Jednání o vstupu Škody do Talga pokročila, píše El País. Češi chtějí rychlovlaky, Španělé se bojí Orbána
S převzetím významného železničního výrobce by Čechům mohli pomoci španělští zbrojaři i státní fond.
Španělská vláda a česká Škoda Transportation ze skupiny Škoda Group podle pondělního vydání španělského listu El País pokročily v jednáních o vstupu do tradičního španělského výrobce vlaků Talgo.
Mezi partnery české strany jsou podle El País investiční holding CriteriaCaixa a zbrojní společnost Escribano. Pokud by to pro uzavření konsorcia bylo nezbytné, vstoupila by do něj s malým podílem i tamní Státní agentura pro průmyslové podíly (SEPI).
Škoda Group ani španělská vláda jednání zásadně nekomentují. Podle informací deníku Zdopravy.cz by však průlom s finalizací nabídky měl nastat během srpna.
O jednáních už v květnu jako první informoval španělský server elEconomista.es. Škodu údajně oslovila sama španělská vláda, chce totiž předejít nabídce maďarské společnosti Magyar Vagon, která vzbuzuje velké obavy kvůli napojení na vládu Viktora Orbána a s tím souvisejícími možnými vazbami na Rusko.
Škoda jedná o nákupu výrobce rychlovlaků Talgo, píše elEconomista
Podle informací listu El País odpor španělské vlády k jednání s Maďary významně posílila Orbánova nedávná „mírová mise“ do Moskvy. „Škoda sestavuje nabídku, což není snadné, když už musí reagovat na první veřejnou nabídku,“ řekl deníku úředník obeznámený s detaily.
Kontakty na Orbána a na Kreml
Cena podílu v Talgu se pohybuje okolo 619 milionů eur (15,5 miliardy korun). V březnu o podíl projevilo veřejný zájem konsorcium Ganz Mavag, v níž má 45% podíl maďarský státní fond Corvinus. Většinu pak drží vlastníci Magyar Vagon, což je maďarský výrobce, který před napadením Ukrajiny významně spolupracoval s ruskou společností Transmashholding.
Španělé původně oslovili i baskickou CAF, švýcarský Stadler a francouzský Alstom, žádná ze společností však neměla o Talgo zájem.
Španělská vláda si podle zdroje El País „nyní, více než kdy jindy, potřebuje chránit správné využití strategické technologie Talgo“. Mezi ně patří třeba pohyblivá osa umožňující vysokorychlostním vlakům jezdit na různých rozchodech kolejí, a tím překonávat hranice mezi Iberským poloostrovem a kontinentem. Systém by se však uplatnil i při propojení střední a východní Evropy.
El País připomíná, že letos proběhlo už několik setkání mezi španělským ministrem dopravy Óscarem Puentem a jeho českým protějškem Martinem Kupkou. Naposledy například 21. května na konferenci o vysokorychlostní železnici, o které deník Zdopravy.cz informoval.
Přehled ukazuje, kdo staví vysokorychlostní tratě nejlevněji. Česko dusí naddimenzované normy
Právě vysokorychlostní tratě se stávají v Česku jedním z hlavních železničních témat a přestože stavět se ještě nezačalo, firmy už projevují o chystané VRT spojení zájem. Talgo by tak mohlo dodat Škodě know-how, aby se chystaných tendrů mohla zúčastnit.
Zavedená španělská firma by také českému výrobci naplno otevřela dveře do západní Evropy. A v neposlední řadě by mu pomohla vyřešit i problém se jménem, jelikož podle dohody se Škodou Auto se může jméno Škoda používat v plzeňské firmě již jen několik let.
Škoda Group zaměstnává 7 300 lidí, Talgo má 3 300 zaměstnanců.