150 tisíc jednodenních známek za 14 dnů. Slováci zveřejnili data o prodejích, Česko hlásí rekord
Dálnice D3 u Čadce, stav v listopadu 2020. Foto: Národná diaľničná spoločnosť
Téměř třetina byli Slováci.
Téměř třetina byli Slováci.
Myšlenka skvělá, ale ještě byl to chtělo ty dálnice a né hotový úsek 5km, pak 20 km vedle po staré a pak zase chvíli 7 km po dálnici 🙂
Dlouha léta jsem kupoval roční. Letos poprvé pouze na červenec měsíční, celkem na 4 jízdy ve 4 různých dnech. Jsem z Olomouce s dálnice jakožto komunikace umožňující rychlou přepravu z místa A do místa B ztratila svou funkci. Obzvlášť směrem na Brno nemá člověk žádnou jistotu, že mu ve Vídni neujede vlak nebo neuletí letadlo. Našel jsem si nezpoplatněnou náhradní trasu, sice časově o pár minut delší, ale kratší a se zajímavějším okolím. Doporučuji všem ze směru od Olomouce najet za Prostějovem na 433 a za chvilku se objevíte u Kyjova, Hodonín, Břeclav. Ro Rakouska najet po 55, potom jejich… Číst vice »
Jenže ty obrovské peníze z veřejných rozpočtů na stavbu dálnic dáváme mimojiné proto, abychom vyhnali dálkově jedoucí automobily z obcí. Pokud se kvůli poplatkové politice jsou motivovány tam vracet, tak je v systému něco blbě.
Tohle je pro mě idea – dost vzdálená. Pro mě je podstatné být ve Vídni včas. A ano, máte pravdu, v systému je něco blbě. Všechny ty tranzitující polské kamiony měly být 30 let na vlacích typu Ro-La. Měly být postavené terminály, tratě. Státní přepravce, zaměstnával by několik tisíc lidí. Kdybychom nebyli hloupí voliči a zakonodárce bychom k tomu nutili, tak by nevítězlia betonová lobby. Tak to je.
Zpoplatnění dálnic rozděluje řidiče v zásadě do dvou skupin: na ty, kteří nemusejí nic řešit, koupi si roční, najezdí na ni desetitisíce kilometrů a neplatí tím pádem prakticky nic; a na ty, kteří potřebují popojet jen pár desítek kilometrů, musejí to řešit a stejně podléhají šílenému výpalnému. Jednodenní známky jsou super pokrok, ale ještě by to chtělo umožnit platit i po kilometrech, pokud je potřeba skutečně jen popojet od exitu k exitu. A taky ty tarify nějak srovnat. To zvýhodnění celoročních řidičů je fakt donebevolající.
Jestli nekomu prijde hodne tech 200 CZK, muze si hezky jezdit po okreskach a nebo jet VHD.
Po dálnici jsem jezdil v pracovní dny část cesty do zaměstnání mnoho let v úseku z Otrokovic do Hulína a zpět. Po zdražení před cca 12 lety jsem začal využívat souběžnou okresku, časový nárůst cca 6 minut, ale větší pohodlí, klidnější jízda, menší spotřeba. Jestli někomu dělá plezír dálnice, nechť si platí, já na to kašlu.
Dle směrnice EU má 1denni stát max 9% z celoroční což je v ČR, SK, A splněno přesně. 10-denní pak max 12% z ceny roční což platí v ČR a Rakousku, ale na Slovensku nikoliv, ponechali zatím původní cenu se šíleným poměrem 20% z ceny roční (12/60e, bylo do loňska i u nás 310/1500Kč) a tak vznikla situace že se vyplatí 2x jednodenní (2×5,4) na týdenní dovolenou víc než 1x desetidenní, což při kompletním respektování směrnice EU nehrozí. Slovenska 10-denní by tak správně měla stat jen 7,2e a ne 12e
No ale taky ČR nejdříve tu celoroční zdražila o 50%..
Jo potom co 10 let byla stejná cena, zatimco v Rakousku se navyšuje cena kazdy rok o inflaci. Nevidím v tom našem zdražení nejmenší problém.. a i přes to 50% zdražení došlo k poklesu ceny 10denní o 40Kč.
Když už nechtějí udělat časovou platnost na 24 hodin jako v pražské mhd,tak aby jednodenní známka koupená po poledni platila až do dalšího poledne?
Jestli jste si nevšiml, tak platnost dalnicnich znamek je schvalne navržena neprilis přátelsky. To aby si ridici museli spis priplatit, nez aby usetrili.
Oproti tomu jizdne v MHD se snazi cestujici spis nalakat.
Na Slovensku ani neexistuje jednodenní známka platná ihned po zakoupení, ne? Chtěl jsem si ve středu v 0:30 koupit online jednodenní známku na čtvrtek, ale šlo to nejdříve na pátek. Přitom ostatní známky šly koupit s platností od čtvrtka. Řekl jsem si tedy že ji koupím na hranicích osobně, kde mi ale pro zjednodušení tvrdili, že jednodenní známky neexistují. Tak jsem stejně zaplatil tu 10denní jen abych projel jednosměrně z Břeclavi do Maďarska po té zvlněné dálnici, kde pořádně nejsou vidět čáry a důležité křižovatky jsou dost špatně osvětlené.
Na oficiálním eshopu to jde koupit i na dnešek viz. https://eznamka.sk/selfcare/purchase Pokud vám to nešlo, pravděpodobně jste klikl na sponzorované odkazy hned nahoře v gůglu což jsou různé překupnické weby, které mají mají ceny napálené o 50-80% výše než je oficiální cena (to není problém jen Slovenska, ale takové weby jsou i na nákup české či rakouské známky a tváří se to jako ofiko) důležité je vědět kolik ta známka má oficiálně stát a nenechat se napálit. Stejně tak je možné že na hranicích jste byl v nějakém neoficiálním zařízení (obzvlášť pokud to bylo ještě na české straně). Oficiálně jde… Číst vice »
Díky, myslím že jsem to zkoušel na dvou různých webech a nešlo to ani na jednom. Je fakt že se těžko pozná co je ten oficiální, stejně jako jak se pozná oficiální prodejní místo. Ano bylo to na české straně, vypadalo to tam depresivně a na slovenské taktéž. Ještě víc zmaten jsem byl u nákupu maďarské známky, ten web vypadal divně a platbu kartou jsem nejdřív zamítl protože to vypadalo fakt dost pochybně, ale byl to vážně ten oficiální.
Když sjedete na českých oficiálních stránkách pro nákup známek https://edalnice.cz úplně dole, tak vpravo v sekci Ostaní je Elektronické dálniční známky ve střední Evropě
https://edalnice.cz/elektronicke-dalnicni-znamky-ve-stredni-evrope/index.html , kde jsou odkazy jen na oficiální nákupní weby.
Kdyby tam byla celá Evropa s patřičnými odkazy a příp. komentáři, kde je jen mýto či kombinace známky a mýta, bylo by to extra super 🙂
Pokud je to v ČR, tak se zcela jistě nejedná o ofiko prodejní místo. Třeba na D2 máte na slovenské straně samoobslužné kiosky, prekupnicke místa využívají toho že odchytí neznalé řidiče ještě před oficialni možností. No a co se týče webu, tak je dobré zjistit kolik ofiko stojí třeba na cebii či jinde a následně kupovat na webu. Pokud ke to více nebo vám to dokonce nabízí v cenách v jiné měně (třeba CZK) tak je to stoprocentně prekupnický web (funguje to, jen je to dražší)… když zadám do Google „dalnicni známka Slovensko“ tak hned první odkaz je sponzorovaný (je… Číst vice »
Ono možná šlo o nějaký technický problém, protože jsem si skoro jistý že jsem byl na tom oficiálním webu, a dokonce jsem si stáhl i tu mobilní aplikaci eznamka. V obojím mi šly 30.7. koupit vícedenní známky platné od 31.7., ale jednodenní teprve až od 1.8. Kdo ví jestli tam u té nově zavedené jednodenní známky správně ošetřili počet dní v měsíci 🙂
To je tim, ze tu jednodenni zavedli az od srpna😉
Tak tím se to vyjasnilo už kompletně, díky 😀 Jednodenní byla normálně vidět v nabídce, že by tam třeba napsali že existuje až od augusta…
Nejlepší rozcestník na dálniční známky v Evropě je https://www.tolls.eu/. Vždy lezu přes ně a nikdy nebyl problém.
Nebyl jste na nějakých stránkách zprostředkovatele? Na ofiko stránce to bez problémů funguje, Kupoval jsem minulý týden a bez problémů.
Není jednodušší a lepší si koupit známku celoroční?!? Pár dnů na dálnici a už se vyplatí.
Kdyz tou zemi budete par hodin projizdet, pravdepodobne si celorocni znamku kupovat nebudete…
Je, pokud dalnici v dane zemi vyuzijete casteji, nez par dnu v roce…
Predpokladam, ze dibnekoupite treba rocni rakouskou znamku, pokud pres nej jedete jen jednou za rok do Chorvatska a zpatky…
V Rakousku mají desetidenní a letos nově i denní. Takže záleží na jak dlouho jedete.
Ve Svycarsku si jinou nez rocni nekoupite – za 40 franku.
To je pravda a je to tak roky, ale teda oni nie sú viazaní nariadeniami EU, takže kto chce/musí, inú možnosť nemá, i keď ide do Zurrichu na jeden deň :-). Veď oni vedia, prečo to tak robia…
Jistě, ovšem při takové ceně není snad vůbec potřeba při návštěvě této země uvažovat, zda není jiná alternativa. Zrovna v pondělí jsem ji kupoval, vyšla všehovšudy vč. registračního poplatku či jak to nazvat na 1 209 Kč.
pro lidi co jezdí pravidelně jednodenní fakt určené nejsou, já už si roční určitě nekoupím, nikdy se mi „nevyplatila“ ani roční za 1500, ale kupoval jsem jí spíš tak co kdyby (i na letošek ještě za starou cenu), s nástupem denních a zdražení celoročních se s krátkodobýma dostanu cca na polovinu ceny roční, takže naopak stát ode mě uvidí na známkách po zdražení peněz méně, dálnice využívám hlavně v letním období a to překlenu 2x měsíční (s nějkou tou mezerou to pokreje období třeba 2,5 měsíce) a po zbytek roku to je tak 1-2x po dálnici..na to stačí koupit denní… Číst vice »
Pokud jedete po dálnici párkrát za rok tak se celoroční určitě nevyplatí, zvláště co jí zdražily. 10 let jsem pravidelně kupoval roční, ale od letošního zdražení jsem se na roční vykašlal a zjistil že pro mě vlastně aktuálně není třeba.
Záleží na tom s jakou ujetou vzdáleností kalkulujete. Ono je to docela ošidné, jsou země kde se za osobní automobily neplatí a jsou také země kde je mýtné a tam si hned člověk uvědomí, že je vlastně cena našeho ročního poplatku za užívání dálnic celkem nízká. Pokud by se platilo za km i u nás to by byly jiné cifry.
Asi ano, pokud je standardně nastavená roční známka. Proti známce s jinou platností by to v tomto případě bylo jednodušší o tu volbu délky platnosti… 🙂
A jestli je roční lepší? Letos jsem jí poprvé koupil (poslední den před zdražením s měsíčním odkladem). Zatím jsem “tvrdě v mínusu”, od 29.2. bych koupil pouze 1x jednodenní. A též jsem koupil jednodenní rakouskou.
Pro zajímavost, třeba vloni byla potřeba 2x jeden den a 1x desetidenní, předloni to “vyšlo” na 1x desetidenní a 1x měsíční…