Jako v New Yorku. Na opuštěné strašnické trati vznikne park a korzo s prvky železnice

Zastávka Strašnice v neděli 13. prosince 2020 osiřela. Pramen: IPR Praha/Jan MalýZastávka Strašnice v neděli 13. prosince 2020 osiřela. Pramen: IPR Praha/Jan Malý

Místo trati vznikne "zelená páteř Prahy 10". Vzorem je newyorský park High Line.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Jak to tak pozoruji z vlaku,když tam projíždím,myslím, že se to stane první čtvrtí v Praze plně obydlenou bezdomovci. Doufám, že se pletu

Jan Neruda

Takže jak to chápu, protože učurávají blahem nad kamenným podchodem, zůstane to úzké hrdlo – přemostění ulice V korytech dál úzkým hrdlem?
Odkaz na foto: https://mapy.cz/zakladni?x=14.4931085&y=50.0665417&z=16&pano=1&pid=70118385&yaw=0.657&fov=1.257&pitch=-0.041

Jakub P

To je podjezd a podle informací dál v diskusi by se ten most tam měl předělávat. Podchod bude spíš ten v ulici Na spádu a s tím asi nemá smysl moc dělat.

Xyz

jo, toto je vazne tragicke miesto pre autobusy a nakladaky, ktore tam ebz dania prednosti ani neprejdu

snad to tam cele zrusia a nahradia kratkou lavkou na tych par metrov by to nemal byt problem postavit za par korun

Xyz

btw. kedze od decembra sa ma zrusit Nadrazi Strasnice znamena to, ze vlaky uplne prestanu po tejto trati jazdit od decembra alebo len vynechaju tuto zastavku? nikde som to nenasiel

Pkiii

Přestanou jezdit.

Tomas

Mno … inspiriací hned highline a podobné …

to, že už v praze něco takového už máme ale článek zcela pomíjí :)) a to stará trat pod vítkovem, která je od hlavního nádraží až někam na úroven palmovky taky předělaná na korzo….

Jaaa

To není korzo, ale cyklostezka.

eMko

Rozhodně je to víc korzo než cyklostezka. Jet tam na kole je za pěkného počasí spíš za trest.

Bob

A popasují se s tím úředníci lépe než s chodníky pod Krejcárkem, které ani 12 let po zprovoznění nikdo nemá ve správě, veřejné osvětlení nikdy nefungovalo a je rozkradené, nikdo tam nic neudržuje a všechno se rozpadá? Prý: „SŽDC vybudovala zmíněný podchod včetně veřejného osvětlení s tím, že bude vše předáno do vlastnictví a správy hl. m. Prahy. Hl. m. Praha bohužel doposud podchod nepřevzalo z důvodu nevyjasněných majetkoprávních vztahů.“ SŽ na to kašle, magistrát na to kašle, všichni zalezlí do svých alibistických ulit. A tihle chtějí vyhazovat dalších 200 milionů. To se to utrácí, to se to buduje, když… Číst vice »

Bob

Osm let starý záměr, před třemi lety se o něm podrobně psalo v souvislosti s tou studií proveditelnosti (při které se zjistilo, že některé úseky nejsou realizovatelné, takže to bude polovičaté). V té nové hogo fogo IPR prezentaci nevidím žádnou novou informaci.
A jak vidím, vizualizace dělal zase někdo, kdo má rád svítidla veřejného osvětlení zavěšená na drátech. To teď ti moderní architekti navrhují všude – vtipné je, když to někde kombinují s korunami stromů. Ale investoři jim na to kašlou a stejně dají všude zase klasické stožárky.

Luděk S.

Neomarxisti! Fuj. Ta 4kolejka je samozřejmě taky omyl. To se nikdy nedělalo.

Luboš Beneš

Super je taky cyklostezka Toblach-Cortina-Piava, je i s tunely….

Michal Štěpán

Já už jsem to sem jednou dával, ale dám to znova. Jak má vypadat prvotřídní cyklostezka na snesené železniční trati by se měli plánovači inspirovat zde. http://www.vennbahn.eu/en/

A nejde pouze o hlavní tah Aachen – Troisvierges, ale i o jeho odbočky Weywertz – Jünkerath a Waimes – Trois-Ponts přes malebné městečko Malmédy. Navíc místní samosprávy okolí stezky pravidelně sekají a čistí, takže to není téměř nikdy taková hrůza jako to, co je vidět ve vrcholném létě například v okolí stezky z pražského hlavního nádraží na Krejcárek.

Jakub P

Takovýto stezky ve městě a ve volný krajině jsou celkem rozdílný disciplíny s hodně odlišnejma funkcema, možnostma i nárokama. Inspiraci sem bych hledaj spíš v místech jako je tohle https://www.youtube.com/watch?v=St_FsWIGS30

Michal Štěpán

Na druhou stranu udržovat celoročně vysekanou a vyřezanou Vennbahn, která vede až do výšek přes 550 m n. je přeci jen kus práce. V Praze mají pánové Čižinští a Hřibové problém udržet v reprezentativním stavu 4 km čehosi v intravilánu.

Jakub P

Jestli myslíte výšku trávy, tu v posledních letech v Praze nechávaj na velké části míst růst vyšší záměrně kvůli zadržování vody a odolnosti vůči suchu. Sice to v době, kdy je vody dost, nevypadá jako anglickej trávník, ale zato to vydrží zelený a aspoň lehce to mírní přehřívání města o něco dýl do suchých období léta. Co se týče práce, seká se to méně často, ale zas každý jednotlivý sekání je náročnější (ne všechny sekačky to zvládnou, je potřeba odvozit víc posekaný rávy, atd.), takže vlastně nevím, jestli je to snazší cesta, co vím je, že výsledky se mi líběj… Číst vice »

M M

Těším se. Na P10 přesně něco takového chybí.

Oran Gutan

Ve svý podstatě čau lidi, čo toto je, tak vy sťě byli korzovať? Bez růšek. Ta takto nie.

Huh

4 km za 200 milionů, to bude lavička za 20 a koš slevou se solárním panelem za 35 🙂 Oprava lávky třeba několik milionů stát bude, ale kde se utopí ten zbytek? Asi za studie, ty jsou nejdražší 😀 Hlavně abychom se toho dožili. Nevěřil jsem, že to řeknu, ale Bém by to možná dokázal. Živě si pamatuju, jak otvíral cyklostezku na Žižkově (byly volby), ale ještě jaksi nebyla zkolaudovaná. Pak tam přibily pěkné betonové bloky, takže všichni přenášeli… Pak to ještě vylepšili pučmidráti z městské policie, kteří neměli lepší práci, než hlídat prázdný tunel :)))) Jak to dopadne se… Číst vice »

Michal z Prahy 10

200 mega padne hlavně na:
– nový most přes ulici v Korytech (starý úzký viadukt bude snesen)
– přemostění nebo napojení (nevím co je v plánu) do ulice Průběžná u nové zastávky Zahradní město
– přemostění ulice U Slavie
Ta poslední 2 mohla být zbudována v rámci probíhající rekonstrukce tratě, ale nebyla v projektu, takže se musí vybudovat extra.

Huh

Ono kdyby tam zůstaly stávající mosty, tak i bez údržby by vydržely pár desetiletí. Jen doplnit sjízdný povrch. Cyklista nebo multikára je přecejen trochu lehčí než lokomotiva. Normální hospodář by to tak udělal, ale proč peněz je přeci přebytek.

Jakub P

Minimálně ten první je, pokud jsem správně viděl, hodně úzkej a působí problémy v ulici pod ním – takže tam se to nahrazení dělá kvůli ulici pod ním a ne kvůli tý cyklostezce vedoucí po něm – tedy klasicky investice pro auta schovaná do rozpočtu cyklostezky… (na tomto místě aspoň investice pro auta potřebná, ani to není úplně samozřejmý). Ten U Slavie by se měl imo hlavně zmenšovat (z části zbourat), takže opět přínos spíš pro auta pod ním než pro cyklostezku a park nahoře. Jen u tý Průběžný to asi bude (zejména pokud tam bude napojení a ne jen… Číst vice »

Frantisek

Ony se ty cyklostezky stavějí hlavně pro auta, na tom není nic překvapivého. Přesunuli jsme 80 % motorových přeprav na silnice a potřebujeme odtamtud dostat ty pomalejší bezmotorové. Dříve se zase hromadná přeprava osob měla zakopat pod zem, aby v ulicích zbylo místo pro tu individuální. Je to taková strkanice, bohužel většinou ve prospěch toho škodlivějšího…

Y.K.

Nemohly. Jedním z cílů rekonstrukce trati je i rozšíření či zvýšení podjezdné výšky komunikací procházejících pod tratí. Nechat tam starý most by to celý tento záměr a vynaložené prostředky zabilo.

A A

Když se rušila vítkovská trať a budovala cyklostezka, přišlo mi škoda, že tam nezůstaly železniční prvky – hektometrovníky, návěsti apod. Jsem rád, že zde tomu bude jinak. Současně ale bude potřeba to chránit před vandalismem.

Kalanis

Fajn, takže nebude potřeba snášet betonové sloupy TV. Jen se odstrojí, vyškube kolej a štěrková pláň a zabzař. A místo toho se tam naveze asfalt a zastrkají kabely pro osvětlení.

johny

Jen bacha na přesličky. V takových Mutěnicích či Morkovicích by vám o ní mohli povyprávět…

koleyy

Betonové sloupy můžou klidně zmizet, na nich nic historického ani historizujícího není. Kdyby tam zůstaly déčka, mřížáky apod., tak v pohodě, ale betoňáky jsou něco odporného.

Kalanis

Některé z nich mají dokonce dodnes betonové čepičky. Dneska se na vršek cpe plast. Navíc je v návrhu osvětlení na převěsech. Takže se využijí.

Karel

v New Yorku jsem sice nebyl, ale neco podobneho jsem videl v Parizi nedaleko Bastily: Coulée verte René-Dumont, a musim rict, ze se mi to libilo, sice jen pro pesi, ale i tak parada a urcite bude takovych mist mnohem vic.
jen doufam, ze se nepouzije zamkova dlazba a chodci budou oddeleni od cyklistu alespon metr sirokym pruhem s travou, idealne jeste s nejakymi keri

Tomas

new yorskou highline doporučuju .. je to famozni záležitost. neco uplne z jineho světa.

petr 5

s ukrytým ostnatým drátem

MLB

Hlavně aby nám ta trať pak nechyběla, pořád mohla sloužit jako záložní. Nebylo by to poprvé…

libcha

Obecně je správné si tuhle otázku v případě rušení každé přeložené tratě položit, ovšem v tomto případě bych se toho nebál. Ostatně ani nevím jestli by šlo do nové tratě tu starou nějak smysluplně zapojit.

MLB

Možná je to jenom zbytečná obava a v tomhle úseku bude opravdu dostatečná rezerva pro případné rekonstrukce/mimořádnosti. Ale kolem Prahy je to v posledních letech tak nahuštěné, že si člověk říká, že může být škoda každé koleje.

Martin Jarath

V zásadě se dvě dvojkolejky s drobnými propojeními nahrazují stejným počtem kolejí s lepším propojením na konci (kde jsou navíc nástupiště), takže o nějakém výrazném navýšením kapacity se mluvit nedá. Tak jako tak stávající trať rozumně ponechat nejde. 😉

Frantisek

Ono by to šlo, kdyby se chtělo, ale přínosy asi zatím nejsou tak velké jako jinde, a výsledná podoba asi bude praktičtější i z hlediska přepravy osob (jen ty Strašnice budou muset popojet kus tramvají, což část z nich už dělá). Za větší problém považuji naprostou rezignaci na větší míru zásobování logistického zázemí Prahy po kolejích. Velká část těch dálkových tras do městských překladišť (nyní situovaných dokonce namísto orné půdy s napojením jen po silnici) by se nemusela odehrávat šňůrami kamionů. Celá ta vize „zdravé“ proměny tratí tak má vážnou trhlinu, byť zrovna tato je možná trochu výjimkou.

Ondra

Navíc nová čtyřkolejka má územní rezervu pro další dvě koleje VRT (která tudy asi nepovede dřív jak za 50 let…).

Robert Šalda

A budeme pak analogicky ke každé důležitější trati stavět záložní?

Frantisek

Otázka obecně spíše zní, zda se při stavbě napřímení pro dálkovou dopravu, zvláště kde mají formu přeložek mimo zdroje a cíle cest, zbavovat přístupových bodů pro dopravu místní (okresní, krajskou), osobní i nákladní (vlečky, nákladiště).

ČD4ever

Magneti tam do týdne kovy rozeberou…

Kalina

V okolí nevidím cyklotrasu na kterou by tato spojka mohla navázat. Z hlediska cyklodopravy to bohužel nebude mít prakticky žádný význam.

LiborV

Máte pravdu, největší význam projektu je spíše lokální než celopražský. Přesto výrazně zvýší kvalitu života ve svém okolí.

Frantisek

O tom „výrazně“ bych předběžně spíše pochyboval, ale třeba se stane zázrak. 🙂 Nedovedu si představit, jak se existencí asfaltového lánu nějak rázně zlepší život.

Paja

Tím spíš by to mohlo být pěkné korzo a třeba místo kam lze jít s malými dětmi.

MartinS.

Plánovaná cyklotrasa A230 má vést z Albertova přes Vršovice a Strašnice do Dolních Měcholup, Uhříněvsi a Říčan. Takže využití by se našlo.

Frantisek

Tak snad někoho nenapadne vytrhat kolej Vyšehrad – Vršovice…

Huh

To si úplně nemyslím. Ve Strašnicích už mohlo být dávno protaženo směr Hostivař okolo trianglu dál k Hostivařskému nádraží (krásně to zazdil most Jižní spojky přes trať do Malešic – tam se vejde tak jeden chodec; má zalomenné rampy). Dost lidí už tam jezdí posledních 20 let, ale jen rekreačně – bo hromada bláta na konci ulice „Za Drahou“. Na straně Vršovic osobního by byl úžasný pokrok kdyby se dotáhla stezka i přes most u Petrohradské až k nádraží. Železnice nabízí krásné využití toho jak proplouvá městěm bez kolizí (mimoúrovňová křížení).

Bpee

Ano ano, teď to tam není, tak je to zbytečné….. 🙂

Frantisek

Zase ale aby se to stavělo jen kvůli tomu… 🙂 No snad ne.

Jakub P

Co není, může časem být. A taky se dá občas jezdit na kole i mimo cyklotrasy. Jsou i místa, kde je to lepší.

Frantisek

Jo. Kdyby z ulic zmizela část aut do hromadné dopravy (osob i nákladů), dalo by se jezdit třeba po nich. Přijde mi to lepší, než muset z cyklotrasy za cílem složitě sjíždět anebo budovat alternativní cíle u ní. 🙂

Jakub P

Případně by jich mohla část přesednout třeba na kola, že? Je samozřejmě blbost, aby cykloinfrastruktura byla od ulic pro auta zcela oddělená, potřebujeme i co nejvíc zklidněnejch ulic, kde se budou auta pohybovat tak pomalu, že jet mezi nimi na kole bude pohodlný a bezpečný. Ale pro trochu delší cesty se fakt hodí i ty oddělený trasy a když je tu ideální prostor ji postavit (a park s cestou pro pěší k tomu), tak proč ne.

Moudry Cynik

Napojeni na tunel v Letech ve mne vyvolava prirozenou neduveru.

karel

Jen 200 mega? Jako zadarmo 😂

Vlastimil Kocurek

Po rozpočet Prahy to zátěž není.

Bolek

Praha mj. zpracovává plány na katastrofální omezení MHD. Zatím jen pro jistotu, ale stejně. Díra v rozpočtu kvůli omezení turistiky a služeb obecně bude ohromná. Za takové situace je tohle vyložené vyhazování peněz.

Márty

Takže se má Praha zamrazit a přestat jakkoliv investovat? Super nápad.

Bolek

Jako Pražák bych uvítal především zachování stávajících klíčových služeb. Když se dočtete, že busy ve vašem okolí budou mít interval 40minut, tak to nepřidá. Plus cyklostezka fakt není klíčová infrastruktura. Nemám nic proti stavbě nového metra, opravám tramvajových tratí atd. Ale cyklostezku za těchto podmínek???

Márty

Jako Pražáka mě nehorázně štve dlouhodobě nedostatečná či nedokončená infrastruktura vesměs všech dopravních módů, tj. cyklostezky, okruhy, tramvajové tratě, apod. Kolo je pro spoustu lidí regulérní způsob dopravy a těch lidí bude při realizaci podobných projektů přibývat. Navíc, mhd nyní jezdí výrazně míň lidí (alespoň kde jezdím já) a vozit vzduch je zbytečný. Když bude míň spojů, tak ano, je to méně komfortní, ale najdu si spojení a kdyžtak počkám o chvíli déle.

Frantisek

Nebo sednete do auta a budete se vozit po těch svých okruzích. U všeho je důležitá míra. I u stanovení, kolik jaké dopravy za jakým účelem ještě město snese. Ostatně na kole se původně dalo jezdit i po ulicích, když silnější proudy řešila místo aut železnice a hromadná doprava vůbec.

Jakub P

Čím dál víc lidí i v Praze jezdí na kole účelově, aby se dostali kam potřebujou, dávno to není jen rekreační záležitost, ale čím dál víc tu cyklostezky plněj i dopravní funkci. A čím víc jich bude (a čím víc jich bude propojenejch do smysluplný sítě), tím víc tohle pofrčí… Akční rádius v rozumným čase je proti chůzi násobnej, v případě elektrokol mnohonásobnej, riziko setkání s někým nakažlivým prakticky nulový. Plus člověk má aspoň nějakej pohyb, uvolní místo v MHD těm, kdo ho skutečně potřebujou, protože buď jedou přes celý město, nebo z jakýhokoliv důvodu na kolo nemůžou (takovejch lidí… Číst vice »

Jarda Š.

Jenomže spousta pražských cyklistu je takových, kteří kolo převážejí přes centrum autem a nasednou na něj až např. v Modřanech.

Jakub P

O tom dost pochybuju, když už se veze kolo autem, má spíš cenu ho sundat až pár (desítek/stovek) km za Prahou (zejména právě směrem z centra na Modřany, kde s výjimkou cyklostezky podél Vltavy do Vranýho, ze který se člověk moc jinam rozumně nedostane a sama o sobě je na projížďku spíš krátká není žádná extra zajímavá trasa). Jo, velká část lidí používá kolo jako sportovní nástroj a ne k dopravě. A bude to tak asi vždycky a není to špatně. Pokud bude infrastruktura dostatečná pro tu dopravní funkci kola, nebudou se třeba ani tihle lidi bát projet centrem někam,… Číst vice »

Frantisek

Jenže dokud všichni ta kola a brusle budou vozit autem někam na rekreaci (a fakt nemusej vyplivnout několik litrů paliva na to, aby to bylo co nejdál), tak právě pohyb po městě těmito prostředky bude vnímán jako rizikový – přinejmenším pro plíce.

Jakub P

Jak jsem psal: Pokud bude infrastruktura dostatečná pro tu dopravní funkci kola, nebudou se třeba ani tihle lidi bát projet centrem někam, kde už jsou od automobilový dopravy oddělený rekreační cyklostezky a to auto vynechaj. Něco jinýho je současnej stav, kdy naprosto chápu, že řadě lidí přijde průjezd městem na kole jako příliš riskantní, a něco jinýho je stav, kterej bych chtěl, tedy že průjezd centrem na kole bude něco normálního, běžnýho a bezpečnýho a nikoho ani nenapadne nakládat kolo nejdřív na auto, aby se jel projet (s bruslema je to složitější, ty přeci jen vyžadujou specifičtější podmínky, ale bylo… Číst vice »

Oran Gutan

ve svý podstatě vlhký sny.

XXXD

U kola i elektrokola je to úplně stejné, protože na elektrokole jezdí jen lenoši.

Jakub P

Jasně, a kolo je pro dopravu po Praze nepoužitelný, protože tu na rozdíl od jinejch měst máme kopce… Tak určitě. Pro ty, kdo potřebujou dojet do práce nezpocený, může být elektrokolo o dost použitelnější než klasika. Jasně, je to na něm snazší (o trochu nebo o hodně podle použitého nastavení), ale furt je to aktivní pohyb a oproti cestě autem je to úplně jinde pro toho člověka i jeho okolí.

David

To bydlíte na Točný nebo kde?

Bolek

Nebudu psát, kde bydlím, ale Točná to není. A podle tohohle návrhu, na který narážím, by se mělo kvůli penězům omezovat i docela dost metrobusů. Je to článek z půlky prázdnin o rušení kvůli penězům, ne proto, že aktuálně na začátku listopadu je MHD poloprázdná. http://mhd86.cz/2020/08/11/praha-ma-na-stole-3-navrhy-drastickeho-omezeni-mhd/ Varianta 1, nejmírnější: Kvůli omezenému metru večer, by se omezil i provoz autobusů od 21. hodiny. Klasické linky v intervalu 40 minut, páteřní linky v intervalu 20 minut. Další omezení je navrženo například na linkách 100, 109, 112, 125, 130, 158, 175, 176, 183, 193 a 250. Jezdím domů i po 21. hodině a… Číst vice »

Paja

Tak tohle zrovna je taková investice … která nic nepřinese. Takže ano, tohle by klidně mohlo počkat.

Vlastimil Kocurek

U této stavby bude hrát velkou roli kvalita celku i každého detailu, a v provozu dokonalý monitoring celé trasy a sofistikované údržba. Pokud by se údržba a starost o zeleň dala do rukou nějakým mamelukům, což je v Praze dost obvyklé, pak ta investice ani nemá význam.

Panoramix

Pokud by byla součásti třeba i kompletní rekonstrukce mostu přes ulici V Korytech, aby nebyl “místní dopravní závadou”, pak cena může být rozumná. Ale jinak bych čekal, že součástí přestavby stávající trati bude i sanace opuštěných staveb a město už by pak jenom udělalo parkovou úpravu. V takovém případě je opravdu 200 mega docela dost.

Jan

Já stále nechápu ty ceny, co je na té promenádě za 200 milionů? Může mi to někdo trochu rozepsat? Jiank mi to připadá jako černá díra pro veřené prostředky a to podporuju nějaké zužitkování bývalé trati, ale proč je to tak drahý, když toho chtějí co nejvíc zachovat?

Jakub P

No i při zachování charakteru, aby bylo jasně patrný, že je to bývalá trať, toho budou muset spoustu demontovat/vyhrabat, odvozit a zlikvidovat. Vzhledem k tomu, že to má být park, tak připravit podmínky pro stromy, keře a menší rostliny. To znamená odvýzt další spoustu nepoužitelnýho materiálu a dovýzt místo něj tuny zeminy, ve který něco může růst. Potom ty stromy a jejich sázení – pokud použijou rovnou větší, není to levný. Taky to bude chtít osvětlení – z části možná půjde použít sloupy pro troleje, možná i nějaký zakopaný vedení pro troleje, ale jen tak napíchnout to taky nebude. Pak… Číst vice »

LiborV

Děkuji, to co píšete je moc užitečné pro udělání si představy co vše je pro přeměnu v park potřeba udělat.

Jakub P

Není zač. A to jsem jako laik nejspíš ještě spoustu věcí zapomněl. Nejsem machr jako pan Lorenc, i když cihlu teda taky do ruky nevezmu…

Paja

A jestli chtějí zachovat tu lávku, tak jí taky asi budou opravovat.

Y.K.

To zní super. Takových nesilničních komunikací je v Praze hrozně málo. Bývalá Vítkovská spojka se také úspěšně používá.

Frantisek

Smutné je na tom to, že jsme ulice degradovali na pouhé „silniční komunikace“. „Úspěch“ tohoto pak tkví v tom, že za odpočinkem je potřeba zmizet z ulic, ba někdy i z města. A proč? Protože jsme umožnili podporu čím dál větších objemů přeprav na úkor místní produkce, k tomu jejich přesun z kolejí na silnice, a tam ještě velký přesun k individuálním přepravám čím dál většími vozidly. Pak jsou ty ulice zacpané, špinavé a nepoužitelné pro kolo a chůzi.