Jako Kašpar, ale na elektřinu. Letecký nadšenec uctil výročí prvního českého letu

Pilot Martin Štěpánek před elektrickým letounem Phoenix. Foto: Spolek Jana KašparaPilot Martin Štěpánek před elektrickým letounem Phoenix. Foto: Spolek Jana Kašpara

Pilot Martin Štěpánek dnes netradičním způsobem připomněl jedno z klíčových dat českého letectví. Z Pardubic do Prahy se vydal po

Pilot Martin Štěpánek dnes netradičním způsobem připomněl jedno z klíčových dat českého letectví. Z Pardubic do Prahy se vydal po stopách letu Jana Kašpara a jeho letadla Blériot XI ze dřeva a plátna v elektrickém letadle Phoenix. Stal se tak prvním, kdo tuto trasu absolvoval v letounu poháněném elektřinou.

Kašpar 13. května 1911 vykonal první „dálkový“ let v Česku, když z Pardubic dolétl do Velké Chuchle. „Zdá se mi to jako zajímavá ukázka toho, co se za těch 109 let změnilo,“ popsal svoji motivaci spolukonstruktér a pilot letounu Phoenix Martin Štěpánek. „Tehdy asi ani nepředpokládali, že by něco takového bylo možné. Upřímně řečeno, před deseti lety bych si to sám nedokázal představit,“ dodal.

Letadlo Phoenix je ryze české výroby, jde o elektrický celokompozitní dolnoplošný dvousedadlový sportovní letoun. Konstrukce vychází z benzínového letadla Phoenix a prvního elektrického letadla Electra. Energii získává z Li-Ion baterie o kapacitě 35 kWh.

Kašparův odkaz upomíná i jedna z onboard nabíječek baterií letadla, která nese jméno Jan. Cesta elektrického letadla z Pardubic do Prahy byla věnována i zesnulému předsedovi Sdružení Aviatické pouti Jaroslavu Jandovi. Někdejší vojenský pilot byl velkým propagátorem Jana Kašpara a stál u založení tradice dvoudenní letecké přehlídky v Pardubicích.

Štěpánek si pro start vybral kunětické letiště, letěl v menší výšce a nekopíroval trasu úplně věrně. „To tak úplně možné není, protože Jan Kašpar startoval z prostoru, kde je dnes nádraží a podél Labe letěl směrem na pražský Prosek. Tam nás dnes s letadlem nepustí,“ vysvětlil Martin Štěpánek. Ve Velké Chuchli je teď dostihové závodiště, kde rovněž není možné přistát. S Phoenixem tak přistál na letišti Točná.

Oproti letu Jana Kašpara byla cesta elektrického Phoenixe také rychlejší. První český aviatik trasu kolem 120 kilometrů zvládl za dvaadevadesát minut, jeho moderní následovníci spatřili Chuchli za dříve než hodinu od startu.

Tagy Jan Kašpar Phoenix
4 komentáře