Jančura nabídl státu elektrifikaci tratí pro nové vlaky. Kvůli levnějšímu provozu rychlíků
Jednotka Škoda 27Ev pro RegioJet. Foto: Škoda Group

Stát slibuje, že termíny elektrizace dodrží.

Stát slibuje, že termíny elektrizace dodrží.
Dělá elektrifikaci u nás vůběc někdo jiný než EŽ Daníka Křetínského?
Elektroline?
Jančura ať si dá dopořádku ten svůj vozový park – ty jeho vozy jsou děs a hrůza
Proč to SŽ odmítla? Kurnik když nestíhá sama a je ji nabízená pomocná ruka, tak to má brát všema deseti.
Jediná omluva je, že by Jančura netušil, co elektrizace všechno (úpravy, náhrady kabelů, a další různé změny) zahrnuje…
Vy hlavo. Co to zahrnuje, mu přece SŽ předá jako zadání. Problém je v tom, že by se ukázalo, že to jde postavit za polovinu, když moc.
pokud by to stavěl tak, jak opravuje svá vozidla, tak je dobře, že ho k tomu nepustí
A MD taky nechce vidět poloviční ceny? To by totiž byl ten správný adresát nabídky a pak následný vydavatel povelu pro projekt PPP.
Jen aby mezi reálnou cenou (byť hledanou Jančurou) a odhadem nebyl řádový rozdíl.
Ale jo, o PPP jednat jako o možnosti by neuškodilo.
Nějak si tím jeho nadšením nejsem jistý. Troleje nemůže dělat nějaký Franta z garáže. Na to má být odborná firma. To už rovnou může stavět železnici tam, kde by se to hodilo.
Tak mu to řekněte. On si myslí, že na všechno stačí žlutá samolepka.
Takovou práci by samozřejmě provedla odborná firma. Jedná se jen o to kdy a za čí peníze.
Přesně tak,to není tak jednoduchý,některý lidi si to představují jak Hurvínek valku
Podobně jako výrobu lokomotivy? Už nějaké má…
A on si je postavil sám?
To je snad jedno ne? Dráty by si taky nemusel v drátovně vyrábět sám a osobně montovat na sloupy…
A nebylo by dobré stavět železnici tam, kde by se to hodlio? Proč namísto toho máme koleje tam, kde je nepotřebujeme? Dřív se taky stavěly tam, kde se hodily. Jenže teď je z toho skanzen, staré se rušit nechtějí a nové nestaví. Pak je dráha logicky v … – jo, tam.
Já myslím že rozumný člověk ví, že to fyzicky nemá v plánu budovat „žlutá armáda“.
Potíž je v tom, že pokud je tam nějaká forma zisku z dřívější změny trakčního módu, tak asi nejde jen tak říct že „teda jo“. Co výběrko? Určitě by se našli i další dovedové…
Fascinuje mě ta bezmezná nekoncepčnost. Zatímco např. na Karlovarsku jezdí diesly vesele pod dráty roky a ještě dlouho budou, tak tady musí za každou cenu být elektriky i když dráty nejsou ještě ani na papíře…🙃
Stačí si zavzpomínat za kolik si (za své) postavil zastávku Pivovar Kocour a za kolik stavěla Dobrá správa asi o 2 km dál. Hádám, že podobné by to bylo u elektrifikace.
Kolika lidem by zmizel koláček z talíře nechci ani domýšlet.
A SŽ se zaleklo, že by to byl počátek liberalizace správy infrastruktury. 😂
Proč liberalizace? Jiné projekty PPP se na železnici připravují. Jančurova elektrizace by musela jít pod PPP, jiný právní rámec tomu nelze podle mého mínění dát.
Ten začal v 90. letech, a nedávno skončil s vypovězením smluv PDV. Nesmí se ukázat, že to ostatní umí líp 🙂
Ještě by se přišlo na to, že soukromník umí zadrátovat koleje za desetinu ceny SŽ. To přece nejde …
Tak hlavně nejde tímto způsobem to realizovat. Asi byste si měl nejprve zjistit, jak stát má povinnost postupovat.
To bude nejspíš ten důvod. Mafie si tam nikoho normálního nepustí…
Jsou všude … že jo … je to spiknutí
To asi jo, protože by si klidně postavil 25 kV ostrov a nevymýšlel šílenosti typu 3 kV s přípravou na přepnutí…
A vono by to normálně ničemu nevadilo… kde doposud nejezdilo elektricky nic (jen nezávislá trakce) tam těžko argumentovat tím že by současné soupravy neměly jak jezdit 🙂
A víte o tom, že se to dělá především kvůli dopravcům?(!)
Zjevně nemáte promyšlenu logiku problematiky a prostě si myslíte že na SŽ jsou všichni blbci …
Tak jo … nebudeme dělat přípravy a bude se rovnou konvertovat na 25 kV AC. Víte kdo se první ozve? Dopravci! A čím menší, tak o to hlasitěji. A speciálně všechna Carga. Samozřejmě oprávněně, protože cyklus obměny nákladních lokomotiv je trochu jiný, než je tomu v současnosti u osobky.
Výsledný postup je složitě hledaným kompromisem … vite?(!)
Tak určitě😅
Stát toho už od roku 1918 nasliboval. 😀
Poslední slušnej státní útvar na našem území bylo Rakousko-Uhersko.Od jeho rozpadu to jde cugrunt.
Jojo, tak slušnej, že tady jejich zbytečnou první válkou zabil kolem dvou set tisíc lidí.
Nebyli to zčásti sudetští Němci?
Z části to určitě byli i Poláci a Židi.
Vy si to R-U pamatujete?
A zu grund jsou dvě slova. 😉
Já bych to nastínil asi takto. Uprostřed tratě Veselí nad Lužnicí – Jihlava se čeká velká modernizace. Cca v první čtvrtině roku 2027 se trať uzavře, protože: – v Batelově je nutné vytvořit podchod (pro dvě koleje (zeptejte se o pár kilometrů dál, v Kostelci u Jihlavy, jak moc to funguje, i když mají kolejí podstatně víc) – v Batelově je potřeba zavést jiný systém za zabezpečovacího zařízení – je potřeba zcela zrušit výhybnu Spělov – řízení výhybny Spělov je potřeba převést do Batelova – na trati Veselí nad Lužnicí – Jihlava je ŽIVOTNĚ DŮLEŽITÉ zavést ETCS na 0,065% trati,… Číst vice »
základ fungování státní správy: bakšiš který můžeš zinkasovat hned neodkládej na zítřek
Chcete tvrdit, že z Veselí nad Lužnicí je to do Jihlavy 9230 km (pokud 0,065% trati je 6 km)?
Proboha, kdo se ho na to ptal! Ještě se přijde na to, že to jde dělat rychleji a levněji!
Stejná pohádka jak chtěl Jančura vybudovat infrastrukturu na Ukrajině na vlastní náklady?
Zcela chápu proč odmitlo SŽ
Na Slovensku to měl vymakané
Tam taky chtěl troleje. Na příměstké železnici.
No zrovna tam by se hodily a moc.
No to je drzost! Na příměstskou železnici přece patří pára…
Ne, je to spíš jako když RJ v roce 2009 chtěl budovat dobíjecí místa v Jihomoravském kraji, aby ve spolupráci se Siemensem mohli zkusit pilotní provoz BEMU. Kraj neměl zájem a upřednostnil řady 842 / 854 na dalších deset let.
Ano, ano. Pokud by elektrifikoval soukromník (více, méně pro sebe), bylo by to za poloviční peníze a v polovičním termínu. V podstatě se mě ten nápad líbí, udělovat/soutěžit koncese na regionální tratě se vším všudy – tedy včetně investic, provozování a údržby dopravní cesty.
Klidně bych ho nechal zkušebně elektrizovat kratší úsek. Třeba Jaroměř-Stará Paka a pak to analyzoval.
To by šlo, včetně výměny veškeré kabelizace nad 500 metrů protože 25kV/50Hz, změn odvodnění a kabelových tras z důvodu trakčních stožárů, rekonstrukci navazujících zařízení a všeho co spadne do vlivu trakčního vedení atd. Třeba by to vyprojektoval a postavil levněji.
Nedělalo se to tak v Británii?
A taky za C.K. Monarchie, model sice zajímavý ale pro dnešek nešikovný..
Zrovna tady nešikovný je, protože je to hromada různých tratí kde se linky všelijak křižují. Ale na některé tratě, jako třeba dolní Pacifik, by to mohlo dávat smysl
V letech 1994-2002 byla železniční infra v Británii v soukromých rukou, v rámci akciové společnosti Railtrack. Předtím státní British Rail, poté státní Network Rail. Původně samozřejmě jednotlivé železniční společnosti byly soukromé.
Pokud by trať udržoval stejně kvalitně, jako své vozy, tak by to oproti SŽ žádný pokrok nebyl. Navíc by zjistil, že to není žádná levná sranda.
Ano, soukromník infra obvykle neudržuje v lepší kvalitě, než stát. Příklad z Británie je zřejmý. Jen je ta stejná nekvalita dosažená výrazně efektivněji, čili levněji.
Místo miliardy na opravu nádraží v Žel. Brodě, dejte prachy na elektrifikaci Jaroměř – Liberec
Takže Jancura vyhrál tratě a teď tlačí na stát aby mu elektrifikaci slevnil provoz – nápad stát zaplatí 50% a Jancura 50 % a všichni budou spokojeni 👍
Stát ale elektrikaci slibuje už léta, to není Jančuruv výmysl
Pokus dobrý, ale smrádek a teplíčko si rozvracet nedáme. Může to zkusit znovu po volbách skrze ministerstvo. Ikdyž to vapadá, že MD nemá SŹ vůbec pod kontrolou. Na Slovenksu pokudud si dobře pamatuju budoval RJ u některých zastávek parkoviště pro snadnější přestup na vlak.
Vyasvaltovat kus pole a zadrátovat trať neni to samý.. po volbách to Jančura už radši nebude zmiňovat, nebo by se toho někdo chyt a musel by to udělat..
Na obojí si najmete firmu.
Na železnici vám bude firma přidělena i s povinnou výší marže v třímístném provedení.
Po volbách nejspíš by to nemělo smysl. Bez toho, že by šel na ruku státní mafii a popřel sám sebe. I to je samozřejmě možné.
Po volbách to už bez mafie a jejich pravidel moštárny (tj.každému do kapsy) už vůbec nepůjde. Po volbách se bude sypat načálnikům a zbylé drobky do sociálních vrstev, které volí.
Ajaj, tady začne boj o marže a v plné nahotě se ukáže provázanost státního a soukromého sektoru 😉
Jedno se nechat musí. Má tah na branku a je to byznysman. Aneb jak z koruny udělat 100 haléřů.
Představa, že leze SŽ do zelí a elektrifikuje tratě mě ale natolik zaujala, že bych chtěl vidět reakci SŽ a ten otřes ve strukturách firmy.
Když už tak pořádně. Po vzoru 19. století, nebo dnešních USA by se mohlo jednat o odrazový můstek, aby jednotlivé společnosti měli své tratě. Současný model, kdy stát vlastní prostřednictvím jedné společnosti celou sít a ostatní platí za to že po ní mohou jezdit se z mého pohledu neosvědčil.
V USA to fungovalo a funguje tak náramně, že všichni soukromí osobní dopravci zkrachovali a stát teď provozuje osobní dopravu sám aby tam vůbec něco jezdilo.
Přesněji řečeno železniční dopravci přestali provozovat osobní přepravu, protože prodělávala. Ty osobní vlaky, co dnes jezdí, jezdí díky nějaké formě podpory z veřejných zdrojů. Tedy prakticky to samé, jako v ČR. Rozdíl je ve vlastnictví infrastruktury, která je v USA z 99 % soukromá a „optimalizovaná“ pro nákladní vlaky. Veřejné peníze, jdoucí do infrastruktury, jsou ve srovnání s Evropou minimální, drtivou většinu nákladů nesou dopravci.
Dálkové linky v USA skončily po druhé světové s příchodem proudových letadel. Co dřív jel vlak 5 dnů, to letadlo zvládlo za půl dne.
Stejně tak skončily zaoceánské lodě, co zvládaly za 10 dnů, to zvládlo letadlo za 12 hodin. Jen někteří v obojím stále vidí automobilismus.
Ještě bych doplnil, že na přelomu 20. a 30. let minulého století fungovala kolem většiny velkých aglomerací USA uspěšné a fungující příměstské železniční tratě, ale i MHD ve formě tramvajových tratí apod.
Jenže to se nehodilo GM, Fordu a dalším, tak se dohodli, odkoupili to a zrušili. A tím začal zlatý věk amerického automobilového průmyslu, protože bez auta se už nedalo nikam dostat.
Pokud se budem bavit o těch opravdu velkých aglomeracích, tak LIRR nikdo nezrušil.
A těmi tramvajemi nebyl dostupný venkov.
Jen opravdu ten vzdálený venkov. Jenže poslední století znamenaly velký nárůst měst. Na tom vzdáleném venkově bydlí tak 5% populace, ti ať si klidně dojíždí auty, klidně i dotovanými. Jenže v US je situace přesně opačná.
Zlatý věk automobilového průmyslu začal s Fordem. Nikdo další nebyl.
A velmi pochybuji, že by automobilky odkupovali železnici, MHD apod. Proč by to dělaly? Auta totiž nemusely propagovat, stal se z nich symbol svobodn se ho stylu života.
A propòs….většina americké populace byla vytvořena na zadním sedadle automobilu
Pochybovat můžete, ale skutečně se to dělo:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/General_Motors_streetcar_conspiracy
A na to navázal později ten letecký.
Což ovšem neznamená, že neexistují kratší koridory v hustě osídlených oblastech, kde by při správném přístupu k infrastruktuře mohla být osobní doprava velmi atraktivní.
Za předchozího vedení US DOT bylo vytipovaných asi deset takových tratí, kde je hlavním blokem soukromé vlastnictví infrastruktury.
Kolem Chicaga existuje síť vlaků na (v amerických poměrech) střední vzdálenosti – ne úplně příměsto, ani ne dálkové linky přes půl kontinentu, které už se charakterem provozu blíží evropské dálkovce (Illinois services a další). Ale věřím, že za tím je spousta práce a vyjednávání nejen s vlastníky tratí.
Když by si dokázali prosadit vlastní zákon o přístupu osobních vlaků k infrastruktuře, nebo ty časy náležitě zaplatit, tak by to jezdilo.
hezké politické školení – tedy až na fakt, že v USA má kterýkoli železniční dopravce přístup na kteroukoli železniční trať za stejných podmínek, jako její vlastník
To je mnohem víc teorie, než fakt, ale dobře..
To sice ano, ale přístup osobního vlaku na trať optimalizovanou na převoz nákladu je skoro k ničemu, maximálně pro překonání nějaké bariéry a pak zase na „svoje“ koleje… na těch nákladních (samozřejmě neelektrifikovaných) s rychlostí nějakých 40 majlí max. by moc štěstí s osobkou neudělal…
Průměr bude spíš dvounásobek na 80 mílích, maximálně se ne nákladní železnici jezdí 110, -90-100 tam jezdí i nákladní vlaky.
Jenže na rozdíl od lodí dnes vlaky zvládají na kontinentu dopravu na rychlostní úrovni těch letadel. V USA je ovšem stav legislativně zabetonovaný a proto tam os.vlaky téměř nejezdí. Nejhorší možný příklad, vedle Británie.
A ty dlouhatánské nákladní vlaky jsou nic? Přes Tehachappi přidali druhou kolej právě kvůli nákladní dopravě.
No právě – a ti si to blokují právě pro svou profitabilní nákladní dopravu
V USA je jiná mentalita pro využívání jiného dopravního prostředku než auto nebo letadlo. Dokážu si představit, že v Evropě by to možné bylo. Ale to spíše nějaké hlavní tratě než lokálky. Ty musí být dotovány.
Prokristapána jen to ne, v Kanadě na to doplácí dodnes, Amtrak je taky úplně zoufalý.
A ty tratě jsou v příšerném stavu, protože kontejnerům je vesměs jedno, že se jede pomalu a drncá to.
Stav tratí je rozevřen velmi široce, tak jako u nás, od rozpadlých po 70-80 mph.
Nejrychlejší nákladní tratě mají 110mph-177kmh, tedy vlastně rychlejší než naše koridory.
Viděl jste síť železnic v Severní Americe?
Tady je dost asi oprávněných kritik SŽ ale to neznamená že se i na železnici máme inspirovat příkladem USA!
To by bylo naprosté zlo.
Bude ovšem hodně blbé, pokud SŽ natruc zarazí eletkrizace tratí, aby se pomstili Jančurovi i cestujícím. EU se snaží snížit emise CO2. Dodnes byli všichni šotouši pro elektrizaci … nyní by snad sundávali troleje aby Jančura neprojel.
Ale ono to není jen o elektrizaci. Například kdo by postavil za miliardu napájecí stanici? Spržel nebo RJ?
Ono to bylo jen takové jančurovské plácnutí. Pokud by k nějaké participaci soukromého sektoru na investicích do infrastruktury SŽ mělo dojít, musely by se strany, tedy stát a třeba Regiojet-kolej, detailně dohodnout na rozdělení aktivit a peněžních toků. Nelze očekávat, že by soukromý sektor investoval do infrastruktury jako charity, ale byla by to nějaká forma PPP, kdy firma by zajistila financování a realizaci a stát by to v čase splácel. Přínos pro stát by mohl být ve zrychlení přípravy, že by se tomu věnovalo víc lidí s větším tahem na branku.
Ano, reklamu si dělat umí.
Zrovna on. Buď nedodržel nic a pokud ano, tak to stejně odebraltakovym způsobem, ze se až člověk diví, ze mu to prochází.
Nedodržel nic? A do úst si vidíte, když píšete takový nesmysl? Nic je 0%.
On píše český, ne anglicky.
To mi připadá, jako by teď zjistil, že mu to ekonomicky nevychází.
A nebo maximalizovat rychle zisk 👍
Vychází, ale když bude elektrifikovat tratě bude mit nižší náklady (investiční, provozní), navíc výluky z důvodu elektrifikace by byli při současných výkonech Arrivy nikoliv Regiojetu po roce 2029, což ma dopad do tržeb od cestujících. A za elektrifikaci by dostal v čase zaplaceno.
do 2029 by se nic nestihlo, takže to je mimo, výluky by byly za jeho provozu..nutno dodat, že budou stejně
Otázka je kapacit EŽ, dodavatelů typu Elektroline. Technicky vzato prostá elektrizace neovlivní negativně životní prostředí cca 0,5 roku, projekt projekt pro společné řízení udělá dodavatel prací včetně povolení 1,0 rok, stavba 2,0 roky. Do prosince 2029 to lze stihnout s rezervou 0,5 roku.
Z toho článku mi vyplývá, že možnosti urychlení zjišťoval nejprve, když to dle očekávání nevyšlo, tak zvolil koncepci s dieselem. A počítá s tím po celou dobu provozu. Jak je ale v článku uvedeno též, ty jednotky jsou připraveny fungovat jako klasické BEMU. A protože by takový provoz byl ziskovější – oproti současné kalkulaci nižší náklady o dieselovou část – tak má zájem na tom, aby k elektrizaci došlo alespoň co nejdříve a v co největším rozsahu během provozu.
Chápu to stejně a netuším proč na něj prskají, když je to v souladu s politikou snižování emisí a spotřeby fosilních paliv.
Protože Jančura. Někteří, kdyby neexistoval, by si ho museli vymyslet.
oni dokáží fungovat dokonce i jako EMU