Jedna z nejdražších proměn křižovatek v Česku začala. První den prací přinesl u Milety dlouhé kolony

Křižovatka Mileta. Foto: Hradeckralove.orgKřižovatka Mileta. Foto: Hradeckralove.org

Přestavba potrvá přes dva roky.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájilo přestavbu frekventované křižovatky Mileta na silničním okruhu I/31 v Hradci Králové. O její přebudování město usilovalo přes 20 let. Křižovatka má mít po přestavbě za 524 milionů korun bez DPH vyšší dopravní kapacitu a zásadně zlepšit bezpečnost chodců a cyklistů na trase mezi sídlištěm Moravské Předměstí a centrem města. Přestavba by měla být hotová na podzim roku 2026.

„Křižovatka Mileta je jedním z nejvýznamnějších dopravních uzlů ve městě. Jde o kritický dopravní bod. Kříží se tam hlavní sil­niční okruh, kudy proudí doprava z dálnice D11 na Brno a Ostravu, s tepnou, po které míří do města obyvatelé hus­tě osídleného Moravského Předměstí,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavba podle něj patří mezi nejdražší přestavby křižovatek na silniční síti v celém Česku. Nyní se v okolí křižovatky, u níž jsou fakultní nemocnice, kampus univerzity a záchranná služba, často tvoří kolony.

Křižovatka Mileta. Foto: Hradeckralove.orgPlán proměny křižovatky Mileta. Foto: zadávací dokumentace ŘSDPodoba křižovatky Mileta. Foto: ValbekPlán nové křižovatky Mileta v Hradci Králové. Foto: ŘSDKřižovatka Mileta. Foto: ŘSD

Na semafory řízené křižovatce stavbaři vybudují čtyři podchody pro chodce a cyklisty, chodníky, zastávky MHD, upraví veřejná prostranství. Důležité bude doplnění křižovatky o pruhy pro vozidla odbočující vpravo. Vedle toho vznikne směrem na Vysokou nad Labem další křižovatka, takzvaná malá Mileta, která mimo jiné propojí s okruhem fakultní nemocnici a Benešovu třídu s 10 000 obyvateli. Nové napojení bude mít Moravské Předměstí. Do křižovatky bude ústit výjezd pro záchranářská vozidla.

První den přinesl komplikace

Řidiči musejí po celou dobu přestavby počítat s omezeními a komplikacemi. Doprava povede přes křižovatku sníženým počtem pruhů. Změny se dotknou i tras MHD, po snesení trolejového vedení budou na linkách přes Miletu jezdit místo trolejbusů autobusy. Tranzitní doprava vedoucí po městském okruhu by se měla křižovatce Mileta co nejvíce vyhnout po trasách mimo Hradec Králové. Řidiče o tom bude na příjezdových cestách do města informovat dopravní značení.

Dnes odpoledne, kdy byla doprava kvůli demontáži trolejového vedení v pásu u nemocnice svedena do jednoho jízdního pruhu, se před křižovatkou vytvořily dlouhé kolony aut. Podle Mátla by se postupem času mohla situace zlepšit, až se řidiči přizpůsobí či si najdou jiné cesty. „Bohužel provoz na křižovatce musíme po dobu stavby zachovat, určitě to přinese dopravní obtíže. S tím se musí počítat,“ řekl. Podle primátorky Pavlíny Springerové (Hradecký demokratický klub) by pro tranzitní objížďku města po dálnici D35 nemuseli mít řidiči dálniční známku.

Stavba, kterou udělá sdružení firem M-SILNICE a Integra stavby, je sdruženou investicí ŘSD, Hradce Králové a Královéhradeckého kraje. ŘSD ČR bude z ceny díla 524 milionů korun bez DPH hradit 309 milionů korun, město Hradec Králové 187 milionů korun a Královéhradecký kraj 28 milionů korun. Zakázku a stavbu administruje ŘSD.

Tagy Hradec Králové I/31 křižovatka Mileta Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
21 komentářů