Jezděte veřejnou dopravou, ušetříte a snížíte závislost, lákají dopravci i objednatelé
Vysoké ceny mohou být pro dopravce příležitostí, jak oslovit nové cestující.
Někteří tuzemští železniční a autobusoví dopravci nebo objednatelé veřejné dopravy na úrovni krajů začali s marketingovou a informační kampaní, ve které chtějí lidem ukázat vysoké ceny pohonných hmot i v těchto dnech jako příležitost k přesunu do veřejné dopravy.
Například Arriva na svých stránkách pod heslem Lepší vlak a autobus než prázdná peněženka sepsala argumenty, proč je nyní veřejná doprava výhodnější nejen kvůli financím. „Chceme ukázat, že přechod na veřejnou dopravu je i jednou z cest, jak snížit energetickou závislost na nerostných surovinách,“ uvedl generální ředitel Arrivy v Česku Daniel Adamka.
Arriva udává i příklad, jak jízda veřejnou dopravou namísto autem snižuje celkovou spotřebu. „Osobní auto využívá podle posledních statistik 1,3 člověka a když vezmeme průměrnou spotřebu, pak na 100 kilometrů spotřebuje jedno auto na jednoho pasažéra pět litrů pohonných hmot. Pokud ale přesedne třeba 30 lidí do autobusu, je to při jeho 30litrové spotřebě pětkrát výhodnější, protože rozpočítaná spotřeba na jednoho cestujícího je jen jeden litr na sto kilometrů,“ vypočítává Arriva.
Tři cestující navíc zaplatí zvýšené náklady
United Buses přišly na svých stránkách s konkrétními ekonomickými propočty. „Za cestu autobusem z Prahy do Pelhřimova a zpět zaplatíte nejvýše 370 korun u řidiče autobusu, autem 740 korun jen za palivo (6,5 l na 100 km, 49,50 za litr paliva),“ uvádí na stránkách.
Jejich kalkulace naznačuje i jinou možnost: zdražení paliv dopravcům může kompenzovat příliv nových cestujících. Na stejné trase United Buses uvádí, že musí platit o 500 korun více za naftu než donedávna. „Při rozložení nákladů do ceny na osobu dopravci stačí zhruba tři noví cestující, aby tento výkyv v nákladech tržbou dorovnal,“ dodává dopravce. „Vítáme takovou situaci celkově jako příležitost po období covidu, kdy cestující nebyli, ale jezdit se muselo. Stejně tak nebylo za dva uplynulé roky mnoho příležitostí, jak udělat autobusovou dopravu více konkurenceschopnou individuální dopravě,“ řekl Josef Šelepa z United Buses.
Do kampaní za větší využití veřejné dopravy se chystají zapojit i jednotliví organizátoři. Například Doprava Ústeckého kraje už na sociálních sítích uveřejnila porovnání nákladů na jízdu z Podbořan do Žatce, ze které vychází levněji autobus či vlak oproti autu. Jeden cestující podle DÚK při využití veřejné dopravy může využít přes 13 tisíc korun.
Kampaň plánuje například Ropid. „Bude to kampaň zaměřená zejména na sociální sítě a budeme reagovat na aktuální vývoj s cenami pohonných hmot. Zároveň chystáme větší kampaň na návrat lidí do veřejné dopravy po covidu, což plánujeme na letošní jaro,“ řekl Filip Drápal, mluvčí Ropidu.
České dráhy speciální kampaň nechystají. „Téma výhodnosti železniční dopravy nicméně komunikujeme průběžně a dlouhodobě, ať už jde o cenu, možnost práce ve vlaku, rychlost, pohodlí atd. Letos chystáme kampaně zaměřené na propagaci konkrétních produktů. Zejména jde o nové vlaky, které v letošním roce uvádíme do provozu ve větším množství, a dále budeme propagovat například volnočasové cestování,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.