDu.
Je potřeba ze strany veřejnosti tlačit na to, aby se pracovalo s časovou polohou spojů, návaznými linkami a kvalitním trasováním. K tomu vůle organizátora dopravy zvýšit počet spojů aspoň na zkušební dobu, aby se nalákaly lidi zpátky do MHD a zjistili, že to není až tak špatná alternativa. Pak se to má šanci udržet.
Pokud se jezdí v taktu 30 minut, tak není co řešit …. rozdíl je v přípdě taktu 120 minut ….
Tady teď budu sám proti sobě, obvykle veřejnou dopravu podporuju, ale tady prostě nemůžu. Lidi tam nenaskáčou, když jim řeknete. Problém je v tom, že v mnoha případech je veřejná doprava prostě nekonkurenceschopná, zvlášť MHD. Např. MHD v Opavě je na tak katastrofální úrovni, že se z toho stala vyloženě socka, i když tohle označení nesnáším. Jednak omezení množství spojů a jednak zase zdražení jízdného, které je ve vztahu k nabídce prostě vysoké. Příkladů bych našel mnoho.
Smiřte se s tím, že veřejnou dopravu je nutno dotovat vyšší částkou, než jakou dáváte. Tak nebuďte skrblíci a udělejte pro to něco.
Zatraktivnit veřejnou dopravu by teď nejvíce mohl ten ministr Války nebo Válek nebo jak se jmenuje. Jedním škrtem pera.
Nebojte, v dubnu škrtne všechno a bude to 😃
Hlavně aby to má podzim nebylo zase odskrtnuto.
Uprime, pocitam s tim, ze na podzim se to zase odskrtne… tomu se atim asi neda zabranit…
To bude záležet, Martine, na nás, co si necháme líbit. Bohužel vidím, že „zkousneme“ skoro vše, že nám může i takový Válek —— třeba na hlavu : (
To není o tom, co si necháme líbit, ale jaká bude epidemiologická situace, ale i kolik bude očkovaných. Podle toho odborníci rozhodnout. Ne podle toho, co by se líbilo křiklounům na náměstích. A je to tak správně!
aby to od září zase nezavedl
13.3. bez náhubků
Bohužel…přesné. Kvůli tomu, co není / ještě nebude zrušeno, se stále nevrátila pětina cestujících. Ale on si to lid stejně zruší sám s prvním teplotně vyšším počasím. Situace však přinesla update: drahé PHM nyní část cestujících do MHD rychle vrátily. Je to znát. Nicméně, třiapůlhodinová cesta vlakem z Prahy do Brna v té přidušovací věci asi pro mnohé stále nemyslitelná…
Ta je nemyslitelná spis kvůli SŽDC.
Respirátory se už víceméně nosí ve vlaku „dobrovolně“. Nikdo to nekontroluje. Kdo se bojí nákazy, vezme si ho, kdo se nebojí, tak ne. Mnohem horší je souběh mnoha výluk na koridorech. Dříve jsem běžně jezdil z Liberce do Ostravy za 5 hodin. Busem za 55 min. do Prahy, pak přesun na hlavák a za 3 hodiny na místě. Dnes minimálně 6 hodin. Zpátky je to ještě horší, kde přestoupit – Pardubice, Kolín, Praha? Vlak klidně může přijet do Pardubic či Kolína s náskokem, ale také s hodinovým zpožděním. Nějakých 20 min. na přestup většinou nestačí. Takže snad jen, zarezervovat si… Číst vice »
v obchoďáku už to nikdo nenosí,v MHD málo
jezdím skoro denně MHD v Budějovicích a 95% lidí má respirátor, v obchodech je to pak třeba 80% lidí.
Ve vlaku má většina nasazeno do kontroly jízdenek a pak to sundá.
doporucil bych bryle. praha – v obchodaku to ma prakticky 100% lidi. v mhd take.
ze by to nekde jinde bylo tak dramaticky odlisne?
V Právu 10.3. článek – podle britské studie i lehký covid vede ke zmenšování mozku … je zřejmé, že se to týká i vlády 5K ….
zrušit náhubky včera bylo pozdě