Jednání o vstupu Škody do Talga pokročila, píše El País. Češi chtějí rychlovlaky, Španělé se bojí Orbána
Vysokorychlostní jednotka Talgo Avril. Foto: Talgo
S převzetím významného železničního výrobce by Čechům mohli pomoci španělští zbrojaři i státní fond.
A po zániku názvu Škoda, se v Plzni mohou jmenovat Talgo Transtech, zkráceně TT.
Roco se třese
Příznivci HO tasí řemdichy
Ve všech článcích na dopravně zaměřených serverech postrádám informaci, co a kdo vlastně prodává. Pokusil jsem se to vygooglit a sem to s dovolením napíšu a pokud se pletu, prosím o opravu. Talgo SA je akciová společnost obchodovaná na madridské burze. Největším akcionářem je americký investiční fond Trilantic Capital Partners, který drží asi 40 %, zbytek je v držení menších akcionářů (včetně zakladatelské rodiny Oriol). Španělský stát není držitelem akcií a tudíž „Španělé“ nic neprodávají. Na prodej je onen 40% balík. Trilantic ho chtěl prodat firmě Ganz Mavag, ale v tu chvíli se do toho vložila španělská vláda, s cílem… Číst vice »
„Škoda je ve hře o 29,9 % (nějaký limit, zřejmě stran tržního podílu), zbytek do 40 % mají koupit zmínění španělští investoři, včetně státu.“
Zdroj tohoto máte kde?
Na nějakém ekonomickém zpravodajském serveru, večer to sem můžu nalinkovat. Pokud máte nějaké jiné informace, sem s nimi.
To znamená, že to není ani třetina. Ale 30 % bude zřejmě největší akciový podíl ze všech držitelů akcií. Nevím, do jaké míry to opravňuje Škodu zasahovat do rozhodování firmy.
Největší podíl to bude. Od čeho se ta hranice odvíjí, jsem nepochopil, ale předpokládám, že kdyby Škoda mohla koupit celý podíl, udělala by to a nehledala další investory.
Pokud to bude největší podíl, tak značný, obzvlášť pokud další podíly budou držet spřátelení spoluinvestoři. Nevím, jak to je u Talga, ale v praxi drobní akcionáři mnohdy ani svá práva nevykonávají (mají to jako investici, ví že nic neprosadí) a rozhodující vliv tak mají největší akcionáři, i když nemají většinu všech akcií. Navíc samozřejmě není do budoucna vyloučeno, že ovládnou další podíl. Mimochodem teda neznám španělské obchodní právo, možná jsou to nějaká antimonopolní omezení, kdo ví, ale obecně nebývá běžné limitovat maximální podíl akcionáře. Naopak zpravidla úpravy obsahují např. i nástroje, jak se může většinový akcionář minoritních zbavit i proti… Číst vice »
Je to trochu jinak. Maďaři dali nabídku na převzetí 100 % Talga za 619 milionů eur (5 euro za akcii – 40% nad tehdejší tržní hodnotou). Nabídka je platná pokud dosáhnou podílu vyššího než 50%. Podobným stylem bude muset postupovat i Škoda. Španělská vláda (resp. ministr dopravy Puente) nechtěla maďary a tak oslovila investiční fond Criteria Caixa (tam má stát podíl asi 16%, většinu drží CaixaBank). Ten do toho nechtěl jít bez technologického partnera a tak vláda příšla se škodou. Tím se to celé rozběhlo. Caixa z toho pak začla couvat, ale škoda s Talgem dále jednala. Předseda vlády Sánchez… Číst vice »
Zapomněl jsem dodat to, že Talgo dnes oficiálně potvrdilo, že dostalo nabídku na fúzi se Škodou.
Dožádali si podrobné informace,tak aby mohli posoudit jestli je ta nabídka lepší než maďarská.
Takže teď to bude na posouzení akcionářu a jistě i intervencích vlády.
Díky.
Nerozumím té nabídce na převzetí 100 % Talga; cca 50 % je rozptýleno mezi drobné akcionáře. Zájemce tedy učiní nabídku a čeká, jestli za nějaký čas posbírá nabídky na odkup alespoň 50 % akcií – a pokud ano, tak je vykoupí? A když nabídky nezíská, akce končí?
jj, přesně tak.
Díky.
Díky.
Nerozumím tomu mechanismu „nabídky na převzetí 100 % akcií“, když cca 50 % je rozptýleno mezi drobné akcionáře. Funguje to tedy tak, že zájemce učiní nabídku a čeká, jestli za nějaký čas posbírá zájemce o odprodej alespoň 50 % akcií? Když ano, akce proběhne, když ne, nic se neděje?
Pardon, měl jsem dojem, že předchozí příspěvek se ztratil.
jelikož ale škoda dala nabidku na fůzi bude to trochu komplikovanější:
„finanční vzorec, který je nejblíže typu nabídky prezentované Škodou, jsou obvykle veřejné směnné nabídky (OPC), které umožňují společnosti absorbovat jinou výměnou za smíšenou protihodnotu, a to jak v penězích, tak v akciích. Podle společnosti Colpisa včera večer Škoda dala k dispozici finanční prostředky v hodnotě 430 milionů eur na provedení kompenzace, což je ekvivalent 3,5 eura na akcii; Minimálně 190 milionů, které by přesáhlo návrh Ganz-MaVag, by tedy muselo být provedeno formou akcií české firmy.“
Tedy jestli to dobře chápu: Škoda nabídla fúzi s tím, že sloučení s Talgem zaplatí částečně hotovostně (zmíněných 430 milionů EUR) a částečně výměnou za akcie v nově vytvořené entitě (vzniklé sloučením Talga a Škody; v hodnotě zbývajících min. 190 milionů EUR)?
Ano, stejným způsobem fůzoval Alstom s Bombardierem.
Ok, díky moc za užitečné info!
Něco málo (ale bez detailů k diskutované fúzi) je pro zájemce o tématiku i zde: https://cincodias.elpais.com/companias/2024-07-16/talgo-confirma-que-ha-recibido-una-propuesta-de-la-checa-skoda-para-fusionarse.html
Pro redakci – to ů zkuste prosím po šotkovi opravit. Vážně to trhá oči
Zůčastnění se moc často nevidí. 🙂
A jaké že jsou důvody, proč to Španělé prodávají?
Geht es zu Pleite…
Opravdu krachuje?
No potřebuje kapitál…
Prodává se podíl největšího akcionáře, do vlastní firmy žádný nový kapitál nepřijde.
Španělé nic neprodávají, na prodej je podíl největšího akcionáře, amerického fondu Trilantic.
Otázkou ale zůstává, proč se svého podílu největší akcionář zbavuje. A proč oslovení možní kupci nákup odmítli.
Proč se zbavuje asi nikdo moc neví. Buffet taky prodává akcie BYDu, přitom BYD neustále roste.
Proč je Škoda jediný relevantní zájemce, tu už bylo bohatě probráno – žádný velký hráč v oboru Talgo, jeho knowhow, závody, kontrakty, nepotřebuje. Proč fond svůj podíl prodává – to tady asi nikdo s jistotou neřekne (a vyspekulovat se dá leccos, ale nemá to cenu).
Přemýšlím, co je důvodem, proč společnosti jako CAF, Stadler a Alstom z akvizice vycouvali? To nemusí věštit nic dobrého ohledně aktuální finanční kondice Talga.
Třeba si vyhodnotili, že pro ně není know-how Talga významné, když si umějí dělat rychlé vlaky sami.
Nebo neumí „katovat kosty“ tak dobře jako Škoda – v tom jsou Češi docela dobří (ne tak Francouzi ne Španělé)
Ako môžeme tvrdiť, že vycúvali, keď do jednaní ani nevošli? Nie sú to náhodou výrobcovia, ktorí vysokorýchlostnú technológiu majú?
To není o finanční kondici, ale hlavně o tom, že Talgo si nasmlouvalo obrovské množství zakázek, ale nemá to kde vyrobit. Proto přišli maďaři s nabídkou na volné kapacity v maďarsku. Ale beztak to jsou zastaralé provozy a vyroba by nešla přesunout hladce. Ale aspoň haly jim stojí. Stadler nějak nestojí o vstup od vysokorychlostního segmentu a podobně jako CAF nemá volné kapacity. Alstom by se zase tloukl portfoliem, takže o Talgo nestojí. Škodovce by se vysokorychlostní vlaky hodily a Talgo by jim pomohlo na západní trhy. Nějaké výrobní kapacity by tu byly, ale žádný zázrak to teda taky není.… Číst vice »
Transakce nákupu Talga může být pro Škodovku, jak píšete vhodná. Tango vhodně doplní její portfolio.
To s tím doplněním portfolia si úplně nemyslím, že je pravda ohledně konkrétně té vhodnosti – u VRT souprav dneska Talgo totiž na trhu nabízí jen řadu S-106 Avril (neklopící) a pak Talgo 350 (klopící)) – oboje je koncepce s jednonápravovými podvozky a s dvěma čelními trakčními hlavami, resp. 8 hnanými nápravami, ale to je dneska už bráno jako spíše zastaralý koncept a snaha je dneska mít poháněno aspoň 50 % náprav a mít ne dvě čelní trakční hlavy, ale distribuovanou trakci nebo koncept tzv. „power cars“, který využívá např. řada ICE 4. Takže buď by Talgo se Škodovkou se… Číst vice »
Nejde jen o vysokorychlostní vlaky, ale taky tu změnu rozchodu. Pro případné vlaky na Ukrajinu ideální (třeba by nakupoval i RegioJet).
Pak se akvizicí může Škoda vrátit na trh s lokomotivami, navíc na 230 km/h. Nakonec je nakupují ČD u Siemensu.
Tak v tom případě jim tedy budu držet palce:-)
Je to jednoduché, nikdo z nich značku ani produkci Talga nepotřebuje. Teoreticky by mohli potřebovat jejich výrobní kapacity. Tady ale narazíte na odpor zaměstnanců ve Španělsku, protože budou stávkovat když jim eliminujete Talgo a začnete vyrábět jen svoji produkci. Tím kdo potřebuje obchodní značku i technologii a dokumentaci je PPF a dočasná Škoda. Takže je to jasné. PPF to bude stát balík, protože je to jejich existenční akvizice… Tleskám prodávajícímu….😀
Alstom nedávno převzal Bombardier. Což by se dalo označit za megaakvizici. Participoval na tom i CAF, který převzal některé závody po Bombardieru a Alstomu.
Stadler již výnosný závod ve Španělsku má. Koupil bývalý Vossloh Espaňa ve Valencii, kde produkuje zejména lokomotivy Eurodual.
Nejen na VRT, veškerá produkce bude Talgo, když už nebude moct být Škoda.
Produkce bude moci být Škoda. Jen se tak nebude jmenovat. Ale vlaky to budou pořád ty samé + asi převezme výrobní dokumentaci některých vozidel Talgo.
Talgo 32Tr 🙂
VRT Panter 😱
VRV.
Nebyl by lepší Vrr-Panter? 🙂
VRTfon?
I s baterkama. To bude fičák. Nejdražší VRT soupravy na světě, máme se na co těšit. 🤣🤣🤣
Takže na českých VRT v budoucnu budou jezdit Talga.
Tak snad nás alespoň ušetří uspořádání 2+3…
Zrovna to know how na širokou skříň se může hodit. Jsme skoro nejvyžranější národ v Evropě…
Škoda už má nouhau na finské vozy na 200. Časem touze nakombinovat s lokomotivami Talgo a rozvíjet to dál.
Vůz na 200 není vysokorychlostní. Ač se to tak u nás nemusí jevit.
Vždy bude záležet na objednavateli, tedy dopravci.
proč ne,Němci je už maj taky
Tak záleží, kdo vyhraje VŘ. Ale tak víme jak to je ne…
Teď jsem to chtěl říct, já osobně to beru. Důležité ale je, aby ty VRT u nás vůbec byly.
Ano někdo tu drahou existenční akvizici pro PPF bude muset zaplatit. Hádejte kdo.
Moravskoslezský kraj 😂
Není sebemenší důvod, aby Maďarsko stále zůstávalo v EU a NATO, úvodní balíček diktatury Orbána zde už nemá místo. Natož je zvát k prodeji tak významné firmy jako je Talgo…
Naprostý souhlas.
Vyloučit člena z EU nebo NATO nejde. A i kdyby to šlo, nepovažuju to za rozumné – sice je Maďarsko (a Turecko) „nespolehlivý partner“, ale pořád lepší, když jsou členové, než kdyby nebyli – tím by se na Rusko napojili ještě víc.
Blbost, u těchto věcí je třeba mít na paměti především strategické hledisko. Orbán se dá izolovat a blokovat i jinak a není netřeba provádět geopolitická rozhodnutí, u kterých člověk neví, jak by to celé dopadlo – stačí jedno Srbsko, nemusíme mít v těsné blízkosti dvě takové země. To samé u Turecka, které by řada lidí nejraději viděla mimo NATO a neuvědomují si, co by znamenalo mít druhou nejsilnější armádu současné aliance mimo a přímo na evropských hranicích.
Uznávám, na téhle myšlence je rozhodně hodně pravdy.
Turecko je naopak potřeba v NATO udržet, tím má i NATO aspoň nějak kontrolu na Bosporem a Rusáci si nemůžou jen tak plout do Černého moře, jak chtějí. Navíc i přes problematičnost současné vlády v Turecku a autoritářské skloby Erdogana může být situace v Turecku třeba už za 10 let úplně jiná.
„priateľa si drž blízko, nepriateľa ešte bližšie“ v praxi
Netreba zabúdať, že tak ako Orbán nie je Maďarsko, ani Fico nie je Slovensko. To, že sú títo blázni teraz pri moci neznamená, že tam budú aj o rok. Sú predsa nejaké páky ako na nich a pritom tieto krajiny netreba vylučovať. Ostatní členovia musia mať gule na to, aby ich zatlačili tam kde potrebujú.
Pravda to sice je, nicméně do doby než si svůj zmatek doma vyřeší nejsou důvěryhodní.
Na jednu stranu bych s tebou i souhlasil. Ale je potřeba si uvědomit že tohle je přesně to co rusák chce rozvrat EU a NATO. Orbána, Fica a i toho Turka je lepší mít nějak „pod kontrolou“ a co se EU a vlasně i NATO týče dají se „izolovat“. Ale tahle diskuze by se spíše hodila na novinky než sem…
Na Novinkách už by byla plná ruské propagandy a poznámek o tom, jak díky NATO je válka na Ukrajině a další bláboly.
Koukám že v téhle.diskusi o vlacích je tady další odborník na mezinárodní vztahy se zaměřením na ukrajinustiku a rusistiku… Bože nééé
Nikdy jsem se za odborníka neprohlásil. Jestli vám se jevím jako odborník, pak je to váš problém 😉
Ty si alespoň zjistiti, co to ta rusistika (a všechny ostatní -istiky) vlastně je. A ne, Xaver ani nikdo jiný tady žádnou rusistiku neprovozoval.
„zůčastnit“, no fuj!