regio-vlak

Jako v Ostravě. Vodíkové projekty v MHD Ústí nad Labem se odkládají

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: SolarisVodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris

Evropská pravidla postavila Ústí nad Labem do neřešitelné situace. Po roce 2035 nelze podle DP v dotovaném projektu využít vodík z průmyslové výroby.

Odebírat
Upozornit na
guest
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

No teda, žeby nějaké „poslední dva roky“ dodávky „čistého“ vodíku byl až TAK moc neřešitelný problém? Samozřejmě, pokud chtěli napevno uzavřenou smlouvu s platností řádově 12 let tak to se holt může stát že jim ji nikdo s tak dlouhým výhledem nechtěl dát…

none

Ježiš… Tak by si tam postavila jeden větrník co se točí (větrem nebo motorem) a úředník by byl spokojen 😃

firon

Každý, kdo prosazuje vodíkové technologie v dopravě by měl být zbaven svéprávnosti nebo hnán k trestní odpovědnosti. Že je to pitomost se ví už několik let. Nové video Sabine Hossenfelder k tématu:
https://www.youtube.com/watch?v=awN2w3sGj1w&ab_channel=SabineHossenfelder

Tomáš Záruba

Tak už se konečně na ten vodík všichni vykašlejte. Kolik by asi mohlo být v tom Ústí připraveno nových trolejbusových tratí, kdyby se ta zbytečná práce a náklady raději vložily do tohoto…

troglj

Článek je mírně zavádějící: 1. Legislativa EU opravdu nezakazuje používat jiný vodík než zelený, to by se chemický průmysl zhroutil ze dne na den. Podle legislativy EU se pouze nemají DOTOVAT projekty, které nevyužívají zelený vodík. V tomto případě se měla většina nákladů zaplatit z fondu spravedlivé transformace. 2. Vodík ve Spolchemii vzniká v podstatě jako odpad při elektrolýze solanky a má vysokou čistotu. Nevím přesně, kdo dodává Spolechemii elektrickou energii, ale dá se předpokládat i vzhledem k v podstatě nepřetržitému provozu, že její skladba bude odpovídat energetickému mixu ČR, tj. cca polovina bude bezemisní z jaderných zdrojů (které ale… Číst vice »

Radek Šindel

Vodík takto vyrobený se nedá považovat podle legislativy za zelený a dává to tak i smysl.
Jak říkáte v bodě 3, vodík není odpad, ale spíše vedlejší produkt, který jde v chemických procesech dále využít. Nehledě na to, že vodík jde spálit na turbíně a vyrobit tak elektřinu. Při dvojitém paroplynovém cyklu je energeticky výhodnější napájet vyrobenou elektřinou třeba parciální trolejbus, než jezdit složitě na vodík.

none

Jenže vodík byl tenkrát v módě.
Teď je ještě dobrý ten zelený. Časem bude v módě elektrika 😃
Chce to čas. Úředníci mají velkou setrvačnost.

Juraj

Ono se té dotační politice popravdě nedá moc divit – šedý vodík se obvykle z výroby neprodukuje v dostatečně čisté formě, takže je tam další zpracování, pak složitá doprava, skladování a čerpání. Přitom problém bezemisní dopravy dávno řeší elektrifikace, pro kterou navíc mají v Ústí dobré předpoklady díky trolejbusové infrastruktuře.

Pokud se mají vynakládat obrovské veřejné prostředky, tak fakt nedává smysl cpát to do komplikované, drahé a pořád ještě trochu experimentální technologie, jen aby Spolchemie mohla prodávat vodík městu. Stejné peníze udělají daleko větší službu, pokud se za ně rozšíří nabíjecí infrastruktura, postaví úložiště nebo rozšíří trolejbusová síť.

Kubrt

Konkrétně vodík ze Spolchemie je velmi čistý, ale jinak samozřejmě máte pravdu. Ještě bych zmínil stlačení na 35 MPa, což taky sebere nějakou energii.

Jan Tichavský

Asi tak, ten projekt není bez obrovské dotace životaschopný, jinak by to fungovalo už dnes. Aby to mělo nějaký smysl, tak by musel být objem vodíků dostatečný na provoz víc než pár kusů atypických vozidel a musela by být zajištěna jeho dlouhodobá výroba. Obávám se, že v obou případech to moc nadějné nebude. Už dnes máme životaschopné, seriově vyráběné elektrobusy a parciální trolejbusy, které jsou schopny efektivně využívat energii, tak v tom pokračujme.

Karel

Těch elektrobusů moc není a energii využívají dost neefektivně

Gejza

Dotační politika (nejen) v oblasti vodíku má ovšem ještě ten aspekt že za pomoci dotací se měly nastartovat vodíkové projekty, které by jinak nebyly ekonomicky životaschopné. Na těch projektech se mělo vybudovat know-how, odladit problémy a vytvořit podmínky pro rozvoj vodíkové ekonomiky, až bude vodík (nejen) jako pohon PHEV technicky a ekonomicky zralý. A Ústí k tomu skýtalo vhodné podmínky tím, že je zde dostatek vodíku pro obdobný provoz. Jinak se vším souhlas.

babilon

Stejně je to ujeté. Vodík, který máme, musíme zahodit, protože není zelený a místo toho musíme na výrobu zeleného vodíku postavit novou elektrárnu.

Kubrt

On se nezahodí, spoluspaluje se se zemním plynem v kotelně, což je nakonec energeticky efektivnější, než ho hnát přes palivové články 🙂

troglj

A tím se ušetří fosilní palivo, navíc z dovozu. To je nepochybně efektivní technologicky a přispívá to drobně i ke klimatické udržitelnosti.

Jungr

Je obnovitelný vodík napíklad z MAŘIČŮ ENERGIE ??
Ten by měl být plně obnovitelný (z obnovitelných zdrojů). Pak by byla autobosy dokonce zadarmo !!

Jirka

No jo, ale ten vodík je potřeba vytvářet kontinuálně, a ne jen když se to mařičům hodí 🙂

Jan Tichavský

Daleko lepší by bylo postavit bateriovou vyrovnávací stanici než mařiče nebo občasné výrobníky vodíku.

troglj

Mařiče, které budou produkovat vodík, už nebudou mařiče. Každopádně pořád platí, že ukládání elektřiny do vodíku je velmi málo efektivní, význam má jen při opravdu velkém přebytku, kdy si tak říkající ušetříme z léta na zimu. Moderní baterie jsou efektivnější a navíc reagují daleko rychleji na výkyvy v síti. Vodíková mobilita se navíc moc nerozvíjí, zejména proto, že elektromobilita je efektivnější.