Dopravci Železnice

Jančurovy vlaky prohloubily loni ztrátu i dluhy, tržby přesáhly miliardu

Vlak RegioJetu. Autor: RegioJet
Vlak RegioJetu. Autor: RegioJet

Expanze společnosti RegioJet Radima Jančury, která je největším soukromým osobním železničním dopravcem ve střední Evropě, se promítla i do hospodářských výsledků firmy. RegioJet loni téměř ztrojnásobil svoji ztrátu z 13,2 na 35,8 milionu korun.

Vyplývá to z výroční zprávy, kterou dopravce zveřejnil ve sbírce listin obchodního rejstříku. Jako první na ni upozornil server E15.cz.

Tržby firmy meziročně stouply o více než čtvrtinu ze 772 milionů na 1,070 miliardy korun. Důvodem je především velký nárůst počtu cestujících a vstup RegioJetu na novou trasu z Prahy do Brna a do Bratislavy a Vídně.

Ekonomika musela v roce 2017 absorbovat zejména náklady spojené s rozvojem služeb na nových linkách, a to i v závěru roku, kdy vlaky RegioJet začaly poprvé spojovat Prahu s Vídní,” uvedl Jančura ve výroční zprávě.

Expanze přinesla i větší zadlužení: ze 714 milionů na 1,023 miliardy korun. Důvodem zadlužení je především pořízení nových lokomotiv Bombardier Traxx.

RegioJet loni přepravil 4,7 milionu cestujících. „Na trase Praha – Ostravsko – Košice jsme zaznamenali v roce 2017 ziskový provoz s tím, že celkově ekonomika firmy musela absorbovat vyšší náklady spojené s rozšířením provozu a zavedením nových spojů zejména na trase Praha – Vídeň. Jednalo se o investici do budoucnosti, která se pozitivně projevuje již v letošním roce, kdy RegioJet dále roste meziročně o 26 % a jeho celkové hospodaření je v zisku,“ dodal mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

RegioJet se tržbami z jízdního za loňský rok dostal už na jednu osminu tržeb z jízdného, které měly České dráhy. Výroční zpráva současně boří i oblíbený mýtus, že byznys RegioJetu stojí na kompenzacích od státu za povinně nařízené slevy. Loni RegioJet inkasoval na těchto kompenzacích 75,6 milionu korun, tedy zhruba 7,5 % tržeb.

Výsledky Student Agency, pod kterou jezdí pod značkou RegioJet žluté autobusy, zatím Jančura nezveřejnil.

Za první pololetí letošního roku cestovalo dálkovými vlaky RegioJetu v České republice přibližně 2,76 miliónu cestujících. RegioJet tak pokračuje v masivním růstu z hlediska počtu přepravených cestujících, když za první pololetí přepravil také o 26 % cestujících více než za stejné období předcházejícího roku. Celkově tak vlaky RegioJetu cestovalo během prvního pololetí o přibližně 600 tisíc cestujících více než za stejné období předchozího roku.

Dalších přibližně 1,67 milionu cestujících přepravily vlaky RegioJetu na trati Bratislava – Komárno, kde jezdí v rámci závazku veřejné služby. I zde dopravce zaznamenal dvouciferný meziroční nárůst počtu cestujících o 18 %.

Celkem tak žluté vlaky v Česku, na Slovensku a v Rakousku přepravily za první pololetí roku 2018 přibližně 4,5 milionů cestujících. Společně s autobusy RegioJetu za celý letošní rok očekává rekordních více než 16 milionů cestujících.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
coudy
Host
coudy

p Sůro je to od vás ubohé to mazání příspěvků ale tím PRAVDU NEDOKÁŽETE a jen se ztrapnujete místo toho aby ste tu lživou větu smazal. Chováte se jak nějaký soudruh který má vždy pravdu a když ji nemá tak díky své moci maže nepohodlné příspěvky nebo zablokuje přispěvatele.

Petr.R
Host
Petr.R

jestli máte v autě navigaci, tak střední evropa je česko. slovensko.madarsko.polsko. Klikněte na mapu a tam se Vám to ukáže.

jal
Host
jal

Díky za ukázku, jak se dá i nepříznivá zpráva podat tak, že je optimistická.

Petr.R
Host
Petr.R

stačí fotka a lidi to hned nakopne k dobré náladě.

zzz
Host
zzz

O jake ztrate je rec? Je to zaporna EBITDA nebo jen zaporny EBIT? Jestli jde o ucetni ztratu po uplatneni odpisu, tak se vubec nejedna o zadnou tragedii.

Mirek
Host
Mirek

Bohužel i EBITDA, stačí se do těch čísel podívat. Jsou vyvěšeny na justici.

Pavouk
Host
Pavouk

Je-li WestBahn soukromá, je-li Rakousko střední Evropa a pokud zůstal počet cestujících za rok 2017 minimálně stejný jako 2015, tak jsou ve střední Evropy minimálně stejně velcí dopravc. Viz např. tisková zpráva: https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20171211_OTS0103/der-halbstundentakt-der-westbahn-ab-dem-ersten-tag-ein-erfolg Pak by informace “ která je největším soukromým osobním železničním dopravcem ve střední Evropě,“ nemusela být tak zcela pravdivá.

DP
Host
DP

podle mě se střední Evropou berou všechny státy které přešli ze socialismu ke kapitalismu, což je bez Rakouska či Švýcarska , ale za socialismu nás učili , že všechny doženeme a předeženeme , tak snad s pomocí RJ či ČD se tomu tak stane 😉

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Rakousko rozhodně střední Evropou je také, a nebýt existence SRN, asi by tam logicky patřilo i Bavorsko – vnímat dřívější dělení Evropy na „východ“ a „západ“ po skoro 30 letech od pádu „železné opony“ jako důvod pro posun „střední Evropy“ někam do „Asie“ je nesmysl, a tím spíše, kdyby účelem bylo jen zlepšit Jančurovi „image“!

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba
Nekdo
Host
Nekdo

no oni ty postnacistické státy nám vůbed velmi rádi podsouvají a do zblbnutí, že jsme postkomunistické státy, jen aby se zapomělo na jejich nadšené vítání Ády… takže jim to opakujme zpět, co že jsou oni zač.

Petr.R
Host
Petr.R

Já jsem četl článek a tam je napsaný, že RJ má největší expanzi, přeloženo, že má největší růst cestujících. O co Vám jde?

coudy
Host
coudy

Tak si to přečtěte ještě jednou.
Expanze společnosti RegioJet Radima Jančury, která je největším soukromým osobním železničním dopravcem ve střední Evropě, se promítla i do hospodářských výsledků firmy.
Možná tomu po přečtení porozumíte.

Petr.R
Host
Petr.R

no a co?

raddie
Host
raddie

Že tím „největším soukromým osobním železničním dopravcem ve střední Evropě“ asi není s. Jančura 🙂

Petr.R
Host
Petr.R

ale má největší expanzi, jestli je největší nás nezajímá

coudy
Host
coudy

Někoho to zajímá když vás ne.

Petr.R
Host
Petr.R

a není to jedno, nějaký prvenství není vyhra, důležitý je, že cestující jsou spokojeni.

Indian
Host
Indian

Kdybyste mazal vulgarity, tak bych to pochopil. Z mé zkušenosti, ale mažete zejména to, kde vás upozorním na věcné nedostatky.

Dedek
Host
Dedek

Muj prispevek postrada smysl po te,co jste si pane Sura smazal komemtar,na ktery jsem reagoval. Ale stojim si za tim,ze jste naprosto zbytecne vztahovacny!

Petr.R
Host
Petr.R

Máte předvídat a nemáte psát blbosti.

soukromnik
Host
soukromnik

Poslední ránu mu zasadí FlixBus. A to je dobře.

To
Host
To

Za normálních okolností bych všemi deseti podporoval českého podnikatele, ale v případě pana Jančury se o podnikání moc hovořit nedá a o férovosti už vůbec ne. Takže ať se flixbus projeví.

Petr
Host
Petr

Proč? Budeme pak jezdit hůř a dráž

Petr.R
Host
Petr.R

myslíte, že flixbus půjde na železnici? Já si myslím, že flixbus se vytratí stejně jak přišel, včera jsem pozoroval dva autobusy flixbus.cz a ten řidič moc nebyl spokojený, stará setra a více vypadalo, že je strhaný a ani nepustil lidi předníma dveřama, zato arivva předníma, zadní výstup, řidič usměv, taktéž RJ, ten měl ještě stevardku.

Indian
Host
Indian

Všichni dopravci by měli uvádět osobokilometry, neboť to je objektivní údaj o jejich výkonu. Je to mimochodem námět pro vaši redakci, aby z dopravců ty informace vymámila, když už o tom píšete. A co se týče ČD, tak tisková zpráva z 2.8.2018 uvádí, že „…za 1. pololetí 2018 celkem 89,435 milionu cestujících, kteří ujeli 3,928 miliardy kilometrů.“ Předpokládám, že 3,928 jsou právě miliardy osbkm (redakce by musela ověřit u tiskového mluvčího, pokud by to chtěla uvádět v článku – já si můžu dovolit ten luxus, se jen domnívat:-). Tisková zpráva z 7.11.2016 uvádí, že za 9 měsíců byl výkon 5… Číst vice »

HK
Host
HK

To jo… RJ by si v tom případě asi polepšil, vzhledem k charakteru linky, nicméně hlavně by to byl zajímavý údaj…

To samé by mělo rozhodovat i při přidělení kapacity dráhy, kdy se jinak řeší jestli někde zkrátit interval, aby lidi co jezdí 20-30 km čekali o 10 minut méně, přitom to ničí dálkovku kde třeba podobný počet lidí jede těch kilometrů desetinásobek .

Elb
Host
Elb

Lidé, co jezdí těmi osobáky, které bývají často plnější, než takový dálkový vlak, hlavně u Leoše a Rj na Brno, se ale na silnici a do vlaků s menším intervalem už asi moc nevejdou, pokud se stojí i ve zdvojeném Slonu..

Petr.R
Host
Petr.R

Za chvilku EU dá nařízení, že ve vlaku se nebude smět stát, jak se to stalo v autobusech.

Elb
Host
Elb

To je řešení jak z říše LSD..

Karel
Host
Karel

Tak tomu nerozumím. Celou dobu, co Jančura podniká na železnici, tak tvrdil, jak mu stoupají zisky a jak vydělává každý rok více a více. Na rozdíl od státních drah, které jsou podle jeho tvrzení stále víc a víc ztrátové a daňový poplatník to musí doplácet. A najednou je v takových ztrátách ? To si pane redaktore vymýšlíte…….

Petr.R
Host
Petr.R

kupoval lokotky.

Dedek
Host
Dedek

Jste moc vztahovacny.

To
Host
To

1) Jestli autorovi přijde 7,5 % na kompenzacích málo, tak to pak jo… kolik to bude od letošního září? 15-20%?

2) „masivního nárůstu“ se dosahuje velmi lehce, pokud začínáte od nuly… když jeden rok převezete 1 člověka a další roky 2 lidi, je to nárůst o neskutečných 100%!

Ta čísla ukazují na skutečnost, že osobní železniční doprava nikdy nemůže být výrazně zisková – nevydělává nikde na světě. Vydělat lze pouze ježděním těch nejvytíženějších relací, a to ještě stěží a za získání peněz z „kompenzací“.

babilon
Host
babilon

1) A záleží na tom? Je to přece dotace pro studenty, nikoliv pro dopravce. Dopravci to mají na starosti jenom proto, aby nemusely běhat na úřady miliony studentů, ale jenom desítky dopravců.

Elb
Host
Elb

Pro někoho, komu jdou peníze přímo z jízdenky a čím větší sleva pro studenty, tím více peněz pro onen subjekt, je takové tvrzení trochu sporné..

babilon
Host
babilon

Ten subjekt (RJ) má z jedné jízdenky pořád stejně bez ohledu na to, jestli s ním jede dospělý za plné jízdné nebo student za čtvrtinové.

raddie
Host
raddie

Ale může se díky dotaci výrazně změnit počet těch prodaných jízdenek. A tady na tom už dopravce profituje. Pokud vynecháme různé fígly s kilometrovým jízdným a třídami.

Petr.R
Host
Petr.R

jistě a jančura jestli bude větší zájem, tak připojí astry. Třeba v autobusové dopravě podnikají dost dopravců právě pro ty dotace a kompenzace, třeba jak se dováží autobusy z francie, tak ty jezdily jenom na dotace s děckama a proto jsou v dobrým stavu a ještě mají vzadu tu cedulu.

Bery
Host
Bery

Jak se to vezme… z tohoto pohledu ano, ale na druhou stranu ta dotace prilaka vice cestujicich, takze je to prinos v trzbach i pro toho dopravce.

Rado
Host
Rado

To
Jsou dopravci, co mají na kompenzacích 100%.

Marty-t2
Host
Marty-t2

Je jasné, že Regiojet to bude mít z hlediska financí stále napjatější. Na jedné straně úvahy o expanzi vlaků (četl jsem o Berlínu, Budapešti, Polsku…), na druhé straně přituhující konkurence a na další straně možná více nervóznější banky. Přitom zvuk značky mezi lidmi je dobrý. Tak proč toho nevyužít a nefinancovat další rozvoj vydáním akcií obchodovaných na burze ? Kdy jindy než teď – na vrcholu ekonomického cyklu a dokud je značka v oblibě ?? Že by jen strach aby pak konkurence díky povinnému zveřejňování finančních výkazů neviděla plánovačům Regiojetu až moc pod prsty ?!

MiniInvestor
Host
MiniInvestor

IPO (první veřejná nabídka akcií) znamená důkladný ekonomický „striptýz“ a naředění podílu současného majitele. A pak každý kvartál podrobný reporting a zodpovídání se akcionářům a mnoho dalších „radostí“ … S poslední větou souhlasím.

Tomas
Host
Tomas

Já bych se jako majitel bál hlavně toho, že mi pak do řízení budou kecat další lidi. Mít 100% vlastní firmu nebo jen nějaký podíl v akciovce je nebetyčný rozdíl.

Petr.R
Host
Petr.R

já bych se bál vytunelování.

MiniInvestor
Host
MiniInvestor

To snad ne, ale třeba převzetí za pomoci vypůjčeného kapitálu (leveraged buyout) by teoreticky mohlo být nastat ….

noerf
Host
noerf

S dvěma linkama oproti ČD a osmina tržeb je docela zajímavý poměr. Akorát, že nové lokomotivy Traxx a vagony Astra byli pořízeny v letošním roce. A pochybuji, že záloha byla větší než 30 % ceny.

To
Host
To

nutno dodat, že se ovšem jedná o dvě páteřní linky napříč ČR s největším pohybem lidí.

Michal
Host
Michal

A nejsou ty linky náhodou tři, Antone Pavloviči?

Partneři


Newsletter

Výběr editora