Jedna z největších staveb na silnicích I. třídy. ŘSD vypsalo tendr na obchvat Lišova

Silnice I/34 v Lišově. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSilnice I/34 v Lišově. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Předpokládaná hodnota zakázky je 1,259 miliardy korun. K zahájení stavby by mělo dojít v letošním posledním čtvrtletí.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zlámalík

Hmmm. Do Třeboně to mělo být jako čtyřpruh, todle je zas paskvil.

Karl vB.

Z Č.Budějovic přes Lišov do Třeboně byla v minulosti plánovaná i železniční trať. Škoda, že to tehdy neklaplo.
https://www.koridory.cz/nerealizovany-zeleznicni-projekt-ceske-budejovice-lisov-trebon/

Qěcy

Pouze MÚK vidím na mapce v letáku. To je dobře.

Tomariero

Konečně.
Jinak význam téhle silnice je v současnosti už spíše Krajskou tepnou, protože transit na Moravu v současnosti jede po D3-I/19-D1 s tím že už se na této silnici staví důležitý obchvat Chýnova který tu cestu dále zvýhodní.

PetrN

je hezké že se v letech 2026-27 plánují i 3km u Třeboně ˇ(Vranín-Třeboň), ale přijde mi až trestuhodné že se neřeší největší problém tohoto tahu (nebo o tom na ŘSD minimálně nic není), a tím je malá jednopruhová okružní křižovatka v Třeboni. Nemáte někdo info jestli se něco plánuje?
Prostorové možnosti tam jsou omezené, ale dokážu si představit třeba přemostění kruháče v hlavním směru západ-východ (1+1 pruh), nebo případně turbookružní křižovatku se dvěma pruhy na vjezdu i výjezdu od západu a od východu..

Ondra K.

Osobně bych řekl, že zkapacitnění průtahu Třeboně je víceméně neřešitelné. Turbo okružní křižovatka se tam prostorově nevejde, stejně tak se tam šířkově nevejdou ani navazující čtyřpruhy. Nějaké mimoúrovňové řešení s mostem pro převedení směru ČB – JH bude řešit stejný problém s nedostatkem prostoru na šířku a hlavně bude neprojednatelný skrz hluk a zcela jistě i kvůli odporu místních obyvatel.

Karl vB.

Přesně vyjádřeno. Navíc město Třeboň zdaleka víc pálí silnice II/154 na Nové Hrady. Pro nákladní tranzit je stávající vedení komunikace středem města, po hrázi rybníka Svět a vedle zámeckého parku, naprosto nevhodné.
https://mapy.cz/zakladni?x=14.7663353&y=49.0019290&z=19&pano=1&base=ophoto&q=%20trebon&source=muni&id=779&pid=45381779&yaw=2.155&fov=1.257&pitch=0.262&ds=2

Václav

Tak ideální to tam není, ale jezdím tam často a rozhodně to není žádný špunt. Jsou horší křižovatky a to i na hlavních tazích.

Paja

Tak jistě, ŘSD zvládlo vyprodukovat i o mnoho hloupější kruháče, třeba ten v Litvínovicích. Ale přesto si myslím že takové stavby na vytížené jedničky nepatří.

Karl vB.

Hm, „přemostění kruháče v hlavním směru západ-východ…“
Takhle nějak byste si to představoval?
https://mapy.cz/zakladni?x=15.8442740&y=50.2142900&z=18&pano=1&base=ophoto&pid=73620285&yaw=6.189&fov=1.257&pitch=-0.167
Nechtěl byste si tam koupit letní byt, ten ve 2. patře s balkonem?
https://mapy.cz/zakladni?x=14.7576825&y=49.0085378&z=19&pano=1&base=ophoto&pid=45387322&yaw=0.729&fov=1.257&pitch=-0.013

liposh

Lišov, to je takové to, jak se tam přijíždí od Budějovic z toho mírného kopce, žejo? Jel jsem tam jednou v životě, ale jak mě ten průjezd obcí iritoval jsem si zapamatoval. To už musí něco znamenat. Tedy jednoznačně mám radost z obchvatu.

Karl vB.

Jistě k vašemu nezapomenutelnému zážitku přispěla v minulosti pověstná četnost propadlých kanálů na průtahu městem. Po opravě před několika lety se alespoň toto zlepšilo.

Vít

A v Třeboni ten kruhák s kaprem bude na věky. Tam by to potřebovalo vytunit na turbokruhák.

PetrN

nebo lépe přemostit v hlavním směru

Hedgehog

Naopak – zahloubit v hlavním směru

Paja

To by byl panečku stavitelský majstrštyk. Směrem od ČB se cesta svažuje ke kruháči a pak zase stoupá na nadjezd. A my ten ďolík ještě poddolujem 🙂

Ondra K.

Zahloubit ten tranzit ČB – JH do souvislýho tunelu pod celou Třeboní by bylo asi jediný technicky možný a projednatelný řešení. Z ekonomického hlediska by to ovšem byl samozřejmě nesmysl.

Pavel Žampach

Ono by pro začátek stačilo odstranit přechody pro chodce, které to tam výrazně komplikují a zpomalují.

Karl vB.

No jistě…
Pokud by obyvatelé města uvažovali tak geniálně, jako vy, mohlo by jim pro začátek stačit odstranit hlavní silnici, která jim to tam komplikuje.

Jiří Kocurek

A pak čumět do zdi, že jim nevyvezou popelnici, protože není kudy a on smrdí čím dál víc.

Tomariero

A odriznete půlku města od obchodů a několika škol.

Radim

Proč se obchvaty a přeložky na vytížených „jedničkách“ nestaví aspoň jako „střídavý třípruh“?

Joker

Přemýšlím o tom samém už roky a pořád nevím. Hodně by se tím zlepšilo. Jestli jde o technický problém nebo jestli je to věc zadavatele? Těžko říct.

lukas

V Německu/Francii by se to stavělo jako dálnice, ale my to stavíme po vzoru Rakouska jako dvoupruh…škoda

PetrN

netvrdil bych že by se to stavělo jako dálnice.. každopádně obdobné modernizace či přestavby silnic I.tříd v Německu jsou dle jejich norem standardně v uspořádání 2+1 (kapacita se nezvýší oproti 1+1, ale provoz je výrazně bezpečnější kvůli možnosti předjíždění každé cca 2 kilometry)

PetrN

technický problém to rozhodně není, staví se to co schválí CK MDČR, problém je v tom co ŘSD připraví. U takto vytížených silnic I.třídy by mělo být standardem alespoň S13,5 v uspořádání 2+1, bohužel většina přestavovaných jedniček se staví pouze S11,5 v uspořádání 1+1.. S13,5 by byla o něco dražší, kvůli větší šířce o 2 metry, ale věřím že by tomu v takových případech ekonomická návratnost vyšla…

Karel Mio

S11,5 je takova zvlastni kategorie, na ktere rada operatoru volantu rada predjizdi i s autem v protismeru, protoze 3 se tam prece vejdou a voni se uhnou. Stridavy 3pruh je urcite komfortnejsi a bezpecnejsi, akorat intenzity nesmi presahovat urcitou mez (jako I/3 od Benesova k D1), pak je cely benefit 3pruhu ztraceny.

PetrN

s tím naprosto souhlasím… v Německé normě právě nic takového jako S11,5 tuším není, nebo jsem to tam aspoň neviděl. Mají víceméně obdobu naší S9,5 a pak až něco jako naše S13,5 v uspořádání 2+1, což tak nějak celkově dává smysl a škoda že se tak nerealizují všechny novostavby v ČR

Václav

Za komunistů se plánovaly 4 pruhy až do Třeboně. Viděl jsem tenkrát plány, kde to bylo označeno jako R34. Ale myslím, že v rovinatém terénu ty dva pruhy stačí. Na Moravu se teď stejně jezdí více po D3 a I/19.

Paja

No 2 pruhy jsou tam už teď a je to tam samá nehoda. A nevím jestli to je jen tím, že jsou tam zatáčky.
Třeba na I/20 u Češnovic je taky rovina (bez zatáček) a taky co chvíli smrťák.

Tomariero

Jezdil jsem do Třeboně od Budejc 4 roky a bouračky jsem zašil mezi Lišovem a Štěpánovicemi a pak až v zatáčkách za Vraninem směrem na Třeboň, na té rovince před Třeboní za 4 roky nic.

Karl vB.

Tak od kruháče s kaprem do Dvorců se jedná o „novou“ přeložku, která je přehledná, má krajnici a šířkou je někde úplně jinde, než dál ta stará klikatice od Dvorců do Vranína, kde za bílou čárou hned číhá hluboká škarpa.
https://mapy.cz/letecka?x=14.7299256&y=48.9992289&z=19&pano=1&pid=45384978&yaw=4.580&fov=1.257&pitch=-0.029

PetrN

přesně tak, tady tou přeložkou kolem Lišova a pak po roce 26 i úsek Vranín-Dvorce se sjednotí celý tah na S11,5, který je právě na tom úseku u Třeboně a pak i dál až za Stráž nad Nežárkou

Václav

Mezi Češňovicemi a Dasným je nebezpečná hlavně ta křižovatka od Hluboké. A celá I/20 až do Písku je sice rovná, ale plná nebezpečných horizontů.