Železnice

Jedny z nejhorších rychlíků čeká proměna. ČD nasadí do Děčína lepší vagóny

Lokomotiva řady 162 v čele rychlíku z Děčína po příjezdu na pražské hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva řady 162 v čele rychlíku z Děčína po příjezdu na pražské hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Rychlíky mezi Prahou a Děčínem, dosud složené téměř výhradně z východoněmeckých vozů často ještě s koženkovými potahy a osmi místy v jednom kupé druhé třídy, čeká od prosince zásadní proměna.

Podle návrhu jízdního řádu budou České dráhy na více než polovinu rychlíků na této trase nasazovat vlaky složené z modernizovaných vozů, které mají například klimatizaci, zásuvky na dobíjení, wi-fi nebo dětské kino. Z dvanácti párů denně jezdících ve všední den bude s novějšími soupravami jezdit celkem sedm párů vlaků.

Zatímco pro rychlé spojení s Prahou mohou obyvatelé Ústí nad Labem či Děčína využívat vlaky EuroCity či rychlíky vyšší kvality, zastávkové rychlíky Praha – Děčín jsou dosud jedinou možností, jak se dostat rychle do Prahy například z Lovosicka či Roudnicka.

České dráhy na trasu nasazují dosud jedny z nejhorších vozů, které mají ve flotile. Zatímco u většiny rychlíků došlo v posledních letech k výraznému zlepšení vozového parku, u děčínských rychlíků se zastavil čas.

Vůz řady B u rychlíku Děčín - Praha. Foto: Jan Sůra
Vůz řady B u rychlíku Děčín – Praha. Foto: Jan Sůra

Letos překvapivě v jízdním řádu přišly s návrhem na výrazné zlepšení, které přitom nemá stát ministerstvo dopravy ani korunu navíc. Dopravce odkládal dlouho investice do lepších vozů na této trase kvůli tomu, že se rychlíky měly soutěžit a ČD hrozilo, že o provoz vlaků přijde. Zatím se ale zdá, že i po roce 2019 provoz těchto vlaků zůstane v rukou státního dopravce. Stát loni doplácel Českým drahám na provoz těchto rychlíků 125 milionů korun.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský potvrdil, že s novým jízdním řádem dojde k nasazení lepší vozů u části rychlíků. „Půjde o kombinaci různých vagónů, obecně o modernější klimatizované vozy,“ řekl Štáhlavský. Nově mají být zařazeny například modernizované vozy řady Bmz po rakouských drahách nebo velkoprostorové vozy s klimatizací. Velkoprostorové uspořádání (bez kupé) bude na rychlících ve všední den novinkou, cestující ho na této trase znají jen z víkendů, kdy místo starých vagónů jezdí elektrické jednotky CityElefant.

Podle Šťáhlavského by mělo dojít ke zlepšení i u spojů, na kterých budou nasazovány stále východoněmecké vozy. Na rozdíl od současnosti by mělo jít vždy o vagóny po takzvané revitalizaci, tedy například s textilním čalouněním a vylepšeným WC.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří Kadlec
Host
Jiří Kadlec

Proč tam nemůže jezdit celotýdenně CityElefant?
(když už tam jezdí o víkendech)
Myslím, že na podobný typ rychlíku s poměrně častými zastávkami a velkou výměnou cestujících je zdvojený Elefant ideální vozidlo.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

No,nechci papouškovat,ale včera mě to také napadlo,ešus není špatné řešení…My se stále díváme kamsi do zahraničí,pořád chceme nějaké nové vagony,nikdo ani neví jaké-a přitom něco také dobrého máme už doma….

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Nejlépe tam nasadit „lazareťáky “ Bdmtee,také z býv.NDR.Tišší chod díky kotoučovým brzdám,vyšší povolená rychlost 160 km/h,bezpečné předsuvné dveře,za jízdy blokované…Tak nevím,co byste ještě všichni chtěli,najednou jste moc nároční !! V baráku také klimatizaci nemáte a najednou byste ji chtěli na kdejaké lokálce.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Bdmtee jsou jedny z nejhorších vozů, co existují.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Tak žádný zázrak to pravda není,část vozů ale už prošla rekonstrukcí na řadu Bdmpee-zcela jiné sedačky,pohodlné,navíc jinak uspořádané.K vidění jsou např.v DKV Brno na Os Brno-Staré Město u Uh.Hradiště.Zcela jiné svezení,kdyby se opatřili determálními foliemi na okna,záclonkami,rychlost vyhovuje,CZE,bezpečné předsuvné dveře,i když nastupování do vozu a hlavně vystupování je dost nebezpečné…..

Václav
Host
Václav

Doufejme,že se cestující dočkají též solidních vagónů na trati Praha-Cheb,přes Ústí nad Labem!

HonzaEM
Host
HonzaEM

Tam už nějaké klimatizované mr..y jezdí.

Zapa
Host
Zapa

Proti děčínské větvi tam jezdí většinou solidní vozy.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pokud za „solidní vozy“ považujete i ty prehistorické (skoro 25 roků staré) první rekonstrukce velkoprostorových vozů se sedačkami s pevnými nesklopnými loketními opěrkami mezi sedadly (s otočnými stolky), proti nimž je i „elektrické křeslo“ luxusem a vzorem pohodlnosti, pak máte pravdu – ale je pravda, že občas tam jede i něco lepšího (například rakouské „kombinačky“).

Elb
Host
Elb

Sedačky těchto vozů nabízí velmi zdravé sezení, ty vozy mají sice půl století a skoro čtvrt od modernizace, ale i tak jsou to dost kvalitní a komfortní vozy, milionkrát lepší, než Béčko z roku 1984 na červení kožence.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Miliónkrát lepší byla ta Béčka.

HonzaEM
Host
HonzaEM

No tak snad na těch pěti párech ještě zůstanou pohodlná Béčka.

Guty
Host
Guty

Co je to platné, když se vozy stejně moc nečistí. Na REx Praha-UL-Cheb (a opačně), a i určitě někde jinde, jsou stěny WC špinavé, že se dá po stěnách v tom svinčíku malovat. Hlavně, že jsou „vylepšeny“ tapetami alá koupelna i s ručníkem… To je fakt hnus !!

Martinlt88
Host
Martinlt88

Dokud nebude vysokorychlostní trať, případně přeložka mimo zajížďku do Hněvic a údolím Vltavy, nespasí tuhle trasu proti dálnici ani nové vozy, ani třeba Jančura. Jen se obávam že, než se dokončí studie a různé vyřizování, tak přijde teleport.

Matěj
Host
Matěj

Myslím si, že s jízdní dobou 1 hod 10 min trať Ústí – Praha v konkurenci dálnice není vůbec ztracená, byť by to mohlo být lepší. A zastávkové rychlíky, o nichž je článek, nízkou obsazeností rozhodně netrpí.

Martylt88
Host
Martylt88

Z Ústí do Prahy je to ještě přijatelný. Ale z Litoměřic, kde bydlim neznam nikoho kdo by jezdil do Prahy vlakem. A že tam pracuje půlka města. Každý radši autobusem, nebo se 2-4 lidi skládaj na auto. Vlakem jezdí jen pár režijkářů, mezi které patřím i já. Pokud neni zácpa, nebo nehoda trvá to z Litoměřic do k záchytnému parkovišti na Letňanech u metra cca 35min, oproti 1h a 20 min vlakem s přestupem v Lovo. Podobně co vím tak volí dalnici i Roudnicko. Naopak výhodné jsou zastavkove rychlíky do a z Prahy pro lidi z Hněvic a Štětí. Slušná… Číst vice »

Matěj Vondřička
Host
Matěj Vondřička

Ano, s tímto komentářem nelze než souhlasit. Při přestupu z děčínských rychlíků na například Litoměřice z toho železnice bohužel vůbec dobře nevychází.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A ony snad nejezdí z Litoměřic i nějaké vhodné autobusové k vlakům do Bohušovic nad Ohří?

Franta
Host
Franta

Nez prijedu busem z Ltm do Bohusovic a prestoupim na rychlik do Prahy, je autobus „na pul“ ceste do Prahy. Bohusovicky bus sice jezdi az z Pokratic, ale Litomerice se daji dobre projit i pesky, pripadne vezmu auto na parkoviste u bus.nadru za 10,-Kc/24hod. Vlak z hornaku do Lovo nebo z mesta pres Vsetaty opravdu nemuze konkurovat autobusu. Ani cenou (Busline 90,-)

Jirka
Host
Jirka

vlaky složené z modernizovaných vozů, které mají například klimatizaci, zásuvky na dobíjení – jo není nadto kdyžto vše funguje
v létě jsme vlezli do rychlíku kde klima nefungovalo, tak jsme šupem v příští stanici vystoupili, protože okno otevřít nešlo a všude plno, děs.

ondřej
Host
ondřej

bmz234 a moderních vozu je málo,situace se vleče několik let.Třeba nakupovat nové vozy a jednotky,smlouvy na 5 let tomu jen škodí.

vagonář
Host
vagonář

Dobytčáky pro vás, nevděčníci…

venkov4ever
Host
venkov4ever

Jednička samozřejmě zůstane stejná, pravěká. Nebo ještě lépe, bude nahrazena vozem ABmz.

Zapa
Host
Zapa

Jednička by, v případě řazení ABmz, měla asi problém jen ráno v úseku řekněme Hněvice – Holešovice. Odpoledne si myslím, že by v pohodě stačila. Jako chápu, že představa je taková, že tam bude člověk sám, max. ve dvou, jenomže ten prázdný vůz se pak tahá dost zbytečně a nějaký příplatek, v ceně v jaké je, to moc nepokryje. Ale je to můj názor. A pokud tam nechají stará Áčka, tak si zase plno lidí rozmyslí kam si raději sedne.

Martin
Host
Martin

Na R11 by to chtělo bistro vůz, člověku přece jen po 6,5 hodinách jízdy vyhládne 🙂

Jackub
Host
Jackub

Takze vystavka bude putovni? Statni loterie? Aktualne sedim v EC 276, na odjezdu z Budapesti 17 minut zpozdenem. Zpozdeni bude uz jen narustat, neb na chvostu vezeme 2 vozy rady B. A to je ten propagovany slavny Metropolitan, pohodlne a tychle cestovani mezi metropolemi! 😀 Tak uz vidim, jak se bude dodrzovat razeni na nejakych vnitrostatnich R do Decina… 😀

Petr
Host
Petr

Na konci vlaku EC 276 jsou dva posilové vozy úplně nad plán řazení, které tam poslali ČD, aby měli všichni cestující kde sedět, protože se očekává v úseku Brno – Praha velké množství cestujících. Ale podle vás by bylo lepší tam ty vozy nedat a nechat lidi stát.

Yaakov666
Host
Yaakov666

To je jistě chvályhodné, ale ještě před cca 5 lety za podobné situace (dlouhý víkend) to CD řešily tak, že ta koprivova B-cka připojovaly až v Brně. Zpoždění tak nebylo od rána a bylo menší.

Petr
Host
Petr

Kde na trase Budapešť – Břeclav vadí rychlost 140 km/h místo 160 km/h? Nehledě na to, že i na Slovensku jede hodně cestujících a ty vozy se budou hodit. Příště by asi podle vás bylo lepší tam žádné vozy nechat, udělat to jako soukromí dopravci, vyprodat vlak a nechat ostatní cestující na peróně.

Jackub
Host
Jackub

Vadi v useku Breclav – Praha, nebot obe B s nami jedou I z Breclavi, odpojeny nebyly. Takze kraceni zpozdeni opravdu nehrozi… 🙁

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

A bylo by větší zpoždění z titulu 140 km/h BV-BM, nebo z titulu přivěšování v Brně (včetně případného vlivu posunu na jiné vlaky)? 🙂

Elb
Host
Elb

Vy jste úplně mimo realitu, jednak není rozdíl, pokud vlak jezdí 140/160, protože taková rychlost není všude a ještě to je malý rozdíl, jednak taková rychlost začíná až v Českou státní hranicí a hlavně zpoždění způsobuje když mu deset minut na nádraží připojují vozy..

Fan_thomas
Host
Fan_thomas

Všichni volí toho estébáka, co dává děckám jízdné skoro zdarma až skoro do 30 let věku a pak se všichni diví, že jsou plné vlaky. Jen si pěkně užijte plody své volby. ANO, bude líp.

Jackub
Host
Jackub

Podle me by bylo lepsi nasadit vsechny vozy ve stejne kvalite. Kde je vzit, je starost dopravce. Prece jen na to maji rozsahly aparat a je to hlavni predmet jejich podnikani. Opravdu me nedojima, ze pripojuji posilove vozy. Neni to zadna charita, MD je proplati. A to ve stejne vysi, jako ty kmenove, v uplne jine kvalite. Pokud se v Breclavi odpojuji (to je pro me nova informace), je to jen dobre, pak se muze vyssi rychlost ke kraceni vyuzit.

Petr
Host
Petr

Pěkný nesmysl. Ministerstvo proplatí pouze to, co si objedná. N tomto vlaku si objednává tuším 8 vozů. Takže ty další už ČD neproplatí. Držet nové vozy na posily se opravdu nevyplatí, když je použijete 5 do roka. Ostatně to je přesně vidět u soukromých dopravců, ti žádné zálohy ani posily nedrží vůbec.

petr.r
Host
petr.r

v jiné diskuzi by vám řekli, že se to nikdy nestane, aby čd zapojily vagon o nižší rychlosti než je lokomotiva. Jela 380?

Elb
Host
Elb

V jiné diskuzi se řešilo, že podlá vás na koridorové vlaky připojují vozy na 120, což se neděje, vždy na 140 a že ten rychlostní rozdíl je dost mizivý, opět lžete. Na to jste odpověděl, že to je přece to samé a že je to špatně, na to že v podobném případě jezdí váš žlutý bůh se slabou lokomotivou na 140 pravidelně jste pak již neodpověděl.

Jaklik
Host
Jaklik

A ty béčka z Děčína hned přesuneme do Budějovic, my jich tu máme přeci málo 😁😁

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Tak bulharský VIPky si vozí zadek v expresech, prodělávajících triko, protože je přeci obří problém zastavit v Benešově a odlehčit tak tím příměstským i rychlíkovým spojům. A VIPky z Bulharska by se potento. A pokud se někomu něco nelíbí, může jít pěšky nebo jinou alternativu, no ne? 😀

Elb
Host
Elb

Ve vyspělých zemích dálková vrstva neodlehčuje příměstskému vlaku.

Matěj Vondřička
Host
Matěj Vondřička

Jistě. Expres z jižních Čech nemá co odlehčovat vymetáku od denních pendlerů.

Karlos
Host
Karlos

Tak už by se mohlo něco dělat i s rychlíky Brno – Bohumín a Brno – Šumperk. Tam se také zastavil čas…

Jiří
Host
Jiří

Máte pravdu R12 by si taky zasloužila alespoň jedno Bmztko na každý druhý spoj.

X 1
Host
X 1

Budou. V úterý, čtvrtek a na podzim.

Jiří
Host
Jiří

Mohl bych se Vás vážný uživaleti X 1 zeptat na jaký komentář odpovídáte???

X 1
Host
X 1

Jiříku, reauguji na Váš příspěvek. Jen jsem hledal logiku ve Vašem návrhu. Proč každý druhý spoj? Proč ne každé. A vůbec, nebylo by lepší mít na trase něco lepšího vcelku? Jako Rx? Jsem hanák jak poleno a linku Brno – Ol – Šumperk využívám dost často. A proto mě vždycky mrzí, že vypadá jak vypadá. Je to kulturní šok přijet z Německa nebo Rakouska. Do Brna nebo Olomouce se dostanu celkem komfortně ale pak přesednu a propadnu se do hluboké totality a hlavně randálu. Vážený Jiří nechtěl jsem se Vás dotknout ale odpovězte mi. Co dělají námi placení Olomoučtí krajští… Číst vice »

Jiří
Host
Jiří

Ve všem s vámi souhlasím, ale oni nám na R12 stejně výhledově do 5 let nedají nic jiného.😐 Protože podle ČD nelze nahradit alespoň polovina vagónů, buď všechny nebo žádný. A vůbec na co chceme klimatizaci, když Béčka mají super okna.🤔👍

Josef22
Host
Josef22

Zase bych to tak špatně neviděl. Do prosince bude jezdit na vybraných spojích těch 41 zakoupených Bmz od ÖBB = (pravděpodobně) 41 vyřazených Béček, plus je objednáno 50 nových vozů od Siemens, tudíž dalších 50 Béček někde vypadne, respektive posunou se na pozici Béček vozy o něco málo vyšší kvality.
Pevně věřím, že se do několika let se nahradí alespoň většina Béček.

Elb
Host
Elb

Počet vlaků i cestujících roste, počet co jeden nový, to Béčko dolů, je dost směšný, do teď přišlo už taky nějakých jednotek, OBB vozů, modernizací a Béčka nějak rapidně nestahují, jen se objevují jinde a ve větším množství..

Fan_thomas
Host
Fan_thomas

Radní nedělají nic. Oni mají limuzíny. To jen teď budou ještě tak tři dny dělat, jako že se můžou přetrhnout. Taky jste si už mohl zvyknout. 😛

jal
Host
jal

Pokud to bude jako letos na Ex1, tak polovinu z těch souprav budou stejně tvořit špinavé polorozpadlé B. Nebo ty Bmz atd. budou mít údržbu v Děčíně?

poiuz
Host
poiuz

Máte pravdu, Ex1 je letos v katastrofalním stavu (až na Prahu a Pernera).

Elb
Host
Elb

To je ale proto, že lepší vozy jsou na linkách, které objednává stát, na komerční dopravce se objevuje kde co, když jsou vozy na opravě, modernizaci, tam nikdo s nikým smlouvu nemá, že se moderní vůz nesmí nahrazovat B.

Michal
Host
Michal

Podle této teze to vypadá, že R17 neobjednává stát. 😀

A přitom na těch béčkách jsou takový nálepky, nejdou moc přečíst, ale odhaduju, že je tam napsaný, že tenhle předpotopní dobytčák objednává ministerstvo dopravy.

Elb
Host
Elb

Úplně nepochopení, stát si tam objednává rychlíky, to jest Béčka, kde je na Budějovice Ex nebo Rx, tam se kmenová souprava dodržuje, Béčky je maximálně posílena.

Josef
Host
Josef

Měli by to točit soupravy od chebských 6stovkových RX.

Filip
Host
Filip

Spíše by bylo na čase obměnit vozy na lince R17 a R11 …

Valentic
Host
Valentic

R11 by mohli dát bmz234 místo bd třeba, ale jsem spokojený s řazením.

Michal
Host
Michal

🙂 i vy fantasto…

Elb
Host
Elb

Na 17 za nedlouho proběhne dlouhá nickolejná výluka uprostřed tratě, takže tam bude muset jezdit hodně velký počet vozů, který je zajistit novými asi utopie, hádám že na obou linkách budou nové vozy podmíněny i infrastrukturními stavbami, tedy Plzeň-Budějovice a velká přeložka u Votic.

LK
Host
LK

Posledni odstavec se v textu opakuje 2x.

Štěpán
Host
Štěpán

Paráda, za mě jsou velkoprostorové vozy 1000x lepší (ideálně Bpee nebo Bdmpee). Tak teď ještě na Budějovice.

Milan
Host
Milan

Autobusové uspořádání mi naprosto nevyhovuje, když velkoprostorové, tak aspoň ve čtyřkovém uspořádání Bdpee231

Zkep
Host
Zkep

A mě zase autobusové uspořádání vyhovuje mnohem více než čtyřky. A proto je z mého pohledu Bdmpee ideální.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Když při svých cestách vlaky stále zjišťuji, jak ve velkoprostorových vozech cestující obsazují jako první místa téměř výhradně ta ve „čtyřkách“ (takže pro mě tam už často místo nezbývá), tak asi se svou oblibou leteckého uspořádání k většině cestujících nepatříte: „letecké dvojky“ bych já bez donucení akceptoval jen v případě, že tam budu sedět sám, a že to také bude nějaká novější a pohodlnější rekonstrukce než to, co vzniklo v 90. letech minulého století.

Josef22
Host
Josef22

Velkoprostorové vozy jsou sice super, ale jenom přes den. V noci je interiér enormně přesvícený.

noerf
Host
noerf

Štěpán: Praha – České Budějovice se změní od prosince v souvislosti s nástupem Regiojetu na trasu.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

To musí být „bejt“ taky „dobrej matroš“, co „hulíte“ 😀 Pozor, přichází Mesiáš s miliardou v mínusu.

noerf
Host
noerf

ApolloXI.: Hlavně očekávám, že při příchodu konkurence zlepší vozový park ČD. Ten jeden spoj co bude jezdit Regiojet to nevytrhne. Ale trasa Praha – Tábor – České Budějovice – Český Krumlov má potenciál Zajímavé bude, kdy SŽDC začne řešit výraznější narovnání trati a hlavně elektrifikaci v úseku České Budějovice – Český Krumlov s napojením letiště u Českých Budějovic.

Pitrys
Host
Pitrys

Za mě Bdmpee233 👌, Bdpee231 jsou skoro samé čtyřky, žádné soukromí.

Partneři


Newsletter

Výběr editora