Je to NIMBY, sdělil úřad stěžovatelům a umístil obchvat jihočeského Srubce

Součástí obchvatu bude i téměř 300 metrů dlouhý tunel, v délce 1,7 kilometru bude mít obchvat přídatný stoupací pruh.
Obchvat jihočeského Srubce, který má ulevit obci i motoristům mířícím od jihovýchodu do Českých Budějovic a na dálnici D3, má po letech snah územní rozhodnutí. Vydal jej aktuálně Krajský úřad Jihočeského kraje. Musel se přitom vypořádat s řadou námitek ze strany majitelů nemovitostí.
Kraj se snažil pro obchvat, který bude sloužit i jako dálniční přivaděč, získat územní rozhodnutí dlouhá léta. V roce 2021 úřad vydání rozhodnutí zamítl a kraj musel přistoupit k přepracování projektu, rozdělení na dvě etapy a výkupu jednoho domu.
Druhá žádost o územní rozhodnutí pro 3,4 kilometru dlouhou přeložku silnice II/157 byla podána v lednu 2023. I ona se setkala s odporem některým majitelů nemovitostí. Namítali například podjatost krajských úředníků nebo negativní vliv nové silnice na okolní pozemky.
Úřad ale námitky zamítl a použil přitom mimo jiné všeobecně známkou anglickou zkratku NIMBY (ne na mém dvorku). Tento přístup znamená, že dopravní stavba má vést jinde, jen ne kolem mého pozemku. Jihočeský stavební úřad přitom poukázal na fakt, že stavba výrazně uleví desítkám strádajících obyvatel podél stávající silnice.
„Tento jev (NIMBY) je příznačný pro veškerou výstavbu většího rozsahu, zejména pak liniového charakteru. Při vážení synergických a kumulativních vlivů a celkového zásahu do kvality prostředí dle soudu stavebního úřadu jednoznačně převažují přínosy stavby v podobě zajištění větší bezpečnosti i plynulosti provozu na stávající komunikaci II/157 vedoucí centrem obce Srubec a současně snížení imisního zatížení zejména hlukem a exhalacemi, jimiž dlouhodobě strádají desítky osob žijící v bezprostřední blízkosti stávající silnice II/157,“ stojí v rozhodnutí úřadu.
Odvolatelé podle něj „kvalitu bydlení mylně spojují s domnělou existencí klidného bydlení, do něhož investovali, na nějž si zvykli, a jehož pokračovaní očekávali“. Úřad rovněž odmítl námitku jednoho z majitelů, který má obavy ze zaplavování svého pozemku z retenční nádrže. Podle úřadu je obava lichá, neboť voda neteče do kopce.
Přes Srubec nyní podle kraje proudí neúnosná doprava od Ledenic a Borovan do Budějovic, jejíž intenzita ještě vzrostla po prosincovém otevření dálničního obchvatu Českých Budějovic. Součástí obchvatu bude i téměř 300 metrů dlouhý tunel, v délce 1,7 kilometru bude mít obchvat i přídatný stoupací pruh.
Kraj už loni na podzim dokončil první etapu plánu, kterou je krátký úsek II/157 u křižovatky s dálnicí D3. Právě na ten má navázat zmíněná 3,4 kilometru dlouhá přeložka.
Stavět by se mělo v letech 2027 až 2029. Územní rozhodnutí zatím není pravomocné, lze se proti němu do 15 dnů odvolat k ministerstvu pro místní rozvoj.