Jančura nabídl státu elektrifikaci tratí pro nové vlaky. Kvůli levnějšímu provozu rychlíků

Jednotka Škoda 27Ev pro RegioJet. Foto: Škoda GroupJednotka Škoda 27Ev pro RegioJet. Foto: Škoda Group

Stát slibuje, že termíny elektrizace dodrží.

109 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vlachjan

Dělá elektrifikaci u nás vůběc někdo jiný než EŽ Daníka Křetínského?

Alibaba

Elektroline?

Practicus

Jančura ať si dá dopořádku ten svůj vozový park – ty jeho vozy jsou děs a hrůza

Alibaba

Proč to SŽ odmítla? Kurnik když nestíhá sama a je ji nabízená pomocná ruka, tak to má brát všema deseti.

Jediná omluva je, že by Jančura netušil, co elektrizace všechno (úpravy, náhrady kabelů, a další různé změny) zahrnuje…

Zlámalík

Vy hlavo. Co to zahrnuje, mu přece SŽ předá jako zadání. Problém je v tom, že by se ukázalo, že to jde postavit za polovinu, když moc.

Practicus

pokud by to stavěl tak, jak opravuje svá vozidla, tak je dobře, že ho k tomu nepustí

Alibaba

A MD taky nechce vidět poloviční ceny? To by totiž byl ten správný adresát nabídky a pak následný vydavatel povelu pro projekt PPP.

Leinad

Jen aby mezi reálnou cenou (byť hledanou Jančurou) a odhadem nebyl řádový rozdíl.
Ale jo, o PPP jednat jako o možnosti by neuškodilo.

MiNo

Nějak si tím jeho nadšením nejsem jistý. Troleje nemůže dělat nějaký Franta z garáže. Na to má být odborná firma. To už rovnou může stavět železnici tam, kde by se to hodilo.

Petr Drozda

Tak mu to řekněte. On si myslí, že na všechno stačí žlutá samolepka.

Vladimír M.

Takovou práci by samozřejmě provedla odborná firma. Jedná se jen o to kdy a za čí peníze.

petr

Přesně tak,to není tak jednoduchý,některý lidi si to představují jak Hurvínek valku

N.N.

Podobně jako výrobu lokomotivy? Už nějaké má…

MiNo

A on si je postavil sám?

SYN

To je snad jedno ne? Dráty by si taky nemusel v drátovně vyrábět sám a osobně montovat na sloupy…

Zlámalík

A nebylo by dobré stavět železnici tam, kde by se to hodlio? Proč namísto toho máme koleje tam, kde je nepotřebujeme? Dřív se taky stavěly tam, kde se hodily. Jenže teď je z toho skanzen, staré se rušit nechtějí a nové nestaví. Pak je dráha logicky v … – jo, tam.

diem72

Já myslím že rozumný člověk ví, že to fyzicky nemá v plánu budovat „žlutá armáda“.
Potíž je v tom, že pokud je tam nějaká forma zisku z dřívější změny trakčního módu, tak asi nejde jen tak říct že „teda jo“. Co výběrko? Určitě by se našli i další dovedové…

Karel

Fascinuje mě ta bezmezná nekoncepčnost. Zatímco např. na Karlovarsku jezdí diesly vesele pod dráty roky a ještě dlouho budou, tak tady musí za každou cenu být elektriky i když dráty nejsou ještě ani na papíře…🙃

Hans N.

Stačí si zavzpomínat za kolik si (za své) postavil zastávku Pivovar Kocour a za kolik stavěla Dobrá správa asi o 2 km dál. Hádám, že podobné by to bylo u elektrifikace.
Kolika lidem by zmizel koláček z talíře nechci ani domýšlet.

Michal.S

A SŽ se zaleklo, že by to byl počátek liberalizace správy infrastruktury. 😂

Josef Pešek

Proč liberalizace? Jiné projekty PPP se na železnici připravují. Jančurova elektrizace by musela jít pod PPP, jiný právní rámec tomu nelze podle mého mínění dát.

RS Zero

Ten začal v 90. letech, a nedávno skončil s vypovězením smluv PDV. Nesmí se ukázat, že to ostatní umí líp 🙂

Milan2

Ještě by se přišlo na to, že soukromník umí zadrátovat koleje za desetinu ceny SŽ. To přece nejde …

mlokXCM

Tak hlavně nejde tímto způsobem to realizovat. Asi byste si měl nejprve zjistit, jak stát má povinnost postupovat.

ldx

To bude nejspíš ten důvod. Mafie si tam nikoho normálního nepustí…

diem72

Jsou všude … že jo … je to spiknutí

Nose Peak

To asi jo, protože by si klidně postavil 25 kV ostrov a nevymýšlel šílenosti typu 3 kV s přípravou na přepnutí…

SYN

A vono by to normálně ničemu nevadilo… kde doposud nejezdilo elektricky nic (jen nezávislá trakce) tam těžko argumentovat tím že by současné soupravy neměly jak jezdit 🙂

diem72

A víte o tom, že se to dělá především kvůli dopravcům?(!)
Zjevně nemáte promyšlenu logiku problematiky a prostě si myslíte že na SŽ jsou všichni blbci …
Tak jo … nebudeme dělat přípravy a bude se rovnou konvertovat na 25 kV AC. Víte kdo se první ozve? Dopravci! A čím menší, tak o to hlasitěji. A speciálně všechna Carga. Samozřejmě oprávněně, protože cyklus obměny nákladních lokomotiv je trochu jiný, než je tomu v současnosti u osobky.
Výsledný postup je složitě hledaným kompromisem … vite?(!)

diem72

Tak určitě😅

Petr

Stát toho už od roku 1918 nasliboval. 😀

Padre

Poslední slušnej státní útvar na našem území bylo Rakousko-Uhersko.Od jeho rozpadu to jde cugrunt.

Flek

Jojo, tak slušnej, že tady jejich zbytečnou první válkou zabil kolem dvou set tisíc lidí.

Richard Fiala

Nebyli to zčásti sudetští Němci?

Flek

Z části to určitě byli i Poláci a Židi.

vladki

Vy si to R-U pamatujete?

A zu grund jsou dvě slova. 😉

Marek

Já bych to nastínil asi takto. Uprostřed tratě Veselí nad Lužnicí – Jihlava se čeká velká modernizace. Cca v první čtvrtině roku 2027 se trať uzavře, protože: – v Batelově je nutné vytvořit podchod (pro dvě koleje (zeptejte se o pár kilometrů dál, v Kostelci u Jihlavy, jak moc to funguje, i když mají kolejí podstatně víc) – v Batelově je potřeba zavést jiný systém za zabezpečovacího zařízení – je potřeba zcela zrušit výhybnu Spělov – řízení výhybny Spělov je potřeba převést do Batelova – na trati Veselí nad Lužnicí – Jihlava je ŽIVOTNĚ DŮLEŽITÉ zavést ETCS na 0,065% trati,… Číst vice »

Machiaveli

základ fungování státní správy: bakšiš který můžeš zinkasovat hned neodkládej na zítřek

Jakub

Chcete tvrdit, že z Veselí nad Lužnicí je to do Jihlavy 9230 km (pokud 0,065% trati je 6 km)?

Honzík

Proboha, kdo se ho na to ptal! Ještě se přijde na to, že to jde dělat rychleji a levněji!

Avlaky

Stejná pohádka jak chtěl Jančura vybudovat infrastrukturu na Ukrajině na vlastní náklady?

Zcela chápu proč odmitlo SŽ

Petr *****

Na Slovensku to měl vymakané

N.N.

Tam taky chtěl troleje. Na příměstké železnici.

Ketchup1970

No zrovna tam by se hodily a moc.

SYN

No to je drzost! Na příměstskou železnici přece patří pára…

Juraj

Ne, je to spíš jako když RJ v roce 2009 chtěl budovat dobíjecí místa v Jihomoravském kraji, aby ve spolupráci se Siemensem mohli zkusit pilotní provoz BEMU. Kraj neměl zájem a upřednostnil řady 842 / 854 na dalších deset let.

Ing. Vladimír Bílý

Ano, ano. Pokud by elektrifikoval soukromník (více, méně pro sebe), bylo by to za poloviční peníze a v polovičním termínu. V podstatě se mě ten nápad líbí, udělovat/soutěžit koncese na regionální tratě se vším všudy – tedy včetně investic, provozování a údržby dopravní cesty.

Josef Pešek

Klidně bych ho nechal zkušebně elektrizovat kratší úsek. Třeba Jaroměř-Stará Paka a pak to analyzoval.

zdroj

To by šlo, včetně výměny veškeré kabelizace nad 500 metrů protože 25kV/50Hz, změn odvodnění a kabelových tras z důvodu trakčních stožárů, rekonstrukci navazujících zařízení a všeho co spadne do vlivu trakčního vedení atd. Třeba by to vyprojektoval a postavil levněji.

OndraS

Nedělalo se to tak v Británii?

Vitapb

A taky za C.K. Monarchie, model sice zajímavý ale pro dnešek nešikovný..

Adam Ř

Zrovna tady nešikovný je, protože je to hromada různých tratí kde se linky všelijak křižují. Ale na některé tratě, jako třeba dolní Pacifik, by to mohlo dávat smysl

Kubrt

V letech 1994-2002 byla železniční infra v Británii v soukromých rukou, v rámci akciové společnosti Railtrack. Předtím státní British Rail, poté státní Network Rail. Původně samozřejmě jednotlivé železniční společnosti byly soukromé.

O. M.

Pokud by trať udržoval stejně kvalitně, jako své vozy, tak by to oproti SŽ žádný pokrok nebyl. Navíc by zjistil, že to není žádná levná sranda.

Ing. Vladimír Bílý

Ano, soukromník infra obvykle neudržuje v lepší kvalitě, než stát. Příklad z Británie je zřejmý. Jen je ta stejná nekvalita dosažená výrazně efektivněji, čili levněji.

Krueger

Místo miliardy na opravu nádraží v Žel. Brodě, dejte prachy na elektrifikaci Jaroměř – Liberec

Jan

Takže Jancura vyhrál tratě a teď tlačí na stát aby mu elektrifikaci slevnil provoz – nápad stát zaplatí 50% a Jancura 50 % a všichni budou spokojeni 👍

Adam Ř

Stát ale elektrikaci slibuje už léta, to není Jančuruv výmysl

PetrM

Pokus dobrý, ale smrádek a teplíčko si rozvracet nedáme. Může to zkusit znovu po volbách skrze ministerstvo. Ikdyž to vapadá, že MD nemá SŹ vůbec pod kontrolou. Na Slovenksu pokudud si dobře pamatuju budoval RJ u některých zastávek parkoviště pro snadnější přestup na vlak.

Vitapb

Vyasvaltovat kus pole a zadrátovat trať neni to samý.. po volbách to Jančura už radši nebude zmiňovat, nebo by se toho někdo chyt a musel by to udělat..

N.N.

Na obojí si najmete firmu.

Milan2

Na železnici vám bude firma přidělena i s povinnou výší marže v třímístném provedení.

ldx

Po volbách nejspíš by to nemělo smysl. Bez toho, že by šel na ruku státní mafii a popřel sám sebe. I to je samozřejmě možné.

ldx

Po volbách to už bez mafie a jejich pravidel moštárny (tj.každému do kapsy) už vůbec nepůjde. Po volbách se bude sypat načálnikům a zbylé drobky do sociálních vrstev, které volí.

najmy

Ajaj, tady začne boj o marže a v plné nahotě se ukáže provázanost státního a soukromého sektoru 😉

asfalter

Jedno se nechat musí. Má tah na branku a je to byznysman. Aneb jak z koruny udělat 100 haléřů.
Představa, že leze SŽ do zelí a elektrifikuje tratě mě ale natolik zaujala, že bych chtěl vidět reakci SŽ a ten otřes ve strukturách firmy.

Středohor

Když už tak pořádně. Po vzoru 19. století, nebo dnešních USA by se mohlo jednat o odrazový můstek, aby jednotlivé společnosti měli své tratě. Současný model, kdy stát vlastní prostřednictvím jedné společnosti celou sít a ostatní platí za to že po ní mohou jezdit se z mého pohledu neosvědčil.

JirkaJJ

V USA to fungovalo a funguje tak náramně, že všichni soukromí osobní dopravci zkrachovali a stát teď provozuje osobní dopravu sám aby tam vůbec něco jezdilo.

Kubrt

Přesněji řečeno železniční dopravci přestali provozovat osobní přepravu, protože prodělávala. Ty osobní vlaky, co dnes jezdí, jezdí díky nějaké formě podpory z veřejných zdrojů. Tedy prakticky to samé, jako v ČR. Rozdíl je ve vlastnictví infrastruktury, která je v USA z 99 % soukromá a „optimalizovaná“ pro nákladní vlaky. Veřejné peníze, jdoucí do infrastruktury, jsou ve srovnání s Evropou minimální, drtivou většinu nákladů nesou dopravci.

N.N.

Dálkové linky v USA skončily po druhé světové s příchodem proudových letadel. Co dřív jel vlak 5 dnů, to letadlo zvládlo za půl dne.
Stejně tak skončily zaoceánské lodě, co zvládaly za 10 dnů, to zvládlo letadlo za 12 hodin. Jen někteří v obojím stále vidí automobilismus.

yxc

Ještě bych doplnil, že na přelomu 20. a 30. let minulého století fungovala kolem většiny velkých aglomerací USA uspěšné a fungující příměstské železniční tratě, ale i MHD ve formě tramvajových tratí apod.
Jenže to se nehodilo GM, Fordu a dalším, tak se dohodli, odkoupili to a zrušili. A tím začal zlatý věk amerického automobilového průmyslu, protože bez auta se už nedalo nikam dostat.

N.N.

Pokud se budem bavit o těch opravdu velkých aglomeracích, tak LIRR nikdo nezrušil.
A těmi tramvajemi nebyl dostupný venkov.

ldx

Jen opravdu ten vzdálený venkov. Jenže poslední století znamenaly velký nárůst měst. Na tom vzdáleném venkově bydlí tak 5% populace, ti ať si klidně dojíždí auty, klidně i dotovanými. Jenže v US je situace přesně opačná.

Marek

Zlatý věk automobilového průmyslu začal s Fordem. Nikdo další nebyl.
A velmi pochybuji, že by automobilky odkupovali železnici, MHD apod. Proč by to dělaly? Auta totiž nemusely propagovat, stal se z nich symbol svobodn se ho stylu života.
A propòs….většina americké populace byla vytvořena na zadním sedadle automobilu

TSTT

Pochybovat můžete, ale skutečně se to dělo:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/General_Motors_streetcar_conspiracy

ldx

A na to navázal později ten letecký.

Juraj

Což ovšem neznamená, že neexistují kratší koridory v hustě osídlených oblastech, kde by při správném přístupu k infrastruktuře mohla být osobní doprava velmi atraktivní.

Za předchozího vedení US DOT bylo vytipovaných asi deset takových tratí, kde je hlavním blokem soukromé vlastnictví infrastruktury.

Kubrt

Kolem Chicaga existuje síť vlaků na (v amerických poměrech) střední vzdálenosti – ne úplně příměsto, ani ne dálkové linky přes půl kontinentu, které už se charakterem provozu blíží evropské dálkovce (Illinois services a další). Ale věřím, že za tím je spousta práce a vyjednávání nejen s vlastníky tratí.

Flek

Když by si dokázali prosadit vlastní zákon o přístupu osobních vlaků k infrastruktuře, nebo ty časy náležitě zaplatit, tak by to jezdilo.

Machiaveli

hezké politické školení – tedy až na fakt, že v USA má kterýkoli železniční dopravce přístup na kteroukoli železniční trať za stejných podmínek, jako její vlastník

Flek

To je mnohem víc teorie, než fakt, ale dobře..

SYN

To sice ano, ale přístup osobního vlaku na trať optimalizovanou na převoz nákladu je skoro k ničemu, maximálně pro překonání nějaké bariéry a pak zase na „svoje“ koleje… na těch nákladních (samozřejmě neelektrifikovaných) s rychlostí nějakých 40 majlí max. by moc štěstí s osobkou neudělal…

Flek

Průměr bude spíš dvounásobek na 80 mílích, maximálně se ne nákladní železnici jezdí 110, -90-100 tam jezdí i nákladní vlaky.

ldx

Jenže na rozdíl od lodí dnes vlaky zvládají na kontinentu dopravu na rychlostní úrovni těch letadel. V USA je ovšem stav legislativně zabetonovaný a proto tam os.vlaky téměř nejezdí. Nejhorší možný příklad, vedle Británie.

N.N.

A ty dlouhatánské nákladní vlaky jsou nic? Přes Tehachappi přidali druhou kolej právě kvůli nákladní dopravě.

ldx

No právě – a ti si to blokují právě pro svou profitabilní nákladní dopravu

Radim

V USA je jiná mentalita pro využívání jiného dopravního prostředku než auto nebo letadlo. Dokážu si představit, že v Evropě by to možné bylo. Ale to spíše nějaké hlavní tratě než lokálky. Ty musí být dotovány.

Juraj

Prokristapána jen to ne, v Kanadě na to doplácí dodnes, Amtrak je taky úplně zoufalý.

A ty tratě jsou v příšerném stavu, protože kontejnerům je vesměs jedno, že se jede pomalu a drncá to.

Kubrt

Stav tratí je rozevřen velmi široce, tak jako u nás, od rozpadlých po 70-80 mph.

Flek

Nejrychlejší nákladní tratě mají 110mph-177kmh, tedy vlastně rychlejší než naše koridory.

Ketchup1970

Viděl jste síť železnic v Severní Americe?

Richard Fiala

Tady je dost asi oprávněných kritik SŽ ale to neznamená že se i na železnici máme inspirovat příkladem USA!

ldx

To by bylo naprosté zlo.

N.N.

Bude ovšem hodně blbé, pokud SŽ natruc zarazí eletkrizace tratí, aby se pomstili Jančurovi i cestujícím. EU se snaží snížit emise CO2. Dodnes byli všichni šotouši pro elektrizaci … nyní by snad sundávali troleje aby Jančura neprojel.

Josef Pešek

Ale ono to není jen o elektrizaci. Například kdo by postavil za miliardu napájecí stanici? Spržel nebo RJ?

Kubrt

Ono to bylo jen takové jančurovské plácnutí. Pokud by k nějaké participaci soukromého sektoru na investicích do infrastruktury SŽ mělo dojít, musely by se strany, tedy stát a třeba Regiojet-kolej, detailně dohodnout na rozdělení aktivit a peněžních toků. Nelze očekávat, že by soukromý sektor investoval do infrastruktury jako charity, ale byla by to nějaká forma PPP, kdy firma by zajistila financování a realizaci a stát by to v čase splácel. Přínos pro stát by mohl být ve zrychlení přípravy, že by se tomu věnovalo víc lidí s větším tahem na branku.

O. M.

Ano, reklamu si dělat umí.

Andrej Dědiš

Zrovna on. Buď nedodržel nic a pokud ano, tak to stejně odebraltakovym způsobem, ze se až člověk diví, ze mu to prochází.

Daniel Jablonecký

Nedodržel nic? A do úst si vidíte, když píšete takový nesmysl? Nic je 0%.

qěcy

On píše český, ne anglicky.

Jakub

To mi připadá, jako by teď zjistil, že mu to ekonomicky nevychází.

Karol

A nebo maximalizovat rychle zisk 👍

noerf

Vychází, ale když bude elektrifikovat tratě bude mit nižší náklady (investiční, provozní), navíc výluky z důvodu elektrifikace by byli při současných výkonech Arrivy nikoliv Regiojetu po roce 2029, což ma dopad do tržeb od cestujících. A za elektrifikaci by dostal v čase zaplaceno.

Jarda

do 2029 by se nic nestihlo, takže to je mimo, výluky by byly za jeho provozu..nutno dodat, že budou stejně

noerf

Otázka je kapacit EŽ, dodavatelů typu Elektroline. Technicky vzato prostá elektrizace neovlivní negativně životní prostředí cca 0,5 roku, projekt projekt pro společné řízení udělá dodavatel prací včetně povolení 1,0 rok, stavba 2,0 roky. Do prosince 2029 to lze stihnout s rezervou 0,5 roku.

SaulGoodman

Z toho článku mi vyplývá, že možnosti urychlení zjišťoval nejprve, když to dle očekávání nevyšlo, tak zvolil koncepci s dieselem. A počítá s tím po celou dobu provozu. Jak je ale v článku uvedeno též, ty jednotky jsou připraveny fungovat jako klasické BEMU. A protože by takový provoz byl ziskovější – oproti současné kalkulaci nižší náklady o dieselovou část – tak má zájem na tom, aby k elektrizaci došlo alespoň co nejdříve a v co největším rozsahu během provozu.

N.N.

Chápu to stejně a netuším proč na něj prskají, když je to v souladu s politikou snižování emisí a spotřeby fosilních paliv.

Kubrt

Protože Jančura. Někteří, kdyby neexistoval, by si ho museli vymyslet.

Jarda

oni dokáží fungovat dokonce i jako EMU