Jediný zájemce. Stavba dobíječek pro BEMU v Krnově a Budišově může začít

Dobíjecí místo bude zřízeno v délce zhruba 55 metrů formou dobíjecí troleje na 25 kV.
Společnost Elektrizace železnic (EŽ) získala další zakázku na budování infrastruktury pro dobíjení akutrolejových jednotek (BEMU) v Moravskoslezském kraji. Za 196 milionů korun vybuduje zázemí v Krnově a Budišově nad Budišovkou.
V soutěži s maximální cenou 199 milionů korun byla jediným zájemcem, kontrakt je v registru smluv. Jde o další peníze, které musí Správa železnic zaplatit za plnění přání Moravskoslezského kraje zavádět na některých tratích provoz BEMU jednotek. Už loni uzavřela se stejnou firmou kontrakt za 91 milionů korun na infrastrukturu ve stejných stanicích. Loni zadaná smlouva řešila jen technologickou část investice, nový kontrakt řeší stavební část.
„Již probíhá výroba kontejnerů s potřebnou technologií pro dobíjení jednotek, které se po stavebních úpravách ve stanicích nainstalují na připravené plochy,“ řekl při vypsání soutěže mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Štramberk jako samostatná zakázka
Součástí nové soutěže není stavební část ve Štramberku. Ta byla zadána již dříve jako podlimitní zakázka. Ve Štramberku je plánován dřívější termín zprovoznění dobíjecího bodu již letos v prosinci. Ostatní dvě mají být dokončené do prosince 2026. Dobíjecí místo bude zřízeno v délce zhruba 55 metrů formou dobíjecí troleje na 25 kV.
Také tuto první zakázku na instalaci dobíječek získala společnost EŽ. Technologie bude v kontejnerech standardizovaných rozměrů pro jejich možnou přemístitelnost. Musí umožňovat dálkovou signalizaci vybraných stavů a parametrů včetně dálkového ovládání.
Další náklady na provoz BEMU v Moravskoslezském kraji ještě Správu železnic čekají. Půjde o zařízení pro odstavování BEMU ve Frýdku-Místku nebo také vybudování nástupiště pro soupravy BEMU a další úpravy v Suchdole nad Odrou. Celkové náklady odhadla Správa železnic na 550 milionů korun.
I přes zavedení provozu BEMU jednotek počítá Správa železnic s elektrizací některých úseků. Součástí plánované modernizace úseku Krnov – Opava – Ostrava bude do roku 2030 podle plánů Správy železnic i elektrizace úseku z Krnova do Opavy.
V kraji jezdí zatím čtyři BEMU jednotky. Ty zatím zvládají provoz díky krátké vzdálenosti od elektrifikované trati bez nutnosti dobíjecího bodu. Dalších patnáct má vyjet v prosinci 2026. Kraj plánuje nasazení na trasách Ostrava – Nový Jičín, Ostrava – Budišov nad Budišovkou a Ostrava – Opava – Krnov. Vzniknout má také nová okružní vlaková linka Moravskoslezským krajem z Ostravy přes Karvinou, Český Těšín, Frýdek-Místek zpět do Ostravy.