egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

JetBlue má svůj první Airbus A321LR pro lety přes Atlantik, slibuje lepší komfort než ve větším letadle

Airbus A321LR pro JetBlue. Foto: JetBlue
Airbus A321LR pro JetBlue. Foto: JetBlue
Americký dopravce slibuje nadstandardní prostor v letadle. Ve stroji, který létá i s 230 sedačkami, je jen 138 míst.

Americká letecká společnost JetBlue dnes v Hamburku převzala první Airbus A321LR, se kterým se dopravce chystá letos vstoupit na trh transatlantických letů.

Jde o první z celkem třinácti objednaných letadel A321LR, které si JetBlue objednal. Verze LR má prodloužený dolet až 7408 kilometrů a umožňuje tak spojit Evropu s východním americkým pobřežím bez mezipřistání. JetBlue se stane po TAP Air Portugal, Aer Lingus a Air Transat čtvrtým dopravcem, který s tímto typem zamíří na transatlantické lety. Firma zatím oznámila, že bude létat z New Yorku a Bostonu do Londýna.

JetBlue bude nejen první aerolinkou v USA s tímto strojem, ale také první s úzkotrupým letadlem s uspořádáním kabiny nazvaným Airspace. To dosud používá Airbus jen u širokotrupých letadel. Cestujícím má nabídnout více komfortu, například s měnícím se osvětlením (s možností ovládat si intenzitu světla u každého místa) nebo větším prostorem pro zavazadla nad sedačkami. Airbus tvrdí, že takový design dává cestujícím pocit, že jsou ve větším letadle.

JetBlue si letadlo objednal v konfiguraci pro 138 cestujících. Někteří dopravci (například Wizz Air) létají s tímto letadlem s 230 sedačkami. Celkem 114 míst je v ekonomické třídě. Podle dopravce nabídne nejširší sedačky ve své třídě (18,4 palce). Rozteč sedaček je 32 palců. Ve čtyřech řadách bude ještě více místa na nohy, a to 37 palců. 24 míst bude v byznys třídě nazvané Mint. V ní půjde o plně rozložitelné sedačky. Cestující budou mít během letu zdarma k dispozici připojení k vysokorychlostní wi-fi, v každé sedačce bude obrazovka či možnost dobíjení elektroniky.

JetBlue je jedním z největších amerických zákazníků Airbusu. Aktuálně provozuje flotilu více než 200 letadel evropského výrobce a další desítky má objednané.

Odebírat
Upozornit na
guest
17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrJ

Aerolinky si budou muset zvyknout na nižší počty cestujících. Dálkové spoje přestávají být destinačně atraktivní a krátším konkuruje železnice a vlastní doprava. Mimochodem, letecká doprava je suverénně největší producent CO2 a znečišťovatel ovzduší, takže i díky jejímu omezení v důsledku covidu došlo globálně ke stabilizaci podnebí i počasí.

pzag

„suverénně největší producent CO2 a znečišťovatel ovzduší“
Poněkud odvážné tvrzení. Zdroj?

Aleš

Ten suverénně největší producent CO2 je celosvětově zodpovědný za přibližně 2% vypouštěných emisí. A 2% jsou vzhledem k tomu, kolik se přepraví osob a nákladu, skutečně výborné číslo a rozhodně mi nepřipadá nijak suverénní. Kdyby jste si nejdříve ověřil určité skutečnosti než něco řeknete, tak byste se dozvěděl, že mnohem větší podíl na emisích mají energetika, průmysl, zemědělství, pozemní doprava a jiná odvětví.

Aleš

A to počasí se rozhodně nezměnilo kvůli úbytku počtu letů, to je mnohokrát vyvrácená blbost, opravdu si o tom prosím něco zjistěte. Jak potvrdily mnohé analýzy meteorologů, tak na Zemi se zcela přirozeně střídají teplejší a chladnější období a tenhle úbytek letů neměl na počasí vliv sebemenší.

Y.K.

Letecká doprava není největší producent CO2 se svými 2 – 3 %. Suverénně největší jsou průmysl, energetika atp., v dopravě ta silniční.

K žádné stabilizaci počasí nedošlo, světem pořád cloumají extrémy, to že zrovna u nás zase po pár letech máme trošinku chladnější zimu, zdaleka ne tak chladnou jako před 10 lety a pomalejší jaro, to není návrat starých časů, zatím nevybočuje z běžných oscilací. Zase jsme vloni měli nejteplejší listopad v historii.

J.D.

Tohle je prostě budoucnost – snad tedy bude pro nás hezká a přinese radikální zvýšení počtu transatlantických letů z Prahy, ale klidně i Vídně. I z té Prahy si dokážu představit pravidelnou linku Lufthansy do Newarku. Ale to jsem se asi moc zasnil :D.

PetrJ

Pokud se na podzim USA změní, váš sen nebude snem, ale proudovým linerům zvoní hrana, neboť neřešitelné emise.

J.D.

Koukám že jste zde rozjel kanonádu těžko obhajitelných tvrzení – co přesně by se v USA mělo změnit? neřešitelné emise máte zase z čeho, nějaký oficiální dokument, nebo se jenom řídíte nějakými výkřiky radikálních levičáků ve veřejném prostoru?

bohyn

Smutny obraz dnesni doby, jednu z nejvytizenejsich linek pres Atlantik NY-Londyn, bude obsluhovat narrowbody

Petr 78

To nebude dobou, ale obchodním modelem. Nižší pořizovací cena, nižší provozní náklady a ano, také nižší příjmy ze „vstupného“. Ale počítám, že společnost to má dobře spočítané.

PetrJ

Je to jen derniéra před příchodem zcela jiné letecké dopravní technologie.

Petr 78

Jasně, už to klepe na dveře, než bude nějaká jiná nová dopravní technologie,v tak bude letadlo 3x zaplaceno.

Zdeněk

Zajímaly by mě ceny letenek. Pokud budou jako v běžné turistické třídě u jiných společností, klobouk dolů! Nebo se bude jednat o jakousi (cenově) „vylepšenou“ turistickou třídu?

Miroslav Zikmund

To asi ne, za nadstandardní prostor si bude muset zákazník připlatit cca 67 %. 138 cestujících musí zaplatit jako by jich tam cestovalo 230 ….

PetrJ

Nikoli nutně. Pokud se ořežou náklady shora, lze ceny letenek téměř zachovat, jen nepatrně zvýšit a zůstat tak rentabilní.

EM*

230 cestujících lítá přes Atlantik v krátkém Dreamlineru.

A321 je lehčí, úspornější, levnější na pořízení, jenom odveze míň carga, takže ceny bych ceny očekával podobné, nebo o něco nižší, než u jiných společností.

gajda

Nemusí, business bude dražší než economy jako kdekoliv jinde. A v economy už to není, že tam bude o tolik lidí míň než jinde. Taky obsazenost může být na 95+% stabilně a o tom se jinejm často může jen zdát, poplatky budou taky jinde, spotřeba a všechno. Takže není důvod být dražší a už vůbec ne o 67%