Letecké společnosti Letectví

Jediný dálkový stroj ČSA zmizel z Prahy, OK-YBA se z Malty vrátí do Soulu majitelům

Airbus A330-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: ČSA
Airbus A330-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: ČSA

České aerolinie uzavřely jednu etapu své historie. Po sedmi letech nemají ve flotile jediné dálkové letadlo. Airbus A330 registrace OK-YBA dnes odlétl na Maltu, kde se po údržbě a kontrole vrátí zpět majiteli, společnosti Korean Air.

Letadlo vzlétlo v 17:16 z Prahy, na Maltě přistálo po dvou hodinách letu, jak ukazuje záznam letu na Flightradar24.com. Stroj byl přes tři měsíce odstavený a mimo provoz, pouze na začátku června firma uskutečnila jeden technický let kolem Prahy.

Mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková potvrdila, že letoun se už do Česka nevrátí a z Malty bude pokračovat do Koreje. Dosud se mezi leteckými fanoušky mluvilo i o možnosti, že se letadlo v Praze ještě ukáže.

České aerolinie zatím o pořízení jiného dálkového letadla neuvažují. „Vzhledem k tomu, že Jižní Koreu zasáhla druhá vlna epidemie způsobené koronavirem,  je obnovení provozu mezi ČR a Koreou v nedohlednu,“ dodala Dufková. Pokud by se ČSA rozhodly opět dálkový letoun pořídit, mělo by jít o snadnou záležitost: dálková letecká doprava je současnou krizí postižena z letectví nejvíce a stovky letadel stojí odstavených.

České aerolinie přerušily linku do Soulu na konci února, od té doby jediné dálkové letadlo stojí. Důvodem byl propad poptávky.

Letoun OK-YBA mají ČSA v pronájmu od roku 2013, šlo o jeden z výsledků majetkového vstupu Korean Air do tuzemského dopravce. Letadlo bylo vyrobeno před 19 lety. Smlouva končí v říjnu. Letadlo nasazovaly hlavně na linku do Soulu, výjimečně se objevilo kvůli silné poptávce na některých evropských linkách. Před pořízením OK-YBA měly ČSA naposledy na dálkové lety Airbusy A310, těch se firma zbavila v roce 2010.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Já, kdo jiný

Mám doma model od Herpy. Budu vzpomínat.

Y.K.

Jsem zvědavý o kolik se posunou plány s pořízením A321XL a A220. Letos by se Soul stejně létat nedal, tak co už, uvidíme jak se situace bude vyvíjet od příštího roku.

Petr

A220 by měly přijít v roce 2022. A A321XLR tak, jak bylo plánováno.

Viktor

No první už měla přijít v říjnu, ale asi to ČSA/SW odložily

Petr

Proto píšu, že přijdou v roce 2022 😉 . Vím, že se první kusy měly objevit ještě letos.

Y.K.

Aha, tak to jsem zvědav.

Miroslav

Čau, chybět nebudeš 😊 hlavně ať se brzy vrátí MAXy

kulhán

Přesně tak!

Viki

Neekonomická, tuctová ošklivka odletěla do šikmookých lovišť. Nebude ji škoda…

kanafasik

když Vladěna říká, že Koreu zasáhla druhá vlna, tak to musí být pravda. 🙂

Tomas

ta tvoje vladena nejspis cte bbc a dalsi svetova media, ktere citovaly primo jihokorejske urady, ktere o druhe vlne mluvi.

inu, jak doted byl kazdy cech fotbalovy a hokejovy trener, ted je kazdy cech expert na epidemie.

kanafasik

a v Sovětském Svazu také vynalezli betonové lodě. Psala to ruská Pravda.

Jiří Kocurek

A dokonce se na nich jezdí závody. Ale již před staletími se vědělo, že ocel neplave a tak se ocelová loď zákonitě potopí po spuštění na vodu.
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/84061/F1-DP-2019-Fencl-Filip-DP.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
Mimochodem, Francouzi to od Ruska skopírovali. Stejně jako Ferris okopíroval Ruské kolo a Američani raketoplán Buran.

Tomas

proste trdls z cech vi o epidemii v jizni korei vic, nez sami korejci 🙈

ElKá

Nikoliv. Ale Smartwings, Tomas a někteří další si neumějí (či nechtějí) zpracovat přímé zdroje, ani když je dostanou na stříbrném podnose.
Zato minusovat, to umějí jak o život; )

RHood

Vy máte jeden základní problém, konečně si uvědomte, že je tady mladá generace vzdělaných a úspěšných lidí, kteří si nedají sr.t na hlavu, nechat se vodit jako stádo ovcí.
A když je paní mluvčí tak úžasná a vyzná se v epidemiích, tak by byla vhodná na pozici mluvčí WHO. Konečně bychom se nemuseli dozvídat „pravdivé“ informace např. o EBOLE v Kongu.

ElKá

Koukám, že trojí uvedení uvedení zdroje nestačí a své soudy opírá o jediný článek BBC, který zmiňuje obavy tři týdny staré obavy, které se nevyplnily.

Takže počtvrté: http://ncov.mohw.go.kr/en/

Pro informaci, kolem 50 nových případů denně v KR by odpovídalo asi 10 novým případům v ČR. Ale když se obhajují lži od Smartwings, tak je asi povolen jakýkoliv argumentační faul…

Roman

Není pravda ze se nevyplnili. 22.6. vedoucí Center for Disease Control ohlasil, že Korea zažívá druhou vlnu COVID. Tato zpráva byla následně převzata médii. Problém je v pochopení toho co Korea bere jako druhou vlnu. Až do konce Května byla Korea schopna snižovat počty nakažených a křivka měla sestupnou tendenci. Pak nastalo období náboženských svátků a křivka opět začala růst. Toto berou jako nástup druhé vlny. To co je ale důležité říct, že ani v tuto chvíli nejsou nárůsty takové aby vytvářely pandemii.

ElKá

Ne, že zažívá, ale že očekává. Odkaz na originály (v eng) jsem dával. Teď jsme o par týdnů dál, používejme proto aktuální situaci a ne (již zastaralou) zprávu BBC.

Roman

Korea Centers for Disease Control and Prevention Director Jung Eun-kyeong.

“If a wave is defined as an explosion of infections that significantly strains the health care system, I believe a second wave is in progress in the Greater Seoul area,” she said in a Monday briefing.

eLKá

Ano. Citujete tu opět pár týdnů starou zprávu BBC, která cituje paní Jung, která vyjadřuje své přesvědčení („I believe…“), které vyřkla v jisté situaci a na základě (tehdy) pár dnů rostoucích čísel.
Následující dny se naštěstí ukázalo, že o žádnou druhou vlnu nešlo (srovnejme se situací v ČR) – viz http://ncov.mohw.go.kr/en/

Roman

A znovu opakuju že jde. Korea považuje nárůst případů který nastal už v květnu za nástup druhé vlny. A znovu opakuji, že se ale z pohledu případů nejedná o nic mimořádného.
Ta data co tu prezentujete jsou správná a máte pravdu, že ta čísla nejsou nijak závratná. Ale to je právě to na co upozorňuji. Korea toto považuje za druhou vlnu právě proto, že znovu nastal nárůst. Nicméně v médiích (zejména zahraničních) je toto prezentováno jako něco řekneme až dramatického. Jakoby se COVId vracel se stejnou silou. Nicméně Korea poukazuje pouze na opětovný nárůst oproti předchozímu poklesu.

petr 5

Vladěna čte? Vždyť je mluvčí.

RHood

Dlouhou jste googloval, aby jste potvrdil kanafasikovi alibi pro vaši kolegyni? Malá, blondýna, vnady, kabelka Gucci. Chápu.

Tony

Ale kdyby něco tak Royal Air Maroc bude údajně prodávat osmičkové Dreamlinery. Tak kdyby hledali nové widebody.

Johnczek

Ti budou rádi když udrží těch pár linek kolem komína a nezkrachují.

Zdeněk

A330 je sice fajn letadlo, ale pro nás je příliš velké. Pro dálkové linky by byl mnohem vhodnější A-321XLR. Ostatně před časem proběhla tiskem zpráva o možném zakoupení těchto strojů SW/ČSA. Ale to bylo ještě před vypuknutím koronavirové krize, teď bude nejspíš vše jinak.

Petr

No v době kdy A330 vstoupila do služeb ČSA tak A321XLR ještě neexistovala 😉 A pořád ještě neexistuje (tato konkrétní verze). Já osobně bych A330 v barvách ČSA znovu rád viděl.

Vyjít by to mohlo. Smlouva s Airbusem o 3 letadlech by už měla být podepsaná a očekává se, že dodány budou v letech 2023-24, tedy v době kdy by se měl letecký trh zase vzpamatovat.

Já, kdo jiný

Ano, na Ruzyni jsem ji ukazoval dětem: Podívejte, to je největší letadlo ČSA. Sice jediné, ale aspoň to.

Mad_Majk

Letěl jste někdy dálkovku (7-8 hodin) v úzkotrupém letadle v economy? (např v 757) Zřejmě ne. Pak byste zde 321 XLR takto nevzýval..

Tomas

a v cem ten rozdil spociva? roztec sedacek je stejna, sirka taky, maximalne mate vic mista nad hlavou (coz je zasadni). jinak je to v Y na stejny brdo.

ale jo, fronty na zachod … ja vim, zasadni problem.

Zdeněk

Letěl jsem s B777 Emirates z Dubaje do Colomba a zpět, a připadal jsem si tam jak v sardinkové verzi A-319 nebo B737 na lince pro koupáky do Burgasu. A jindy zase s B737 Turkish airlines z Istanbulu do Prahy, kde bylo pohodlí sedadel a místa srovnatelné s A-380 u Emirates. Ono to je opravdu o typu sedadel, jejich rozteči a šířce, o ničem jiném.

Tomas

je to presne tak.

specialne turkish ma 739 s tak velkorysimi roztecemi, ze letet v tom sedm hodin bylo rajem na zemi.

a pokud bych si mel priste na long haul let volit mezi 777 air france a 737 turkish, tak bych volil 737 turkish.

Josef Nový

To dosti nesouhlasím. Létám dosti na trase Mnichov- Miami , Paříž-Cancůn a do Mnichova, nebo Paříže z Prahy těma létajícíma autobusama. Je to nesrovnatelné a to nejenom v sedačkách, ale třeba dvě uličky mě po nějaké době umožňují se projít. A pak také množství nákladu je rozdílné.

Adam

Já letel s Emirates s 777 z Dubaje do Bangkoku,měřím 198 cm a měl jsem všude plno místo v nejnižší třídě

Y.K.

V čem konkrétně ten rozdíl spočívá oproti tomu když je šlověk nasardinkovaný v ekonomické třídě třeba B777? Jediné co cestujícího zajímá je jeho osobní prostor kde musí trávit 8 – 10 hodin a ten ve widebody je úplně stejně malý jako ten v úzkotrupech.

Já, kdo jiný

Podle mne byl nejvhodnější byl B 787-8 než A 321 XLR. Ale zcela určitě 321 sežere míň. Akorát si furt nedokážu představit sedět v Economy v 321 do jů es ej.

Jan Mlynář

Velka skoda…Letala krasne.

Gajda

Jenže dnes jsou za daleko menší peníze k dispozici daleko ekonomičtější a novější letadla, takže to, že A330 už u ČSA není není škoda. Ale z Prahy teď není destinace kam by se s tím dalo lítat. Často je to boj naplnit i tu A319 nebo B737

Viktor

Tak doufám že najedou na model Airbaltic…s A220 co mají objednanou tak něco ve stylu Riga-abu Dhabi

Petr

Pravda je, že ČSA do Abu Dhabi létali s Airbusem A319. Linka OK350/1, jestli se nepletu. A potenciál by tam být mohl protože Dubaj je od Abu Dhabi jen kousek.

Pe.tr

Tak potenciál je na hodně linkách , jenže nevidím potenciál v SW/ČSA

Butrusik

Tak nevim s tim potenciálem, kdyz to létali a zrušili. To na moc velky potenciál nevypadá 🙂

Petr

ČSA létali tuhle linku v letech 2011 – 2013. Podle tehdejšího tisku si tím prý „kanibalizovali a ekonomicky poškozovali jak Abu Dhabi tak linku do Soulu“. Ale s A220 by to nemusel být špatný nápad, obzvláště když do Abu Dhabi není z Prahy konkurence.

Zdroj informací ohledně historie linky:
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/csa-konci-s-linkou-do-abu-dhabi.A131218_123957_eko-doprava_suj

Pavel

ČSA létali linku jako společnou s Etihadem ještě v době, když museli Češi mít do UAE víza. Víza zařizovalo eVisa Centrum Etihadu na Šri Lance.
Pokud Čech nepokračoval dál s Etihadem, je Abu Dhabi letiště odřízlé jak od Dubaie, tak od pobřeží v Abu Dhabi, které je navíc, narozdíl od Dubaie, hodně konzervativním emirátem.
Etihad navíc začal být méně výhodný, nežli Emirates i low costy ze severnějších Emirátů, co létali a létají do Ruzyně i dále do Asie.

Adrian

Moje žena takto s ČSA „letěla“ do Dubaje. Tuším rok 2012. Obsazenost cca 40% v AUH přestup na bus do Dubaje. V hale nebyl nikdo, kdo by cestující nasměroval k autobusu a zaměstnanci ani nevěděli, že takový spoj pod hlavičkou ČSA existuje. Výsledkem bylo skoro 2 hodinové pobíhání po letišti, stres, mizerné služby a zpáteční cesta v podobném duchu.
Jako fandím ČSA, pamatuji, jak tuto linku slavnostně prezentovali v médiích, ale výsledkem byl totální propadák.
Neumím si představit, že by se u nás naplnila i ta A220 do AUH.

Pavel

Souhlas! Na létání „do Dubaie“ byl Etihad/ČSA nonsense. Emirates byly „do Dubaie“ výhodnější. Abu Dhabi má smysl hlavně pro business. Kousek od letiště je 10 km vzdálené Ferrari World + velký mall. Naopak na Corniche do Abu Dhabi je to 40 km buď autem nebo taxi a snad jezdí i nějaký shuttle. Raději si v AUH vždy vezmu na celou dobu auto. Pak asi 60 km od letiště, ale směrem do oasy Liwa je obrovská sbírka shejkovo aut, kde jsou i skutečné rarity a je dobré si rezervovat min. půl den na procházení. A to skoro tak všechno, čím je… Číst vice »

Viktor

Tak potenciál by byl asi na každé „dálkové“ lince,ale muselo by se SW/ČSA naučit operovat hybridně jako Airbaltic. Četl jsem nějaké komentáře u posledního článku že Airbaltic dostal podporu a SW ne. Já za sebe musím říct že moc Airbaltic fandím,ale systémem co má SW se tam kde je Airbaltic nedostane. Bude maximálně lítat Praha-Burgas a to je tak vše.