Jedno parkovací místo za milion. Praha začíná stavět parkovací dům na Dědině
Vizualizace parkovacího domu Dědina. Zdroj: MHMP
U nové tramvajové trati vznikne 290 krytých parkovacích míst. Budou hlavně pro místní.
U nové tramvajové trati vznikne 290 krytých parkovacích míst. Budou hlavně pro místní.
Hlavně to chce postavit více garáži v centru, ať se nemusí parkovat na ulicích-resp pak klidně zvednete cenu parkování na 200kc/hod, jestliže bude zajištěno dostatek podzemních garáži za rozumnou cenu
Pokud by se započítali náklady obětované příležitosti (domy, zeleň, hřiště, trh), tak by to bylo ještě výrazně více než milion na místo. Ale zas chápu politické hledisko nahrazení parkovacích míst zabraných TT. Každopádně město mi doplatí milion na moje ježdění prostorově šetrnější MHD tak za celý můj život…
Bylo by fajn, se dozvědět z článku nějaké datumy, kdy se začne a jak dlouho by stavba měla trvat. Díky
Zrovna teď o tom v rozhovoru pro spotlight mluvil světoznámý urbanista Jan Gehl. Ve městě zkrátka není možné, aby na milion lidí bylo milion aut. Prostorově to zkrátka nevychází a budoucnost je v sharingu. Pokud průměrné auto 95% času stojí někde zaparkované, tak zkrátka dává smysl tenhle čas co nejvíce snížit – rozložit mezi více uživatelů. A kdo sdílet nechce, fajn, ale pak ať jeho nárok řeší trh, vlastnit auto a mít jej kde zaparkovat zkrátka není právo. A nejrychlejší cestou k efektivní mobilitě je tržní parkování.
Jenže poptávka po dopravě není rozložena rovnoměrně, takže cas sharing vám až tolik nepomůže.
Ale jinak je trh skvělá věc. Třeba jak cykloaktivisti pořád kňourají, jak se málo staví cyklostezky, tak to by trh dokázal skvěle zařídit – stačí, aby cyklisté platili za použití cyklostezky tržní cenu a za chvilku budeme mít krásnou síť 😀
Jasně, ale to bychom museli platit i mýto za použití silničních komunikací, což se krom dálnic neděje, že jo. Navíc, pokud bychom k sobě chtěli být skutečně fér, museli bychom začít platit i za negativní externality – emise, hluk, dopady na veřejné zdraví apod. Co se týče sharingu – tam je to přeci o poměru účastníků a aut. Je asi jasné, že pak to auto nebude 100% času v provozu, ale zkrátka nebude 95% odstavené. A jak říkám, nikomu to nenutím, jen nevím, proč bych měl někomu ze svých daní platit jeho parkování. A pak ještě poslouchat, že to stejně… Číst vice »
Cyklodoprava má takovej poměr pozitivních a negativních externalit, že je pro města ve výsledku plusová i bez přímých poplatků.
Narozdíl od automobilové dopravy, která má ten podíl pozitivních a negativních externalit takovej, že na ježdění auty nám erár „doplácí“, i když něco na spotřebních daních nebo dálniční známce platíme…
Ten kladnej business case bych hrěl vidět🤣🤣
Chtěl
Tak si to najděte.
Nizozemcům prý stamiliony EUR, který dávaj na cykloinfrastrukturu (a že se v ní fakt nedržej přizdi) vrátí jen to, kolik ušetří zdravotnictví na lepším zdravotním stavu obyvatel.
„cenu“ za km různých dopravních prostředků zas počítali Dánové (nedá se čekat, že by měli málo zdaněný auta). Chůze vyšla pro erár kladně, kolo to samý, MHD tak, že erár na každej km cesty mírně doplácí, IAD že erár doplácí násobně víc.
Na MHD město doplácí, už skoro 20 miliard ročně jen na provozních nákladech, k tomu investice na výstavbu. Na auta taky, tam je zase nutné stavět infrastrukturu plus mají externality.
Cyklista si koupí kolo sám, zabere mnohem méně prostoru, tedy je infrastruktura pro něj výrazně levnější a efektivnější.
To jenom pokud by se ale ty peníze použily do cyklostezek. Jak to ale známe, investují se do něčeho jiného.
Přesně tak, efektivní mobilita znamená jezdit po městě na kole. Jenom teda nechápu kde se všichni cyklisti v Praze schovávají, už tři dny jsem žádného neviděl. Nevíte co se děje?
Nezlobte se na mě, ale vy máte problém s pochopením psaného textu? Píšu někde něco o cyklistice? A Vám přijde prostředek, který k přepravě 1,3 člověka (průměr Praha) 95% času někde stojí a zabírá 12,5 m2? Jestli ano, tak prosím, jen po mně alespoň nechtějte, abych Vám to platil ze svých peněz (veřejné parkování).
No vidíte, já zas nechci ze svého platit cyklostezky po kterých pak nikdo nejezdí a taky je musím platit.
Akorát srovnáváte jabka s hruškama, nehledě na to, že nechápu, proč sem pořád taháte cykloinfrastruktury. Cyklostezky jsou součástí infrastruktury stejně jako třeba silnice, nicméně parkování je soukromý ekonomický statek. Srozumitelně to vysvětluje pravicový ekonom Aleš Rod v článku na E15. Doporučuji k přečtení. https://www.e15.cz/nazory-a-analyzy/parkovani-neni-narok-ale-ryze-ekonomicky-statek-ktery-musi-byt-radne-zpoplatnen-1396784
Nemusíte. Tím, že ti lidi jezděj na kole, ušetřej městu tolik peněz (na infrastruktuře pro auta nebo infrastruktuře a provozu MHD), že je to pro něj ve výsledku ziskový.
Potíž je, že na tom kole nejezděj. Už několik dní jsem žádného cyklistu v Praze neviděl.
A vy jste někde v Praze viděl kvalitní, bezpečnou a v těchto dnech udržovanou cykloinfrastrukturu? Kde?
Vy se vyjadřujete, že ze svých daní nechcete platit parkovací domy a já zase cyklostezky. Obojí souvisí s dopravou.
Ještě jednou pro méně chápavé. Srovnáváte jabka s hruškama. Cyklostezky jsou infrastruktura stejně jako silnice nebo třeba koleje. Parkování je soukromý ekonomický statek. Stejně jako třeba iPhone nebo pivo. Předpokládám, že to byste mi taky asi nechtěl platit. Tak stejně tak já nechci vám platit parkování.
Je to bohužel tak, že pivo a obecně alkohol je velmi štědře dotovaný veřejnými rozpočty. Jen je to poměrně dobře skryté prostřednictvím dotací na podporu živé kultury. V nákladech na akci to sice nebude přímo uvedeno. Umíte si představit, že by všechny státní, krajské a obecní dotace na kulturní akce byly poskytovány jen s podmínkou, že na akci se nebude za žádných okolností prodávat alkohol soukromými subjekty? Kolik z těch pořadatelů by do akcí šlo bez dotací? Kolik politiků se na festivalech fotí s pivem, vínem apod.?
Tomu se říká solidarita. To znamená nejen brát, ale i dávat.
Nene, tomu co popisuji se říká socialismus. Že po mně někdo chce, abych mu platil jeho soukromé ekonomické statky. To už tady bylo, za mě děkuji, stačilo.
Až mi je budete uklízet jak silnice, a ne na ně nahrnovat z těch silnic břečku, tak se to dost změní, pane petrolhead.
A ten úklid cyklostezek si zaplatíte ze svého? Navíc nechápu, co je třeba v klimatické krizy, kdy planeta hoří uklízet.
Ten úklid silnic si snad platíte ze svého?
Ty voe kdyby v Praze bylo milion aut, tak nevyjdete z baraku ani na chodnik… Tohle cislo je naprostej nesmysl, kterej ma furt nekdo potrebu vytahovat.
Nevím co tím chcete říct, nicméně já pouze citoval Gehla. Žádný statement o tom, že je v Praze milion aut jsem myslím nenapsal. Ta myšlenka, kterou i Gehl v tom rozhovoru říkal, je, že zkrátka je třeba uvažovat o efektivnější mobilitě než 1,3 osoby na vlastní auto, které pak 95% je třeba někde parkovat.
V tom případě Vám někdo sebral klávesnici a napsal to za Vás.
No anebo vy máte problém s pochopením psaného textu. Zkuste mi napsat, kde přesně z toho mého odstavce vyplývá, že v Praze je milion aut. Nehledě na to, že pointa toho byla úplně jinde. Takže pro jistotu ještě jednou, netvrdím, že v Praze je milion aut. Tvrdím, že je naivní nesmysl pokládat IAD vzhledem ke své prostorové náročnosti za efektivní prostředek mobility ve městech (které jsou ze své podstaty prostorově omezená) a je třeba se zamyslet, jak to nastavit tak, aby se to všechno ve městě poskládalo ke spokojenosti co nejvíce účastníků. A jednou z možností jak lidem nechat komfort… Číst vice »
V zásadě souhlas, jen by se nemělo zapomínat na tom, že počet aut registrovaných v Praze je hrubě zkreslen centrální registrací firemních flotil.
A národní registr je také zkreslen? Máme víc aut na obyvatele než Rakousko, Švédsko, Švýcarsko, Belgie, Holandsko, UK, Německo, Norsko atd.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita
Registr v Praze v její neprospěch je možná víc zkreslen tím, že tam žije hodně náplav, které tam nemají trvalé bydliště než firemními flotilami. Obojí má samozřejmě svůj význam, ale není důvod se domnívat, že stejným problémem nejsou zkresleny i ostatní metropole.
Je to trochu nějak hodně. Aby před nějakou dobou stalo komerční podzemní čtvrtinu.. a tohle milion..
Kde stálo komerční podzemní čtvrtinu? Možná ho developer, který ho musel postavit kvůli parkovacím minimům za tu čtvrtinu prodával, protože víc by mu nikdo nedal. Ale pak pravděpodobně ostatní náklady (většinu) rozpustil do ceny bytů.
Tak určitě… Viděl jste někdy developera, který by cokoliv prodával pod cenou? Pokud není krize, tak rozhodně nebudou nic rozpouštět, ale prodají jak byty tak garáže se ziskovou marží. To, že pak budou v médiích plakat, že vlastně nic nevydělávají a že všechno dělají jen pro dobro obyvatel, to už je takový folklór 😀
Musí se nechat, že úředníci a politici v Praze jsou šikovní v tom, že přesvědčili velkou část veřejnosti, že cena 1 mil. za parkovací místo je vlastně normální. Jinde v diskusi se tu píše o Škodovce v MB, jak postavili parking asi za 130 tis. za místo. O něco později (2020) se v Brandýse otevřelo P+R s cenou 411 tis. za místo, přitom v Praze to bylo už 850 tis. za místo (P+R Černý Most) i když to byl větší parking mimo centrum a měla by se tam projevit úspora z rozsahu. Byl o tom i článek tady: https://zdopravy.cz/v-brandyse-vznikne-velky-parkovaci-dum-jedno-misto-vyjde-o-polovinu-levneji-nez-v-praze-55891/ Obě… Číst vice »
tak když to budou pronajímat aspoň tak za 1500 měsíčně… sice pořád návratnost v nedohlednu, ale bude se to blížit tržní ceně.
To sotva pokryje náklady na údržbu.
Parkovací komunizmus v praxi
Spíš komunistické rozkrádání veřejných investic.
Řidiči pořád remcají něco o tržních cenách pro veřejnou dopravu. Takže bych je za tuhle cenu i prodával. A když na to nemáš, no tak nemáš. Parkuj si v obýváku. Nebo bych vyhlásil aukci na každé parkovací místo. Určitě se o to poperou, protože nechtějí mít své mazlíčky venku na mrazu nebo na sluníčku. 🙂 Když tedy trh, tak trh. 🙂
Akorát nebudou parkovat v obýváku ale v dotované modré zóně. Nebo na chodníku.
Právě proto se parkovací dům má zaplatit z drahých stání na ulici, a chce se aby jej lidi využívali levněji.
To je zase nějaká Jouzovina
https://youtu.be/zJyFRaXgF_o?t=199
Má Česká republika nějaký koncept rozvoje P+R parkovišť, ideálně typu to co by mělo vzniknout jako VRT Terminál Praha východ, tzn. přestupní terminál na kapacitní veřejnou dopravu? Podle názoru p. Hřiba chápu, že je toto asi špatně. Nějak si naivně myslím, že by měl být koncept společný pro Prahu a Středočeský kraj, tak aby to fungovalo jako celek a ať je to rozeseto po Středočekém kraji. Klidně ať to staví soukromí investoři typu firem Vinci apod a vybírají tržní parkovné nebo je to PPP. Soukromě něbo část peněz na projetkování z ministerstva dopravy, ale rozumně a přiměřeně. Mizerné a nedomyšlené… Číst vice »
Jenže aby parkování mohlo být komerční službou, tak by takové P+R nemohlo stát 50 Kč na den, ale spíš 50 Kč na hodinu. A z toho by u nás vypukla revoluce, protože parkování zdarma je u nás lidské právo.
Někde určitě, záleží kde. Tady konkrétním případě Na dědině je možná ta padesátka za hodinu málo, když stojí parkovací místo milion. Pořád nechápu jak mohla Škodovka v Mladé Boleslavi postavit parkovací místo za mnohem nižší peníze (jediné vysvětlení je cena pozemků).
Chceme, aby obyvatelstvo bylo určitým způsobem mobilní, nebo ať je to jako za feudalizmu nebo v bývalém SSSR, kde se obyvatestvo mezi oblastmi pohybovat ani nesmělo?
Nesouvisí s tím stav ekonomiky, životní úrovně atd?
https://www.skoda-storyboard.com/cs/tiskove-zpravy-archiv/skoda-auto-otevira-novy-parkovaci-dum-v-zavode-v-mlade-boleslavi/ 6 mio Eur 1150 míst
Velmi jednoduche Skoda auto je soukroma firma…
Škoda otevírala parkovací dům v lednu 2017. Stavěla tedy za ceny roku 2015. Od té doby stavební materiál zdražil napříč jednotlivými položkami o 30 – 40 procent. Zdražila i cena lidské práce. Dnes by Škoda taktéž nedokázala postavit parkovací dům za stávající ceny. Město nemůže být kvůli legislativě tak pružné jako soukromá firma.
Zalezi taky na konstrukci, teb ve Skodovce neznam, ale obchody obcas stavej parkovaci domy vyrazne levneji za cenu dosti omezene zivotnosti. To taky muze hrat roli.
Plus je ten Škodováckej 4x tak velkej. To cenu za místo samozřejmě sníží. Na druhou stranu to taky samozřejmě zvedá cenu celýho objektu…
Tak určitě 😀 Soukromý developer totiž chce každých pár let stavět nový parking 😀 To jste si asi popletl o kom píšete. Soukromý developer není město nebo TSK, které třeba jeden a ten samý úsek nejraději předělávají aspoň ob jeden rok 😉
Tak i kdyby ted staveli o 100% draz, tak to misto bude stat 250 tisic, takze stale naprostej nepomer.
Tady to ale vypadá, že ceny od roku 2015 (a stavební firmy tedy u dlouhodobých staveb počítají s vývojem cen po dobu stavby) musely stoupnout tak o 800 %. Při navýšení ze 130 tis. na 1 mil. by těch 30-40 % nestačilo 😉
no bylo to před lety a tam evidentně cenu pozemků nepočítali vůbec.
Ano, takoví je cena, když to staví soukromá firma a ne neschopný Hřib.
Kauzalitu investic do infrastruktury a ekonomickým rozvojem regionů v podstatě vyvrací držitelka Nobelovy ceny za ekonomii Ester Duflo v analýze, kde srovnávala růst jednotlivých regionů v Číně za posledních 20 let v závislosti na dostupnosti dopravní infrastruktury. A nenanašla nic. Cituji: „We find that regions closer to historical transportation networks have higher levels of GDP per capita, higher income inequality, a higher number of firms and higher average firm profits. However, these level differences are relatively small in magnitude and we find no evidence that distance affected income growth during the two decades of rapid economic growth after China opened… Číst vice »
Přečetl jsem si o ní článek na wikipedii, no a přijde mi jako moderní levicový ekonom. Žádny Bastiat, Smith ani „rakušan“. Ekonomie zbožnych přání. Čímž netvrdím, že mám patent na rozum…
Nobelovu za ekonomii už taky dostali borci co založili fond a ten zkrachoval.
https://www.penize.cz/podilove-fondy/42879-kdyz-se-z-geniu-stavaji-pitomci viz ta nobelovka
Bereme jen ty, kteří se nám hodí? Jen jestli on ten „rozvoj“ ve formě přesunu 99 % „bohatství“ k 1 % lidí je to, co chceme (a čemu má údajně pomáhat růst přepravních objemů a spotřeby kamsi k nekonečnu)…
Asi bych spíše očekával, že si přečtete tu studii než článek o ní na wikipedii. Smáznout něčí názor jen proto, že stojí na jiné straně názorového spektra (obzvlášť když je to nositelka Nobelovy ceny) mi přijde minimálně krátkozraké. Rozuměl bych, kdybyste zpochybnil její metodiku nebo třeba jen dal článek, který její závěry rozporuje. Buď jak buď, já tím chtěl upozornit na to, že čas od času je myslím správné provést nějakou myšlenkovou revizi a zamyslet se, zda-li mj. ta mantra „investice do dálnic vedou k ekonomickému rozvoji regionů“ v dnešní ekonomice je stále platná. Tenhle článek to de facto vyvrací.… Číst vice »
Franfurtská škola završila svůj pochod vítězný pochod institucemi. Vy to jistě znáte: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Frankfurtsk%C3%A1_%C5%A1kola , pro další odkaz. Obávám se, že je zasažen i mnou uctíváný MIT i Švédská královská akademie věd. Ano, máte pravdu, že není moc pěkné si to nepřečist. Ale ani ten úryvek na mne moc nepůsobí. Snad někdy. Pamatuji situaci, kdy ekonomiku řídila z velké části centrální plánovací komise, a nebylo skoro možné sehnat náhradní díly třeba na zde v diskusi zmiňované bicykly a spousty dalších položek. Levicová předválečna avantgarda snila o krásné budoucnosti a dopadlo jako vždycky. Stát by se měl do přiměřeně míry, podle mého… Číst vice »
Na frankfurtskou školu nechám na jinou diskuzi, to je vaše téma a do toho se zaplétat nechci. Co se týče infrastruktury – souhlasím, nicméně právě proto říkám, ať parkování (jakožto soukromý ekonomický statek) necháme na trhu, který to zkrátka zvládne mnohem efektivněji (viz škodovka). Zkratka nevidím důvod, proč by tohle měl řešit stát (taky neřeší, jestli lidi mají kde bydlet), navíc to nápadně připomíná přesně ty vámi zmiňované plánovací komise a podobné nesmysly a generuje naprosté neefektivnosti vlivem notně poddimenzovaný ceny.
Jo, problém je ale regulovaná čínská ekonomika, která svoje ukazatele trvale fejkuje. Navíc nelze čekat, že za 20 let se stane zázrak. Spíš jde o to zastavit centralizaci.
Nejde o zázrak, ale z té studie vyplývá doslova „no evidence“.
Ale běžte s těma argumentama a výzkumem někam… v diskusi o dopravě (obzvlášť pokud jde o parkování) platí jedině emoce.
Jak jen oni to dělají v takovém LA, kde soukromé parkování v centru stojí $7-$11 za den, flat fee.. to asi musí být nějaký socialismus.
tržní cena parkování je 6000 za měsíc, 72 tisíc za rok, což je pořád návratnost něco pod 15 let
aktuálně je v Praze 160 000 parkovacích míst za 1200 Kč za rok, tak si spočítejte, proč a jak soukromí sektor nestaví parkoviště
Respektive stavi, ale jen proto, ze je k tomu nucen parkovacimi minimy. A brutalne to zvysuje ceny bydleni.
Jste si jistý?
https://www.sreality.cz/detail/pronajem/ostatni/garazove-stani/praha-nove-mesto-vysehradska/2460022092
🤔😉
Na kraji Prahy, jako je Dědina, to je ještě míň
https://www.sreality.cz/detail/pronajem/ostatni/garazove-stani/praha-ruzyne-drnovska/1910871372
Logicky je to nějaký výsledek jednání s obyvateli…
ale kde parkují teď, když tramvaj místa ubrala a parkovací dům teda ještě není?
Logicky doufám, že pak místa na ulici se zdraží, ne že zas bude parkovací dům prázdný když už to bude mít většina dále.
Dost možná v tom parkovacím domě budou platit zóny…
To bude dobrý absurd 😀
Ale jako dát třeba půlku pater jen pro místní by šlo.
Pro místní bude celý, nebude to P+R
Návštěvy parkovací karty nemají na modrou zónu.
Podmínky za kterých bude možno parkovat mi aktuálně nejsou známy. Předpokládám tedy, že bude požadován nějaký poplatek. Před mnoha lety na sídlišťi prováděla radnice Prahy 6 průzkum jestli by byl zájem o parkovací dům (místo pro parkovací dům bylo vybráno o pár desítek metrů dále, než bude stát teď) a jak velký najem za místo by byly lidé ochotni platit. Výsledek byl pro radnici neuspokojivý – jejich představa o výši poplatku se velmi rozešla s částkou nabízenou oslovenými zájemci. Nejsem si tedy tak úplně jistý se zaplněním parkovacího domu, pokud by měla být cena tržní. Na druhou stranu by to… Číst vice »
Nevím, co by mělo v Praze ještě zdrazit, když v Praze stalo parkovné 30 – 60 na hodinu. Víc než jinde ve světě. Ve Vídni jsem kupodivu neplatil nic. Ejhle.
Kde je prosím ve Vídni parkování zdarma?
Nevím, jestli to nezměnili, ale AFAIk mívali ve Vídni parkování zdarma na zónách o víkendu. Jak to ostatně někde je i v Praze.
1mega za 20m2, super kšeft, když pozemek je zdarma…
Je-libo použitou za 1,3 mil?
https://www.sreality.cz/detail/prodej/ostatni/garaz/praha-liboc-navigatoru/3990222156
S ohledem na ceny pronájmů je to dost nadstřelená cena
https://www.sreality.cz/detail/pronajem/ostatni/garaz/praha-liboc-navigatoru/4242466124
Bylo by řešením zamyslet se nad efektivitou projektu. Vyšší počet podlaží, když jsou okolní objekty výrazně vyšší, způsob opláštění, technologie.
Vyšší počet podlaží (a předpokládám tím pádem i vyšší kapacita) proč? Když tato kapacita stačí, mohlo by její navýšení přinést pokles ceny za jedno místo, ale zvýšení ceny celého objektu. Přičemž ta místa nad plánovanou kapacitu by zůstala volná, nebo by se je podařilo obsadit jen za dumpingovou cenu nepokrývající náklady. Něco jako legendární „Nechci slevu zadarmo“. Způsob opláštění, tehnologie. Jo, nepředpokládám, že by to město dokázalo dělat nejefektivnějším možným způsobem, ale dost těch technologií bude povinnejch (výtahy, protipožární, atd.). Ale předpokládejme, že by město dokázalo ty náklady stlačit na půlku (což je IMO opravdu neopodstatněnej optimismus, reálnější bude možnost… Číst vice »