Dopravci Železnice

Jančurovy vlaky prohloubily loni ztrátu i dluhy, tržby přesáhly miliardu

Vlak RegioJetu. Autor: RegioJet
Vlak RegioJetu. Autor: RegioJet

Expanze společnosti RegioJet Radima Jančury, která je největším soukromým osobním železničním dopravcem ve střední Evropě, se promítla i do hospodářských výsledků firmy. RegioJet loni téměř ztrojnásobil svoji ztrátu z 13,2 na 35,8 milionu korun.

Vyplývá to z výroční zprávy, kterou dopravce zveřejnil ve sbírce listin obchodního rejstříku. Jako první na ni upozornil server E15.cz.

Tržby firmy meziročně stouply o více než čtvrtinu ze 772 milionů na 1,070 miliardy korun. Důvodem je především velký nárůst počtu cestujících a vstup RegioJetu na novou trasu z Prahy do Brna a do Bratislavy a Vídně.

Ekonomika musela v roce 2017 absorbovat zejména náklady spojené s rozvojem služeb na nových linkách, a to i v závěru roku, kdy vlaky RegioJet začaly poprvé spojovat Prahu s Vídní,” uvedl Jančura ve výroční zprávě.

Expanze přinesla i větší zadlužení: ze 714 milionů na 1,023 miliardy korun. Důvodem zadlužení je především pořízení nových lokomotiv Bombardier Traxx.

RegioJet loni přepravil 4,7 milionu cestujících. „Na trase Praha – Ostravsko – Košice jsme zaznamenali v roce 2017 ziskový provoz s tím, že celkově ekonomika firmy musela absorbovat vyšší náklady spojené s rozšířením provozu a zavedením nových spojů zejména na trase Praha – Vídeň. Jednalo se o investici do budoucnosti, která se pozitivně projevuje již v letošním roce, kdy RegioJet dále roste meziročně o 26 % a jeho celkové hospodaření je v zisku,“ dodal mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

RegioJet se tržbami z jízdního za loňský rok dostal už na jednu osminu tržeb z jízdného, které měly České dráhy. Výroční zpráva současně boří i oblíbený mýtus, že byznys RegioJetu stojí na kompenzacích od státu za povinně nařízené slevy. Loni RegioJet inkasoval na těchto kompenzacích 75,6 milionu korun, tedy zhruba 7,5 % tržeb.

Výsledky Student Agency, pod kterou jezdí pod značkou RegioJet žluté autobusy, zatím Jančura nezveřejnil.

Za první pololetí letošního roku cestovalo dálkovými vlaky RegioJetu v České republice přibližně 2,76 miliónu cestujících. RegioJet tak pokračuje v masivním růstu z hlediska počtu přepravených cestujících, když za první pololetí přepravil také o 26 % cestujících více než za stejné období předcházejícího roku. Celkově tak vlaky RegioJetu cestovalo během prvního pololetí o přibližně 600 tisíc cestujících více než za stejné období předchozího roku.

Dalších přibližně 1,67 milionu cestujících přepravily vlaky RegioJetu na trati Bratislava – Komárno, kde jezdí v rámci závazku veřejné služby. I zde dopravce zaznamenal dvouciferný meziroční nárůst počtu cestujících o 18 %.

Celkem tak žluté vlaky v Česku, na Slovensku a v Rakousku přepravily za první pololetí roku 2018 přibližně 4,5 milionů cestujících. Společně s autobusy RegioJetu za celý letošní rok očekává rekordních více než 16 milionů cestujících.

73 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • p Sůro je to od vás ubohé to mazání příspěvků ale tím PRAVDU NEDOKÁŽETE a jen se ztrapnujete místo toho aby ste tu lživou větu smazal. Chováte se jak nějaký soudruh který má vždy pravdu a když ji nemá tak díky své moci maže nepohodlné příspěvky nebo zablokuje přispěvatele.

    • Mažu nepravdivé příspěvky. RegioJet je největším soukromým železničním dopravcem ve Střední Evropě. Nemohu za to, že neumíte přičíst čísla ze Slovenska, ty nejsou součástí českého RegioJetu. Ale baví mě, kolik chytráků se to našlo (WestBahn loni 5, RegioJet v součtu se Slovenskem 7). Takže Vaše podobné příspěvky budu dál mazat. Hezký den.

      • Děkuji za vaši odpověď
        Doma si pak zjistím jak jsou na tom soukromý dopravci ve Švycarsku.

        • Že jich tam je:)jen aby vám usnadnil práci, tak BLS není soukromá, většinu má kanton Bern. Ale obecně bych uvítal, kdybyste si informace hledal nejprve, než mě začnete nazývat soudruhem.

          • Když by ste hned odpověděl tak k tomuhle nemuselo vůbec dojít a tím se vám ještě jednou omlouvám

          • Rhätische Bahn největší soukromá železniční společnost ve Švýcarsku…
            tu asi neuznáte že… 😉

              • Ve Švýcarsku je velký počet licencovaných dopravců (KTU). KTU se v železniční dopravě také nazývají soukromé železnice. KTU tvoří podstatnou část švýcarské železniční sítě. Používaný termín Privatebahn – soukromá dráha v konečném právním důsledku znamená, že dráha je vlastněna veřejnou správou jako je federální vláda, kantony a obce.

                • sice umím lépe rusky než anglicky, ale privat bych přeložil, že tu dráhu někomu pronajímají-kraj státu? Podle mně není privat-soukromník.

                • Vyjasněte si, co je soukromé a co veřejné vlastnictví. U nás také někteří nesprávně nazývali trať do Koutů nad Desnou soukromou, ačkoli ji vlastní svazek obcí. A Arriva je podle některých soukromý dopravce, ačkoli ji vlastní německý stát.

                  • Asi v tom Švýcarsku to mají jinak a považuji to za soukromé nikoliv státní.

      • Nevim tedy o co tu slo, ale nebylo by lepsi misto mazani vysvetlit jak se veci maji ? Pripadne o tom vest diskusi ? Jen se ptam… Cenzury jsme si uzili myslim dost.

        • Cenzura není mazání vulgárních příspěvků a šíření lží, na jejichž ověření stačí asi 10 sekund. A Vás beru zrovna jako důkaz, že i když s Vámi většinou nesouhlasím a kritizujete mě, nemažu Vás, protože diskutujete normálně.

          • Rozumim. Ptal jsem se proto, ze mazani prispevku (nejen zde, ale vseobecne) je vzdy velmi citlive tema. Mazani vulgarit, spamu, atd. chapu. U tech lzi je to vzdy otazka, zda je to umysl, nebo neznalost. Co treba to vzit obracene… jako inspiraci na dalsi clanek, kde bude prave to srovnani soukr. dopravcu porovnano a vysvetleno ? 😉
            Jinak to, ze se vetsinou neshodneme… prave od toho jsou diskuse. Pokud budeme mit ve vsem shodu, tak nebude o cem diskutovat. 😉

        • K tomu odpovím i já.
          Jednalo se o to jestli RJ je největší soukromý dopravce v železniční dopravě ve střední Evropě. Když by p. Sůra odpověděl tak jak odpověděl v 16,51 tak to nemuselo dojít až do tohoto extrému, za který se p. Sůrovi znova omlouvám.
          Též jsem odpovídal p.Petrovi. R (příspěvek v 16,14) a dle wiki doplnil státy střední Evropy a i to bylo smazáno ( nevím proč) odkaz byl též i v jiném příspěvku.

          • Není mojí povinností reagovat na každou blbost, kterou zde napíšete. Ale ta vaše intenzita urážek na základě jedné nepravdivé věty v diskuzi dosáhla nepřijatelné úrovně. Bohužel to ukazuje jednoduchost, s jakou lidi reagují na lži.

            • p.Sůro jak jsem psal když by jste odpověděl na příspěvek od Pavouka tak to bylo vyřešeno hned.
              To že jsem pak psal bylo tím že jste se vůbec nevyjádřil a tím nemyslím k mým příspěvkům.
              A co bylo tedy špatně když jsem odpovídal p.Petrovi. R a doplnil tam ty státy?

  • jestli máte v autě navigaci, tak střední evropa je česko. slovensko.madarsko.polsko. Klikněte na mapu a tam se Vám to ukáže.

  • Díky za ukázku, jak se dá i nepříznivá zpráva podat tak, že je optimistická.

  • O jake ztrate je rec? Je to zaporna EBITDA nebo jen zaporny EBIT? Jestli jde o ucetni ztratu po uplatneni odpisu, tak se vubec nejedna o zadnou tragedii.

    • Bohužel i EBITDA, stačí se do těch čísel podívat. Jsou vyvěšeny na justici.

  • Je-li WestBahn soukromá, je-li Rakousko střední Evropa a pokud zůstal počet cestujících za rok 2017 minimálně stejný jako 2015, tak jsou ve střední Evropy minimálně stejně velcí dopravc. Viz např. tisková zpráva: https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20171211_OTS0103/der-halbstundentakt-der-westbahn-ab-dem-ersten-tag-ein-erfolg Pak by informace “ která je největším soukromým osobním železničním dopravcem ve střední Evropě,“ nemusela být tak zcela pravdivá.

    • podle mě se střední Evropou berou všechny státy které přešli ze socialismu ke kapitalismu, což je bez Rakouska či Švýcarska , ale za socialismu nás učili , že všechny doženeme a předeženeme , tak snad s pomocí RJ či ČD se tomu tak stane 😉

      • Rakousko rozhodně střední Evropou je také, a nebýt existence SRN, asi by tam logicky patřilo i Bavorsko – vnímat dřívější dělení Evropy na „východ“ a „západ“ po skoro 30 letech od pádu „železné opony“ jako důvod pro posun „střední Evropy“ někam do „Asie“ je nesmysl, a tím spíše, kdyby účelem bylo jen zlepšit Jančurovi „image“!

    • Já jsem četl článek a tam je napsaný, že RJ má největší expanzi, přeloženo, že má největší růst cestujících. O co Vám jde?

      • Tak si to přečtěte ještě jednou.
        Expanze společnosti RegioJet Radima Jančury, která je největším soukromým osobním železničním dopravcem ve střední Evropě, se promítla i do hospodářských výsledků firmy.
        Možná tomu po přečtení porozumíte.

    • Data o počtech cestujících u RegioJetu zde v textu jsou pouze za českou společnost. Jak jistě víte, jezdí také Bratislava – Komárno. A tím pádem má více než Westbahn. Ale děkuji za tu diskuzi, byla velmi podnětná.

  • Kdybyste mazal vulgarity, tak bych to pochopil. Z mé zkušenosti, ale mažete zejména to, kde vás upozorním na věcné nedostatky.

  • Muj prispevek postrada smysl po te,co jste si pane Sura smazal komemtar,na ktery jsem reagoval. Ale stojim si za tim,ze jste naprosto zbytecne vztahovacny!

    • Za normálních okolností bych všemi deseti podporoval českého podnikatele, ale v případě pana Jančury se o podnikání moc hovořit nedá a o férovosti už vůbec ne. Takže ať se flixbus projeví.

    • myslíte, že flixbus půjde na železnici? Já si myslím, že flixbus se vytratí stejně jak přišel, včera jsem pozoroval dva autobusy flixbus.cz a ten řidič moc nebyl spokojený, stará setra a více vypadalo, že je strhaný a ani nepustil lidi předníma dveřama, zato arivva předníma, zadní výstup, řidič usměv, taktéž RJ, ten měl ještě stevardku.

  • Všichni dopravci by měli uvádět osobokilometry, neboť to je objektivní údaj o jejich výkonu. Je to mimochodem námět pro vaši redakci, aby z dopravců ty informace vymámila, když už o tom píšete.

    A co se týče ČD, tak tisková zpráva z 2.8.2018 uvádí, že „…za 1. pololetí 2018 celkem 89,435 milionu cestujících, kteří ujeli 3,928 miliardy kilometrů.“ Předpokládám, že 3,928 jsou právě miliardy osbkm (redakce by musela ověřit u tiskového mluvčího, pokud by to chtěla uvádět v článku – já si můžu dovolit ten luxus, se jen domnívat:-). Tisková zpráva z 7.11.2016 uvádí, že za 9 měsíců byl výkon 5 514 milionů oskm, což by tedy řádově odpovídalo… Zde je vidět odborný posun tiskového oddělení ČD směrem dolů 🙂

    • To jo… RJ by si v tom případě asi polepšil, vzhledem k charakteru linky, nicméně hlavně by to byl zajímavý údaj…

      To samé by mělo rozhodovat i při přidělení kapacity dráhy, kdy se jinak řeší jestli někde zkrátit interval, aby lidi co jezdí 20-30 km čekali o 10 minut méně, přitom to ničí dálkovku kde třeba podobný počet lidí jede těch kilometrů desetinásobek .

      • Lidé, co jezdí těmi osobáky, které bývají často plnější, než takový dálkový vlak, hlavně u Leoše a Rj na Brno, se ale na silnici a do vlaků s menším intervalem už asi moc nevejdou, pokud se stojí i ve zdvojeném Slonu..

  • Tak tomu nerozumím. Celou dobu, co Jančura podniká na železnici, tak tvrdil, jak mu stoupají zisky a jak vydělává každý rok více a více. Na rozdíl od státních drah, které jsou podle jeho tvrzení stále víc a víc ztrátové a daňový poplatník to musí doplácet. A najednou je v takových ztrátách ? To si pane redaktore vymýšlíte…….

  • 1) Jestli autorovi přijde 7,5 % na kompenzacích málo, tak to pak jo… kolik to bude od letošního září? 15-20%?

    2) „masivního nárůstu“ se dosahuje velmi lehce, pokud začínáte od nuly… když jeden rok převezete 1 člověka a další roky 2 lidi, je to nárůst o neskutečných 100%!

    Ta čísla ukazují na skutečnost, že osobní železniční doprava nikdy nemůže být výrazně zisková – nevydělává nikde na světě. Vydělat lze pouze ježděním těch nejvytíženějších relací, a to ještě stěží a za získání peněz z „kompenzací“.

    • 1) A záleží na tom? Je to přece dotace pro studenty, nikoliv pro dopravce. Dopravci to mají na starosti jenom proto, aby nemusely běhat na úřady miliony studentů, ale jenom desítky dopravců.

      • Pro někoho, komu jdou peníze přímo z jízdenky a čím větší sleva pro studenty, tím více peněz pro onen subjekt, je takové tvrzení trochu sporné..

        • Ten subjekt (RJ) má z jedné jízdenky pořád stejně bez ohledu na to, jestli s ním jede dospělý za plné jízdné nebo student za čtvrtinové.

          • Ale může se díky dotaci výrazně změnit počet těch prodaných jízdenek. A tady na tom už dopravce profituje. Pokud vynecháme různé fígly s kilometrovým jízdným a třídami.

            • jistě a jančura jestli bude větší zájem, tak připojí astry. Třeba v autobusové dopravě podnikají dost dopravců právě pro ty dotace a kompenzace, třeba jak se dováží autobusy z francie, tak ty jezdily jenom na dotace s děckama a proto jsou v dobrým stavu a ještě mají vzadu tu cedulu.

      • Jak se to vezme… z tohoto pohledu ano, ale na druhou stranu ta dotace prilaka vice cestujicich, takze je to prinos v trzbach i pro toho dopravce.

  • Je jasné, že Regiojet to bude mít z hlediska financí stále napjatější. Na jedné straně úvahy o expanzi vlaků (četl jsem o Berlínu, Budapešti, Polsku…), na druhé straně přituhující konkurence a na další straně možná více nervóznější banky. Přitom zvuk značky mezi lidmi je dobrý. Tak proč toho nevyužít a nefinancovat další rozvoj vydáním akcií obchodovaných na burze ? Kdy jindy než teď – na vrcholu ekonomického cyklu a dokud je značka v oblibě ?? Že by jen strach aby pak konkurence díky povinnému zveřejňování finančních výkazů neviděla plánovačům Regiojetu až moc pod prsty ?!

    • IPO (první veřejná nabídka akcií) znamená důkladný ekonomický „striptýz“ a naředění podílu současného majitele. A pak každý kvartál podrobný reporting a zodpovídání se akcionářům a mnoho dalších „radostí“ … S poslední větou souhlasím.

    • Já bych se jako majitel bál hlavně toho, že mi pak do řízení budou kecat další lidi. Mít 100% vlastní firmu nebo jen nějaký podíl v akciovce je nebetyčný rozdíl.

        • To snad ne, ale třeba převzetí za pomoci vypůjčeného kapitálu (leveraged buyout) by teoreticky mohlo být nastat ….

  • S dvěma linkama oproti ČD a osmina tržeb je docela zajímavý poměr. Akorát, že nové lokomotivy Traxx a vagony Astra byli pořízeny v letošním roce. A pochybuji, že záloha byla větší než 30 % ceny.

    • Já bych zrovna nepochyboval v tomto případě. Ostatně, výroba byla zpožděna kvůli tomu, že neměl peníze. A i když nezaplatil loni třeba více než 30 %, financování mohl mít pořešené loni a dostalo se mu do rozvahy – podobné to měly ČD s dluhopisy, kdy stoupl výrazně dluh, ale současně také hotovost na účtech, protože to neměly zrovna za co utratit.

      • ad Jan Sůra:
        Dá se někde zjistit, kolik RGJ odvede v ČR ročně na daních ? Já jen, že to bude asi víc než těch 75,6 milionu korun co dostane na kompenzacích:-))

        • Přesné číslo ne. Jen náklady sociálního zabezpečení 47 milionů. Pak to je 15 % DPH z každé prodané vnitrostátní jízdenky…

          • On zjevne nemyslel kolik odvede, ale kolik zaplati, protoze DPH sice odvadi, ale zaplatit to musi koncovy zakaznik, tedy zde cestujici. RJ je zde pouze zprostredkovatel. Totez plati u odvodu… odvadi se za zamestnance, tedy jsou z prijmu zamestnance.
            Ten dotaz zjevne znel na to, kolik Regiojet zaplati na danich jako firma a proti tomu kolik vyinkasuje na kompenzacich.

      • Jan Sůra: V tom máte pravdu, na druhou stranu letos pořizuje Regiojet dalších 16 vagonů Astra, což znamená dalších cca 400 milionů investici a náklady okolo 250 milionů na rekonstrukci cca 24 vagonů.
        Nicméně zadlužení Regiojetu v porovnání s výší tržeb je nižší, což je přiznivější poměr než u ČD, kde je zadlužení vyšší než tržby (včetně dotací od státu a krajů).

    • nutno dodat, že se ovšem jedná o dvě páteřní linky napříč ČR s největším pohybem lidí.

Newsletter

Partneři


Výběr editora