Jednání o vstupu Škody do Talga pokročila, píše El País. Češi chtějí rychlovlaky, Španělé se bojí Orbána

Vysokorychlostní jednotka Talgo Avril. Foto: TalgoVysokorychlostní jednotka Talgo Avril. Foto: Talgo

S převzetím významného železničního výrobce by Čechům mohli pomoci španělští zbrojaři i státní fond.

Odebírat
Upozornit na
guest
60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kubrt

Ve všech článcích na dopravně zaměřených serverech postrádám informaci, co a kdo vlastně prodává. Pokusil jsem se to vygooglit a sem to s dovolením napíšu a pokud se pletu, prosím o opravu. Talgo SA je akciová společnost obchodovaná na madridské burze. Největším akcionářem je americký investiční fond Trilantic Capital Partners, který drží asi 40 %, zbytek je v držení menších akcionářů (včetně zakladatelské rodiny Oriol). Španělský stát není držitelem akcií a tudíž „Španělé“ nic neprodávají. Na prodej je onen 40% balík. Trilantic ho chtěl prodat firmě Ganz Mavag, ale v tu chvíli se do toho vložila španělská vláda, s cílem… Číst vice »

bently

„Škoda je ve hře o 29,9 % (nějaký limit, zřejmě stran tržního podílu), zbytek do 40 % mají koupit zmínění španělští investoři, včetně státu.“

Zdroj tohoto máte kde?

Kubrt

Na nějakém ekonomickém zpravodajském serveru, večer to sem můžu nalinkovat. Pokud máte nějaké jiné informace, sem s nimi.

Xaver

To znamená, že to není ani třetina. Ale 30 % bude zřejmě největší akciový podíl ze všech držitelů akcií. Nevím, do jaké míry to opravňuje Škodu zasahovat do rozhodování firmy.

Kubrt

Největší podíl to bude. Od čeho se ta hranice odvíjí, jsem nepochopil, ale předpokládám, že kdyby Škoda mohla koupit celý podíl, udělala by to a nehledala další investory.

SaulGoodman

Pokud to bude největší podíl, tak značný, obzvlášť pokud další podíly budou držet spřátelení spoluinvestoři. Nevím, jak to je u Talga, ale v praxi drobní akcionáři mnohdy ani svá práva nevykonávají (mají to jako investici, ví že nic neprosadí) a rozhodující vliv tak mají největší akcionáři, i když nemají většinu všech akcií. Navíc samozřejmě není do budoucna vyloučeno, že ovládnou další podíl. Mimochodem teda neznám španělské obchodní právo, možná jsou to nějaká antimonopolní omezení, kdo ví, ale obecně nebývá běžné limitovat maximální podíl akcionáře. Naopak zpravidla úpravy obsahují např. i nástroje, jak se může většinový akcionář minoritních zbavit i proti… Číst vice »

Pája

Pro redakci – to ů zkuste prosím po šotkovi opravit. Vážně to trhá oči

Jaaa

Zůčastnění se moc často nevidí. 🙂

Xaver

A jaké že jsou důvody, proč to Španělé prodávají?

PeDazOl

Geht es zu Pleite…

Xaver

Opravdu krachuje?

PeDazOl

No potřebuje kapitál…

Kubrt

Prodává se podíl největšího akcionáře, do vlastní firmy žádný nový kapitál nepřijde.

Kubrt

Španělé nic neprodávají, na prodej je podíl největšího akcionáře, amerického fondu Trilantic.

Matěj

Otázkou ale zůstává, proč se svého podílu největší akcionář zbavuje. A proč oslovení možní kupci nákup odmítli.

Xaver

Proč se zbavuje asi nikdo moc neví. Buffet taky prodává akcie BYDu, přitom BYD neustále roste.

Kubrt

Proč je Škoda jediný relevantní zájemce, tu už bylo bohatě probráno – žádný velký hráč v oboru Talgo, jeho knowhow, závody, kontrakty, nepotřebuje. Proč fond svůj podíl prodává – to tady asi nikdo s jistotou neřekne (a vyspekulovat se dá leccos, ale nemá to cenu).

Pavel

Přemýšlím, co je důvodem, proč společnosti jako CAF, Stadler a Alstom z akvizice vycouvali? To nemusí věštit nic dobrého ohledně aktuální finanční kondice Talga.

czhunter

Třeba si vyhodnotili, že pro ně není know-how Talga významné, když si umějí dělat rychlé vlaky sami.

Nebo neumí „katovat kosty“ tak dobře jako Škoda – v tom jsou Češi docela dobří (ne tak Francouzi ne Španělé)

Mates

Ako môžeme tvrdiť, že vycúvali, keď do jednaní ani nevošli? Nie sú to náhodou výrobcovia, ktorí vysokorýchlostnú technológiu majú?

yxc

To není o finanční kondici, ale hlavně o tom, že Talgo si nasmlouvalo obrovské množství zakázek, ale nemá to kde vyrobit. Proto přišli maďaři s nabídkou na volné kapacity v maďarsku. Ale beztak to jsou zastaralé provozy a vyroba by nešla přesunout hladce. Ale aspoň haly jim stojí. Stadler nějak nestojí o vstup od vysokorychlostního segmentu a podobně jako CAF nemá volné kapacity. Alstom by se zase tloukl portfoliem, takže o Talgo nestojí. Škodovce by se vysokorychlostní vlaky hodily a Talgo by jim pomohlo na západní trhy. Nějaké výrobní kapacity by tu byly, ale žádný zázrak to teda taky není.… Číst vice »

liborvavrik82

Transakce nákupu Talga může být pro Škodovku, jak píšete vhodná. Tango vhodně doplní její portfolio.

Dušan

To s tím doplněním portfolia si úplně nemyslím, že je pravda ohledně konkrétně té vhodnosti – u VRT souprav dneska Talgo totiž na trhu nabízí jen řadu S-106 Avril (neklopící) a pak Talgo 350 (klopící)) – oboje je koncepce s jednonápravovými podvozky a s dvěma čelními trakčními hlavami, resp. 8 hnanými nápravami, ale to je dneska už bráno jako spíše zastaralý koncept a snaha je dneska mít poháněno aspoň 50 % náprav a mít ne dvě čelní trakční hlavy, ale distribuovanou trakci nebo koncept tzv. „power cars“, který využívá např. řada ICE 4. Takže buď by Talgo se Škodovkou se… Číst vice »

Xaver

Nejde jen o vysokorychlostní vlaky, ale taky tu změnu rozchodu. Pro případné vlaky na Ukrajinu ideální (třeba by nakupoval i RegioJet).
Pak se akvizicí může Škoda vrátit na trh s lokomotivami, navíc na 230 km/h. Nakonec je nakupují ČD u Siemensu.

Dušan

Tak v tom případě jim tedy budu držet palce:-)

PeDazOl

Je to jednoduché, nikdo z nich značku ani produkci Talga nepotřebuje. Teoreticky by mohli potřebovat jejich výrobní kapacity. Tady ale narazíte na odpor zaměstnanců ve Španělsku, protože budou stávkovat když jim eliminujete Talgo a začnete vyrábět jen svoji produkci. Tím kdo potřebuje obchodní značku i technologii a dokumentaci je PPF a dočasná Škoda. Takže je to jasné. PPF to bude stát balík, protože je to jejich existenční akvizice… Tleskám prodávajícímu….😀

X 1

Alstom nedávno převzal Bombardier. Což by se dalo označit za megaakvizici. Participoval na tom i CAF, který převzal některé závody po Bombardieru a Alstomu.
Stadler již výnosný závod ve Španělsku má. Koupil bývalý Vossloh Espaňa ve Valencii, kde produkuje zejména lokomotivy Eurodual.

Sch

Nejen na VRT, veškerá produkce bude Talgo, když už nebude moct být Škoda.

mufiklo

Produkce bude moci být Škoda. Jen se tak nebude jmenovat. Ale vlaky to budou pořád ty samé + asi převezme výrobní dokumentaci některých vozidel Talgo.

Nose Peak

Talgo 32Tr 🙂

Adam

VRT Panter 😱

qěcy

VRV.

Frantisek X

Nebyl by lepší Vrr-Panter? 🙂

Luboš Beneš

VRTfon?

PeDazOl

I s baterkama. To bude fičák. Nejdražší VRT soupravy na světě, máme se na co těšit. 🤣🤣🤣

Vesper

Takže na českých VRT v budoucnu budou jezdit Talga.

Zdrasa

Tak snad nás alespoň ušetří uspořádání 2+3…

Nose Peak

Zrovna to know how na širokou skříň se může hodit. Jsme skoro nejvyžranější národ v Evropě…

qěcy

Škoda už má nouhau na finské vozy na 200. Časem touze nakombinovat s lokomotivami Talgo a rozvíjet to dál.

Y.K.

Vůz na 200 není vysokorychlostní. Ač se to tak u nás nemusí jevit.

Xaver

Vždy bude záležet na objednavateli, tedy dopravci.

Martin

proč ne,Němci je už maj taky

mufiklo

Tak záleží, kdo vyhraje VŘ. Ale tak víme jak to je ne…

Jirka

Teď jsem to chtěl říct, já osobně to beru. Důležité ale je, aby ty VRT u nás vůbec byly.

PeDazOl

Ano někdo tu drahou existenční akvizici pro PPF bude muset zaplatit. Hádejte kdo.

Hoermalmeister

Moravskoslezský kraj 😂

Marana_CZE

Není sebemenší důvod, aby Maďarsko stále zůstávalo v EU a NATO, úvodní balíček diktatury Orbána zde už nemá místo. Natož je zvát k prodeji tak významné firmy jako je Talgo…

Marcel

Naprostý souhlas.

Kubrt

Vyloučit člena z EU nebo NATO nejde. A i kdyby to šlo, nepovažuju to za rozumné – sice je Maďarsko (a Turecko) „nespolehlivý partner“, ale pořád lepší, když jsou členové, než kdyby nebyli – tím by se na Rusko napojili ještě víc.

Danny

Blbost, u těchto věcí je třeba mít na paměti především strategické hledisko. Orbán se dá izolovat a blokovat i jinak a není netřeba provádět geopolitická rozhodnutí, u kterých člověk neví, jak by to celé dopadlo – stačí jedno Srbsko, nemusíme mít v těsné blízkosti dvě takové země. To samé u Turecka, které by řada lidí nejraději viděla mimo NATO a neuvědomují si, co by znamenalo mít druhou nejsilnější armádu současné aliance mimo a přímo na evropských hranicích.

Marcel

Uznávám, na téhle myšlence je rozhodně hodně pravdy.

Xaver

Turecko je naopak potřeba v NATO udržet, tím má i NATO aspoň nějak kontrolu na Bosporem a Rusáci si nemůžou jen tak plout do Černého moře, jak chtějí. Navíc i přes problematičnost současné vlády v Turecku a autoritářské skloby Erdogana může být situace v Turecku třeba už za 10 let úplně jiná.

Mates

Netreba zabúdať, že tak ako Orbán nie je Maďarsko, ani Fico nie je Slovensko. To, že sú títo blázni teraz pri moci neznamená, že tam budú aj o rok. Sú predsa nejaké páky ako na nich a pritom tieto krajiny netreba vylučovať. Ostatní členovia musia mať gule na to, aby ich zatlačili tam kde potrebujú.

michal.s

Pravda to sice je, nicméně do doby než si svůj zmatek doma vyřeší nejsou důvěryhodní.

Jiří Švácha

Na jednu stranu bych s tebou i souhlasil. Ale je potřeba si uvědomit že tohle je přesně to co rusák chce rozvrat EU a NATO. Orbána, Fica a i toho Turka je lepší mít nějak „pod kontrolou“ a co se EU a vlasně i NATO týče dají se „izolovat“. Ale tahle diskuze by se spíše hodila na novinky než sem…

Xaver

Na Novinkách už by byla plná ruské propagandy a poznámek o tom, jak díky NATO je válka na Ukrajině a další bláboly.

Radim Potůček

Koukám že v téhle.diskusi o vlacích je tady další odborník na mezinárodní vztahy se zaměřením na ukrajinustiku a rusistiku… Bože nééé

Xaver

Nikdy jsem se za odborníka neprohlásil. Jestli vám se jevím jako odborník, pak je to váš problém 😉

Kubrt

Ty si alespoň zjistiti, co to ta rusistika (a všechny ostatní -istiky) vlastně je. A ne, Xaver ani nikdo jiný tady žádnou rusistiku neprovozoval.

smasska

„zůčastnit“, no fuj!