Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Jen 30 centimetrů. ČVUT testuje v Praze nejnižší protihlukovou clonu v Evropě

Testovací protihluková clona v Hloubětíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Testovací protihluková clona v Hloubětíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Praha se může pochlubit jedním dopravním unikátem. Odborníci z Fakulty stavební ČVUT instalovali na úseku tramvajové tratě mezi zastávkami Nový Hloubětín a Vozovna Hloubětín protihlukovou clonu, která přečnívá temeno kolejnice o pouhých 30 centimetrů. Podle vedení katedry železničních staveb jde o nejnižší protihlukovou stěnu v Evropě.

„Je zaměřena na hluk, který vzniká na styku kola a kolejnice. V rychlostech do 50 kilometrů v hodině je tento zdroj hluku dominantní,“ uvedl šéf katedry Martin Lidmila. Podle něj by měla stěna ztlumit hluk v rozmezí od tří do pěti decibelů. „To je pro lidské ucho už patrný rozdíl,“ doplnil Ondřej Bret ze stejné katedry. Průměrný průjezd tramvaje nadělá 7,5 metru od osy kolejí ve výšce 1,2 metru nad terénem hluk 74 decibelů.

Testovací protihluková clona v Hloubětíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Testovací protihluková clona v Hloubětíně.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Předpoklady účinnosti zábrany musí prověřit testování, které bude probíhat dva roky. Jde o vylepšenou verzi prototypu, který se už delší čas testuje v Modřanech. Stěna má sloužit jako doplněk dalších protihlukových opatření, například nových pražců nebo pružného upevnění kolejnic. Úsek byl vybrán mimo jiné proto, že je kvůli finišující opravě trati ve výluce, zároveň v souběhu nevede silnice a kolem vzniká obytná zástavba, které může stěna pomoci.

Fakulta vyvinula clonu s firmou Montstav CZ z Dolního Rychnova, která se mimo jiné zabývá recyklací pneumatik. Právě z drtě ze starých automobilových plášťů je clona vyrobena, pojivo je z polyuretanu. Fakulta s firmou také na novinku získaly společně patentovou ochranu.

Testovací protihluková clona v Hloubětíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Testovací protihluková clona v Hloubětíně.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tým fakulty clonu postavil na padesáti metrech za deset dní, velmi rychle ji ale může rozebrat jeden člověk, což umožní zásah záchranářů v případě nehody.

Novinku uvítal i dopravní podnik (DPP). „Koncept městské protihlukové clony nás zaujal, neboť problematika hlukové zátěže je stále velmi aktuální. Vítáme proto možnost prověření všech možných protihlukových opatření na tramvajových tratích,“ uvedl Petr Mašek z DPP. Dopravní podnik se podílel na výběru lokality i návrhu konstrukčních úprav. Podle Lidmily je clona vhodná především pro nezakryté tramvajové tratě, případně do kombinace s travním porostem mezi kolejnicemi. Odborníci se zatím nechtěli pouštět do teorií o případném využití podobné clony na „velké“ železnici.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • No nevím, jestli má cenu stavět „stěnu“, díky které se sníží hluk o 5 decibelů…

    • Decibel je logaritmická jednotka, takže snížení o 5 decibelů z 74 na 69 je sakra hodně velký rozdíl. Doporučuji si o decibelu něco vygooglit.

      PS. Kdysi dávno konstruktéři u nás ve fabrice řešili odhlučnění motoru, a po hodně velkém laborování a zkoušení se jim podařilo snížit hlučnost o 2 decibely. Nedokážete si představit, jakou z toho měli radost a jak to oslavovali.

    • Decibel je logaritmická jednotka, takže snížení o 5 decibelů je dosti znatelné. Doporučuji si něco o tom nastudovat, viz google.

  • Tak to se nebojím, že někdy bude. Víte, o kolik penízků by se připravila betonová lobby? Už před mnoha lety vyrobili protihlukový peron ve Šťáhlavech u Plzně. Funguje bezvadně, je tam snad víc, jak 10 let a kde najdeme další? Co nízké protihluky v Praze Hlubočepích? Kolik mají následovníků? Ale až osmimetrové zdi, těch je jak nas… a rodí se další, často i do lesa nebo přímo proti kopci.

    • „Co nízké protihluky v Praze Hlubočepích? Kolik mají následovníků?“
      Asi nic: jde údajně o nějakou anglickou záležitost, která je snad patentovaná, takže by její větší využívání asi stálo nějaké finanční prostředky – navíc je dost blízko profilu vozidla, což je prý podle podle „bezpečáků“ nevhodné kvůli obtížné možnosti úniku z kolejiště. Ale upřesnit by to raději měl nějaký s věcí lépe seznámený odborník.

  • A co teprve kdyby ta PHS byla „negativně“ zešikmená, vysoká celých cca 5cm nad TK*), co nejblíže styku kola a kolejnice a přiléhající i k boku kolejnice?
    *) Mimo průjezdní profil, je-li tam na to místo, doufám. Teoreticky by tam dle mého „miniprůzkumu“ být mohlo. :o)

  • Kdyby se to podařilo nasadit i na železnici, bylo by to super. Navíc nízké stěny mohou být součástí systémů které oddělí automobilovou a tramvajovou dopravu.

  • Na „velké“ železnici byly jen o něco vyšší stěny instalovány v Praze – Hlubočepích. Od té doby se jinde kolem tratí přesto stále instalují kilometry klasických vysokých stěn. Nedávno se ve Vysočanech, v místech kde trať 231 prochází kolem bývalého ČKD, instalovaly snad osmimetrové stěny. Samozřejmě se na nich záhy vyřádili vandalové – sprejeři. Proto je každá rekonstrukce v blízkosti obcí v tomto směru pro okolí i cestující pohromou.

    • Namestek generalniho reditele szdc nejezchleb drive pusobil ve firme ktera.ty vysoke protihlukovky vyrabi…

    • Milan:
      Tak jsem se sel dneska na tu „gumovou nadheru“ podívat a je to na jedné straně asi 3m a na druhé tak 6-7m max. Celá trať je hotová pěkně zastávky trvání koberec namisto původních panelů. Zbývá odrážet par metru tratě trávník kobercem. ALE velmi me zarazilo ze na zastávku „Nový hloubetin“ prakticky nikdo nesáhl- jen se zalataly díry u obrubníku a nic víc stejne jako chodník z ze teto zastávky podle plotu vozovky k zastávce „Vozovka Hloubetin“ kde je ta zastávka krásné opravena včetně chodníků jako zastavky po cele délce trasy.. celkově daně území velmi výrazně prokouklo – na druhou stranu teď paradoxně dvouprude silnice v každém směru podél oprávněného kolejiště působí doslova jak pěst na oko…zoufale volající také po rekonstrukci. Předtím to krásné splývají a nikdo by si toho ani nevšiml..
      Z dálky nedalky na nas trcely ty „osmometrove“ protihlukovky tesne oddělující nové předražené sidlišťátko
      Od trati na na místě vybíraných jak ja bývalých pozemcích čkd.. 0pravdu jsou vyyyyyyysokakanske – asi i proto ze se to nachází ve Vysočanech.. 😀 Mno bydlet bych tam nechtěl ani zadarmo- byt realne 20 m od kolejiste odděleny tou sranda stenou kde kazdejch 10-15 minut jede v kazdym smeeru vlak apod dratama.vysokyho napětí a pár.set.metru od nájezdu nna Novovysocanskou ktera supluje okruh a jde.odrud i z tratě strašnej kravál..

Newsletter

Partneři


Výběr editora