Jen červená to může být. Úřady zaměstnává bizarní spor o barvu Sergeje
Lokomotiva 781.592 Sergej společnosti Kladenská dopravní a strojní. Foto: KDS

Drážní úřad požaduje pro zápis do registru historických vozidel původní nátěr.
Podstata všeho je asi v nejasné a nejednotné terminologii: pouhá kategorie „historická vozidla“ je zjevně příliš široký a neupřesněný pojem, který zahrnuje jak vozidla muzejní, která by měla mít nějakou historicky věrnou podobu a využívány pro skutečně muzejní účely (včetně možné presentace i v provozu, nikoli jen staticky), tak i vozidla „nostalgická“, tedy určená především pro „nostalgický“ provoz s přímou účastí veřejnosti, u nichž není třeba tolik lpít na historicky věrném vzhledu, ale která by tím spíše měla maximálně vyhovovat současným požadavkům zejména na bezpečnost. Pokud vím, nějak podobně k celé problematice přistupuje například DPP a ani k tomu nepotřebuje… Číst vice »
Teď jen počkat, o kolik si příslušný úředník řekne a je to doma. Chce to čas a čas jsou peníze.
Tak určitě.
Se zájmem sleduji, jak se vždy musí najít někdo s takovouto prvoplánovou a tedy i lacinou průpovídkou směrem jakože „všichni jsou úplatní“…
Všichni naštěstí ne.
Naprosto všichni, je to jen otázka ceny 🙂
Tedy v tomhle případě aby byl odstín barvy, navíc který nijak neruší a nepobuřuje, důvodem neuznání jako historické vozidlo mi přijde trochu kuriózní. A nebo jim někdo tu mašinku závidí…
z mého pohledu jsou Sergeje hystorická vozidla, a byly by i kdyby byly natřený na růžovo se zelenýma puntíkama. DÚ dělá obstrukce a vymýšlí si kraviny.
Hystorická možná,ale historická asi ne.
Drážní úřad dělá problémy pořád. Nejen v tomhle případě.
V Polsku jsem viděl dva MODRÉ !
My tu ale máme starosti opravdu. Napřed se řeší přezdívky lokomotiv, teď zas nátěr Sergeje. Fakt země příběhů….
Neřeší se přezdívky ale jména a to je velký rozdíl
Tak ony Sergeje v jisté době byly červenohnědé!já bych spíš měl výhrady proti všem těm linkám a pruhům které KDS aplikuje na své mašiny
Jenže na tyto nepožadují zápis do registru historických vozidel.
Ty ne ale je to i na tom Sergeji
Pokud jde o detaily, tak v tomto historickem kousku nejsou historicke sesle kde strojvedouci travil cas pri jizde a to mistnimu publiku nevadi….
Parní loko z doby protektorátu nemusejí mít na dýmnici bílé V? A rudé hvězdy se mají ponechat nebo odstranit, protože by mohly narazit na zákon o podpoře totalitního režimu? Samé ocásky…
Slyšel jsem drb, že v Říši ke statusu historického stroje je nutno mít jasno o kalendářním roce, ke kterému se má podoba vozidla co nejvěrněji blížit. Což mi smysl dává, v první řadě by to znamenalo otočení sběračů na ES499.0001 a 02, chceme-li je v barvách.
Na poměry KDS mi to příjde dost konzervativní:)
Dej blbci funkci a vymyslí lejstro..
Myslíte jako ten Drážní úřad? Ten se řídí tím, co požaduje zákon. Co konkrétně máte na mysli, že dělají v rozporu se zákonem?
Bylo by samozřejmě správně, aby historická vozidla musela projít něčím podobným, jako je testace veteránů, s přihlédnutím k potřebám provozu (brzda, rádio a podobně, asi není nutné vyžadovat, aby každý modrý hektor měl škoda n/o na levou ruku). Problém je, že by pak 99,9% z nich muselo přestat jezdit, protože laky si naprosto běžně vymýšlí i v DHV, a najít vozidlo s interiérem odpovídajícím vnějšímu vzhledu je téměř nemožné (zdravíme většinu „historických“ 810 krom 604)
Ano je to testace na historickou původnost a k tomu se přiřadí kategorie veterána. Stanoví se i podmínky provozu na komunikaci. Je to složitá problematika,ale občas někdo vozidlo upraví v rozporu s dobovými úpravami. Některé díly např. pneumatiky se již nevyrábí a nahrazují se. Uvede se to do testace. Ale řekněme upřímně růžový Ford T?
Tak u žkv by neměla být cílem původnost – to by neumožňovalo zachovat vozidla ve stavu jiném, než z výroby. Ale cílem by měla být historická přesnost a autenticita. Pokud chci lokomotivu v technickém stavu z 90. let, pak tomu musí odpovídat i nátěr, pokud chci lokomotivu ve stavu z výroby, musím jí alespoň vizuálně upravit tak, aby mu skutečně odpovídala. Dobré příklady takových vozidel jsou právě třeba T435.003, nebo M152.0604, kde se jedná skutečně o muzejní vozidla zobrazující skutečné výrobní provedení. Nebo nejstarší motorové vozy rekonstruované pardubickým spolkem.
Ano,na 604 jsem také pomáhal s pracemi
T679.1592 je 781.592, kde je problém? A u sergeje 547 soudruzi úplně netrefili odstín a byl podobně nahnědlý. Ten původní lak byl fakt kvalitní, leštilo se směsí nafty a prachového oleje, pokud si pamatuji .
Tak červenohnědý Sergeje přece taky byli! Mě by spíš vadily ty různý linky a pruhy
Tak já bych ještě počkal na vyjádření Sovětských soudruhů..
Sovětských soudruhů z ussr, luhansk.
Když autenticky, tak z Vorošilovgradu.
Já na nichž měl znak luhansk co si pamatuju.
Teď koukám do wiki, že jedno z přejmenování proběhlo v roce 1970, takže dodávky pro ČSD začaly z Lugansku (Luhansku) a pokračovaly z Vorošilovgradu 😉
U té 810 KDS, kde to opravdu je nejen nátěr, ale i ten interiér, bych to chápal. Nějaké síto, co na tom seznamu může a nemůže být, být musí. Ale nedat tam Sergeje kvůli nátěru je fakt mimo.
Drážní úřad polemizuje o odstínu barvy historického vozidla… Výborně, jde vidět že veškeré skutečné problémy české železnice jsou zřejmě již vyřešeny.
Snad tedy nechybělo ve zprávě od úřadu soudružské oslovení, když už jsme u té autenticity.
A na konci a pozdravem Světu mír!
Mupy mup.
A dokumentácia k vozidlám z protektorátu bude mať „Sieg Heil!“ ?
Jste normální? Tento pozdrav se ani během války v technické dokumentaci vozidel nevyskytoval.
Jen aby. 😀
V úvodu strojnických tabulek z 50. let jsem viděl heslo „Technickou normalizací za světový mír“ 🙂 Tedy možné je všechno…
V D1 z r. 1954 je zase na samostatné stránce heslo Do dopravy musíme zavést přísný pořádek! K. Gottwald.
Ve věci Elinky je tedy nutno úředníky oslovovat Blahorodí 😉
Mě tedy dost vyděsilo zjištění, že se z daní platí úředník, který tráví čas nad posuzováním historické autenticity nátěrů. Speciálně v rámci zabrzděného a bezzubého DÚ ČR je to dost absurdní.
Jediným kritériem pro zařazení vozidla by měl být věk daného schváleného typu, resp. technický stav v rámci nějakých mezí.
Tak ať se ta agenda zruší a nemusí se platit úředník. Volte toho, kdo vám to slíbí. Jinak vaše stížnosti jsou na úrovni stěžování si, že po vás chce prodavačka v obchodě peníze.
Znamená to že drážní úřad požaduje i tu nelegální rudou hvězdu?
v čem nelegální ?
Od 1.1.2026 je její použití nezákonné.
K propagaci komunismu. Máte snad pocit, že například historická vozidla z druhé světové války na sobě nesmí mít nacistické symboly?
Ano a neděláme si srandu.
Až ta hvězda bude oficiálně zakázaná, což není, tak teprve potom bude nelegální. Zatím jen Vaše zbožné přání. Z hlediska historie a dobového nátěru na ta vozidla/letadla/cokoliv zkrátka patří a můžete se třeba stavět na hlavu. Popírání toho, že tam byla, je stejné jako popírání historie jako takové. Zákaz propagace komunistického hnutí je naprosto v pořádku, ale silně pochybuji, že se do toho výkladu bude počítat i lokomotiva s rudou hvězdou. To by bylo opravdu přehnané a postavené na hlavu.
Copak ta lokomotiva po revoluci přestala jezdit? A kdo říká že musí být v původním stavu jak byla dodána z výroby a nemůže reprezentovat stav třeba z 90. let?
Zkuste to u atestace veteránů.
Testace pane. Atestace je něco jiného.
Třeba nějaký senior v pozdním věku vystudoval na lékaře 🤪
Neni problém. Dobové úpravy a přestavby jaké bylo mozné udělat pred 30 lety nejsou problém pri testaci historickeho silničniho vozidla. Ano pokud dáte moderni motor pak nate problém. Ale pokud dáte motor z prodkce pred 30 lety tak je to pro testaci v pohodě. To same jsou dobové „tuningové“ dily. Pokud se tehdy pro daný model vozidla tehdy vyraběl nějaky bodykit tak nebrání testaci.
Zákon to říká, napsané je to totiž tak tupě, že když by úředník chtěl, tak neprojde ani 475.101…
Ono taky dost záleží, kdy a jak se ony symboly používají. Chápu historický nátěr, nějakou retrofoto jízdu s historickou soupravou. Na druhou stranu, dát rudou hvězdu přes celé dýmniční dveře na Mikulášskou jízdu pro děti a ohánět se historickou autenticitou je trochu na facku.
Nikdy jsem nemusel soudruhy, ale ta hvězda mi tam sedí, asi proto, že jsme to měli denně na oších a nikdo to nevnímal.
Bez hvězdy to nesmělo na trati😉
Ano, říká se tomu brainwashig, abych použil správný, imperialistický výraz v američtině.
Můj dopravce před lety nechal udělat retronátěr na loko 740.Na obou čelech jsou plechové hvězdy přišroubované.Když se na tu mašinu jednou za čas dostanu,otočím je špičkou dolů.Pak s tím jako slávista a starej metalák nemám problém 🙂
No Martine……..
Drážní úřad v ČR pozná má kategóriu „Historické drážne vozidlo“? Som veruže nevedel. Pokiaľ viem, na SK takú kategóriu nemáme.
Čo sa farby týka, tak by som to až tak neprežíval a nechal to jazdiť ako historičák aj v novom laku, ktorý si zvolil majiteľ. Ale ouřada to vidí ináč.
Když o tom nic nevíte, tak raději nic nepište. Drážní uřad posuzuje vzhled historického vozidla v souladu s paragrafem 43f zákona o drahách a pro historická vozidla neplatí paragraf 43b, který klade požadavky na údržbu vozidel v souladu s evropskými pravidly a ta platí i na Slovensku, pokud je ještě členem EU. Důležité jsou i výjimky pro historická vozidla pro provoz v rámci ETCS.
Co na to Archeologický ústav AV ČR?
Tam jsou namíchnutí, že Sergeje vykopal někdo jiný.
Nátěry KDS se mi sice moc nelíbí (a když už se chtěli odlišit, mohli použít UNI88, které žádný Sergej nemá), ale moc nechápu logiku, kdy dají mašině historické číslo, čímž omezí její použití, ale nedají jí historický status. Buď by nemělo mít ani číslo a neomezené použití, nebo číslo i status.
Jak může číslo omezit použití? Ta tabulka na čele je jen na ozdobu, důležité je číslo na rámu.
Právě jde o to číslo na rámu, tedy tzv. EVN. KDS Sergej má 90 54 3 781.592-1 a právě číslo 90 mu přiděluje historické vozidlo.
Úřad tímhle přístupem evidentně dává najevo, že mu závisí víc na vnějším vzhledu, než na historické autenticitě. Když mu různé úpravy pohonu či vytápění souprav nevadí, zatímco o nátěr jde v první řadě.
Nechci do tohoto tématu zabředávat, protože to úplně nemá smysl. Nicméně k té úpravě vytápění 750: to bylo ve své době technické zhodnocení vozidla a takové zásahy se prováděly na dráze od počátku – vozidla se upravovala podle požadavků provozu a možností doby. Neplatí, že historický nutně musí znamenat „jako z výroby“. I tyhle provozní úpravy se staly součástí historie toho vozidla, řady.
U autovetrana se dává kategorie a říká se tomu dobová úprava. Ale to není tento případ.
Šauer tímhle přístupem evidentně dává najevo, že mu závisí víc na vnějším vzhledu, než na historické autenticitě.
Ten odstín který vidím v záchodě po 10 pivech, utopenci a kebabu na hlaváku je strašný..
Doporučuji protialkoholní léčbu.
Doporučuji nereagovat na každý debilní komentář na internetu a začít žít skutečný život. Najít si přítelkyni, odstěhovat se od matky a tak..
Logiku to má. V opačném případě by mohla být polovina lokomotiv soukromých dopravců vedena jako historická.
Logiku to nemá. Protože status “historické vozidlo” vylučuje použití daného vozidla pro jiné než “kulturní a volnočasové aktivity”. Tedy nelze takové vozidlo použít pro běžnou komerční vozbu (ani přetahy a pracovní vlaky). Takže taková vozidla by byla soukromníkům převážně “kprdu”…
A podivné je, že i když má vozidlo DÚ přidělené historické číslo (to dvanáctimístné, neplést si s označením dle “Kryšpína”), tak legislativně ale stejně o historické vozidlo nejde. Tohle nechápu…
nátěr by byl pěkný celý pruh zlutý tak jezdily na Sokolovsku
Historická drážní vozidla mají dle platné legislativy dosti podstatnou úlevu z hlediska požadavků na údržbu. Pokud majitel chce využívat této výhody, nesmí z vozidel dělat cirkusový vůz a vozidlo musí vzhledem i technicky odpovídat některému období jeho provozu v minulosti. Drážní úřad má pravdu.
A co je vůbec státu, zastoupeném Drážním úřadem, do toho, jakou má soukromé vozidlo barvu? Ten status historického vozidla omezuje jeho komerční využití výměnou za nějaké úlevy. S muzejní hodnotou toho stroje to nemá mít co společného.
Kdyby si někdo rozhodl nalakovat parní lokomotivu na růžovo, tak už nebude moci být historickým vozidlem? Má snad být zakázáno lakovat hostorické stroje na růžovo?
Tuhle si někdo z Drážního úřadu stěžoval, že má málo lidí. Pokud tam musí řešit (i za moje daně) jaký má co nátěr, tak je tohle oddělení ideální adept na zrušení.
Pokud to má být historické vozidlo, tak by mělo splňovat aspoň vizuální vzhled. Mohl se odlišit třeba červenobílým provedením chebského sergeje. A pokud chce jezdit s 810 na výlety, tak by ji neměl mít jako historické vozidlo.
Ono u statusu historického vozidla jde primárně o to, že nemusí řešit ECM. Málo jezdí, tak stačí nějaká bezpečnostní prohlídka před jízdou. Bez statusu sice najede pár set km za rok, ale ECM musí mít jako ten kdo najede 250 tis., protože uběhla časová doba od poslední ECM revize.
A vyděli ty ouřadové jak vypadaly ty mašiny za provozu? Když se leštili naftou tak kolikrát ten nátěr byl skoro až černý. A nebo když ta údržba byla zanedbávána tak to byly rezavé zaprášené plechovky a taky jezdily. Myslím si že na barvu to nejezdí spíš bych koukal na to jak je to starý a jak je to opravený ve vnitř kolik zůstalo původního vybavení strojovny a třeba i kabyny než na barvu.
Češtino, braň se!!! 🤮
Kabyna, býk, Přibyslav
Taky tak bych ta nová vyjmenovaná slova „vyděl“
a to ještě není vše: „(mašiny) se leštili“; „ve vnitř“
I to je řešení. Rozleštit to naftou. A vnitřek. Jak by potom dopadla Slovenská strela?
https://www.youtube.com/watch?v=Xz7sZx-Rwe8
My jsme loni jeli jejich šukafonem z Kladna na Mořinu a zpět… Nádherný výlet po cestujícím běžně nepřístupné trati, ve voze i bufáček, paráda… Ovšem ta barva motorového vozu byla – kulantně řečeno -poněkud neortodoxní… Převážně fialová… Tak nějak to vypadalo, že hlavní slovo ve firmě, co se nátěrů týče, má slavný Stevie Wonder…
Pardon, samozřejmě zelená… Teď jsem ještě pro jistotu koukal na fotky a pamatuju si něco jiného… Ovšem i tak…
No nedalo mi to a musel jsem si to dohledat… A je to tak vymazleno, že třetina je zelená a dvě třetiny fialové… Ukrutná kombinace 😆
No a máš zážitek do konce života 🙂
Asi to maloval nějaký junior.
Ještě by se do toho mohli vložit památkáři…
a dopadne to jako s mostem na Výtoni, že ‚:)
Kříženec památkáře a šotouše, pánbůh s námi a zlý pryč….
Tak když už, mohl by být červený se žlutým bleskem, nebo širokým žlutým pruhem od čela k čelu…
Kladenská dopravní a strojní je, co se nátěrů jejich vozidel obecně týká, velmi kreativní.
Tady holt se svojí tvorbou narazili.
Píše se zde, že historická vozidla nebude možné použít ke komerčním účelům. Asi jako u silničních veteránů. Jak to bude tedy s akcemi, třeba různými oslavami, kde cestující platí jízdné?
O komerčnost akce nejde, to zákon neřeší, ale musí jít o uspokojování kulturních nebo volnočasových potřeb, takže všelijaké oslavy a zvláštní a historické vlaky nejsou problém, ale třeba pronájem na výluku už problém bude.
Aby jste se z původního nátěru nepokakali.
Proc?
To je tak, když jsou na úřadě nekompetentní idioti!
Hlavně aby všechno bylo papežtější než papež! Vycházet konečně celý DÚ a nahradit ho ERA, MDČR a DI!
O DU si myslím svoje ale chtít ho nahradit ERA, největší drážní byrokrati na zeměkouli, shodilo Váš příspěvek do sklepa.
Navíc mají pravdu, chcete-li historické vozidlo, tak bude mít historický nátěr.
Naráží to na jeden problém: Některé barvy už dnes vyrábět a prodávat nesmíte. Jde o chemické složení, nikoliv odstín, ale pedant by se mohl vozit i po tomle.
Pedant by se mohl vozit i po žárovce v reflektoru, která původní nejspíš taky nebude. Naimitovat historické svícení odrazem v zrcadle není žádná sranda.
To se, pokud vìm, v minulosti týkalo žluté, proto se najednou přešlo na pruhy v barvě slonové kosti. Víte o dalším pŕípadu?