Je libo šukafon? České dráhy je mají na prodej a bude jich přibývat
V souvislosti s probíhající obnovou vozidlového parku má odprodej nabýt v příštích letech na intenzitě.
České dráhy nabízejí k prodeji železniční vozidla, která nadále nevyužívají. Na aktuálním seznamu jsou například čtyři motorové vozy 810 (někdy přezdívané šukafony), přípojné vozy Btx nebo služební vozy, takzvané hytláky. Seznam vozidel k prodeji je zde.
„Jedná se obvykle o vozidla vyřazená z provozu, případně projednáváme poptávku zájemců o konkrétní vozidla z našeho vozidlového parku, o které projevili zájem a zatím nebyla k prodeji nabídnuta,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Cena vozidla při prodeji je podle něj stanovena vždy znaleckým posudkem, ve většině případu probíhá prodej formou elektronické aukce. Každé vozidlo je hodnoceno samostatně a bere se v úvahu například technický stav, stáří, množství najetých kilometrů a další parametry.
„V závislosti na těchto faktorech a typu vozidla se pohybují ceny v řádu desítek tisíc až stovek tisíc korun, případně u vozidel s vyšší hodnou může jít i o vyšší částky. Vzhledem k tomu, že jsou v nabídce standardně vozidla vyřazená a na konci své životnosti, nepředstavuje jejich prodej jiným dopravcům významnou konkurenci,“ doplnil Šťáhlavský. To je změna přístupu, ještě před nedávnem dráhy stará vozidla neprodávaly právě s poukazem na konkurenci.
Zájem projevují podle Šťáhlavského i fyzické osoby, které si pořizují vozidla pro vlastní využití, dále jsou to zájmové spolky, jejichž členové uvádějí vozidlo do původního stavu a v neposlední řadě si vozidla pořizují menší dopravci k pořádání rekreačních jízd, festivalových vlaků, historických jízd nebo nepravidelné a turistické dopravy. V minulosti došlo k prodeji vozidel také do zahraničí (např. vozy 810 do Polska).
V souvislosti s probíhající velkou obnovou vozidlového parku (STRATEGIE 2030) a nasazením moderních vlaků (např. RegioPantery, motorové jednotky PESA…) má odprodej nabýt v příštích letech na intenzitě. Dráhy chystají vyřazení řádově stovek starších vozidel, hlavně lokomotiv, motorových vozů a osobních vagónů. „I tato v budoucnosti zbytná a vyřazená vozidla pak budeme nabízet k případnému odkupu,“ dodal mluvčí.
Dráhy už dříve avizovaly postupné ukončení provozu nebo významnou redukci například u řad 150.2, 151, 242 nebo 371, uvolní se tím i řada klasických vozů pro osobní vlaky, které nahrazují právě Panteři (Olomoucko, jižní Morava). Velké vyřazování čeká i zmíněnou ikonu lokálek, řadu 810.