regio-vlak

Jako v Ostravě. Vodíkové projekty v MHD Ústí nad Labem se odkládají

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: SolarisVodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris

Evropská pravidla postavila Ústí nad Labem do neřešitelné situace. Po roce 2035 nelze podle DP v dotovaném projektu využít vodík z průmyslové výroby.

Ústí nad Labem muselo pozastavit své vodíkové plány v MHD. A to i přesto, že ústecký dopravní podnik už v roce 2021 vybral dodavatele vodíkových autobusů a uzavřel s ním rámcovou smlouvu. Z té však neobjednal jediný vůz a už to tak nejspíš i zůstane.

„Projekt byl jedinečný v tom, že byl navázán na Spolechemii, kde vodík nevznikal jako prvovýroba, ale jako druhotný produkt při štěpení solanky. A do naší plnící stanice měl být dopravován vodíkovodem. Naše autobusová vozovna je od Spolchemie dva kilometry,“ řekla tento týden při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz výkonná ředitelka Dopravního podniku města Ústí nad Labem (DPMÚL) Simona Mohacsi. A potvrdila, že vodíkové projekty jsou pozastaveny.

„Bohužel evropská legislativa se od roku 2021, než byl loni na jaře samotný program vypsán, vyvíjela tak, že od roku 2035 se musí využívat pouze obnovitelný vodík z čistě přírodních zdrojů. Z větrných, fotovoltaických nebo vodních elektráren. Spolchemie neměla, nemá a pravděpodobně nebude mít obnovitelný vodík, to je kámen úrazu, na kterém projekt ztroskotal měsíc před podpisem smlouvy,“ popsala současnou situaci Mohacsi.

Součástí zdejšího vodíkového projektu byla výstavba plnící stanice, rozsáhlá rekonstrukce vozovny i nákup elektrobusů s vodíkovým článkem. Problémem se však ukázala udržitelnost těchto projektů, která trvá v případě získání evropských dotací deset let.

A tady se dostalo Ústí nad Labem do problému, protože jeho vodíkový projekt by přesáhl rok 2035, kdy už nebude možné v dotovaných projektech používat vodík ze Spolchemie. „My bychom se vystavili riziku nejen vracení dotace, ale také placení sankce, která může být až ve výši sta procent poskytnuté dotace. A to je rozpočet města Ústí nad Labem. To je riziko, které na sebe nikdo vzít nemůže,“ dodala ředitelka podniku.

Dopravní podnik tak oslovil ještě další společnosti na severu Čech, které by byly schopné vyrobit vodík z obnovitelných zdrojů tak, aby se projekt nemusel zastavovat. Jenže jeho výroba a především následná doprava do plnící stanice v Ústí nad Labem by byla ve zdejších podmínkách podle DPMÚL tak drahá, že by nedávala smysl. „Finanční náročnost by byla obrovská. Cena je tak vysoká, že je to nesrovnatelné s elektrickou energií, CNG nebo naftou,“ dodala Simona Mohacsi.

Podobně odpískaly své vodíkové projekty Moravskoslezský kraj a Ostrava. Naopak středočeský projekt na vodíkový elektrobusový provoz v okolí Mníšku pod Brdy žije dál.

Celý podcast s výkonnou ředitelkou Dopravního podniku města Ústí nad Labem vám přineseme v pátek kolem poledne.

Tagy DPMÚL podcast Cesty Zdopravy.cz Simona Mohacsi Ústí nad Labem vodíková mobilita vodíkové autobusy
14 komentářů