Jedno parkovací oprávnění pro celou Prahu. Nová výhoda pro elektromobily získala cenovku

Částka vznikla zprůměrováním ceníků parkovného po celé Praze.
Praha se chystá vůbec poprvé zavést parkovací oprávnění, které umožní parkovat v zónách placeného stání na celém území hlavního města. Dosud jsou jednotlivá oprávnění platná vždy jen na území té městské části, která jej vydala.
Novinka se bude týkat výhradně bezemisních automobilů, tedy elektromobilů či aut na vodík. Ty mohou až do konce tohoto roku parkovat v celé Praze zdarma. Od 1. ledna však dosavadní výjimka skončí a vozidla budou podléhat registraci v parkovacím systému.
Vedle toho si musí majitelé zažádat o oprávnění pro svou parkovací zónu, oproti běžným cenám mají nárok už jen na 50% slevu. Nízkoemisní plug-in hybridy pak přijdou o jakékoliv zvýhodnění.
Zpoplatnění parkování elektromobilů: Praha zveřejnila nová pravidla na poslední chvíli
Podle autora návrhu, starosty Prahy 11 Martina Sedekeho, má nové celopražské oprávnění podpořit elektromobilitu. Sedeke po červnovém rozhodnutí radních zrušit výjimku pro nízkoemisní vozidla prosadil pozměňovací návrh, který počítá s novelizací ceníku a doplňuje do něj zmíněné celoměstské oprávnění pro bezemisní vozidla.
Na úterním jednání zastupitelského výnoru pro dopravu pak zástupci magistrátního odboru dopravy představili i návrh ceny, za které se bude celopražské parkovací oprávnění nabízet.
Cenovka ročního povolení se stanovila na 24 tisíc korun. K dispozici budou i půlroční a čtvrtletní verze za 12, respektive 6 tisíc korun. Autoři návrhu novelizace ceníku k částce podle svých slov došli zprůměrováním cen placeného stání v celé Praze a aplikací slevy pro elektromobily.
Oprávnění si budou moci pořídit výhradně obyvatelé s trvalým pobytem v Praze a za stejnou cenu i firmy se sídlem v zónách placeného stání v metropoli.
Návrh ještě musí schválit radní, platnost magistrát v současnosti odhaduje spíše až na únor.
Příliš levné
Výbor pro dopravu návrh změn ceníku doporučil radním ke schválení, hlasování však nebylo jednomyslné.
Předseda opoziční pražské strany Praha Sobě Adam Scheinherr například nesouhlasí s tím, že právnické osoby mají platit stejně jako ty fyzické. V rámci běžných oprávnění totiž firmy platí pětinásobek ceny pro rezidenty.
„Cena 24 tisíc pro celou Prahu je navíc příliš nízká, mělo by se posupovat spíše formou součtu cen za jednotlivé městské části, kde chce majitel vozu parkovat,“ uvedl pro Zdopravy.cz Scheinherr.
Ten se navíc obává rizika, že pravidla ceníku budou napadnuta ministerstvem dopravy či skončí u soudů. „Máme dva právní posudky, které varují, že možnost získat oprávnění pouze pro občany hlavního města Prahy je diskriminační. V minulosti toto pravidlo napadali například Středočeši,“ uvedl Scheinherr pro Zdopravy.cz.