Jančura nabídl státu elektrifikaci tratí pro nové vlaky. Kvůli levnějšímu provozu rychlíků
Jednotka Škoda 27Ev pro RegioJet. Foto: Škoda Group

Stát slibuje, že termíny elektrizace dodrží.
Stát slibuje, že termíny elektrizace dodrží.
Ano, ano. Pokud by elektrifikoval soukromník (více, méně pro sebe), bylo by to za poloviční peníze a v polovičním termínu. V podstatě se mě ten nápad líbí, udělovat/soutěžit koncese na regionální tratě se vším všudy – tedy včetně investic, provozování a údržby dopravní cesty.
Takže Jancura vyhrál tratě a teď tlačí na stát aby mu elektrifikaci slevnil provoz – nápad stát zaplatí 50% a Jancura 50 % a všichni budou spokojeni 👍
Pokus dobrý, ale smrádek a teplíčko si rozvracet nedáme. Může to zkusit znovu po volbách skrze ministerstvo. Ikdyž to vapadá, že MD nemá SŹ vůbec pod kontrolou. Na Slovenksu pokudud si dobře pamatuju budoval RJ u některých zastávek parkoviště pro snadnější přestup na vlak.
Ajaj, tady začne boj o marže a v plné nahotě se ukáže provázanost státního a soukromého sektoru 😉
Jedno se nechat musí. Má tah na branku a je to byznysman. Aneb jak z koruny udělat 100 haléřů.
Představa, že leze SŽ do zelí a elektrifikuje tratě mě ale natolik zaujala, že bych chtěl vidět reakci SŽ a ten otřes ve strukturách firmy.
Když už tak pořádně. Po vzoru 19. století, nebo dnešních USA by se mohlo jednat o odrazový můstek, aby jednotlivé společnosti měli své tratě. Současný model, kdy stát vlastní prostřednictvím jedné společnosti celou sít a ostatní platí za to že po ní mohou jezdit se z mého pohledu neosvědčil.
V USA to fungovalo a funguje tak náramně, že všichni soukromí osobní dopravci zkrachovali a stát teď provozuje osobní dopravu sám aby tam vůbec něco jezdilo.
Přesněji řečeno železniční dopravci přestali provozovat osobní přepravu, protože prodělávala. Ty osobní vlaky, co dnes jezdí, jezdí díky nějaké formě podpory z veřejných zdrojů. Tedy prakticky to samé, jako v ČR. Rozdíl je ve vlastnictví infrastruktury, která je v USA z 99 % soukromá a „optimalizovaná“ pro nákladní vlaky. Veřejné peníze, jdoucí do infrastruktury, jsou ve srovnání s Evropou minimální, drtivou většinu nákladů nesou dopravci.
Dálkové linky v USA skončily po druhé světové s příchodem proudových letadel. Co dřív jel vlak 5 dnů, to letadlo zvládlo za půl dne.
Stejně tak skončily zaoceánské lodě, co zvládaly za 10 dnů, to zvládlo letadlo za 12 hodin. Jen někteří v obojím stále vidí automobilismus.
Ještě bych doplnil, že na přelomu 20. a 30. let minulého století fungovala kolem většiny velkých aglomerací USA uspěšné a fungující příměstské železniční tratě, ale i MHD ve formě tramvajových tratí apod.
Jenže to se nehodilo GM, Fordu a dalším, tak se dohodli, odkoupili to a zrušili. A tím začal zlatý věk amerického automobilového průmyslu, protože bez auta se už nedalo nikam dostat.
A ty dlouhatánské nákladní vlaky jsou nic? Přes Tehachappi přidali druhou kolej právě kvůli nákladní dopravě.
Bude ovšem hodně blbé, pokud SŽ natruc zarazí eletkrizace tratí, aby se pomstili Jančurovi i cestujícím. EU se snaží snížit emise CO2. Dodnes byli všichni šotouši pro elektrizaci … nyní by snad sundávali troleje aby Jančura neprojel.
Zrovna on. Buď nedodržel nic a pokud ano, tak to stejně odebraltakovym způsobem, ze se až člověk diví, ze mu to prochází.
Nedodržel nic? A do úst si vidíte, když píšete takový nesmysl? Nic je 0%.
To mi připadá, jako by teď zjistil, že mu to ekonomicky nevychází.
A nebo maximalizovat rychle zisk 👍
Vychází, ale když bude elektrifikovat tratě bude mit nižší náklady (investiční, provozní), navíc výluky z důvodu elektrifikace by byli při současných výkonech Arrivy nikoliv Regiojetu po roce 2029, což ma dopad do tržeb od cestujících. A za elektrifikaci by dostal v čase zaplaceno.
Z toho článku mi vyplývá, že možnosti urychlení zjišťoval nejprve, když to dle očekávání nevyšlo, tak zvolil koncepci s dieselem. A počítá s tím po celou dobu provozu. Jak je ale v článku uvedeno též, ty jednotky jsou připraveny fungovat jako klasické BEMU. A protože by takový provoz byl ziskovější – oproti současné kalkulaci nižší náklady o dieselovou část – tak má zájem na tom, aby k elektrizaci došlo alespoň co nejdříve a v co největším rozsahu během provozu.
Chápu to stejně a netuším proč na něj prskají, když je to v souladu s politikou snižování emisí a spotřeby fosilních paliv.
Protože Jančura. Někteří, kdyby neexistoval, by si ho museli vymyslet.