Jako přechod z parních na elektrické lokomotivy. SŽ se pochlubila připraveností na ETCS
Balíza pro ETCS. Foto: Správa železnic

Evropský zabezpečovač bude dohlížet na 50 tisíc vlaků měsíčně.
Evropský zabezpečovač bude dohlížet na 50 tisíc vlaků měsíčně.
Dovolím si připomenout, že přechod z páry na elektriku trval pomalu 100 let. Byl tam navíc úkrok stranou přes spalovací motory. Tady se bavíme o horizontu nějakých 10 možná 15 let za které chceme udělat srovnatelně velký skok (dá-li se to vůbec srovnávat).
Naopak to vidím tak, že přechod na eletriku na nejdůležitějších tratích proběhl v podobném horizontu, zatímco úplný přechod je za horizontem jak pro el., tak pro ETCS. Obojí platí jak pro ČR/ČSSR, tak pro EU (nechce se mi ani dodávat pro Evropu).
K tomu by se ještě slušelo dodat, že některé z důležitých českých tratí byly elektrifikované teprve nedávno (např. do ČB), některé stále ještě ne (dvě na Liberec, Blažovice – Veselí n.M.).
Dobrý den, ví někdo jak je ošetřeno, že na trati s výhradním provozem jedou pouze vozidla se zapnutým etcs? Např. vlak nebude vypraven ze stanice apod? Možná hloupý dotaz, ale když to tady čtu…..
Proč by neměl být vypraven. Výprava vlaku bude pořád stejná, se zabezpečovačem to nemá nic společného.
Nepochopil jste dotaz.
Prostě tam ten vlak nebude puštěn.
Hnaci vozidlo s vypnutým ETCS, nebo nevybavené neni vidět na panelech CDP, tudíž mu neumožní jízdu.Kde nic není, ani vlak nejede.
Nechci být rejpal, ale lokomotivy se na civilizovaných PPS už dávno nemění.
Stále je to nespolehlivý systém
Já si myslel že to má hlídat strojvedoucího a jízdu vlaku a né že strojvedoucí musí bedlivě hlídat celý systém
Včera mě to 3x odbouchlo jen proto že v úseku kde je traťová rychlost 100km/h si ETCS zničeho nic usmyslelo že je tam jen 90km/h
Podle toho co píšete, to je zřejmě chyba odometrie na vozidle..stěžujte si dodavatele mobilní části…
No tak tohle fakt nemá řešit strojvedoucí. Pokud je něco jako ETCS certifikované, tak to má podle toho fungovat. Tohle fakt není 10 deka gothaje z Kostelce, ale krám za miliardy z našich daní, na letišti se taky nemůže stát, že dodavatel dodá SW, který „odbouchne“ letadlo při navádění, to by se stalo jen jednou.
A proto mnohdy to letadlo neodletí. Ano i letecká technika má poruchy. A docela často.
To je otázka, kdo koho má hlídat. A proč rovnou nesvěříme tomu sw řízení lokomotivy, strojvedoucí by se jen vezl (případně by tam nemusel být). Teda když trochu přeženu, musel by hlídat to, co automatika neohlídá.
Chápu, že se bavíme o zabezpečení a ne o vedení vlaku, že to je zase něco jiného. Ale prostě furt nechápu, proč ten systém tu lokomotivu rovnou neřídí samozřejmě pod dohledem strojvedoucího.
Tak se neřiď rychlostníky.Trať s plným dohledem bez omezení, jedeš podle DMI.
19.12. v úseku Ustí n.O.- Brandýs n.O. 10 tzv.tripů,v ranní špičce dokonce 4 rychlíky za sebou. 20.12. úsek Ústí – Choceň pouze 7 tripů.Přetrvávající výpadky signálů ETCS,výpadek GSM-R,špatné čtení balíz.Přemýšlím , je to horká jehla za každou cenu,nebo nekvalitní práce těch co instalovali systém.
Mohu se zeptat, jak víte počet „tripů“?
Může to být v tomto úseku problém modenů na lok. Ale to by muselo nastat při každém přepínání změny RBC.
Vlak zpomalí nebo zastaví… Když bude náhodně zastavovat 1% vlaků, nezastaví se pak trochu provoz na koridorech?
No uvidi se na odjezdových tabulích
Tak aby jsme se od 1.1. nevrátili zpět k tém párám i s žezlama.
Naozaj zvýši ETCS aj kapacitu? A ak , dá sa to vyčislit o koľko by mala vzrásť oproti sucasnemu bezvyhradnému stavu? Alebo je to len marketingové tvrdenie?
Aby došlo ke zvýšení kapacity, tak by muselo dojít k zahuštění traťových oddílů a to se nestalo.
Takže je to jenom marketingové tvrzení pana manekýna. To mu ostatně jde skoro nejlépe.
Jak nestalo? Kvůli tomu se to snad zavádělo, ne?
A pokud se nepletu, tak D1 nevylučuje zahuštění oddílů a opakovací výstrahy. Na zkrácenou vzálenost nebo na nedostatečnou.
Na D1 klidně zapomeňte. Na trati v režimu L2 nejsou žádná návěstidla vyjma lokalizačních značek potřeba. Takže pokud bude zrušen autoblok, může se udělat podstatně víc virtuálních oddílů…
Víc oddílů než co? 😀 Bez L3 stejně mezi oddíly něco je(čitač náprav nebo obvod).
Už žádná míchaná vajíčka!
Samozřejmě že zvýší, pokud nepůjde etcs spustit nikam se nejede, což například u bombardieru je pravidlem. Zmizí z tratí stroje bez etcs. Takže ano, kapacita se zvýší. Zkuste sledovat provoz od prvního ledna.
Dokud nedojde k dalším úpravám infrastruktury, tak nezvýší, ale naopak sníží. Je to v této diskuzi už popsáno.
Jel jsem teď v průběhu pár dnů několikrát po 1. koridoru a všiml jsem si jinak vypadající balízy, např. v úseku Praha-Kolín. Vypadá to, jako kdyby měly dva mohutnější žluté kryty, oproti klasickým placatým balízám, které vídáme už pár let.
Tuší někdo, zda je to jen jiným dodavatelem, nebo jsou tam nějaké větší odlišnosti?
Balíza vypada porad stejne, jen je k ni dodatecne přidělana ochrana, aby ji případná vysící šroubovka vlaku za jízdy neposkodila.
Balízy samotné jsou bez výměny. Přidal se k nim kryt, který dodává AŽD. Plast vyztužený skelnými vlákny. Technicky je o něm poměrně detailní pojednání v aktuálním ŽM. Je to pouze mechanická ochrana balízy.
Díky moc!
No. Ne, že by to bylo bez chyb, rozhodně to má svoje mušky, nicméně to co tady naznačujete je normální blbost. Prostě se bude vcelku normálně jezdit dál…
Konečně někdo normální v této diskusi 🙏
Ale tak… Smějící se bestie (rozuměj Češi) si holt musí zapřehánět. Včetně mne. Berte to prosím trochu s nadhledem.
Ovšem chválit se v době, kdy na (ne)činnost SŽ nadává celá republika nesvědčí o kompetentnosti dotyčného.
Termosky a deky s sebou…
Dokazal by nekdo kvalifikovane odhadnout jak dlouha snura vlaku vznikne po zastaveni a znovu rozjeti soupravy po ztrate signalu ETCS treba v patek odpoledne pred Trebovou nebo u Bezpravy? Prej to muze byt maximalne na 15minut.
Třeba dneska odpoledne po opakovaném zatripování a následném uváznutí R983 u Nové Vsi u Kolína má celá šňůra vlaků 45 – 90 minut zpoždění…
To by mě zajímalo, jak může Trip způsobit zpoždění 45-90 minut. Copak se tam asi dělo? 🤔
Třeba tam musel někdo dojet odmáčknout poruchu. Něco jako storno u pokladny 😃
Uvidíme v lednu
Uváznutí těžkého vlaku do stoupání kde se nerozjede? 😀
Jako, že Nová Ves? 🤣🤣🤣
Nemůže. Běžně do 3 minut rozjezd. Pokud tedy není porucha na mobilce.
Pokud se opravdu stávají tripy kvůli slabému signálu… co třeba zůstat někde se slabým signálem. 😀 a místo tří minut na autorizaci stát pět minut a řešit rozkaz.
Pokrok nezastavíš.
Jen takovy detail, proc vsechny projekty CR natahuji na vychod, to je u vseho, VRT, ETCS, koridory…
Protože pan generální kdysi řekl, že jsme lídry východu, není třeba chodit na západ. Je to fakt, nikdy je nemáme šanci dohnat.
Šance by byla. Nejsou lidi…
Aby první průs*ry nebyly v Praze 😀
Mě tedy zaujala hlavně ta prezentace v odkazu nahoře. 14 dní do ostrého startu Třebová – Přerov a 17.12. jen 68 % vlaků pod plným dohledem. ČDC slibovalo 100 % od GVD, ale ti to asi sami nekazí, ti statistiku. Neméně zajímavé údaje jsou o těch tripech a jejich důvodech. Ani to na mě nedělá dojem úplně vychytaného systému, nejvíc jich je na rozpad spojení, což strojvůdce asi moc neovlivní.
Je výborné, že si CDC řeklo, že od 15.12 bude jezdit na tratích kde je ETCS pouze na ETCS. Co na to zákazník vedení asi nezajímá. Vlastní zkusenost z 16.12. Zákazník čekal na soupravu ,byl fira .byl vlak ,ale nebylo loko s ETCS , na vlaku bylo 363.5. Žádný dispecer nechtěl povolit aby to to petkove eso odvezlo. A to bylo pouze část trasy byla pod ETCS. Tak se pockalo do druhého dne až přijede klasické eso s ETCS
Pak se nedivme jak to v cargu vypadá
No a byl jednou jeden slovenský dopravce na L, kterému před týdnem přivezl vlak rakouský fíra přes hranici do Břeclavi pod ETCS. Český fíra to vypnul a zapnul si Mirel, protože na TO jezdit nebude, že TO prý bude pěkný průser na Ferdinandce, až se to zavede, nepohne se prý ani kolo a bude se TO muset vypnout, aby se dalo jezdit. Asi tak.
Jo. Bohužel i takoví jsou mezi námi. Jejich působení skončí za pár týdnů…
Neskončí. Oni na TO mají lokomotivy a zřejmě i školení. Vlítnou s TÍM do ostrého provozu. Jelikož TO nemají odzkoušené, budou dělat problémy na trati těm ostatním, co připraveni jsou. Budou tvrdit, že oni to přece říkali, že TO nemůže nikdy pořádně fungovat, a že je TO krám.
No vidíte, sehnat do rozšiřujícího se PIDu další mašinfíry nakonec nebude tak těžké, jak se zdá. Hlavně na ty bezdrátové jednokolejky.
ISOŘ již dnes umí sdělit dopravci, zda vlak jede pod ETCS nebo nejede. Dopravce, který má zájem, své strojvedoucí kontroluje a problémy řeší. Pokud to dopravci nedělají, může 1.1. nebo 8.1. nebo 15.1. nebo 22.1.2025 nastat zděšení.
Každopádně SŽ ví, kdo je přihlášen k ETCS a kdo není.
Má pravdu pan strojvedoucí.
Tu pravdu může pak vyprávět úřednici na pracáku, až se jeho zaměstnavateli nepohne ani kolo.
To rozhodně nemá, jezdím pod ETCS již skoro rok, a bez problémů, dokonce se mi zatím vyhnul i TRIP z důvodu ztráty spojení, či chybějící popis trati, apod….
Přesně takový se pak diví, proč je to TRIPlo, když přeci to potlačení dali, to že ho už nepotvrdili je nepálí.
V Rakousku by z toho měl problémy. Tam nelze jen tak vypnout ETCS, když je na vozidle i na trati funkční, protože strojvedoucího se nemůže jen tak rozhodnout, že bude používat slabší formu zabezpečení, když je k dispozici silnější.
Což by u nás taky už nemělo být možné, někdy od srpna je sledováno, aby vlaky, ktere mají HV vybavené, a pokud je na vlaku strojvedoucí se zkouškou, pod ETCS skutečně jely. Údajně měl hrozit i postih, nevím na kolik to je reálně sledováno a případně postihováno.
A sakra. O čem to mluvíte?
I v pondělí byl Trip den ,,chybí popis tratě “
A dnes opět za Ústí nad Orlicí
Hlavně že jsme připraveni 🤦♂️😄
Zmínit v souvislosti s ETCS parní lokomotivy je PR střela do vlastní nohy.
Přesně tak. Tenhle přechod mám za úplně největší ostudu české železniční historie. Nakonec se páry musely na určitou dobu vrátit.
Konkrétně o co šlo?
O vyšší poruchovost T 478.3.
Mě opravdu zajímá a možná by mohl šprt -premiant zodpovědět otázku, kdy bude celá ta technologie precizována. Kdy budou změněny spouštěcí programy přejezdů ve vlakových cestách, kdy budou zrušeny nesmyslné restrikce, kdy bude vyžadováno omezení rychlosti opravdu na předepsanou vzdálenost a ne jako je tomu teď i o několik set metrů dříve, kdy budou brzdové křivky modelovány realisticky s ohledem na skutečný brzdící účinek a ne jen teoreticky počítány? Kdy začnou jeho úředníci závady na které upozorňujeme řešit, místo, aby neustále vysvětlovali, že tak je to správně, nebo případně konstatovali takhle to bude tak se s tím smiřte. Protože tohle… Číst vice »
Fakt to chcete vědět?
Až zmizí monopolní prostředí na železnici a až dojde k optimalizaci norem, certifikací a schvalovacích procedur.
Vy nechápete, že železniční síť spravuje státní organizace SŽ? Nejedná se o žádné podnikatelské prostředí a doufám i přes „kvalitu“SŽ, že ani nikdy nebude, protože příklad Velké Británie snad všechny poučil, že takhle fakt ne. Takže zapomeňte na monopol.
Monopol má stát…
Velký rozdíl je, že zakazování parních lokomotiv postupovalo daleko pomaleji a důvodně. Mezi Prahou a Plzní teprve před pár lety Ejpovický tunel, pořád je možné jet z Prahy k Ejpovicím a zpátky.
Zakazování lokomotiv bez ETCS je od doby prvního nasazení jenom pár let.
Hlavně ale zakazování jízdy parních lokomotiv nebylo absolutní a když bylo nejhůře, tak i ta pára třeba do Prahy dojela. Teď je ten zákaz absolutní a v tom je ten titulek zavádějící.
Dá se na to zvyknout. Až na takové detaily, které je potřeba vychytat, jako že mě to zpomalí na 40km/h s těžkým vlakem i když je volno na kilometry dopředu a že TRipuje uplně zbytečně, když si popojíždím třeba 200 metrů k návěstidlu (Třebová na Parníku). A pak je naprd, že se musí pořád cvakat jako zamlada. Mirel, když mám kód na volno a nepřekročím nastavenou rychlost, tak je v klidu a nic nechce.
No a pak jsi schopný dostat infarkt a na zelený kód proletíš mnoho a mnoho kilometrů… A prosím pěkně, neříkej trip tomu, když se nevejdeš pod křivku, to fakt není trip… A że tě to na handoverech tlačí někam na 40-50 je problém mašiny, kdy se nenačetl jeden modem a tím pádem nejde přejít plynule z jednoho do druhého RBC, vcelku snadno vyřešíš rebootem EVC.
Nojóoo, jenže těch přechodů mezi RBC má být na konvenční síti maximálně jeden za hodinu (SUBSET-091) – to znamená z Prahy do Ostravy 2, maximáně 3 a dneska je jich tam 10 !
Cvakat jak zamlada se samozřejmě na síti SŽ musí, jelikož všude jinde se jezdí na Sifu, což je daleko pohodlnější. Když teda pomineme to, že se snad povede prodloužit intervaly obsluhy, a fakt, že zabezpečovač má spíš zabezpečovat, než tě nechat spát. Je to tam pro tvoje bezpečí, ne pohodlí.
Sifa mě osobně nijak neoslnila, já radši čudlík. Nicméně na interpanterech už máme prodloužený interval obsluhy (cca 25 s) a když si na to člověk zvykne, je to super…
Tak si ještě představ, že se registruje pohnutí pákou výkonu, brzdiče,… Potom to bude super. 🙂
SIFA má jednu velkou výhodu, že nejdřív pípne tak nějak nesměle, ne hned naplno. Klidně by to mohlo být i u LS/Mirelu, kdyby se ovšem chtělo.
„…jako přechod z parních lokomotiv na ekektrické.“
A SŽ už tu elektrizaci dokončila? A jaktože pořád máme elektrifikováno jen 30% km železnic? A konec parních lokomotiv byl taky striktně direktivně a eurohujersky provedený k určitému datu? Svoboda perlí čím dál tím víc.
Asi se moc nadýchal barev při malování toho podchodu.
Je to manekýn a potřebuje se ukazovat stejně jako jeho stvořitel – Babiš. Jenom mluví česky a souvisle.
Prosím, co se stane v případě, že na trať pod výhradním provozem ETCS vjede ETCS nevybavený vlak? Bavím se o hypotetické situaci, kdy dojde k poruše, nedopatření nebo únosu vlaku. Logicky nepřichází v úvahu zastavení takového vlaku. Pozná to vůbec ten systém? Zastaví nebo třeba zpomalí vlaky v okolí?
Všechno je už vymyšleno a ošetřeno…
Tak to zastaví ty okolo, ale dané vozidlo ne, není jak, tam už leda fyzicky poslat někam do šturcu…
únos vlaku …
To spíš někde ujedou nákladní vozy na vlečce a skončí na odvratné koleji, popřípadě je výkolejka pošle do škarpy vedle trati.
… odebráno povolení k jízdě (Movement authority, Ma), takže to samo zastaví. Pak manuálně a max 30 km/h, výhybka do šturcu, tu si sám nepřehodí.
Vem ho na sebe, jak v Ouklicích, Kocure!
Výhybka by měla být do štrucu, když není postaveno. 😀
Ale přehodit by se dala, ručně na místě..I když tzz by se to nelíbilo.
Nechtěl se únosce dostat někam a rychle? Točit klikou mohl i u kafemlýnku.
Nic, ETCS jenom přenáší návěsti na mašinu.
Je věc traťového zabezpečovače, jak pozná, že tam vjelo cosi co nemělo (kolejový obvod, počítač náprav) a jak reaguje.
Odvratné výhybky by měly vlak bez oprávnění poslat do zarážedla. Mělo by to brát oprávnění k jízdě vlakům okolo „zlobícího“ a tím pádem by začaly brzdit.
ETCS rozhodně jen nepřenáší návěsti na mašinu. Dělá toho mnohem víc, nicméně je pravda, že to zjištění, že něco vjelo do vlakové cesty je na jiných prvcích zabezpečovacího zařízení.
Tak lokomotivní část etcs dělá hodně věcí. Nicméně traťová část etcs hlavně zjišťuje od jiných částí zabezpečovačky, kam kam vlak může.
Traťová část zjišťuje a zajišťuje podmínky a dodává informace mobilní části…
Na této zprávě si nejvíc cením sebereflexe Nejlepší Správy ohledně skutečnosti, že s výjimkou 600 km patří zabezpečení naší sítě někam do věku parních lokomotiv…húú húúúúú…
Ano. Vyznělo to tak.
…V případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení a vlak zpomalí nebo zastaví, například v situaci, kdy strojvedoucí přehlédne červenou na návěstidle.
…a já si bláhově myslel, že návěstidla se budou postupně demontovat. 😎
To je obrazně řečeno pro čtenáře, kteří neví, co je DMI a EoA.
Ale je to hodně zavádějící.
To je spíš obrazně řečeno pro čtenáře od někoho ze SŽ, který neví, co znamená ETCS.
… stačilo totiž napsat „kdy strojvedoucí jede kam nemá“ nebo „kdy strojvedoucí přehlédne zákaz“.
Jde o oddílové návěstidla na trati, ty již nebudou mít smysl. Odjezdová a vjezdová atd…se určitě rušit nebudou.
Určitě budou.
Budou. 😉
Časem budou taky, místo nich budou lokalizační značky se světlem.
Naprosto chápu, že takový nesmysl redakce raději nechtěla nijak upravovat a převzala ho jak je.
Z osobních motoráčků, které nejsou vybaveny ETCS, nebudou z vedlejších tratí jezdit do stanic s ETCS. Takže přestup na autobus?
Ale budou.
Do 2027 věř vozidla ne vybaveného ETCC ztratit kde není( výhradní) provoz pod ETCS povolen.
Kecáš
Co si to trochu dohledat, než napíšeš blábol. Napsalo se o tom dost.
¨nebudou se měnit na hranicích loko ?
příklad u nakladní dopravy jednoho nejmenovaného dopravce
BaD Shandau – Praha = loko bez ETCS
Praha – Břeclav – Vectron s ETCS
Břeclav – Maďarsko = loko bez ETCS
pro nakladní dopravu zůstava vesměs ETCS co se týče přepřahů snad ještě horší
bavím se teď o pruměrném nakladním dopravci co ma mix starych loko a nějaké ty vectrony
Nemluvíte tedy o průměrném nákladním dopravci, ale o malém dopravci.
No nevím, ale firma, co vozí ,,bedýnky’’, to už celkem velký nákladní dopravce je a taky bude pravděpodobně, muset přepřahat, lokomotiv s ETCS není dost, poslední dobou je to ještě horší.
No, nějaký mimořádný přepřah to určitě přinese, ale rozhodně to nebude v nějakém větším množství.
Pokud s tím bude konkurenceschopný, tak klidně. Pokud nebude, tak holt ne.
Jasně, a nebo se třeba vlak bude přepřahat kvůli dojetí posledních třech kilometrů do cíle, ač to jezdilo doposud i přes hranice bez jakékoliv úkonu.
> K výpadkům spojení docházelo v listopadu již pouze u 1,3 % jízd.
Co je to prosím jedna jízda? Pro jízdy z Olomouce do Uničova bude to číslo úplně jiné než pro jízdy z Budapešti do Berlína. Může to někdo přepočíst třeba na kilometry?
(1.3% z 50000 je prosím 650..)
Zvýší kapacitu? Tady zase někdo hezky lže. Kapacita tratí se po zavedení ETCS sníží!
Máloco snižuje kapacitu koridoru tak, jako dva vlaky napasovaný do sebe někde v Pardubicích…
Srovnají-li se podmínky v běžném provozu s mimořádnou událostí. tak ano.
Jestli drážní inspekce řeší 20 projetí návěstidla za měsíc, tak ta mimořádná událost není zas tak mimořádná…
A jestli to strojvedoucí baví, tak to DI bude řešit i nadále. Akorát během vyšetřování budou vlaky bezpečně těsně za návěstidly (v prokluzové vzdálenosti).
Protože přestat projetí EoA v rámci definované prokluzovky (v módu FS) považovat za nehodu asi stejně, jako v případě „padáku“, prostě je fyzikálně nemožné…?
Jak je to možné? Čekal jsem, že bude nějaká přidaná hodnota.
Proč by to mělo snížit kapacitu? Vem si typický případ, kdy budu odjíždět z Břeclavi z 18. koleje. Bez ETCS pojedu s dlouhým nákladem 40 km/h až prakticky do úrovně odjezdu z Břeclavi směr na Brno, pod ETCS budu ale po minutí první výhybky zrychlovat na 50 a poté na 80 a nakonec tam, kde bych měl bez ETCS 40 budu mít s ETCS 80 a budu zrychlovat na 100, kterou budu mít ještě před vypínačkou.
Kapacita samozřejmě snížená bude, alespoň dočasně. Protože u vlaků nad 120km/h je v plném dohledu zábrzdná vzdálenost 2000 m, protože bohužel z důvodu infrastruktury nebudou bonusy typu dřívějšího zvyšování, nebo pozdějšího snižování rychlosti moci být využity (hlavně kvůli přejezdům), protože dojíždění hlavně dlouhých nákladních vlaků k EOA na staničních kolejích, které mají sotva délku jako vlak je díky uvolňovací rychlosti výrazně zdlouhavejší, protože jsou brzdné křivky v zájmu ochrany pozadí úředníka modelovány značně předposraně atd.
Ostřejší křivka ke stůj je kompenzována tím, že požadovanou rychlost musíš mít od výhybky, ne od návěstidla a to je kolikrát dost zásadní rozdíl, viz to, co jsem popsal s Břeclaví…
Jenže to reálně platí díky reálnému stavu infrastruktury jen na jejím zlomku. Ano ta Břeclav, nebo případně Pardubice jsou krásné, ale bohužel to zdaleka není norma. A jsou tam i další věci.
Tohle ale neplatí tam, kde je v blízkosti přejezd. Protože je někdo línej to upravit.
Předrátovat zabezpečovačku nejlíp aby to každému vlaku dalo takovou povolenou rychlost, jakou skutečně chce jet.
Nedávat o moc větší(to by blokovalo auta, zvlášť ve stanici s provozem kde se vždycky něco blíží přejezdu). Nedávat menší, aby to nezdržovalo ani vlaky.
To je ale pouze a výhradně věc SŽ, že do toho nijak nešáhla a nechala si defaulní hodnoty, které jsou navrženy pro V = 160 – 350 km/h (= kopírují LZB) a nikoliv V = 0 – 160 km/h – navíc v situaci, kdy koridory jsou na hraně s kapacitou. Jako u nás do zastavení třeba Raijet má modelovanou délku křivky cca. 1 500 m, v Německu 1 200 m – o 300 m míň – to už se samozřejmě při tom objemu dopravy někde projeví.
Ale o činnost úřednictva tu jde přece v první řadě, ne?
Pane Škopec, mě přijde že teoreticky to máte zmaknute na výbornou, ale praxe bohužel vypadá jinak. Stav co popisujete je opravdu čistě teoretický v praxi to vypadá úplně jinak. Nejhorší je že v každé stanici se to chová úplně jinak. Někde musíte brzdit k návěstidlu ji de to stačí až k výhybce a jsou stanice, kde brzdit k návěstidlu pak si ETCS vzpomene, že by jste mohl jet rychleji až k výhybce a opět povolí vyšší rychlost. A při odjezdech je to úplně to samé každá stanice se chová jinak. Za mě to není funkční systém, na což ukázal zkušební… Číst vice »
A za mě to funkční je. Zapomeňte na nějaká návěstidla. Stačí se pouze smířit s tím, že jedu tak jak mě to říká a neřeším proč. Od toho totiž strojvedoucí není.
Potvrzuji jako zaměstnavatel, že pan Škopec má ETCS zvládnuté i prakticky 🙂
A potom trip před napaječkou,chybí popis tratě,couvání zpět do Ba a rychlíky půl hodiny
A Mirel ti nemůže fouknout pod napaječkou?
Jednotný evropský zabezpečovač, který má problémy s komatibilitou mezi jednotlivými státy. Třeba jednotky 680, co mají mít ETCS pouze pro CZ a SK, ale už ne pro DE a AT. To trochu odporuje té myšlence jednotného zabezečovače, ne?
On s tím problémy ale nemá. Co si zákazník koupí to dostane.
Taky si můžete objednat ntb stejného výrobce, stejného typu s jinou HW výbavou a bude o to prostě levnější… Já bych to tolik nedémonizoval. 😉
Ne, jednotný zabezpečovač má být jednotný. Tzn. bez speciálních úprav nebo schvalování pro každý stát.
No ale když si objednám prakticky jakýkoliv notebook, tak mám jistotu, že se připojí na místní WiFi, že si ho nabiju ze zásuvky ve většině zemí kolem nás (a dnes už prakticky každou výkonnou USB-C nabíječkou), že mi přečte USB disk nebo sd kartu, že si v něm spustím prohlížeč a otřevřu běžné dokumenty. Prostě ten hardware je univerzální a vysoce kompatibilní daleko víc než tento zabezpečovač.
„že si ho nabiju ze zásuvky ve většině zemí kolem nás “ … tak to jste do něčeho ťápnul! 😀
No ale ma pravdu, vykonne USB-C nabijacky maju dvojpolovu zastrcku (typ C) a to do steny pojde v kazdom europskom state, do ktoreho nemusim cez vodu 🙂
S trojpolovou ma s dnes beznou zastrckou necha v stichu este Svajciarsko a Taliansko. V Dansku to tam myslim pojde, akurat pridem o zemnenie, co u notebookoveho zdroja taky problem nie je, tam dostatocna izolacia v reali je, a zem je vyvedena skor kvoli odruseniu.
Navíc, do AT se 680 podívala naposledy před více než 10 lety o DE ani nemluvím…
má se na mysli Level 2 Baseline 3 – s tímto se bude jezdit všude
Obávám se, že to není nekompatibilitou mezi státly, ale prostě úsporami. Když to tam nebude jezdit, tak není potřeba pořizovat šiforvací klíče pro daný stát (byly by to vyhozené peníze), zřejmě ani řešit národní moduly (protože ne všude je ještě ETCS) atp.
Žádné národní moduly by u ETCS neměly být přípustné. Jestli má být ETCS jednotný zabezpečovač, tak všechny implementace musí být funkčně identické, tj. nic nesmí chybět, ale nic nesmí ani přebývat.
Národní modul není ETCS. Národní modul je modul národního vlakového zabezpečovače spravovaný počítačem ETCS. V Německu třeba PZB. Případě tam je samostatně, ale modul dává větší logiku.
Vhledem k tomu, že všude ETCS ještě není a nejméně dekádu nebude, tak je to poněkdu nutnost.
Proč vůbec ty šifrovací klíče nejsou volně dostupné pokud o ně výrobce či provozovatel požádá? To je absurdní situace jako u norem, které musíte dodržovat, ale přístup k nim spravuje soukromý subjekt za tučný poplatek.
Tak naštěstí není potřeba čtečka balíz pro každý stát zvlášť. Nestalo se, že by v každém státě byla jiný poloha balíz vůči kolejnici…
A že by některé balízy chtěly čtečku uhlíkovou, některé ji naopak odmítaly atd… 😀
K „jednotnému“ standardu: https://www.explainxkcd.com/wiki/index.php/927:_Standards
Krucinální otázka: Bylo teda potřeba zavádět UTF-8 nebo stačlo mít Kamenických, Latin2, … pro kódování češtiny a kódování ručně přehazovat?
Přičemž v některých kódováních češtiny nebylo možné napsat přehlásku, takže Žaneta Böhmová měla smůlu.
Jsou standardy zastaralé, které byly omezeny dobovou technologií (ASCII 7 bitů, Latin2 a pod. 8 bitů), pak jsou standardy proprietární (viz Apple) a ještě standardy narhované pro dlouhodobé používání a dostupné komukoliv (USB-C, IPv6).
Tak zrovna USB-C bych nevytahoval. 🙂 Jakkoliv pro něco pokrok, tak na druhou stranu je to stejný brajgl jako ve specifikacích ETCS. USB-C je jen a pouze tvar konektoru a pod tím je ovšem kopec protokolů co přes to může, ale nemusí být vedeno. Běžný smrtelník se pak diví, proč to a to nejde. Už jen v USB režimu ne všechny jsou zadrátované na USB 3.0/1/2. Alternate módy Thunderboltu, Display Portu, HDMI, ne vše podporuje Power Delivery či nutnou wattáž. Sehnat dock nebo hub co podporuje správnou kombinaci třeba k notebooku co podporuje (skoro) vše může být peklíčko a ještě… Číst vice »
To „ETCS“ je samozřejmě stejné. Co už není stejné, tak výbava vozidla STM moduly pro spojení s národními zabezpečovači (PZB, LZB) a samozřejmě cena schvalování.
A pokud již dnes nejsou ambice s mezinárodností Pendolín, tak by to bylo nesmyslné lití peněz do kanálu „evropské interoperability“.
Jedno oko nezůstane suché
§1 Nikdy se to tak nedělalo
Barvy na barvičkovači navždy zemřou a co potom!
Coby, musí pak zemřít i barvy na návěstidlech.