Monopol trvá. AŽD Praha získala zakázku na osazení ETCS i na pražskou část IV. koridoru
Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ
Jde o poslední úsek IV. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi, který bude osazen systémem ETCS.
Svoboduv namestek Nejezchleb je pokud se nepletu odmenovany za utraceni rozpoctu, ne za trzni soutezeni. Cin drazsi stavba, tim jich staci delat min. Co jsme si tam soudruzi dali, to tam soudruzi mame.
Nějaký dobrák si uvědomil, že čeští úředníci kvůli byrokracii hodně dotací EU ztrácejí tím, že je nedokážou čerpat, protože nedokážou připravit stavby k realizaci. Tak nevěděl nic lepšího, než je platit podle toho, kolik se jim podaří (spolu s dotacemi EU) utratit. Zabralo to, ale výsledek není zrovna optimální…
Mám podezření, že to je dáno tím, kdo je dodavatelem staničních a traťových ZZ. Nikdo jiný k tomu zřejmě nezná rozhraní a netušil by jak zadrátovat RBC.
A ve sdružení prosazujícím jednotná standardizovaná rozhraní digitálních zabzař a prvků v kolejišti z nějakého záhadného důvodu Správa železnic chybí. https://www.eulynx.eu/
Problém vidím hlavně v tom, že Správa železnic, státní organizace nesoutěží jen samotné ETCS, ale obvykle je to stavba „ETCS+DOZ“ a zde je to tak, že protokol mezi staničním/přejezdovým/traťovým zab. zař. nemá SŽ nějak standardizovaný (= to ale není její chyba, protože on není standardizovaný dnes vůbec), ale pouze je schopna dodavateli poskytnout seznam předem definovaných výstupních signálů a s těmi dneska, protože zabezpečovačka je z produkce AŽD umí pracovat vrstva DOZ, která je taky AŽD a dělá tedy tady mezistupeň, kdy dál už je jen RBC AŽD – a tyto 3 věci – a) TZZ b) DOZ c) RBC… Číst vice »
Jen dodatek, ten mnou nalinkovaný Eulynx je právě sestava standardizovaných protokolů mezi různými (digitálnímy) systémy zabzař. Je to nové, ale třeba Bane NOR už implementovali EULYNX SCI-CC, tuším Siemens už dodává zabezpečovačku a RBC podporující Eulynx protokoly, DB také hodlají začít. U nás by to bylo nasnadě, když se stále vybavují koridory novými autobloky a SZZ, ale snaha naskočit do standardu a rozšířit v budoucnu výběr komponent a náhrad není.
Přeci jen už není doba analogová, kdy to bylo trochu komplikované
Jak Správě naznačit, že nejsou ostrovní sítí?
personálně?
Jen detail, myslím že označení „pražský úsek IV. koridoru“ je trochu nepřesné, protože tranzitní koridory byly od počátku definovány pro nákladní dopravu, tudíž IV. koridor prochází Prahou přes Holešovice, Libeň a Malešice do Hostivaře. Ostatně s tím asi souviselo i to, že za Hostivaří se to modernizovalo už dávno. To, že EU nám tady přispívá na modernizace tratí jakoby pro nákladní tranzit, ale reálně to využije zejména vnitrostátní osobní doprava, je ale samozřejmé, a tak se tím IV. koridorem už tak nějak rozumí spíš ta trať přes Vršovice, o které je tu řeč.
Se „schwarzenberskou“ jednokolejkou nemám problém vzhledem k tomu, že nikdo nemůže dopředu zaručit skutečný termín zprovoznění nové trati a vlastně ani začátek stavby. Příkladů najde každý z nás jistě několik. Naopak pokud ETCS zachrání lidský život, pak to není zbytečná investice. Druhá věc je AŽD, to je ale na delší povídání.
To je to samé jako Škoda Plzeň.
Ještě štěstí, že to od AŽD většinou není takový aušus, jako od Škodovky.
presne tak. na samotnem iv. koridoru byla vize obriho tunelu do bystrice, kvuli kteremu se par veci udelalo hure nez muselo.
tzn. u takovychto velkych veci je zapotrebi mit strategie na obe varianty.
No nevím, obřího tunelu do Bystřice stěží. Spíš tunelu ze Zahraďáku směrem k okraji Prahy, aby pak po (jednokolejné?) spojce s tratí mezi Svojšovicemi a Stránčicemi VRT pokračovala vícéméně po povrchu k Benešovu, ve variantě s větví obchvatem Benešova k Bystřici.
Že na to ještě nepřišli na silnici. Mohly by taky zabezpečit za 100 mld každou křižovatku polních cest apod. a opancéřovat auta, Za byť jen jeden zachráněný život to přece stojí. Peníze se natisknou (ČNB a ECB ) zadotujou a šmytec.
Tedy žádné překvapení…
Tak v ČR bylo a je několik firem, které umí zabezpečení tratí, ale dodavatelem zařízení je téměř vždy AŽD.
Ale ETCS je jiný level (přímo L2 🙂 ) než zabezpečení lokálky. Technicky a hlavně finančně, protože malá firma, byť s dobrou vlastní technologií, to svým cash-flow průběžně neufinancuje.
A co zahraniční firmy? Kdo instaluje ETCS třeba v Polsku a proč pro ně nejsou zajímavá výběrová řízení v ČR?
Asi proto, že je potřeba rozhraní ke stávajícím staničním a traťovým zabezpečovačům (podmínka u L2). Siemens a spol by to jistě zvládli, ale za podmínky kompletní výměny všeho…
To je jednoduché.
Žádná z těch zahraničních firem neumí Ř.
Zrovna v polštině to Ř mají taky, takže tuto kvalifikaci by mít mohli 🙂
Vy nevite, ze stavby SZ proplaci zhotovitelum prubezne? Jinak tady to neni o zadnych garazkovkach, ale evropskych firnach co delaji zabzar po ceke evrope. A ty se ted hlasit nemuzou.
Proč hned ten hejt? Dělá to AŽD dráž než stojí srovnatelné zabezpečení tratí třeba právě v tom Polsku? Nebo v Německu?
Ale houby.
Jde jen o to, jestli je nebo není soutěž.
A to u nás není.
To je nesmysl, souteze tu jsou, ale zajemci nejsou.
Dokud neco skutecne nesoutezite, tak nevite kolil to stoji. Co je vsak systemovy prus×r je ze tyhle netrzni ceny z realizaci se pak pouzijou do tridniku cen MD/SFDI (ano taky je dela Sudop), ktery podle nich dela rozpocty dalsich projektu … a pak mame odhadovane ceny vrtek drazsi nez na Zapade. Ale o to tady asi jde, ne, boyz?
Rozhodně je máme dražší než ve Španělsku. Ale než třeba v Německu ty na 300? Víte to jistě?
https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-trat-erfurt-lipsko-halle-v-provozu/