Společnost All Aboard Florida rozšířila od soboty provoz svých vlaků pod značkou Brightline mezi Fort Lauderdale a Miami. V USA je jediným soukromým dopravcem v osobní dopravě na železnici, chystá pokračování až do Orlanda. Vlaky mají ulehčit zejména přetíženým dálnicím.
Dopravce zatím jezdím osmkrát denně každým směrem, navazuje na v lednu otevřené spojení mezi Fort Lauderdale a West Palm Beach. Cestu zvládne za 38 minut z Miami do Fort Lauderdale, za hodinu a dvacet minut na West Palm Beach. Auto je takové rychlosti schopné konkurovat jen mimo špičku, jinak kvůli přetížené dopravě trvá cesta často mnohem déle. Maximální rychlost vlaků je 79 mil za hodinu, tedy 127 kilometrů v hodině. Podle provozního ředitele Brightline Patricka Goddarda je průměrná rychlost aut na trase mezi oběma městy poloviční.

Brighline nasazuje na trať zatím čtyřvozové vlaky tažené lokomotivami Siemens SCB-40 vyrobené v Kalifornii. Nabízí cestování ve dvou třídách: levnější Smart a dražší Select. Na palubě je wi-fi připojení k internetu. Ceny začínají na deseti dolarech.
Do dvou let mají začít jezdit vlaky až do Orlanda, na této trase chce Brightline jezdit už rychlostí až 125 mil za hodinu, tedy zhruba dvoustovkou.
Majitel Brightline věří, že podobný model příměstské železnice by se mohlo rozšířit i jinde mimo Floridu v USA, například v Dallasu či Atlantě. Firma investovala do železnice na Floridě 3,2 miliardy dolarů, součástí je i nové nádraží Miami Central.
Brightline se spojil obchodně se společností Lyft, konkurentem Uberu a cestujícím radí, aby využívali při cestách k vlaku právě jeho služeb.
Zajímavý projekt na to, že vznikl v automobilistické Americe. Za úřadování Baracka Obamy měla mezi Miami a Orlandem vzniknout vysokorychlostní trať. Projekt šel zřejmě k ledu. Celkově osobní železniční doprava v USA je na tom bídně. Státní firma Amtrak je na pokraji krachu, ostatní dopravci více či méně fungují. Mrkněte se na Wiki, v odkazu je seznam provozů příměstské konvenční železnice v USA. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_commuter_rail_systems_by_ridership Ve velkých městech funguje železnice celkem dobře, v malých provozech (<5000 cestujících za den) žádná sláva. Typický rozsah 7 párů v pracovní dny, o víkendu nic. Ve špičce každou hodinu, mimo špičku nepravidelně. Pokud se náhodou… Číst vice »
Je super, že Američani začínají objevovat vlaky. Když se nabídne komforní spojení, tak rádi jedou. To, s čím jezdí Amtrak, je ostuda…
Opravdu je All Aboard Florida jediný soukromý železniční dopravce v USA? Například v okolí Chicaga provozuje osobní dopravu také společnost Metra. Dále mezi Minneapolis a Rice jezdí soukromá linka Nortstar. Mezi Santa Fe a Belenem v Novém Mexiku pendluje New Mexico Rail Runner Express. Dále v Kalifornii jezdí, v myslím že v okolí Los Angeles a San Francisca osobní vlaky společnosti Caltrain. Nebo se jedná jen o jakési dceřinky nebo obchodní značky Amtraku?
Nejsem sice až takový odborník na dráhu v USA, ale to kolem velkých měst, bývá místní dopravní podniky. V caltrainu má možná něco Kalifornie a New Mexico Rail Runner Express, vypadá také na společnost vlastněnou státem.
https://gobrightline.com/about-us/
Prý i infrastruktura je soukromě investována. A jsou přidány koleje ke stávajícím původním.
Troufám si odhadnout, že pokud tu trať protáhnou až do Orlanda, tak půjde o poměrně ziskovou záležitost i s náklady na infrastrukturu. Pokud spojujete poměrně velké aglomerace, které jsou relativně blízko u sebe a v cestě není složitý terén, tak to může vycházet hezky. Obzvláště když jedinou konkurencí je auto/ resp. autobus. Navíc i díky chování mladých američanů, kteří jsou daleko otevřenější veřejné dopravě, většinou nové light rail projekty v různých amerických městech překonávají původní očekávání pokud jde o počet cestujících. Tady sice nejde o light rail, ale potenciál to má očividně dobrý.
A tak dlouho jsme se smáli železnici v USA, až nás předběhli…
Jen by mě zajímalo, jestli si All Aboard staví svoje vlastní koleje, nebo nějak spolupracuje s jedním z nákladních dopravců.. Jak známo, v USA železnice funguje zcela jinak než v Evropě a koleje vlastní nákladní dopravci a díky tomu není neobvyklé, že vedle sebe vedou dvoje koleje stejným směrem, přičemž každé vlastní někdo jiný.
Navíc koleje pro nákladní dopravu rozhodně nejsou stavěné na 200 km/h. Takže buď musí jít o modernizaci, nebo o novostavbu.
A po čem jezdí státní Amtrak? Má vlastní koleje, nebo jezdí po cizích „nákladních“? Úsek Miami – West Palm Beach se celkem kryje s tím, co je v mapě Amtraku, ale dál na sever nejede Amtrak po pobřeží, ale doprostřed Floridy a teprve později se dělí směry na Tampu a Orlando. Takže ta naznačená trasa Brightline dál do Orlanda na 125 mph bude nejspíš z větší části novostavba.
Amtrak vlastní jen cca 1200 km Severovýchodního koridoru mezi Bostonem a DC, jinak si pronajímá kapacitu od nákladních dopravců, kteří mají zákonem uloženou povinnost část své kapacity poskytnout Amtraku.
Martin V.:
Proč myslíte? 160 se tam jezdilo už hodě dávno a jestli je trať rovná, tak to třeba nějak dají.
A jako už tradičně v (nejen) tomto médiu chybí u textu to nejdůležitější: mapa se znázorněním trasy …
Díky za upozornění, mapu jsme doplnili.
No osobní vlaky v Americe nemají moc podporu. A za Trumpa už vůbec ne, chtěl nějaké zajimavé projekty z dob eko Obamy zrušit.
Ovšem, co se týká nákladní dopravy by se Evropa mohla učit. Zajimavé, že podíly jsou tam přesně naopak.
No nevím, ale na 4 vozy jsou potřeba dvě 5000hp lokomotivy? To mi nepřijde moc ekonomické
Jsou trochu slabší – 4000 HP a je předpoklad, že budou doplněny další vozy.
taky jsem si toho nejdříve všiml a chtěl jsem napsat, jestli v americe se může používat řídící vůz a tlačit vlak.