Zaveďte výhradní provoz ETCS, vyzval Jančura Slováky. Tamní tratě budou do té doby rizikové
Bratislava hlavná stanica a vlak RegioJetu v čele s lokomotivou Bombardier Traxx MS2. Foto: RegioJet

Železniční provoz na Slovensku je vystaven vážným rizikům, která mohou mít tragické následky, uvedl Jančura.
Pan Jančura může Slovákům poradit, ale nemá právo jim poroučet.
Tak to teda ozaj nie je jabloňov, ked uz pises clanky pan autor tak aby boli trosku doveryhodnejsie
Njebezpečnější by bezpochyby bylo, kdyby se Horní Uhří vrátili k drátování hrnců, výrobě pastiček a broušení nůžek.
To nie je ani vtipné, to je len primitívne urážlivé.
Udělejte si doma pořádek a nikdo si z Vaší země dělat srandu nebude.
Tak toto je vrchol ! Keby mi to povie taky Nemec, tak aj toho skritizujem s celym jeho DB – Delay Bahn, ale ok. Ale volaky cesky pepa ?? Vy ste si ten poriadok na tych pseudo lowcost koridoroch spravili pred ani nie rokom a este zdaleka nie na vsetkych a zrazu struhate formu jak keby mate 1000 km VRT a Sinkanseny na nich 40 rokov 🙂 Sranda je prave toto. A volako rychlo zabudate na Lutyni, Pardubice, Studenky a x dalsich vaznych nehod, ktorych mnozstvo za poslednych 20 rokov nema nikde v Europe obdoby. Dalej ceske lajdactvo prejst na… Číst vice »
My ale aspoň nějaký koridory máme. Když jedeš do Maďarska, hned poznáš, že jsi na slovensku, infrastruktura vyžilá, rozpadlá… Zmohli jste se na jeden koridor, zbytek v rozkladu. Cesta od nás k vám je asi tak -20 let v čase…
Je to síce kruté, ale relatívne výstižné. Tak zanedbaná železnica ako SR asi v EÚ neexistuje.
Bulharsko např., několikanásobně horší jak na Slovensku…
Stačí i Rumunsko.
Co se infrastruktury týče tak Rumunsko s Bulharskem fakt taková tragédie jako Slovensko nejsou… Navíc v Rumunsku staví přes 600 km koridorů
…povedal hrdy Slovak z vychodu, zijuci v BA, co bol v zahranici maximalne tak v Rakusku. Vobec to totiz nie je vystizne ale trapne.
Dakujeme za cennu radu od pepika, co ma misto mozku z piva kostku 🙂 otvor si radsej dalsiu lahvinku, to vam ide najlepsie.
Tak pan Jančura má sám máslo na hlavě, protože v Pardubicích pochybil jeho strojvedoucí a jeho prvni vůz se pokroutil tak, že způsobil smrt cestujících v prvním kupé. Sváděl to na nefungující LVZ, ale kdyby jeho zaměstnanci dělali co mají, ti lidé by mohli ještě žít.
No nevím jestli to je případný argument, protože nehody jsou víceméně vždycky lidské chyby a ani Jančura ani Generál ČD nebo ZSSK s tím nic nenadělá. Stanice bez LVZ na koridoru s funkčním ETCS fakt byla bezpečnostní díra. Děláte jako by se ostatním dopravcům v posledním roce vjezd do kolizních cest nepovedl (následky už jsou věcí štěstí).
Opravdu by bylo dobré se soustředit na jádro (mezery v zabezpečení) a ne si hrát na dresy.
Jestli jste nikdy neudělal chybu, tak jste asi světový unikát. Prostě chybovat je lidské a zabezpečovací technologie má pomáhat ty lidské chyby eliminovat. Pokud někdo rozhodne, že zabezpečení vypne a nechá to jenom na lidech, vytváří tím prostor pro chyby. A ta v Pardubicích měla bohuže fatální následky.
Ano, kdyby řidiči přizpůsobovali jízdu stavu vozovky, tak by nebyly nehody. Jak jednoduché, jen to konečně realizovat. Chtělo by to vypěstovat bezchybného nadčlověka.
U nas funguje ETCS s odrenyma usima tyden a pul a uz machrujem. Cesiiiiiii ! Mistriiiiii!
V pohode, veď my vás stále veľmi dobre poznáme 😉
Odfiltrovať brouka pytlíka je jednoduché.
>U nas funguje ETCS s odrenyma usima tyden a pul
Ono je dnes 10. 1. 2025?
Když to nemůžete dělat pořádně, tak to nedělejte vůbec. Hlavně, že tam každej druhej má slevy, na to eura mají.
Sociální služba státu. Zkráceně socka.
Již brzy i u nás, aneb 75 % Babišova sleva jako cesta k lepší železnici. Akorát že vůbec.
Nie, eurá na to nie sú. Lenže zabezpečenie železnice hlasy ľahko ovplyvniteľných voličov nezíska. Vlaky zadarmo a trinásty dôchodok áno.
Nulový rast, rozpadávajúca sa infraštruktúra a smerovanie k bankrotu sú síce akútne problémy, ale väčšine z tých ľudí postačí hodenie viny na liberálov, ktorí nikdy nevládli, alebo médiá, ktoré útočia na úspešnú vládu, a nejaká tá ružička na MDŽ.
Slovenskou železnici nezničila Šimečkova máma?
1,5 milióna neandertálcov v SR verí, že áno, lebo to povedal Fírer – notoricky klamár.
zlavu ma nie kazdy druhy, ale uplne vsetci. Na euro trzieb ZSSK ide nejakych 8 eur danoveho poplatnika pre ZSSK+ZSR. Pocitam, ze v Cesku to prilis ine nebude…
Takže podľa teba plné cestovné nikto neplatí? Neuveríš, ale platí. Aj ja.
Samozrejme môžeme mudrovat , koľko % tvoria tržby z cestovného voči nákladom. To je však „iná pieseň“.
To je rovnaka piesen. Ficova volebna kampan zvana vlaky zadarmo v skutocnosti predstavuje ani nie 2% toho, co stat do zeleznic dava (33 milionov vs 1,96 miliardy).
Isteze aj ja platim plne cestovne, sice som uz sedivy az az, ale narok este nemam 😉 Akurat je mi jasne, ze keby som mal platit, kolko to v skutocnosti stoji, tak sa namatkovo neodveziem z Bratislavy do Trnavy relativne novou supravou po trati, na ktorej to ETCS je, za 2,70 (alebo za 3,63 vratane bratislavskej MHD).
„Pořádně“ zaznelo z Ceska ? No tak to by potom uz ta vasa lajdacka zeleznica nemala byt delana vobec 🙂
Koridory v CZ ? Nic odflaknutejsie nie je – total lowcost v povodnej stope. Ani sa nedivim, ze cesta Vindobonou z Decina to Breclavi 450 km trva tak isto ako cesta BA – KE tiez 450 km 🙂 ved uz davno vas aj Rakusaci s Nemcami obchadzaju, lebo ICE Berlin-Wien oklukou je rychlejsie.
Taky vysoky pocet vaznych nehod na zeleznici v CZ za poslednych 20 rokov nema nikde inde v EU obdoby.
DC – BV 4:55 s cca 20 minutami čekání v Praze (obvykle přestup, přímá Vindob. tam sice čeká jen cca 10 minut, ale jen proto, aby o těch „ušetřených“ 10 minut protáhla jízdní dobu do Pardubic, kde je stejně jako ostatní taktové spoje, vyjíždějící z Prahy o 10 minut později ) KE – BA 5:25 bez čekání… >Taky vysoky pocet vaznych nehod na zeleznici v CZ za poslednych 20 rokov nema nikde inde v EU obdoby Ze stránek DI ČR: Podle zprávy Evropské železniční agentury, která sleduje situaci na železnici v Evropské unii, je bezpečnost železnice v České republice na… Číst vice »
KE-BA = 4:58.
Trať vedie cez karpatský masiv…
KE-BA
Ex 600 = 5.26
Ex 503 = 4.58
Ex 604 = 5.23
Ex 606, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24 = 5.26
Ex 526 = 4.58
Ex 628 = 5.26
Ex 630 = 5.17
RJ DC-BV 5:16. A? Ak porovnávame najrýchlejší, tak s najrýchlejším.
A stále hovoríme o trati cez Karpatský masiv, z ktorej je po modernizácii len cca 45%.
A to podľa ZSSK po dokončení Žilina jazdná doba klesne o 10 minút. Čo mi príde prehnané, ale tak tvrdia.
To že česka verzia koridorov s urovnovymi križovaniami si vybera svoju časovú daň, je všeobecne známa vec.
Budem machrovat tak dlouho, až se něco stane na koridoru do Budějc (taky smíšenej provoz)…
U nás je plán zavádění výhradního provozu, který se daří plnit. To je trochu rozdíl.
Plánovaný zabezpečovač nehodě nazabrání. Nehodě může zabránit pouze nainstalovaný a funkční zabezpečovač…
Však instalovat a zprovozňovat se daří podle ambiciózního plánu, na který si kdekdo stěžoval, jak rychle se zavádí.
No právě. Podle “ambiciózního plánu” budem mít dráhu jakž takž zabezpečenou v roce 2040…
Ambiciózní plán: Pravobřežka a Levobřežka nic, Budějická a Plzeňská dobrovolné a hlavně Praha hl.n. – Praha Běchovice nic.
Praha-Libeň – Praha-Běchovice už ETCS je a od prosince povinně až do Kralup.
2027 je povinně ETCS i do Budějovic a Beroun – Cheb.
Pravobřežka má dostat L0 a levobřežka čeká na výherce tendru.
Ani Řím nebyl postaven za den.
Strana 11 NIPu ukazuje,jak se „plni“.
Tak ono se i plní. Už jsme skoro splnili plán pro rok 2022…
Nebo při posunu, což zatím nikdo neřeší. Přitom PZV ukazuje docela pěknou možnou cestu…
Při posunu nejezdí vlaky osmdesátkou a nevezou tisíc cestujících (parametry poslední MÚ u Pezinku).
tak 800 z nich bolo v tom exprese iducom 140. Dostat nejakym posunom do boku by uplne dobre nedopadlo.
Ale i takovým vlakům může vjet posun do cesty.
Ale tam je přenos kódu, to je rozdílek v bezpečnosti dost podstatný.
Ono se to takhle hezky žvaní, ale výhradní provoz na I. TŽK k 1.1.2025 byla dost výzva pro všechny zúčastněné. Před rokem touto dobou měli všichni sevřeno. 🙂
Na trati do Budějovic ETCS dávno a polovina HV s tím jezdí, výhradní provoz nešel zavést kvůli zpožděným retrofitům palubek do ř. 471. (Ano, možná se to dalo udělat dřív aspoň na střídavé části. Snad to těch 13 měsíců vydrží bez nehody.)
Větší riziko vidím na vytížených jednokolejkách – Plzeň-Domažlice/Klatovy/Cheb nebo Brno-Přerov.
Sice tam je smíšený provoz ale naprostá většina vlaků jezdí pod ETCS
Zatím smíšený provoz
To dřív bude ETCS z Mělníka do Mšena než v této balkánské zemi… Ale když je vyzval Jančura, tak to se Mafián Fico chytne asi za nos…
No to ETCS uz tam je i ted Bratislava Zilina L1 ,Zilina az skoro Cadca L2. Ale neni vyhradni provoz
Fico na to, aby nešiel do basy, potrebuje byť dôchodcami znovu zvolený, preto im platí 13.dôchodky a vlaky zadarmo. Bezpečnosť železnice „nie je premiérska téma“ (=nedá na ňu peniaze). Možno až keď bude naraz aspoň 30 mŕtvol.
A to by ještě ty mrtvoly musely být všichi důchodci.
Vyzývat může, je jedním z dopravců.
Ovšem pokud jde o ETCS tak zřejmě nejvybavenější.
Asi jako vyzvat lampárnu na hlavnej stanici, aby požádala o více lamp.
No hlavně že u nás vše funguje tak jak má. Koridor co chvíli stojí, za rok provozu nebyl nikdo schopný tomu vychytat mouchy, ale radit druhým, to by nám šlo.
Jak by chtěli na hlavních tratích zavádět ETCS když hlavní štreka na Košice nemá doposud ani základní telefonické spojení GSMR 🤦
Teď čerstvě psali, že už jo. Možná ještě není oficiálně spuštěna, tak snad ke grafikonu…?
L1 GSMR nepotřebuje
To áno, ale snáď sa od Žiliny na východ spraví rovno L2
Nebuď smiešny – však ani BA – ZA nevedia zabezpečiť poriadne L1.
Pokud by to mělo jít už zítra, pak by to i tak byla ukázka toho, že jeho firma dovede fungovat mnohem pružněji než státní „manažer infrastruktury“ na Slovensku, kde by to nešlo „už zítra“. 😀
Jinak jde o argumentační faul, což ale asi víte i vy sám.
Pletete si sportovní faul s argumentačním faulem.
Nicméně jestli chcete slovíčkařit, tak to teda nazvěme argumentačním klamem https://cs.wikipedia.org/wiki/Argumenta%C4%8Dn%C3%AD_klam
Děkuji za článek, uložil jsem si do záložek. Hodně z uvedených je takový playbook internetových diskuzí ☺️
Zoufalá země, kde nic nefunguje, infrastuktura je žalostná. Každý, kdo je trochu schopný, už odešel přinejmenším do ČR. Ale mají v ústavě zakotvená 2 pohlaví. Gratulace.
To je neštěstí otevřeného trhu práce. Slovensko je ještě v pohodě proti třeba Balkánu. Tam odtud mladá generace která jako jediná to tam může do budoucna pozvednout utíká pryč po desetitisících.
Proč neštěstí? Když společnost nemá zájem o své mladé lidi, tak odejdou kde o ně zájem je.
Je to nestesti pro zaostale zeme vedene skorumpovanymi politiky (temer cela ex Varsavska smlouva).
Co je na tom nešťastného, že lidi nemusí někde v Bosně pást ovce v SRZ jako jejich prarodiče, ale můžou rozvíjet svůj talent a žít lepší životy?
To je nešťastné leda pro nějaké mentální bolševiky.
Buďme rádi, že tuto kouli na noze už nemusíme vláčet…
To jsme rádi. Sami máme svých problémů dost a ještě řešit tohle.
Obdobi radosti skoncilo, ted jsou tady „priznivci“ zeleznice z SPD & Moto.
Ty budou skákat jak páníček Bureš píská.
70 rokov sme sa chceli odtrhnúť.
Co ste sa tej ČSR tak zubami nechtami držali?
Tady bude to samý – už začala dělostřelecká příprava proti neziskovkám…
Půjde to špatným směrem, ale k dosáhnutí úrovně našich východních bratů máme naštěstí daleko.
Jede se podle odzkoušené příručky. Co trvalo Maďarům 15 let, daj Slováci za 5 a my třeba ještě rychleji…
Slováci nemají senát, nemají nestranou justici, atd. Jediné, co jde u nás ovlivnit je práce Policie, zbytek jsou samostatné „entity“. Navíc soudce jmenuje prezident.
Na Slovensku tiež menuje sudcov prezident a 95% sú to predajné prostitútky slúžiace Ficomafii, vrátane Ústavného súdu.
V ČR je mnohem více pojistek, které znesnadní únos státu, jak se to povedlo v Maďarsku. Bez opozice je prakticky vyloučené protlačit změnu ústavy, referenda atp. Máme taky mnohem robustnější systém justice, státních zastupitelství. V neposlední řadě má u nás mnohem větší sílu (a počet) občanská společnost. Jediné, co se příští vládě podaří relativně snadno, bude ovládnutí veřejnoprávních médií a částečná normalizace těch soukromých. Tím něříkám, že jsem v klidu, to vůbec ne. Ale ke slovenské cestě máme poměrně daleko.
Jj, 2 pohlaví, tím tomu dali korunu. To je tak zoufalá země, že už fakt věřím tomu, že ještě v tomhle století zanikne a rozeberou si ji sousedi – zejména ti z jihu a severu.
Co je spatneho na tom ze maji 2 pohlavi ? Ono je jich vic ?
Zakázať sobáše, adopcie a dedenie pre osoby LGBTI je prejavom „inteligencie“ väčšiny. 👎👎👎
Špatné je to, že Slovensku vládne mafie, která rozkrádá stát, čehož důsledkem je například stav dopravní infrastruktury. Tento rok shodou okolností otevřou několik dálničních úseků, několik málo jich zahájí (čest výjimkám v podobě kysucké dálnice), ale jinak není prakticky nic, co by bylo na obzoru. O železnici se vůbec nebavíme. A jaká je souvislost s 2 pohlavími? Fakt, že vláda nemá výsledky a flikuje rozpočet, kde se dá (například zavedli daň z odchozích transakcí 🙂 ), zakrývá svatým bojem za tradiční hodnoty, takže výsledkem je například ona změna ústavy, kde je existence 2 pohlaví nově uvedena.
Per capita mame viac diaľnic ako vy, tak nekecej.
Mame 900km rýchlostných komunikácií vy 1500. Je vás 2x viac.
V 1993 bolo na Slovensku 192km rýchlostných komunikácií v ČR 576km. Tolko k férovej vystavbe 2:1.
My sme sieť zväčšili 4,7 krát, vy 2,6krat.
Je na smiech, ze tak veľká krajina ako vy, chce tak malu siet (1980km) a chce ju stavať do 2035.
Tatry Polákům, ti mají služby na mnohem lepší úrovni, západ nám, jih Maďarům a východ Ukrajincům. A je to 🤟
Hele kousek Tater by nám mohli Poláci nechat.
A čeho by se tím dosáhlo? Bubeme to tam mít blíž?
To jednak. Zadruhé ale ať se ETCS začne dávat i na další tratě. Klidně L1 nebo L1LS, a klidně zatím jen tam, kde není kód VZ.
Ale neměly by existovat tratě s rychlostí přes 100 (lépe 70-80) km/h, kde to není. Aspoň v okolí pravidelných míst křižování tam, kde je řidší provoz…
Čímž nechci tvrdit, že u nás je situace v pořádku. Ostatně něco naznačuje i to, že při výluce výhradního provozu se bude výhledově jezdit 60 km/h namísto dosavadní stovky (v ČR).
Bratislava – Štúrovo bola dlhé roky 120-tka a problém nebol. Teraz je niekoľko úsekov na 140-tku a okrem nehody v Nových Zámkoch (EC vs. bus) sa tiež nič hrozné nestalo.
Přesně, máte to tam super, proč něco měnit. staré dobré Slovensko.
Netvrdím, že tam ETCS netreba, ale znižovať na 100 km/h je hlúposť.
Treba tam ETCS a (aspoň 160-tku, dalo by sa aj 200-vku), ale bezpečnosť železnice „nie je premiérska téma“ (=nedá na ňu peniaze). Možno až keď bude naraz aspoň 30 mŕtvol.
Jenže tam je (po Zámky) ten kódující autoblok, viz třetí věta mého příspěvku.
U nás byla ještě před pár lety spousta keců, jak je výhradní provoz v roce 2025 nereálný, příliš rychlý, že to dopravci nestihnou a podobně. No dnes jsme rádi, že ho máme, protože na slovenských příkladech vidíme, jak to dopadá bez něj.
Bohužel, taky máme v ČR dva odstrašující příklady. Jeden z Pardubic, kde nebylo dočasně nic a druhý se také stal na trati po velké rekonstrukci, jako zázrakem bez zranění – teď se tam má dávat nové staniční zabzař. Ušetřilo se, drtil by jeden přes zuby.
“Ale jistě, beze všeho!” Ozvalo se z ministerstva dopravy a topiči dostali příkaz dávat o lopatu více.
Však podle některých má obšancovaný dokonce i Evropský parlament. Vzpomeňte na plačky, že kvůli Jančurovi se přece soutežení vlaků zavádělo.
Souhlasím s panem Jančurou, ale kde mají podfinancované ZSSK vzít prostředky na vybavení vozidel ETCS. Na Slovensku totiž chybí dlouhodobá koncepce celé železnice ze strany ministerstva dopravy.
Nie len ZSSK ale ŽSR. Žiaľ výsledok dlhodobého pofinancovanie a žiadna vízia, stratégia tohto štátu.
„Na Slovensku totiž chybí dlouhodobá koncepce celé železnice ze strany ministerstva dopravy.“
Tak to berou Česko přes kopírák!
No, ne že by to u nás bylo nějaké kdovíjaké, ale Slovensko fakt nejsme.
Slovensko sice nejsme, ale jinak naše dopravní politika: vše na silnice! To, alespoň u mne, není žádná dlouhodobá koncepce.
Podle podélů výdajů SFDI to rozhodně tak nevypadá.
Nejde jen o výši výdajů, nýbrž i o jejich směrování. A tady zjevně stále platí, že silnice nesmí ztratit náskok – jenže to je potom k ničemu…
Kolik se toiho zkapacitnilo za 30 roků na silnici a kolik na kolejích?
Koncepce tu máme. Spoustu koncepcí. Jedna lepší než druhá. A každej, kdo přijde k veslu, vypracuje novou koncepci…
Asi jsem nepozorný, ale koncepci na zkapacitnění tratí jsem nezaznamenal ani jednu, natouž reálný výsledek.
Libeň-Běchovice.
Benešov-Ševětín
Pardubice-Opatovice
Střelice – Zastávka u Brna.
Tak přehodnotit plány, aby to odpovídalo realitě, neberu jako špatný nápad. Bohužel u toho přehodnocení většinou zůstane a neudělají se další kroky k naplnění toho plánu.
V obou případech: Ještě že tak!
Umíte si představit, co by asi tak odbor strategie napsal…?
A co Nové spojení?
Možno keby menej plakali a viac tie peniaze zháňali.
Tak napríklad eurofondy.
Z fondu CEF nám v období 2014 až 2020 prepadlo 170 miliónov eur.
V tomto období nám hrozí prepadnutie tiež cca 100 miliónov eur.
V OP Slovensko sú ešte peniaze určené na regionálnu železničnú dopravu, ktoré sú stále nehnute.
Jednodušší je ale posílat soukromínky pryč, aby do toho nepindali.
Takže si počkáme na čelnú zrážku 2 štátnych vlakov, keď bude aspoň 500 mŕtvol? To už bude dobre?
Mohli sme to mať už teraz v Pezinku, keby sa REX nerozbehol … ☹🤮👎🤕💀☠⚰😭
keby sa REX nerozbehol … tak nevbehne do cesty Exu.
ze niekto preberie navest pre iny vlak, skoro pol kilometra daleko, v obluku, potme v dazdivom pocasi, ked tam je „vzdy“ ta jedna zelena z piatich prenho, asi nie je tak nepravdepodobne, ako by sme si priali. Pokial by sa spamatal sposobom, ze by ho rychlobrzda nechala na tej vyhybke, alebo hoc aj za nou, ale gulajuceho sa 10 km/h, tak teraz mame statny smutok, v tom ma predrecnik uplnu pravdu.
Tak nech napíše „keby REx zostal stáť na výhybke“ a nie „keby se nerozbehol“.
To sú dve rôzne veci…
Oni stačí vysoutěžit dopravce na jednotlivých tratí a požadovat vlaky s ETCS. A to jestli to budou ZSSK je věc druhá.
Je to Slovensko. Tam nevysoutěžej ani sanitku…