dpp

Jen 30 centimetrů. ČVUT testuje v Praze nejnižší protihlukovou clonu v Evropě

Testovací protihluková clona v Hloubětíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTestovací protihluková clona v Hloubětíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Praha se může pochlubit jedním dopravním unikátem. Odborníci z Fakulty stavební ČVUT instalovali na úseku tramvajové tratě mezi zastávkami Nový

Praha se může pochlubit jedním dopravním unikátem. Odborníci z Fakulty stavební ČVUT instalovali na úseku tramvajové tratě mezi zastávkami Nový Hloubětín a Vozovna Hloubětín protihlukovou clonu, která přečnívá temeno kolejnice o pouhých 30 centimetrů. Podle vedení katedry železničních staveb jde o nejnižší protihlukovou stěnu v Evropě.

„Je zaměřena na hluk, který vzniká na styku kola a kolejnice. V rychlostech do 50 kilometrů v hodině je tento zdroj hluku dominantní,“ uvedl šéf katedry Martin Lidmila. Podle něj by měla stěna ztlumit hluk v rozmezí od tří do pěti decibelů. „To je pro lidské ucho už patrný rozdíl,“ doplnil Ondřej Bret ze stejné katedry. Průměrný průjezd tramvaje nadělá 7,5 metru od osy kolejí ve výšce 1,2 metru nad terénem hluk 74 decibelů.

Testovací protihluková clona v Hloubětíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Testovací protihluková clona v Hloubětíně.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Předpoklady účinnosti zábrany musí prověřit testování, které bude probíhat dva roky. Jde o vylepšenou verzi prototypu, který se už delší čas testuje v Modřanech. Stěna má sloužit jako doplněk dalších protihlukových opatření, například nových pražců nebo pružného upevnění kolejnic. Úsek byl vybrán mimo jiné proto, že je kvůli finišující opravě trati ve výluce, zároveň v souběhu nevede silnice a kolem vzniká obytná zástavba, které může stěna pomoci.

Fakulta vyvinula clonu s firmou Montstav CZ z Dolního Rychnova, která se mimo jiné zabývá recyklací pneumatik. Právě z drtě ze starých automobilových plášťů je clona vyrobena, pojivo je z polyuretanu. Fakulta s firmou také na novinku získaly společně patentovou ochranu.

Testovací protihluková clona v Hloubětíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Testovací protihluková clona v Hloubětíně.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tým fakulty clonu postavil na padesáti metrech za deset dní, velmi rychle ji ale může rozebrat jeden člověk, což umožní zásah záchranářů v případě nehody.

Novinku uvítal i dopravní podnik (DPP). „Koncept městské protihlukové clony nás zaujal, neboť problematika hlukové zátěže je stále velmi aktuální. Vítáme proto možnost prověření všech možných protihlukových opatření na tramvajových tratích,“ uvedl Petr Mašek z DPP. Dopravní podnik se podílel na výběru lokality i návrhu konstrukčních úprav. Podle Lidmily je clona vhodná především pro nezakryté tramvajové tratě, případně do kombinace s travním porostem mezi kolejnicemi. Odborníci se zatím nechtěli pouštět do teorií o případném využití podobné clony na „velké“ železnici.

Tagy clona ČVUT dpp Fakulta stavební hluk protihluková
13 komentářů