Autobusy Dopravci Železnice

Jančura opožděně ukázal čísla za 2016. Vlaky spadly do mírné ztráty, klesl zisk z autobusů

Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJet
Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJet

Hospodaření největšího soukromého osobního dopravce na železnici v Česku v roce 2016 skončilo ztrátou, o téměř polovinu pak klesla Radimu Jančurovi ziskovost dalších byznysů zastřešených Student Agency. Ztrátu vlaků podle firmy zavinil byznys na Slovensku, na své hlavní trase Praha – Ostrava byla firma v zisku. Vyplývá to z výročních zpráv RegioJetu a Student Agency, kterou firma s téměř půlročním zpožděním oproti zákonné lhůtě zveřejnila ve sbírce listin obchodního rejstříku.

RegioJet v roce 2016  měl ztrátu 13,3 milionů korun, v roce 2015 přitom dosáhl zisku 35 milionů korun. Tržby RegioJetu v roce 2016 stouply z 649 na 772 milion korun. Ve svých vlacích přepravil v roce 2016 3,72 milionů cestujících, o pětinu více, než v roce 2015. RegioJet podle výroční zprávy dlužil mateřské Student Agency 322 milionů korun.

Majitel firmy Radim Jančura ve výroční zprávě ze záporného výsledku vlaků viní slovenskou vládu. Ta zavedla v části vlacích státního dopravce ZSSK jízdné pro vybrané skupiny cestujících zdarma, zatímcove vlacích RegioJetu museli cestující platit. RegioJet nakonec z tratě Bratislava – Košice odešel.

RegioJet si pronajal další lokomotivy Vectron, které měly být nasazeny na větší počet spojů na trase Bratislava – Košice a zpět. Tyto spoje nakonec nebyly z důvodu diskriminačního přístupu slovenské vlády k železničním dopravcům na Slovensku zavedeny a RegioJet se nakonec musel tuto navýšenou kapacitu lokomotiv využít v rámci spojů v České republice. Proto i náklady s tím spojené nakonec ovlivnily jinak ziskové hospodaření RegioJetu v ČR,”  řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Podle něj šlo o náklady ve výši zhruba 30 milionů korun, dále hospodaření ovlivnily přípravy na start linky z Prahy do Brna a Bratislavy, jinak bylo hospodaření na trase Praha – Ostrava ziskové. RegioJet letos očekává ze svého železničního byznysu zisk. „Například i nové spoje na trase Praha – Vídeň a zpět se již v měsíci květnu dostaly do zisku díky velmi vysoké poptávce po cestování těmito novými spoji,” dodal Ondrůj.

Nižší zisk za rok 2016 vykázala ve srovnání s předchozím rokem i Student Agency, pod kterou je provoz autobusů, prodej letenek, zájezdů nebo pracovních pobytů. Zisk po zdanění dosáhl 126 milionů korun, což je pokles z 220 milionů korun v roce 2015. Celkové tržby SAdosáhly 2,837 miliardy korun, nepatrně tak klesly z 2,884 miliardy korun v roce 2015. V autobusové dopravě firma dosáhla tržeb 2,236 miliardy korun, což je meziročně desetiprocentní nárůst. Zajímavý  je i čím dál větší podíl příjmů z reklamy, které má Student Agency z pronájmu prostoru například na autobusech či v palubním časopise. V roce 2016 firma inkasovala už 71,8 milionů korun.

Mluvčí firmy vysvětluje pokles zisku velkými investicemi do autobusů. „V roce 2016 proběhla strategická investce do obnovy čtvrtiny vozového parku naší autobusové dopravy, kde jsme do provozu zařadili čtyřicítku nejmodernějších autobusů Irizar i8. Pro tuto investici jsme se rozhodli s  ohledem na zajištění dlouhodobé konkurenceschopnosti našich linek i s ohledem na očekávané změny na trhu autobusové dopravy, které následně přišly v roce 2017,“ dodal Ondrůj. Pokles zájmu o jazykové pobyty pak vysvětluje mimořádným rokem 2015, kdy školy na poslední chvíli čerpaly dotace na jazykové pobyty svých žáků a studentů.

40 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Rád bych se dočetl o článku, ve kterém je citace Jančury či jeho nohsleda a nebylo tam obviňování někoho jiného 🙂

    • Já bych zase rád jednou potkal modrého, který by nebyl bez sebe, když už jen uslyší to jméno… Já jezdím rád oběma, každý provozovatel má své silné i slabší stránky, a tu zášť prostě nechápu.

    • nejdříve rejstříkový soud by měl firmu vyzvat, aby tak učinila po té lhůtě a kdyby tak neučinila, tak by dal sankce, ale myslím, že RJ není sama a sankce nejsou v tomto případě vhodný. I čd přeci sankce za cosi bylo odpuštěno.

    • To už tady bylo několikrát od začátku. Uvidíme.

      V každém případě, je obrovský rozdíl jet třeba s dětmi do Prahy s Regiojetem nebo ČD – za cenu jízdného v ČD ve dvojce máme u Regiojetu vlastní kupé, kde nikoho děti neruší (a nikdo nás), mají tam dost místa klidně i na hraní a o možnosti občerstvení ani nemluvě. Nebo když se podaří dětské kupé ve Standardu jen pro sebe, tak cenově naprosto bezkonkurenční. V Railjetu, pokud není místo někde u „kina“ v dětském oddílu, tak se cesta delší jak hodina stává utrpením (a ne, děcka opravdu nevydrží celou cestu v klidu pozorovat (nudné) okolí tratě nebo hrát hry atd.).

      Tím neříkám, že ČD jsou špatné, naopak když jedu sám, tak jedu kolikrát raději tím Railjetem, občas i jedničkou a pokud vysloveně není smůla na spolucestující, tak hodnotím taky výborně (akorát ty ceny v rakouským Railjetu za jídlo, no raději nic 😉

  • Cestovné zadarmo pochovalo Regiojet? Ale noták…
    Ako je možné ,že ZSSK je schopná viesť svoje IC v pluse a neplatí v nich cestovné zadarmo? (pozn. prevádzkuje ich na vlastné riziko)
    Možno preto lebo dala ceny ktoré reálne aj vygenerujú zisk a nestavia vzdušné zámky o 9€ z BA do KE aby vytlačila konkurenciu a nastavila vyššie ceny. Oh, wait…

    • Co je na té ceně divného? Já jsem jel za 13 EUR Praha-Kremnica s ČSD.
      Pravda, nějaký vliv na té ceně Jančura mít bude… 🙂

    • jak byla válka mezi slovenskem a jančurou(chtěli ho zastřelit) tak slovenský dráhy pronajali čd lokomotivy a vagony a na slovensku se vedla debata, že aby měli na výplaty.

      • Kolik Vám Jančura platí za tu nesmyslnou obhajobu a útoky na ČD na tomto webu?Jste tu pořád a píšete nesmysly.
        Teď jedu přes Brno a Jančurův Express stojí ani ne 20 metrů za rychlíkem ČD n trati.Měl by své zaměstnance poslat na školení…

            • Doporučil bych Vám přečtení předpisu D1, asi máte na mysli, že vlak po zastavení na stůj u odd. návěstidla AB mohl pokračovat, ale poté musel vlak zastavit hned jak viděl konec vlaku před ním (za normální viditelnosti, sníženou popisovat nebudu), ale to již několik let neplatí, po zastavení na stůj AB vlak pokračuje dle rozhledových poměrů (nic víc tam není), čl. 2572 předpisu D1, co je jízda podle rozhledových poměrů Vám snad nemusím vysvětlovat. Takže v čem strojvedoucí pochybil?

            • a co se stalo? kdyby se něco stalo, tak je to ve věstníku. A jak jste to viděl, nepřejel čd červenou a nevracel se náhodou do cesty RJ? Vy jste ve vyšetřovací týmu a víte už závěry hodinu po?

      • tomáši, máte něco na leasing, vyděláváte si nebo jste na někom závislí. No nic dostanete někdy rozum, kdy se musíte postarat sám o sebe. Já jsem napsal svůj názor a jestli mě ho zakazujete, tak vám to nezakazuji, je přeci demokracie, ale podle vašeho tonu tomu asi z vaší strany tak není…
        Pro druhé než mašinku tomáš- jančura to řekl otevřeně, že leasing už asi ne a proto pořídil traxxy néé na leasing, ale tohle mašinka tomáš nevědí, ono jenom vědí co je to trollit, jestli vás rozčiluji, tak se podívejte nejdříve na sebe a jděte k psychiatrovi nebot se tak rozhodit, když někdo napíše něco co nechcete slyšet je na pováženou a nemá v dopravě co dělat.

        • Jste si jist, že máte zcela korektní informace, jakým způsobem Jančura financuje ty TRAXXy? Ono výroky tohoto pána a jeho tiskového lokaje bylo vždycky nutné brát s rezervou.

          • Regiojet traxxy kupoval v rámci úvěru. Má to tři výhody:
            1) úrokové sazby jsou v současné době u úvěrů nižší oproti leasingu
            2)cena servisu a oprav je u vlastních lokomotiv nižší než u leasingových vozidel
            3) vozidla jsou pořád v majetku, při leasingu jsou do úplného zaplacení majetkem leasingové společnosti

            • „Má to jednu nevýhodu“,nikdy to bez pomoci spřátelených politiků nezaplatí…Proto se tak lísá k Babišovi,Ťokovi a budou další.On potřebuje silně nadstandardní podmínky,ale bude mít plná ústa onrovném přístupu.Teď to může ukázat Flixbusu…

              • Zatím přepravuje na trasách, kde jezdí oba dopravci více lidí Student agency. U částí linek je podle mne flixbus ztrátový.

              • No tak už se k nim až tak „nelísá“, ba naopak je i docela kritický.
                Flixbus není normální firma, normální konkurence, je to produkt spekulativního kapitálu, který vše skupuje a který může linky v ČR dotovat neomezeně dlouho i když jim většina autobusů jezdí stále velmi slabě obsazená. Nakonec je to vidět u jejich neustálých kolotočů s JŘ, kdy nasadili nesmyslné množství spojů mezi Brnem a Prahou a po pár týdnech či měsících je zase všechno jinak… (a to jim ještě Jančura v podstatě vyklidil Brno – Praha zrušením spousty spojů…).

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora