Jen červená to může být. Úřady zaměstnává bizarní spor o barvu Sergeje

Lokomotiva 781.592 Sergej společnosti Kladenská dopravní a strojní. Foto: KDSLokomotiva 781.592 Sergej společnosti Kladenská dopravní a strojní. Foto: KDS

Drážní úřad požaduje pro zápis do registru historických vozidel původní nátěr.

Ministerstvo dopravy musí řešit nezvyklý spor mezi společností Kladenská dopravní a strojní (KDS) a Drážním úřadem. Dopravce, který v minulých letech nákladně opravil lokomotivu 781.592 z roku 1979 známou jako Sergej, neuspěl se svoji žádostí na Drážním úřadu o zápis hnacího vozidla na seznam historických vozidel.

„Vozidlo nesplňuje podmínky pro historické drážní vozidlo a rozsah provozování z důvodu, že není opatřeno původním nátěrem, čímž nesplňuje vnější vzhled,“ vysvětlil úřad zamítnutí v rozhodnutí, které má redakce k dispozici. KDS se proti verdiktu odvolala.

KDS lokomotivu natřela do odstínu, který dopravce nazývá jako rezavá hnědá. Chtěla se odlišit od tradiční červené, se kterou ostatní Sergeje jezdí. Firma do renovace lokomotivy investovala přes deset milionů korun. Například pro větší autentičnost se motor opravoval v Litvě. Úřad už po renovaci přidělil lokomotivě takzvané historické číslo, což omezuje používání lokomotivy v komerčním využití.

Registr historických drážních vozidel už není tajný. Úřad otočil a seznam zveřejnil

Lokomotiva z 90. let není problém

Jednatel firmy Radek Šauer označil verdikt jako ukázkový příklad nekompetence úřadu. Odvolal se proto k ministerstvu dopravy. Argumentuje například tím, že v registru jsou už déle zapsána vozidla, která rovněž nemají původní nátěr. Jako další příklad uvádí lokomotivu řady 750, která nesplňuje podmínky stáří minimálně 40 let. Vznikla totiž přestavbou řady 753 v 90. letech. Přesto na seznamu historických vozidel je.

Podle mluvčí Drážního úřadu Pavlíny Strakové ale řada 750 není vozidlem z 90. let. „ Řada vznikla rekonstrukcí z řady 753 vyráběné v letech 1968 až 1977 na elektrické vytápění souprav namísto původního parního generátoru. Tato rekonstrukce neměla vliv na vnější vzhled s výjimkou zaslepení výfuku ve střeše a dosazení zásuvek pro topný kabel. Jelikož zákon o dráhách připouští i na historických vozidlech změny konstrukce představující podstatnou odchylku od schváleného typu, neodporuje uvedená změna ustanovení zákona,“ vysvětlila Straková.

„Je to stejné, jako kdybych parní lokomotivě odebral tendr, dosadil místo něj nádrž na CNG a tvářil se, že je to drobná změna,“ komentoval Šauer. Pokazuje i na to, že úřad přednostně zapsal vozidla, která nemají řadu bezpečnostních prvků. Uvedený Sergej má GSM-R či generální stop. „V době, kdy se klade důraz na bezpečnost, je to vskutku zarážející,“ dodal Šauer.

Rezavá hnědá. Opravený Sergej má již finální lak, premiéra ho čeká v půlce září

810 v nepůvodním nátěru není problém. Někdy

KDS neuspěla ani se zápisem motorového vozu řady 810, který není v původním nátěru. Kromě barvy zamítnutí úřad vysvětlil i jiným uspořádáním interiéru. V seznamu jsou přitom vozy 810 v nepůvodním nátěru „V otázce vnějšího nátěru DÚ akceptoval i provedení, které bylo v minulosti kodifikováno a běžně používáno. V případě nestandardního barevného řešení, které je využito např. pro reklamní účely, byla ve více případech žádost zamítnuta,“ dodala Straková.

Drážní úřad začal letos zveřejňovat zapsaná historická vozidla na svých stránkách. „V letošním roce jsme schválili zatím 37 žádostí o uznání historických vozidel a 3 jsme zamítli. Všechny byly zamítnuty z důvodu nepůvodního nátěru. V dalších třech případech jsme řízení přerušili pro nekompletnost podkladů,“ upřesnila Straková.

První jízdy na výjimku bez problémů

Za zájmem o zápis do registru je především možnost výjimky na tratích s výhradním provozem pod ETCS. Správa železnic umožňuje za splnění předem stanovených podmínek průjezd po trati s ETCS historickému vozidlu bez mobilní části zabezpečovače. Nejde ale o zatím příliš využívanou možnost. „Doposud jsme obdrželi celkem 7 žádostí. Jednu z nich zrušil sám dopravce kvůli chybějícímu povolení, ze zbývajících nebyla odmítnuta žádná. Zatím se uskutečnilo 9 párů jízd (vždy tam i zpět) a vše proběhlo bez problémů,“ dodal mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Pokyn ministerstva. Správa železnic popisuje, jak skončil výhradní provoz a kdo může na koridor bez ETCS

Tagy 781.592 Drážní úřad Kladenská dopravní a strojní (KDS) registr historických vozidel sergej
12 komentářů