Jedna aplikace pro veřejnou dopravu v celé zemi. Dánům stačí při nástupu přejet prstem po displeji mobilu

Aplikace Rejsekort. Foto: Movia.dkAplikace Rejsekort. Foto: Movia.dk

Stejnou možnost pro cestování veřejnou dopravou s aplikací FAIRTQ mají lidé ve Zlínském kraji.

Odebírat
Upozornit na
guest
46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
none

Jednou to bude i u nas. Jedna aplikace pro CR, druha pro Prahu.

Tomáš R.

Aspoň někde mají rozum. To, co vzniklo u nás, je naprosto absurdní, drahý, protizákaznický a od cestování veřejnou odrazující nesmysl. Stahovat si pro každý kraj jinou aplikaci a být svědkem toho, jak jízdenku v ní koupenou nedokážou přečíst ani řidiči, je prostě bizár. Mít na jednu relaci x různých tarifů s obrovskými cenovými rozdíly taky.
Vymyslet a zavést blbější „systém“ tarifů, než nyní panuje v české kotlince, je dle mého téměř nemožné. A bude trvat hodně dlouho, než se škody tímto „systémem“ způsobené napraví.

Twix

S většinou souhlasím, ale pozor s těmi obrovskými cenovými rozdíly na jednu relaci. Zkuste si koupit u DSB lístek na vlak v předprodeji, a nemusí to být ani nějaká super dálková relace. Standardní tarif pálka, včasná jízdenka třeba za půlku a včasná nestornovatelná i za čtvrtku, ale vůbec to není žádné pravidlo. I v rámci jednoho dne skáčou ceny jako šílené, kolikrát jsou na stejný vlak dražší za dva měsíce než za jeden měsíc. Nevratné stojí někdy tu uvedenou polovinu než vratné, ale jindy jen o několik Korun méně. Proti tomu je i náš Leo v cenotvorbě konzervativní.

Tomáš R.

Mám na mysli to, že i když pojedete tím samým spojem, mohou být rozdíly obří. OneTicket, tarif dopravce, krajské tarify a jejich kombinace a možná i další varianty.

Twix

Tak to je pravda, ale pokud řešíme OneTicket versus tarif dopravce, vyplývají ty cenové rozdíly právě především z toho, v jakém předstihu to u toho dopravce koupím a jestli je to vázané na spoj. (A tak obrovské rozdíly jako v Dánsku to nejsou.) Což je celkem logické a nevím jak by zrovna toto měl stát nebo kraje „vylepšit“.

Jiří Kocurek

Protože to vznikalo už v roce 1994.

A chytrý telefon byl drahý i pro američany, čecha by přišel na celou roční mzdu. https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon

Jan

Celkem by mě zajímalo, jak má aplikace řešeno časové jízdné a zpoždění. Taková ta klasika, kdy se jízdenka přešvihne o pár minut kvůli zpoždění.

Dominik

Dokud u nás nevznikne celostátní integrovaný tarif, ve kterém by si kraje a města měnily pouze parametry (cenu jízdenek), tak se dál nehneme a kraje si budou pořád budovat 12 samostatných systémů vč. 12 mobilních aplikací, 12 e-shopů, 12 clearingů, 12 dispečinků apod. Ten krok musí přijít ze státní úrovně, kraje samy o sobě nic nezmůžou.

Igor

Jako při tak velké rozloze bude dispečinků určitě nějak podobně. Ono znát místopis je velmi užitečné než kdyby po vás řval dispečer co děláte na Slovensku po tom, co mu oznámíte, že vám v Žilině zdechl autobus.

Jiří Kocurek

No hlavně je naprosto irelevantní, kdo objednává a trasuje linky (nemusí to být celostátně), když ta věc umí skládat libovoné tarify.

Hádám, že cestujícím z Liberce do Žitavy by Dominik lidem naordinoval hned 3 celostátní systémy… nebo volal po zrušení států a nahrazení celoevropským dispěčinkem. 😀

Jiří Kocurek

12 dispčinků … plus mínus jich budete potřebovat stejný počet, jelikož netuším, jak by řadový dispečer místopisně obsáhl celou ČR. To dřív zacvičíte AI.

Jiří Kocurek

Samotné ČD mají 3 oblastní ředitelství a mnohem více dep. Tak proto. (že jim nestačí jedno, když jsou jedna firma)

Twix

On pokud vím žádný celostátní integrovaný tarif není ani v tom Dánsku, ať už si přikládám Rejsekort nebo používám apku. Loni jsem hledal nějaké integrované jízdenky, v Severním i Střednim Jutsku sice je třeba 72hofinová, ale neplatí ve vlacích DSB a Arrivy (wtf, je to páteř), naopak Interrail platí jen v nich. Nevím jestli je něco víc integrovaného dlouhodobého, pak ale nepotřebuju řešit jestli chci kartičku nebo apku.

Beny

Nákup jízdenky by měl být tak jednoduchý, jako je nastartovat auto. Snad to někdy pochopíme i u nás.

Ondřej P.

Mám auto i FairTIQ a musím říct, že ten FairTIQ je jednodušší.

Al de Baran

Přesně tak!
Od vynálezu FairtiQu už není dál nad čím přemýšlet – vyrovná se i s rozdílnými tarifními systémy v různých oblastech.

Twix

Na regionální a meziregionální úrovni se s tím asi dá souhlasit. Ale pokud jedu za 3 týdny na výlet ze středních Čech do Beskyd, nejspíš si rovnou koupím na expres včasnou jízdenku s místenkou zdarma a budu to s FairtiQem kombinovat – resp. nemusím, ale pak nejspíš budu nadávat jak je ten FairtiQ drahý, jako u OneTicketu.

Samo

Ešte by mohol lepšie zvládať rôzne divoké kombinácie taríf a potom to bude dokonalé 🙂 Ešte je čo vymýšľať, ale je to na dobrej ceste 🙂

mezera

WiFi | Bluetooth | GPS

Aby bylo možné přesně sledovat vaši cestu, FAIRTIQ potřebuje přístup k datům o poloze vašeho zařízení. K přesnému určení polohy váš telefon používá také technologie WiFi a Bluetooth. Doporučujeme během vaší cesty ponechat tyto funkce povolené (nemusíte být připojeni k síti WiFi).

FAIRTIQ používá GPS data pouze pro ověření začátku a konce vaší cesty.

Za to, aby váš telefon měl dostatečnou baterii, zodpovídáte vy. Pokud váš telefon nebude fungovat, nebudete mít platný lístek.

viz. https://www.kmts.cz/fairtiq-otazky/

Tomáš R.

No a? Majitel telefonu je snad považován za svéprávného jedince, který je schopen se s tím vyrovnat. Že si při „klasickém“ nákupu jízdenky nezapomene doma peněženku za něj snad taky nikdo neřeší.

Jiří Kocurek

„nezapomene doma peněženku“

Jenže stokoruna v peněžence je stokorunou i za týden, to přirovnání dost kulhá.

Petr

U nás zas jezdíme prstem po mapě a hledáme kudy projet bez ztráty nervů a podvozku.

Traveller

Sám jsem FAIRTIQ navrhoval Královéhradeckému kraji, který to, bohužel, odmítl. Tak ale nevadí, využívám OneTicket.

Igor

Tak jestli to požaduje aktivní GPS tak to moc výhra oproti pípnutí při nástupu /výstupu není. Úplně nevidím jako dobrý nápad jet do práce hodinu, druhou zpět a po dvou takových dnech bude mobil vybitý, který nyní vydrží čtyři.

Roman

Při dojíždění do práce většina lidí používá nějaký druh dlouhodobé jízdenky.

Igor

Ano patřím mezi menšinu, když dojíždím někdy jednou za týden, někdy čtyři a jindy vůbec.

Frantík

Já jsem to zapomněl tři hodiny ve vlaku vypnout… baterka v poho a po předložení jízdenky mi i vrátili část jízdného, které jsem na území kraje projel.

Dušan

Tak tady to je jasné ! Vidím to hned minimálně na dva paragrafy – viz níže:
§6 – Cestující by to nepochopili!
§7 – Cestující by to zneužili!

Roman

Uvidíme jestli se to bude dít ve zlínském kraji

svojsin

Tam slevu propijí…

Paja

Nevím jak zbytek kraje, ale u DSZO ještě pořád neobjevili ani ono „pípni a jeď“, přičemž aplikace v Dánsku nutnost „pípání“ vlastně odstraňuje. Snad to pípání stihnou zprovoznit dřív, než bude úplně zbytečné….

Luk

FAIRTIQ je bohužel takový malý šmírák. Je potřeba zadat osobní údaje a mít zapnutou GPS, která neustále sleduje polohu.

Kamui

Bohužel tohle je věc, kterou většinová populace vůbec neřeší (a GPS v telefonu mají zapnuté stále).

Kebab

Polohu potřebuje na co? A celou cestu nebo jen při nástupu?

Domis

No že by na to, aplby aplikace věděla odkud kam jedete. A vy jste měl za co zaplatit.

mezera

WiFi | Bluetooth | GPS

Aby bylo možné přesně sledovat vaši cestu, FAIRTIQ potřebuje přístup k datům o poloze vašeho zařízení.

K přesnému určení polohy váš telefon používá také technologie WiFi a Bluetooth. Doporučujeme během vaší cesty ponechat tyto funkce povolené (nemusíte být připojeni k síti WiFi).

FAIRTIQ používá GPS data pouze pro ověření začátku a konce vaší cesty.

Za to, aby váš telefon měl dostatečnou baterii, zodpovídáte vy. Pokud váš telefon nebude fungovat, nebudete mít platný lístek.

viz. https://www.kmts.cz/fairtiq-otazky/

mgr.pavel

Také mne tento zásah do soukromí napadl. Ale.. Asi je to nutná cena za pohodlnost služby. Lze jinak podobně levně zjistit, jakými prostředky, kudy a kdy daný cestující jel?

Jako lepší řešení by byl bluetooth snímač ve všech dveřích všech spojů, a mít zapnutý BT. Ale pořídit ty snímače je zase drahé.

Tak jako tak, pokud chcete systém, kterému se přihlásíte na začátku cesty a on vám na konci zkásne nejlevnějším možným způsobem, musíte mu nějak automaticky posílat data o své poloze.

Kamui

Nelíbí se mi, jak plíživě vzniká celospolečenská závislost na smartphonech. Dokud je aplikace jen jedna z možností, tak je to OK. Bojím se ale že v ne tak vzdálené budoucnosti se vlastnictví smartphonu stane v podstatě povinností, protože bez něj člověk nebude moct vyjít pomalu ani z domu.

mezera

Využívání aplikací ve smartphonech snižuje náklady vývojáře (provozovatele, firmy). A nejen v případě aplikace FAIRTIQ.

Potřebné zařízení uhradil uživatel (kde není mobil není služba).
Internetové připojení hradí uživatel (kde není není služba).
Energii (dobití) hradí uživatel (bez energie neplatná jízdenka).

Daniel Jablonecký

PID Lítačka je hodně dobrá. Tu překonat nebude jednoduché.

Frantík

Ještě musí zrušit tu minutu.

ToMa

Mě už se několikrát stalo, že jsem neměl aktivovaný lístek, protože po potvrzení v mobilním bankovnictví jsem se zapomněl vrátit zpět do aplikace. Platba byla provedena, lístek jsem dal, že se má aktivovat automaticky, ale neměl jsem ho platný, protože aplikace zůstala vyset u potvrzení. Přitom běžně se z okna potvrzení zpět na obchod stránky vrací

MaT

Viset! Opsat 50×! 🙂

mlokXCM

Už jsem ji párkrát použil a fungovalo to dobře. Jen to je pravděpodobně založené na tom, že člověk si poctivě označí nástup do vozidla. Otázkou pak je, jak se řeší případy, kdy člověk si jízdu zahájí až jak uvidí revizora (byť v Dánsku takový problém asi s ohledem na jejich poctivost moc častý nebude).

Ondřej P.

Revizor vidí čas „označení jízdenky“. Jak s tím naloží je na něm.

Frantík

A že to tak v Praze s tím časem ještě nevymysleli 😀