Jedna aplikace pro veřejnou dopravu v celé zemi. Dánům stačí při nástupu přejet prstem po displeji mobilu
Aplikace Rejsekort. Foto: Movia.dk
Stejnou možnost pro cestování veřejnou dopravou s aplikací FAIRTQ mají lidé ve Zlínském kraji.
Trochu se mi tu nabízí srovnání se systémem EasyCard, který používají na Tchaj-wanu, a který je podobně jak ten dánský taky parádní, ale zároveň v lecčem jiný. Máte jednu kartu, se kterou jednoduše platíte téměř jakoukoliv dopravu po celém ostrově – vlaky, autobusy, metro, lanovky, dokonce i sdílená kola.. stačí pípnout při nástupu a při výstupu a odečte se vám daná částka podle vzdálenosti. Neplatí to jen na místa s rezervací, která si musíte koupit samostatně. Nicméně je to jinak skvělá věc, dá se tím zároveň i platit téměř v každém drobném obchodu, kde si kartu můžete i dobít (případně… Číst vice »
No jo no. Škoda, že se nečeho takového nedožiji aspoň u nás v Jihočeském kraji. Nebude tu v dohledné době ani integrovaná doprava, natož něco dalšího. A u takového GW Train občas nelze zakoupit jízdenku ani v jejich e-shopu, prostě to vůbec nevyhledá spojení.
No snad ohledně integrované dopravy už se ledy hnuly, ale uvidíme jak to dopadne po krajských volbách.
Neexistuje důvod, proč by to měla být soukromá aplikace.
A kdo to má vyvíjet? Upozorňuji, že EU není dost vysoko, protože aplikace zahrnuje i části Švýcarska, které v EU není.
Švýcarsko není v EU. Pro EU by ale určitě nebyl problém prosadit jednu aplikaci pro celou EU a Švýcarsku ji umožnit používat.
Zatím se jin nepodařilo prosadit jednotný telefon systém pro všechny.
Úplně stačí, když se ty systémy dokážou spolu domluvit. Tak jako se spolu dokážou domluvit mobilní telefony z v různých sítích. Není dokonce ani potřeba jednotný poskytoval internetu.
Mobilní telefony se spolu dokáží domluvit díky desítky let trvající standardizaci a úsilí 3GPP. Dovoluji si podotknout, že ve chvíli, kdy se EU snaží něco, cokoliv, sjednotit, tak největší řev se ozývá z jedné nevětrané kotliny uprostřed, kde věděj vždycky všechno nejlíp…
EU není schopna dokopat členské státy ani ke spolupráci při rezervaci jízdenek. Proto taky nemáme žádný RailScanner (podle vzoru SkyScanner).
Všude mají svá Nábřeží…
Předem stanovený úřad za tabulkovou mzdu. Jen teda sám veliký neřekl, který úřad.
Albánie – náš vzor. 😀
Zejména v železniční dopravě:)
Jednou to bude i u nas. Jedna aplikace pro CR, druha pro Prahu.
U nás se už jeden kraj do této aplikace připojil. Uvidíme, jestli se časem přidají další.
V r.2350
áno, protože dánové kvůli tomu museli zrušit jednotlivé dopravní podniky a to u nás nejde. Dokonce i trajekty spadly pod tamní správu železnic.
To bude po létech. Snad v pětiletce páté. Z okna je bude vítat úsměv matky. Ty také budeš stát a čekat až se vrátí ze školy děvčátko — tvá pionýrka malá….
A co bude pro Středočeský kraj?
Aspoň někde mají rozum. To, co vzniklo u nás, je naprosto absurdní, drahý, protizákaznický a od cestování veřejnou odrazující nesmysl. Stahovat si pro každý kraj jinou aplikaci a být svědkem toho, jak jízdenku v ní koupenou nedokážou přečíst ani řidiči, je prostě bizár. Mít na jednu relaci x různých tarifů s obrovskými cenovými rozdíly taky.
Vymyslet a zavést blbější „systém“ tarifů, než nyní panuje v české kotlince, je dle mého téměř nemožné. A bude trvat hodně dlouho, než se škody tímto „systémem“ způsobené napraví.
S většinou souhlasím, ale pozor s těmi obrovskými cenovými rozdíly na jednu relaci. Zkuste si koupit u DSB lístek na vlak v předprodeji, a nemusí to být ani nějaká super dálková relace. Standardní tarif pálka, včasná jízdenka třeba za půlku a včasná nestornovatelná i za čtvrtku, ale vůbec to není žádné pravidlo. I v rámci jednoho dne skáčou ceny jako šílené, kolikrát jsou na stejný vlak dražší za dva měsíce než za jeden měsíc. Nevratné stojí někdy tu uvedenou polovinu než vratné, ale jindy jen o několik Korun méně. Proti tomu je i náš Leo v cenotvorbě konzervativní.
Mám na mysli to, že i když pojedete tím samým spojem, mohou být rozdíly obří. OneTicket, tarif dopravce, krajské tarify a jejich kombinace a možná i další varianty.
Tak to je pravda, ale pokud řešíme OneTicket versus tarif dopravce, vyplývají ty cenové rozdíly právě především z toho, v jakém předstihu to u toho dopravce koupím a jestli je to vázané na spoj. (A tak obrovské rozdíly jako v Dánsku to nejsou.) Což je celkem logické a nevím jak by zrovna toto měl stát nebo kraje „vylepšit“.
No před rokem, jsem si na letišti pořizoval 24 hod jízdenku pro skoro celý Sjeland a v přepočtu jsme se vešel do 600,-Kč. Dálkovku netuším, ale viděl jsem, že jízdenka do Malmo (na 20 min), stejným vlakem jako já, ale na druhou stranu byla dražší než ta na 24 hod.
Věřím že na skoro celý Sjaelland jsou lepší nabídky než někde v Jutsku, pro turisty třeba v rámci Copenhagen Card (vstupy do památek a cestování v širokém okolí Kodaně, ale nevím jestli i IC). Úplně nejvíc použitelný je Rejsepass, platí doslova na vše včetně Bornholmu (kromě poptávkové dopravy) a je velmi levný, ale to je pouze omezená letní nabídka.
Mám dojem, že jízdenka přes most je integrovaná do tarifu Malmo, nikoliv do Kodaňského. Se švédskou jízdenkou to tak vycházelo o hodně výhodněji.
Protože to vznikalo už v roce 1994.
A chytrý telefon byl drahý i pro američany, čecha by přišel na celou roční mzdu. https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon
Celkem by mě zajímalo, jak má aplikace řešeno časové jízdné a zpoždění. Taková ta klasika, kdy se jízdenka přešvihne o pár minut kvůli zpoždění.
Neřeší aplikace řeší průběh cesty a vyúčtování probiha zpetne po ukončení cesty. Takže když přijde průvodci tak se prokáže QR kódem z appky a jedete. IMHO me by spis zajímalo jak řeší když se vybije telefon zase bere to dost dat a telemetrických údajů tak to asi bude na baterku docela náročný.
Na jízdu ze Zlína do Prahy bych to asi pravidelně nepoužíval, ale telefon to přežil v pohodě bez nabíjení.
S baterkou žádná hrůza jezdím s tím a za hodinu my to sežere o 3-4% víc a to mám už je baterka v dost špatné kondici.
Jinak vybitý mobil se bere jako jízda na černo.
A ještě bych upravil vyhodnocení ceny jízdy se děje až o půlnoci s tím že appka sama najde a vyhodnotí nejlevnější variantu. V realitě my to vychází dokonce cca o nějakou tu korunu vždy míň než kdybych si kupoval jizdenky
Na baterky to náročné je, asi jako kecání, výhodné při přestupu do 45 minut, jednoduché na obsluhu, perfektní přehled jízd a placení na konci měsíce nebo utratě nad 300 Kč a hlavně, levnější jízdné, 23 Kč hotově 14 Kč u aplikace po přestupu, bohužel to skoro ještě nikdo neužívá, taky to podstatně zrychluje nástupy, prostě jen projdu ukazujic jízdenku
Dokud u nás nevznikne celostátní integrovaný tarif, ve kterém by si kraje a města měnily pouze parametry (cenu jízdenek), tak se dál nehneme a kraje si budou pořád budovat 12 samostatných systémů vč. 12 mobilních aplikací, 12 e-shopů, 12 clearingů, 12 dispečinků apod. Ten krok musí přijít ze státní úrovně, kraje samy o sobě nic nezmůžou.
Jako při tak velké rozloze bude dispečinků určitě nějak podobně. Ono znát místopis je velmi užitečné než kdyby po vás řval dispečer co děláte na Slovensku po tom, co mu oznámíte, že vám v Žilině zdechl autobus.
No hlavně je naprosto irelevantní, kdo objednává a trasuje linky (nemusí to být celostátně), když ta věc umí skládat libovoné tarify.
Hádám, že cestujícím z Liberce do Žitavy by Dominik lidem naordinoval hned 3 celostátní systémy… nebo volal po zrušení států a nahrazení celoevropským dispěčinkem. 😀
Celostátní systém mohl být dávno.. na co máme ministerstvo dopravy?
Důležité je akorát to rozúčtování.
12 dispčinků … plus mínus jich budete potřebovat stejný počet, jelikož netuším, jak by řadový dispečer místopisně obsáhl celou ČR. To dřív zacvičíte AI.
Samotné ČD mají 3 oblastní ředitelství a mnohem více dep. Tak proto. (že jim nestačí jedno, když jsou jedna firma)
Mnohem více dep? Asi nevíte kolik se toho provozuje a udržuje . ČD nejsou Jančura který na údržbu a úklid úplně sere.
Nebudete…
Měl jsem na mysli jedno technické řešení (jeden SW). Pracovišť by samozřejmě bylo více…
On pokud vím žádný celostátní integrovaný tarif není ani v tom Dánsku, ať už si přikládám Rejsekort nebo používám apku. Loni jsem hledal nějaké integrované jízdenky, v Severním i Střednim Jutsku sice je třeba 72hofinová, ale neplatí ve vlacích DSB a Arrivy (wtf, je to páteř), naopak Interrail platí jen v nich. Nevím jestli je něco víc integrovaného dlouhodobého, pak ale nepotřebuju řešit jestli chci kartičku nebo apku.
Ale zmohly by. Kdyby se chtělo. Stejně jako třeba u digitální technické mapy je sice 14 krajských map, ale jen 2 řešení od 2 dodavatelů. Takže ekonomický tlak by to řešil.
Problém je samozřejmě to, že to pořád má 14 různých ksichtů.
Off topic: nemate odkaz na mapu plynovodu v usteckem, stredoxeskem, hradeckem a pardubickem kraji?
Diky.
I když přijde ze státní úrovně, tak se musí jednat s kraji, německý Deutschlandticket také vznikl na základě jednání spolkové a zemských vlád. Kdyby vzniklo něco podobného v Česku, tak bychom nepotřebovali apku. Jinak spolupráce krajů na integrované dopravě je možná – viz Hradecký a Pardubický kraj a jejich IREDO.
Nákup jízdenky by měl být tak jednoduchý, jako je nastartovat auto. Snad to někdy pochopíme i u nás.
Mám auto i FairTIQ a musím říct, že ten FairTIQ je jednodušší.
Přesně tak!
Od vynálezu FairtiQu už není dál nad čím přemýšlet – vyrovná se i s rozdílnými tarifními systémy v různých oblastech.
Na regionální a meziregionální úrovni se s tím asi dá souhlasit. Ale pokud jedu za 3 týdny na výlet ze středních Čech do Beskyd, nejspíš si rovnou koupím na expres včasnou jízdenku s místenkou zdarma a budu to s FairtiQem kombinovat – resp. nemusím, ale pak nejspíš budu nadávat jak je ten FairtiQ drahý, jako u OneTicketu.
Ešte by mohol lepšie zvládať rôzne divoké kombinácie taríf a potom to bude dokonalé 🙂 Ešte je čo vymýšľať, ale je to na dobrej ceste 🙂
WiFi | Bluetooth | GPS
Aby bylo možné přesně sledovat vaši cestu, FAIRTIQ potřebuje přístup k datům o poloze vašeho zařízení. K přesnému určení polohy váš telefon používá také technologie WiFi a Bluetooth. Doporučujeme během vaší cesty ponechat tyto funkce povolené (nemusíte být připojeni k síti WiFi).
FAIRTIQ používá GPS data pouze pro ověření začátku a konce vaší cesty.
Za to, aby váš telefon měl dostatečnou baterii, zodpovídáte vy. Pokud váš telefon nebude fungovat, nebudete mít platný lístek.
viz. https://www.kmts.cz/fairtiq-otazky/
No a? Majitel telefonu je snad považován za svéprávného jedince, který je schopen se s tím vyrovnat. Že si při „klasickém“ nákupu jízdenky nezapomene doma peněženku za něj snad taky nikdo neřeší.
„nezapomene doma peněženku“
Jenže stokoruna v peněžence je stokorunou i za týden, to přirovnání dost kulhá.
A mobil za týden není mobilem?
Zároveň to neřeší, pokud peněženku nechám doma. Tam je sice stokoruna stokorunou, ale to mi moc nepomůže.
Z Vašeho vyjádření nechápu, jak dané přirovnání „kulhá“.
U nás zas jezdíme prstem po mapě a hledáme kudy projet bez ztráty nervů a podvozku.
Sám jsem FAIRTIQ navrhoval Královéhradeckému kraji, který to, bohužel, odmítl. Tak ale nevadí, využívám OneTicket.
Tak jestli to požaduje aktivní GPS tak to moc výhra oproti pípnutí při nástupu /výstupu není. Úplně nevidím jako dobrý nápad jet do práce hodinu, druhou zpět a po dvou takových dnech bude mobil vybitý, který nyní vydrží čtyři.
Při dojíždění do práce většina lidí používá nějaký druh dlouhodobé jízdenky.
Ano patřím mezi menšinu, když dojíždím někdy jednou za týden, někdy čtyři a jindy vůbec.
Já jsem to zapomněl tři hodiny ve vlaku vypnout… baterka v poho a po předložení jízdenky mi i vrátili část jízdného, které jsem na území kraje projel.
GPS dokáže vycucat baterku perfektně.
Tak tady to je jasné ! Vidím to hned minimálně na dva paragrafy – viz níže:
§6 – Cestující by to nepochopili!
§7 – Cestující by to zneužili!
Uvidíme jestli se to bude dít ve zlínském kraji
Tam slevu propijí…
Nevím jak zbytek kraje, ale u DSZO ještě pořád neobjevili ani ono „pípni a jeď“, přičemž aplikace v Dánsku nutnost „pípání“ vlastně odstraňuje. Snad to pípání stihnou zprovoznit dřív, než bude úplně zbytečné….
FAIRTIQ je bohužel takový malý šmírák. Je potřeba zadat osobní údaje a mít zapnutou GPS, která neustále sleduje polohu.
Bohužel tohle je věc, kterou většinová populace vůbec neřeší (a GPS v telefonu mají zapnuté stále).
Polohu potřebuje na co? A celou cestu nebo jen při nástupu?
No že by na to, aplby aplikace věděla odkud kam jedete. A vy jste měl za co zaplatit.
WiFi | Bluetooth | GPS
Aby bylo možné přesně sledovat vaši cestu, FAIRTIQ potřebuje přístup k datům o poloze vašeho zařízení.
K přesnému určení polohy váš telefon používá také technologie WiFi a Bluetooth. Doporučujeme během vaší cesty ponechat tyto funkce povolené (nemusíte být připojeni k síti WiFi).
FAIRTIQ používá GPS data pouze pro ověření začátku a konce vaší cesty.
Za to, aby váš telefon měl dostatečnou baterii, zodpovídáte vy. Pokud váš telefon nebude fungovat, nebudete mít platný lístek.
viz. https://www.kmts.cz/fairtiq-otazky/
Děkuji za vyčerpávající odpověď. Technologie a její aplikace je to nejspíš slušná, ale GPS je v kombinaci s daty vysloveně upír, to aby s sebou člověk nosil baterii ze sekačky😃
Také mne tento zásah do soukromí napadl. Ale.. Asi je to nutná cena za pohodlnost služby. Lze jinak podobně levně zjistit, jakými prostředky, kudy a kdy daný cestující jel?
Jako lepší řešení by byl bluetooth snímač ve všech dveřích všech spojů, a mít zapnutý BT. Ale pořídit ty snímače je zase drahé.
Tak jako tak, pokud chcete systém, kterému se přihlásíte na začátku cesty a on vám na konci zkásne nejlevnějším možným způsobem, musíte mu nějak automaticky posílat data o své poloze.
Bluetooth opravdu není drahý. 🙂
Nemám problém, pokud to bude jedna z možností, jak rozumně jezdit. Vadilo by mi, kdyby se zavedlo jen toto a nebyla by jiná možnost (leckde už se zrušily i papírové jízdenky a jsou už jen elektronické prostředky).
Nelíbí se mi, jak plíživě vzniká celospolečenská závislost na smartphonech. Dokud je aplikace jen jedna z možností, tak je to OK. Bojím se ale že v ne tak vzdálené budoucnosti se vlastnictví smartphonu stane v podstatě povinností, protože bez něj člověk nebude moct vyjít pomalu ani z domu.
Využívání aplikací ve smartphonech snižuje náklady vývojáře (provozovatele, firmy). A nejen v případě aplikace FAIRTIQ.
Potřebné zařízení uhradil uživatel (kde není mobil není služba).
Internetové připojení hradí uživatel (kde není není služba).
Energii (dobití) hradí uživatel (bez energie neplatná jízdenka).
Přesně tak. A podobně jako vlaky mají ETCS (Europ Train Control System), tak chodci budou mít EWCS (Europ Walker Control System). A v případě výhradního provozu člověk bez této aplikace nebude smět jít po daném chodníku.
Jsme v Evropě. Vždycky budete mít možnost si věci zařídit bez chytrofonu. Ale ne nutně se srovnatelným pohodlím – nikdo není povinnen Vám zařizovat komfortní variantu bez chytrofonu, čistě kvůli Vašemu rozhodnutí.
PID Lítačka je hodně dobrá. Tu překonat nebude jednoduché.
Ještě musí zrušit tu minutu.
Mě už se několikrát stalo, že jsem neměl aktivovaný lístek, protože po potvrzení v mobilním bankovnictví jsem se zapomněl vrátit zpět do aplikace. Platba byla provedena, lístek jsem dal, že se má aktivovat automaticky, ale neměl jsem ho platný, protože aplikace zůstala vyset u potvrzení. Přitom běžně se z okna potvrzení zpět na obchod stránky vrací
Viset! Opsat 50×! 🙂
Vidět, vinout, viklat.
Když se platby účtují 1 za měsíc?
být v ní ještě elektronická peněženka, to by bylo pošušňáníčko
Tak listek na kolo prodat neumi 🙁
Už jsem ji párkrát použil a fungovalo to dobře. Jen to je pravděpodobně založené na tom, že člověk si poctivě označí nástup do vozidla. Otázkou pak je, jak se řeší případy, kdy člověk si jízdu zahájí až jak uvidí revizora (byť v Dánsku takový problém asi s ohledem na jejich poctivost moc častý nebude).
Revizor vidí čas „označení jízdenky“. Jak s tím naloží je na něm.
A že to tak v Praze s tím časem ještě nevymysleli 😀
Ukáže to až následující zastavku😁🤕