obrazok-zdopravy

Jediná na světě. České dráhy prodávají Esmeraldu

Esmeralda jako Cyklohráček je minulostí. Autor: RopidEsmeralda jako Cyklohráček je minulostí. Autor: Ropid

České dráhy ojedinělý motorák vyhodnotily jako nevhodný pro muzeum.

Unikátní motorový vůz 812.613-8, kterému se kvůli zelené barvě dostalo přezdívky Esmeralda, se ocitl na aktuálním seznamu vozidel Českých drah k prodeji. Označen je jako nefunkční. Esmeralda se tak ocitla ve společnosti zhruba dvou desítek nepotřebných motoráků 809 a 810.

Vůz je nyní v nepojízdném stavu odstaven v depu v pražské Libni a patří pod Centrum historických vozidel. Jeho prodej se dal očekávat, neboť už dříve jej ČD vyhodnotily jako pro vlastní muzeum nevhodný.

„Sice představuje vývojový krok k jednotkám 814 Regionova, ale jedná se pouze o jediný prototyp, ve stavu Českých drah se nijak nerozšířilo a nejedná se o vozidlo charakteristické pro provoz Českých drah,“ zdůvodnil nedávno nezájem ČD mluvčí Petr Šťáhlavský.

Esmeralda je jediná svého druhu. Vznikla v roce 2001 v šumperských dílnách Pars nova přestavbou klasické červené lokálky (810) poničené nehodou. Jde o prototyp. Esmeralda, ač se tak běžně říkalo celé soupravě, byla pouze první tažný vůz. Na druhé straně vlaku byl rovněž unikátní a o rok mladší prototyp řídicího vozu zvaný Kasandra, uprostřed byl vložený vagon.

Esmeralda původně jezdila na tratích kolem Rakovníka. V letech 2014 až 2018 ji České dráhy využívaly na výletním vlaku Cyklohráček, před sezonou 2019 byla ale jako nevyhovující nahrazena lokomotivou 714 a je vedena jako neprovozní. Už před oprášením pro Cyklohráček stála dva roky pozapomenutá v depech Rakovník a Louny.

Kasandra se pro svou nízkopodlažnost nadále na Cyklohráčku využívá, nikoliv ale jako řídící vůz.

Tagy České dráhy esmeralda motorový vůz 812
74 komentářů