Jak zlepšit podmínky práce strojvedoucích. Ptejte se Davida Votroubka z Federace strojvůdců
Nová aplikace pro strojvedoucí, která je upozorňuje na změny na trati. Foto: ČD Cargo
I když většinu času věnuje již práci pro odbory, stále je aktivním strojvedoucím.
Zdravím, a mám jeden povzdech. Jsem už stařík, ročník 1953, a v roce 1989 jsem byl jeden ze zakladatelů FS v depu Praha -střed. Nerozumím jednak celému projektu diskuse s jedním z prezidia FS, když řešení problémů je právě každodenní práce vaší organizace. Tohle je pouze PR pana Votroubka. V příspěvcích se málem navzájem urážíte, hádáte a ponižujete. A právě tenhle přístup je k pláči.
Dobrý den
1.otazka:
Chtěl jsem vám poděkovat, že jste pro strojvedoucí Carga vyjednal lepší podmínky než pro Osobku, ale jak je to možné že Cargo má lepší podmínky. Např.: min.délka směny, větší příplatky za nepravidelné nástupy spaní po nocležnach apod. Vždyť je to jedna firma.
2.otázka je podobná:
Proč strojvedoucí Carga používají navigaci jako bezpečnostní prvek a ostatní opět ne? Proč nemůžou kolegové z osobky používat tzv. „knihu pravidel pro strojvedoucí“ když hodně věcí mají stejných?
Děkuji
Jen pár slov k tématu,žádný dotaz.Zlepšení pracovních podmínek je jistě skvělá myšlenka a výborný nápad.Ovšem má svá ALE.Třeba pokud není zajištěno zásobování náhradními díly,může byt vůle provozních zaměstnanců,hlavně v údržbě,jakkoliv veliká,vždy ta vůle narazí na to,že něco není k dispozici.A že toho chybí čím dál více,jistě není potřeba nijak zdůrazňovat.Prostě není skoro nic.Nikdo to zřejmě neřeší,protože se ‘nějak odjezdí’.Další ALE je v tom,že si my sami,strojvedoucí,své pracovni podmínky zhoršujeme navzájem.Například tím,že je mezi námi určité procento dobytků,kteří místo toho,aby po sobě odpadky vyhodili do koše,je cpou všude možně po stanovišti,do všech možných otvorů v oplechování,atd.Mám na mysli konkrétně lounské vozy… Číst vice »
Dobrý den. Jak si FSCR představuje snížit brutální podstav strojvedoucích a správkařů v Praze, když neustále tvrdošijně brání vetší mzdy pro nástupní místo Praha a teorii stejných žaludků. Zejména v kontextu novelizace Zákoníku práce a změnou odpočinku na Denní odpočinek.
Díky tomu se rapidně zhorší podminky pro strojvedoucí a příjdou o dny volna. Proč nebyl žádný lobbing u poslanců, aby tato špatná věc neprošla a byla novelizována?
Nechapu v čem je problém? Tuším že se prodlužuje odpočinek a to je přece dobře, ne?
To je super, jak se tu zaměstnanci jediného správného tradičního dopravce hádají, pak si zanadávají u piva a jsou vlastně spokojení 🤣
Umělá inteligence to vyřeší autonomními vlaky a strojvedoucí nebudou mít co žrát. Proto v budoucích letech bude strojvedoucí a i jiné profese zajímat rekvalifikace.
To je pěkná blbost. Naopak všichni budou mít co žrát a nikdo nebude muset nic dělat, všechno udělá AI. Takže na nás zbyde akorát chlastani a množení se. Už se na to těším
Ja si představuji jednání o kolektivce zhruba takto:
Odboráři: Požadujeme 10% navýšení mzdy a zrušení přetržek..
Čd: Ale pánové to by nás zruninovalo, firma by šla do kopru a ten ďábel Jančura by vyhrál!!
Odboráři: To máte pravdu to nesmíme připustit.
Čd: Takže pánové dohodnem se na udržitelném růstu 5% ze základu a vy to následně budete prezentovat jako velké vítězství po tvrdém vyjednávacím boji.
Odboráři: Super nápad!!
Po odchodu odborářů se klasicky otvírá šampaňské a vytahují chlebíčky. To sme s těma blbecma zase vyběhli každý rok je to stejný..
A teď do mě očekávám pořádný shitstorm
Doplním:
Po příchodu odborářů do své kanceláře se klasicky otvírá šampaňské a vytahují chlebíčky. To sme s těma blbecma zase vyběhli, vy jste se báli, že nám nebudou chtít dát nic a horko těžko usmlouváme 2 procenta.
Každý rok je to stejný..
Oba máte pravdu. Ale zapomněli jste na důležitou věc. Co budete dělat, když t vyhraje ten Jančura :-).
Přesně tak to je a každý to ví.
A ty jsi si zkusil vyjednávat?
Vyjednavam každý den s manželkou.. A teď vážně. Chápu že politika je umění možného, ale přesto cítím jistou pachuť z minulých let i současných. Jo nejdřív to začalo platy musí stoupat postupně. Potom covid a pak cena elektřiny, mezitím nás s platama dohnali ucitele i řidiči MHD a pořád ustupujeme. Jak dlouho budeme jeste ohýbat hřbet? Všichni sme u federace skrz pojistku. Víme to my, ví to federace a ví to zaměstnavatel..
No vidíš a pak si zvolíte ty samé týpky a kvičíte jen u piva/internetu 🙂
Ta tvoje jedna mozková buňka je dnes mimořádně aktivní
Nevím přesně jak formulovat dotaz.
Mě by se líbilo, kdyby na dráze platilo, že pokud někdo(odborně způsbilá osoba) navede strojvedoucího do průšvihu, aby měl stejnou míru zavinění, jako fira, který ho vykonal.
Prostě takovéto je trestné úplatek nabídnout i přijmout,
tak je trestné přůšvih nabídnout i vykonat.
Je fakt, že některé nehody kdy jde o „hovorovou kázeň“ předpisově padnou na strojvedoucího, a já si myslím, že za ně může výpravčí.
Nehoda vČerčanech – rychlík byl vypraven telefonicky (i když měl před sebou Žabáka). Že to řekl jinak než podle předpisů neznamená, že neřekl.
Celkem blbý příklad, protože tehda vina padla na všechny.
Jak host sleduje postupný úbytek zakázek státního ČD Carga ve prospěch soukromých dopravců? Nemůže to být jednoduše tím, že u soukromníka strojvedoucí zapřáhne vlak a jede, kdežto u Federanta je jen vyjetí záležitostí „na půl dne“?
Pokud byste potřeboval přepravit skupinu vozů, pošlete si je raději ČD Cargem nebo soukromníkem, který přepravu zvládne levněji a zpravidla i rychleji?
Jo hochu předpis je předpis a úkony na vlaku ve výchozí stanici prostě musíš, musíš. Já to vidím ty hnusný soukromníky, přijede mašina, přivesí to, povolí ručky, nafoukne a jede za 5 minut, určitě vyzkoušel brzdu a má brzděnku, na prvním asdeku stojí, protože nekorektnost jízdy, horký kola…
Neřekl bych, že by na ASDEKu měli soukromí dopravci nějak výrazně více zásahů (poplachů), odpovídá to poměru k počtu vlaků, které vezou.
A proto skončil dobytek Rabit.
V čem konkrétně byli „dobytkem“, prosím?
K čemu další papír? Jak jsem vlak zajistil zaznačím do výkazu vozidel, v čem je systém Carga špatný?
Navíc dnešní době by ani další papír nebyl nutný a stačilo by přidat jeden řádek do tabletu.
Dotaz na hosta: U soukromých dopravců se strojvedoucí sami vyvěšují, mezi sebou navzájem dělají zkoušky brzdy apod. U Českých drah a ČD Carga je velké části strojvedoucích za těžko dojít na lokomotivu o 200 metrů dál než obvykle, o svěšování ani nemluvě. Diktují si i to, kde si zastaví pro kávu. Nevychovala Federace z těchto zaměstnanců jakési nadlidi, kterým má sloužit celý svět, protože oni jsou strojvedoucí a nad ně není?
Větší exot tu letos nebyl
U ČD se strojvedoucí sami vyvěšují naprosto běžně. Leckde si i vyhybky sami staví. Další dotaz?
Pssst, takové dotazy tu nemůžete dávat-to by pak neměli posunovači co žrát.
U ČD osobky se běžně odvěšujeme ,někde děláme i posunovače mezi sebou, neb jaksi jiná osoba nikde není…
A to chcete při přepřahu čekat ve vlaku přes patnáct minut na odjezd? Viděl jste někdy, co musí u osobky během pár minut strojvedoucí vykonat ?
Dobrý den, rád bych se pana Votroubka zeptal: 1. Jak nahlíží na počínaní krajů, konkrétně na „nadobjednávání dopravy“ jak stávající stav ucpání tratí a přetěžování lidí a techniky nazval před cca 10 lety váš tehdejší prezident Jindřich Hlas, případně, máme se obávat nějakých stávek, bydlím na okraji Prahy u trati 070 a nebýt vlaku, tak jsem namydlený, protože s prominutím posraný individuální automobilismus mi dnes neumožňuje se dostat autobusem k metru letňany ve špičce do 15 min. a vlak do centra jede cca 23 min. a nerad bych jezdil hodinu a půl do a ze školy. 2. Byli byste schopni… Číst vice »
K tomu bodu 1 odpovím, že Ropid si spoje u dopravce objedná a grafisté při konstrukci grafikonu tam ty všechny čáry (bez námitek?) namalují. Jede se na krev a jakmile nastane nějaký problém, tak se to zhroutí.
Nevím na co bych se ho mohl ptát. Těch možností zlepšit práci v minulosti měli mnoho a nic nedotáhli do konce. Bohužel federace strojvůdců se stala prodlouženou rukou zaměstnavatele. Oni v tom jedou s nima a zaměstnance úspěšně podvádí.
Možná, že právě toto povzdechnutí by mohlo být jedním ze zásadních dotazů moderátora při tom rozhovoru.
Tak to by si ti zaměstnanci měli zvolit jiné zástupce, ne?
Dobrý den, jsem členem FSČR a chtěl bych se zeptat na dvě otázky: 1. zda v rámci FSČR řešite téma zneužívání tzv. režijek. Kdy velká část jejich majitelů je používá v rozporu s podmínkami, kdy například někteří strojvedoucí jezdí na režijky na jinou výdělečnou činnost než do práce (různé brigády mimo železnici apod.). Máme s tím teď velký problém, velká část kolegů toto nedodržuje a nám pár poctivým to přijde hodně přes čáru. 2. Proč tak hloupě trvají odbory na zachování režijek, které už skoro nikde neplatí, místo toho, abychom dostali one ticeket globál,který platí všude a má daleko vyšší… Číst vice »
Stačilo napsat „Závidím ostatním úplně všechno a chci aby se měli aspoň tak špatně jako já“
S tím Oneticketem je to pravda a tak se přidávám k dotazu Jardy.
1)Ono se nějak sleduje, jak kdo využívá režijku? A jaké problémy to přináší? 2) Protože se neshodneme ani mezi sebou, vy požadujete OT, ale stejně tak početná skupina trvá na zachování režijek, protože Slovensko (o to by zaměstnanci Carga skutečně přišli, nebylo by to jak vyjednat se ZSSK, snad jen formou kompenzace, ale to pak záleží na částce), zdanění (režijky jsou v tomto unikát), přeprava kola, atd… A i to skoro nikde (pokud člověk nežije v JMK) je trochu nadnesené, protože v PaK to je jedna trať, kde neplatí, v Královéhradeckém taky jedna, Olomoucký snad platí všude, Střední Čechy totéž,… Číst vice »
No tak samozřejmě že to je problém a dost velkej. Jednak se porušují podmínky používání a co hlavně dopravci přichází o část tržeb z jízdného. Nebo si myslíte, že má Krapinec v prdeli mincovnu a ty peníze sype jak se mu chce??? A
Strašně by mě zajímalo, kdybyste měl svoji firmu, tak byste byl určitě hodně happy, kdyby vám ji zaměstnanci vykrádali, tak jak to děláte vy. Neuvěřitelné, i když v tomto státě mě už to divný nepřijde, že lidem jako vy podvody a krádeže přijdou úplně v pořádku.
Pozor, já vím, že to je špatně (a vzhledem k svým směnám opravdu nemám čas jezdit ještě někde po brigádách, pokud chci mít i osobní život, takže s tím nařčením, že já kradu opatrně), ale já se Vás ptal, jak to za prvé poznáte, že někdo jede na brigádu, ne třeba na výlet (pokud to zrovna nevykřikuje na celý vlak)? A za druhé jaké reálné problémy Vám to přináší, krom toho, že Vás to z morálního hlediska štve?
Jak režimka rozliší kam jedu, když mám v boční kapsičce batohu výstražnou vestu? Budu povinen prokazovat cíl cesty místopřísežným prohlášením eurosoudruha?
Já chci hodinky z vodotryskem 💋
Blahopřeji.
A nyní dotaz na admina: Je nutné tady někoho takového, jehož celý smysl existence je urážení lidí, trpět?
Není, dostal na chvíli amnestii a už zase zamířil tam, kam patří.
Co dělá FS ČR pro to, aby se zajíždění do PPS vrátilo co nejblíže dřívějšímu (logickému) režimu? Tedy bez potřeby pro jízdu mezi st.hr. a PPS hledat „partnerského dopravce“ obvykle s trochu odlišnými předpisy, a především bez potřeby, aby strojvedoucí znal ten cizí jazyk (znalost řeči na straně výpravčích dané PPS, popř. nějakého tam umístěného „průvodce lokomotiv“, který by hlavně fungoval pro všechny dopravce, dvojjazyčné rozkazy atd). Pokud jste to zkoušeli a je to zcela neprůchodné (proč, kdo je proti?), tak budete zkoušet prosadit, aby v přeshraničním úseku museli sedět dva „čistě národní“ fíři, kteří se vymění za jízdy na… Číst vice »
Nebuď lemra a nauč se aspoň pár základních frází… Je úplně trapné poslouchat pražské pepíky, kteří nejsou schopni se naučit ani základy polštiny a naprosto netuší, co po nich chce výpravčí v Chalupkách, která se snaží mluvit co nejblíže češtině, kolik jen zvládne, byť absolutně nemusí…
A těch „pár základních frází“, to má jako být ta bezpečnost provozu, jo? Nota bene v situaci, kdy konkrétně v těch Chałupkách na to mnozí dopravci jdou stylem „polsky se snad nějak domluvíš, a v nejhorším oni tam česky taky umí“ a zmínka o nějakém kurzu základů polštiny je důvodem k obecnému veselí nadřízených i kolegů z tamního příhraničí…
Existuje slovník železniční termínů CZ-PL. Jinak polštině asi každej rozumí, nebo ne?
„Asi – nebo ne.“ Tak stojíte si za názorem nebo asi ne?
Místo kolejí mají tory, návěstidla jsou semafory, výhybky jsou zvrotky, posun je manevr, stavědlo je nastavňa a výpravčí je děžurny, co na tom nechápete?
A kolize hnacích vozidel?
Zdeženie jadovcích pojazduf -))
No jestli tohle je vše co musím znát, to je prace snů..
Možná když odmala sleduje PL televizi, ale jinak ne.
(Přes mou znalost, že dle zákoníku práce mohou kolektiní smlouvy či vnitropodnikové předpisy podmínky pro zaměstnance zlepšovat nad rámec tzv. obecných předpisů – nesmí zpřísňovat/rozšiřovat pracovní povinnosti zaměstnanců) CHCI ZNÁT, KDY SE ZASADÍTE O ZRUŠENÍ ROZDÍLŮ PRAVIDEL DÉLKY PRÁCE A ODPOČINKU DRÁŽNÍCH ZAMĚSTNANCŮ VNITROSTÁTNÍ A MEZIDNÁRODNÍ DOPRAVY V TZV. OBECNÝCH PŘEDPISECH – KONKRÉTNĚ NAŘÍZENÍ VLÁDY https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-589, HLAVA III – ZAMĚSTNANEC DRÁŽNÍ DOPRAVY a HLAVA IV – ZAMĚSTNANEC MEZINÁRODNÍ DRÁŽNÍ DOPRAVY? DLE § 15b – Nepřetržitý odpočinek mezi směnami ““(1) Zaměstnavatel rozvrhne pracovní dobu zaměstnance mezinárodní drážní dopravy tak, aby zaměstnanec mezinárodní drážní dopravy měl mezi koncem jedné směny a začátkem… Číst vice »
Tady je hlavně zajímavá otázka, který strojvedoucí popř. kdy je „mezinárodním“. Ten co teoreticky může jet za (které?) hranice? Ten co má mezinárodní výkon v turnuse / aktuálním plánu směn? Ten, co má, měl či bude (mohl by) mít mezinárodní výkon „včera, dnes nebo zítra“ (tj. s potenciálem ovlivnit výpočet odpočinků apod pro daný den)? Ten, co má mezinárodní výkon ve směně, kterou aktuálně slouží? Ten, který aktuálně veze vlak přes hranice? Ten, který se nějak podílí na vozbě mezinárodního vlaku, ale sám hranice nepřekračuje? A mezinárodní vlak je i do PPS, nebo až za ni? Co když se vlak… Číst vice »
Není třeba spekulovat. § 2 písm c) bod 2. předmětného nařízení vlády to jasně definuje.
Uznávám, beru zpět. Ale pořád to podle mě neřeší jasně situaci, kdy k překročení hranic dojde operativně. Vztahují se ty podmínky až na odpočinky po takovéto směně, nebo nelze jet přes čáru, protože po předcházejících směnách (kdy nikdo neplánoval onu jízdu do zahraničí ve směně aktuální) nebyly „mezinárodní odpočinky“ řešeny?
Samozřejmě šedivá je teorie… Já jen, jestli v tom aspoň formálně je nějak jasno.
Já bych poprosil Davida, aby mluvil jen za strojvedoucí, které zastupuje.
Děkuji.
Obecně odbory zastupují i ty zaměstnance, které nejsou jejich členy.
Proč mínusy? Vyjednané výhody/dohody následně platí pro všechny. Nelze říci, ty nejsi člen, pro tebe to neplatí.
Zatímco vy nezastupuje nikoho, ale mluvíte za všechny.
Ale copak pane Šimrale, u Metransu smí za strojvedoucí mluvit pouze zaměstnavatel a on jediný také ví, co si zaměstnanci myslí a co je pro ně dobré?
Ale vůbec ne. Ale problémy nekvality ubytoven (pro příklad) rozhodně není náš problém.
Proč
Protože na takových ubytovnách zaměstanci Metransu nespí?
(= MTR jim zaplatí lepší ubytování)
Vidím dva tablety, k tomu služební telefon, obsluha radiostanice, minimálně dva až tři displeje lokomotivy. Otázka zní, zbyde ještě strojvedoucímu čas alespoň občas mrknout na trať?
To je ilustrační fotka, normálně má strojvedoucí jeden tablet a zvolí si „TTP formu“ nebo „mapové“ zobrazení. Služebního mobilu si není potřeba všímat, pokud sám nezazvoní a většinou nikdo nevolá. Většina mašin má 1-2 displeje.
Což odpovídá právě M152 🙂
Minulý týden jsem si fotil 362, kde bylo šest displejů a do očí mi svítily čtyři…
Proč my na 363 máme maximálně 4 displeje? Vysílačka mě nezajímá, málokdy nekdo volá, ETCS je vypnutý, náhrada za analogový budíky (nemá každý eso) a rychloměr – ten zas bude vypnutý při ETCS (údajně). Takže 2-3 displeje?
A kde máte jízdní řád, když máte mapové zobrazení a TTP a jen jeden tablet?
Samozřejmě na tom tabletu pod mapovým zobrazení TTP, případně ho mohu roztáhnout má celý displej.
Je to vidět na ilustračním fotu.
Na ilustračním fotu jsou tablety dva, 152 tvrdí, že má jeden. Logicky tedy nemůže mít všechny informace najednou. A když si dáte JŘ na půlku, co z něho asi vidíte? Počítejte s tím, že vám s lety bude slábnout zrak(brýle na blízko) a za jízdy klikat na dotykový displej vyžaduje dost soustředění.
Ano jsou tam dva, ale to z důvodu testování, jinak máme každý jeden, ale na fotu je vidět, že v 3/4 displeje je TTP a v spodní části TJŘ, který se s jízdou posouvá, a nebojte vidět to je dost, a v případě, že nepotřebujete TTP, tak si jedním kliknutím rozšířite JR na celý displej.
A vidíte všechny potřebné informace pro jízdu, já nepotřebuju vidět naráz celý TJŘ, mě stačí jen aktuální úsek
Já zase nepotřeboval TTP celých 40 let, protože jsem znal trať. A nebojte, nejezdil jsem jen po pražském trianglu. Jako leťák jsem měl komplet elektrické seznání, kam jezdila Praha. Zažil jsem i éru tabletovou, takže mohu srovnávat.( třeba 65 služebních emailů v poště po pětidenním volnu, jeden ,, důležitější“, než druhý).
Podívejte se na ilustrační fotku pořádně, je tam jak TTP, tak TJŘ.
Čtyři displeje, a není to málo, Antone Pavloviči?
Koukám na ten tablet a opravdu by mne zajímalo, odkud mají ta data o průběhu trati. Z certifikovaného zdroje těžko. To si fakt jako někdo lajzne?
Z TTP.
TTP převedené do grafické podoby kombinované s GPS v tabletu, aplikace se jmenuje Navtrain.
A jak tam ta data převádí? To už konečně dostávají od SŽ ve strojově čitelné podobě, nebo to někdo z toho PDF přecvakává?
Nevím, ptám se – donedávna nic takového neuměli a prostorová data SŽ obecně opravdu nejsou v takovém stavu, aby z nich šlo něco takového vyrobit.
Ano dodává, byl o tom článek i zde
Dobrý den. Správa železnic dodává data pro TTP nejenom ve formátu .pdf, ale i .xml a právě z nich pocházejí informace v aplikaci NavTrain.
Není to o tom, že by to někdo přepisoval ručně, to by bylo příliš velké bezpečnostní riziko.
Tak to je pro mne novinka, díky za info.
Jdu je o ta data podojit…
Dobrý den Davide, rád bych znal Váš názor na novou D1. Všichni jsme ji očekávali několik let jakožto určitou reformu české železnice, avšak jsme se dočkali až na pár dílčích změn prakticky identického předpisu. Nebylo by vhodné, aby se SVOD a ŽESNAD v tomto tématu spojili a přednesli Správě Železnic vlastní návrh nového předpisu? (Jednodušší a přehlednější) Nebylo by k diskuzi rozdělit velkou “bibly” na menší celky, které by se týkaly pouze určitých provozních zaměstnanců? (D1 čistě pro strojvedoucí, D1 jen pro výpravčí, D1 pro signalisty, … atd.). Věřím, že by tento krok vedl minimálně k větší přehlednosti v předpise… Číst vice »
Taková věc již existuje. https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/ViewArticle.aspx?oid=1983778
Strojvedoucí ČD mají v tabletu výtah z D1 pro dopravce. Takže to jde už teď pro jednotlivé profese. Je také prima, že ETCS je zvlášť. Hodně věcí se povedlo upravit a radši bych byl, kdyby se zas pár let do D1 nevrtalo a byl předpis stabilní.
Ani do zajišťování souprav? Tak to jste hustej.
Bohužel nebude, příští rok vznikne nová D1 (dojde k sloučení bez a s ETCS do jednoho předpisu – nakyne na 800 stránek, a další úpravy).
Nezvazujete sa inspirovat tzv.fatigue managementom (menezmentom unavy) ako to byva napriklad v letectve? Napriklad znizit hodinovy fond na napriklad 36-34 hodin za tyzden? Chapem,ze je nedostatok lidi, ale unava na draze je vazny faktor, zaroven odradza mnohych potencialnych uchadzacov zacat karieru strojvedouciho. Menezment unavy nedovoluje mat napriklad viac ako 3 12h sluzby po sebe, a medzi kazdou minimalne 12h prestavka.
To ví každý, že je tohle řešení. Ale moc jednoduché, takže nepřípustné.
U doktorů to taky nikdo neřeší…
Takže to vyřeší doktoři. Nohama.
Ale však to už máme, aspoň u ČD a ČDC. Pracovní doba je 36 hodin za týden a mezi směnami 11 hodin, který lze zkrátit odpočinkem na lůžku na 7 hodin (mělo by se měnit na 8 hodin). U ČDC máme i něco o 36 hodinách odpočinku v kuse za kalendářní týden, ale z hlavy nevim jak to tam přesně je, ale často na to naráží strojmistr, že mi směnu nemůže přidělit, protože by mi daný odpočinek chyběl.
Ano, 36 hodin nepřetržitého odpočinku v kuse během 7-mi dní po sobě jdoucích, nikoliv týdně. To není žádný benefit, jeden den skončím v 10:00 po noční směně, následující den mohu ve 22:00 na další noční a zařezávat dalších 7 dní… U normální pracovní doby 8hod./den 5 dní v týdnu v pátek skončíte kolem 17 hod. a jdete až v pondělí třeba na 7.
Dík za upřesnění.
Mě by vadilo vstávat pondělí až pátek třeba v 6 nebo i dřív. Každá práce má svoje.
Třeba teď mám necelých 73 hodin v kuse volno, bez žádání o volno, prostě se to tak sešlo. A to jsem letmo.
Krásný, to jsem za ty roky letmo nikdy neměl.. 🤔 Až v tunuse a to už možná bude taky minulost.
Podmínku „“36 hodin nepřetržitého odpočinku v kuse během 7-mi dní po sobě jdoucích““ rozhodně neplní tebou uvedené „“ jeden den skončím v 10:00 po noční směně, následující den mohu ve 22:00 na další noční a zařezávat dalších 7 dní…““ , ale minimálně by to logicky mělo být, že začneš po po 36h volnu a směn můžeš mít max.6 do dalšího 36h volna! Přesně to stanovuje Nařízení vlády https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-589, HLAVA III – ZAMĚSTNANEC DRÁŽNÍ DOPRAVY a HLAVA IV – ZAMĚSTNANEC MEZINÁRODNÍ DRÁŽNÍ DOPRAVY, pro jehož práci zjevně platí přísnější podmínky / lepší podmínky pro jeho odpočinek. Ovšem (dle zákoníku práce) kolektiní… Číst vice »
Mňa by zaujímalo, prečo nie sú v ETCS zakomponované aj neutrálne polia či už s potrebou vypnutia prúdu, alebo stiahnutia zberača s automatickou funkciou? ETCS L1 a L2 na sieti ŽSR toto vie. Bolo by to podstatne bezpečnejšie, ako používanie hákovníc. Ano, ten „mašinista“ je podľa zákonov a predpisov tvor neomylný. Ale k chybám prichádza. A ešte jedna vec. Je zaujímavé, že bezchybná SŽ má fakt všetko v super stave. Viď. Kolín smer Pardubice, kde je ETCS vo výluke. U odchodového návestidla končí EoA aj keď je tam návesť dovolujúca jazdu (napr. voľno). Ak idem s ťažkým vlakom, tak už… Číst vice »
Stahovačky na ETCS: Protože takto se to rozhodlo na SŽ – když už se to dělá za takový prachy, tak stejně ne poctivě – zase další “česká cesta”.
Ano, je mi to jasné. Ako vždy sa šetrí. A potom, keď sa niečo stane, tak zase budú zo SŽ plakať „My nic, to fíra“. U L2 na ŽSR mi to dokonca vypíše aj názov zastávky či stanice a dokonca ma to upozorňuje na návesť pískajte. Dokonca pri zmene rýchlosti je pri tej šípočke napísaná aj konkrétna rýchlosť. U SŽ musím prejsť tú žltú čiaročku počiatočného bodu brzdnej krivky v plánovacej oblasti, aby som vedel aká rýchlosť ma čaká pokiaľ ide o zníženie rýchlosti. Ano, sú to prkotinky. Ale niekedy to dosť pomôže. No čo už. Čakal som, že keď… Číst vice »
Problémem jsou podmíněné stahovačky. RBC neví, jestli svítí nebo nesvítí. A udělat sekvenci, že by se před ní ETCS chovalo jako před pevnou stahovačkou a byl příznak, že stahovačka je podmíněná a fíra má možnost stahovací sekvenci ukončit, nejde. Takže by některé stahovačky v ETCS byly a některé nebyly, a to je to úplně nejblbější řešení.
Proměnné balízy totiž nevynalezli?
A pritom je to tak jednoduché. Podmienené sťahovačky dať do ETCS bez automatického zásahu. Bude na obrazovke len svietiť. Čiže bude len na človeku, aby sa pozrel v akom stave tá sťahovačka je. Aj tak tu ide hlavne o mimoriadne sťahovačky, ktoré sú pohádzané často krát kade tade. A pri dohľade ETCS by nebola zastavená prevádzka na x hodín kvôli chybe jedného človeka. Alebo žeby sa SŽ konečne naučilo robiť výluky bez potreby sťahovať zberač? Uff to by sme chceli veľa.
Dobrý den Davide, rád bych znal Váš názor na nový předpis D1, dle mého názoru jsme ho všichni s napětím několik let očekávali a bohužel jsme byli, myslím si že ve většině zklamáni, až na dílčí změny prakticky totožným předpisem. Nebylo by alespoň k diskuzi, kdyby SVOD a ŽESNAD se v tomto tématu spojili a pokusili se navrhnout Správě Železnic předpis nový? Věřím tomu, že ve spolupráci s provozními zaměstnanci by vznikl jednoduchý a přehledný předpis. Za mě by bylo alespoň k diskuzi se SŽ, zda-li by nemohl být předpis rozdělen na části podle provozních zaměstnanců (D1 čistě pro strojvedoucí,… Číst vice »
To se musíte zeptat spíš paní Štrinclové z provozu. Ale osobně tipuji paragraf 1.
Tak to budes bohuzel zklamanej celej zivot😀D1 jsem videl jako maku😀Vyvoj tohoto predpisu vede k jeho uprave pro cviceny opice….Samej obrazek…Marcela(Strynclova) je chytra holka,staci si precist ji prezentovane odlisnosti od minuleho predpisu.Celit tlaku vsech kdo do toho kecaj dokaze jen silnej clovek.
Kdyby byl pro cvičené opice, tak nemá přes 600 stránek (po sloučení D1 bez ETCS a s ETCS přes 800) a není potřeba různých gestorských výkladů.
Je jak pro cvičené opice se sloní pamětí 🙂
Pokud je zapotřebí gestorský výklad, pak je takové ustanovení předpisu skrytým návodem do průseru.
Zdravím Vás Davide, zajímal by mne Váš názor na nový předpis D1, všichni jsme ho s napětím očekávali několik let a bohužel jsme se dočkali až na pár dílčích změn vesměs totožného předpisu, který se dle mého názoru naopak ještě víc znepřehlednil. Nebylo by vhodné vznést diskuzi na toto téma právě mezi SVODEM a ŽESNADEM a pokusit se vytvořit nový předpis (mnohem jednodušší) a ten předložit Správě Železnic? Popřípadě jestli by nebylo vhodné D1 rozdělit na více částí (D1 pro strojvedoucí, D1 pro výpravčí/dispečery/signalisty, atd), aby každý drážní zaměstnanec nemusel složitě vyhledávat jednotlivé provozní situace v jedné velké “bibly”, ale… Číst vice »
Dobrý den. Jak osobně berete a zvládáte neustálou kritiku, že české železniční odbory jsou vůči zahraničním slabé?
Jaké kroky podnikla Federace k tomu, aby se již nikdy na lokomotivách řady 230/240 (a všech ostatních) neobjevila dřevěná židlička známá ze základních škol předrevoluční doby, která ohrožuje bezpečnost strojvedoucích při MU?
Jaká byla odpověď vedení ČD Cargo na tento problém?
Hlášení strojvedoucího nepomáhají k jejich odstranění…
Zřejmě máte na mysli pověstnou kuchyňskou židli s horním bílým umakartem.
Viděl jsem i ty žákovské židle…
Pokud jste jezdil i v zahraničí, můžete uvést něco co je v dané zemi lepší a co naopak horší? (příklad: v Česku je kritizováno používání hákovnice)
Já jezdím do PL a tam je stahování těžkou výjimkou a pokud jde o něco mimořádného, je to s přesnou polohou napsáno v rozkaze. Navíc polské rozkazy jsou daleko přehlednější a na první pohled vím, kde je jaké omezení.
Chodím často s vnukem k tratí „sledovat vláčky“ a v poslední době čím dál víc častěji vidím to, že strojvedoucí mají hlavy skloněné dolů, zjevně sledují víc mobil než trať před sebou. Nebylo by pro bezpečnost železnice jim ty mobily zakázat, případně odebrat? Vždyť je spousta profesí, kde se taky nedá telefonovat při práci (operující doktor, televizní moderátor, pokladní, vězeňský dozorce, soudce…) Pak se nemůžeme divit tomu, že roste počet jízd na červenou i tam, kde je krásně vidět před sebe.
Doporučuji méně šotoušit a více se doopravdy zajímat o danou problematiku.
Zjevně nesledují více mobily, jak se domníváte, ale v práci spí….
Jelikož je telefon využíván jako nouzové spojení, odebrat/zakázat opravdu nejde. A ani jedna že zminěných pozic nepotřebuje způsob dálkové komunikace pro vykonávání své činnosti.
Ne, strojvedoucí se na mobil fakt nedívají. Teda aspoň ne ti normální. Ale pár černých ovcí se bohužel vždycky najde. Před pár lety jsem jel v syslovi v prostoru hned za kabinou strojvedoucího a fíra se očividně během cesty díval na Pelíšky. Během zastávky ve stanici, když byl chvíli klid, tak šla krásně slyšel ta scéna s hádkou o tom, jestli to nok nebo knedlík. Dotyčný asi nebyl nejostřejší tužka v penále, protože mu muselo být jasné, že to půjde slyšet do prostoru pro cestující. Nebo na to prostě kašlal. Přemýšlel jsem, jestli to mám hlásit DI, protože a) není… Číst vice »
A neměl jenom puštěný zvuk bez obrazu? Já to tak dělám, protože už to znám nazpaměť, nepotřebuju se na to dívat a mám to místo rádia.
Nevím kde se pohybujete, protože já zase často vídám jak fírové naopak zdraví mávající děti.
Kdepak mobil… Tablet,to je ten zázrak kde je vše alespoň u ČD osobky ukryto… Navíc u nových strojů je vše na displejích, takže zírat,klapat potvrzovat…
Zdravím, je ETCS skutečným zabezpečovačem, nebo dle vás to není tak silné zabezpečení jak se všude uvádí? Ještě jeden dotaz nebojuje se aby se na mezinárodní scéně strojvedoucí mluvilo pouze Anglicky a mohlo více strojvedoucích jezdit do zahraničí. Přeci jen více lidem jde lepé angličtina než třeba hovořit Německy či Polsky?
Děkuji
Spousta lidí anglicky právě neumí nebo jen nějaké jednoduché fráze a ti by právě museli všichni odejít včetně nízko vyučených signalistů, kteří taky potřebují komunikovat se strojvedoucím. To by způsobilo obrovský nedostatek zaměstnanců ze strany infrastruktury.
Ta poslední věta je hodně zavádějící. Ten kdo žije v příhraničí nejčastěji ovládá jazyk, který se používá za hranicí. V případě ČR je to právě polština nebo němčina. Takže je vážně zbytečné, aby se Čech s Polákem bavili třeba v Chalupkách anglicky. A co je mezinárodní scéna? Hlavní tratě obecně, příhraniční tratě, pohraniční stanice?
„mezinárodní scéna“ jsou snad logicky spoje mezinárodní – jízda železničního dopravce z jednoho státu po trati v jiném státě + dorozumívání mezi pracovníky provozovatelů dráhy v sousedních státech! Jsem přesvědčen, že jsem opakovaně viděl až v Praze maďarské strojvedoucí tzv. včele vlaků EC do/z Budapešti přes Brartislavu, a jak jinak než AJ se s nimi chcete rozumně-jasně domluvit, bez hrozby nepochopení, protože kolik Čechů umí maďarštinu a Maďarů češtinu? Navíc o ochotě Maďarů používat slovenštinu, i v případech, že ji rozumí, silně pochybuji!
Maďar v Praze? Tak to dost silně pochybuji, leda tak slovák.
Vím koho jsem opakovaně na Holešovicích viděl přebírat/předávat soupravy EC s vozy MAV!
Pane Milane, to byl možná tak personál jídelního vozu. Zcela jistě jste v Holešovicích neviděl maďarského strojvedoucího v činné samostatné službě neznajícího češtinu nebo slovenštinu.
Slováci z maďarského příhraničí běžně i na Slovensku mezi sebou hovoří maďarsky.
To bude asi tím, že to nejsou Slováci.
Ano, souhlas. To i z naší společnosti známe. Ale asi těžko si budou dva strojvedoucí předávat stroj v Praze Holešovicích v maďarském jazyce…
V Bratislavě Vajnorech se to i u našich vlaků stát může, ale jsme o 400 km vedle…
ETCS je aktuálně tím nejbezpečnějším zabezpečovačem, který v Evropě je a jediným reálným zabezpečovačem v ČR, SR a PL (víc zemí profesně neznám). Náš československý opakovač „barvičkovač“ nemá s bezpečností nic společného, je to jen pomocník v horších povětrnostních podmínkách, ale především v případě Mirelu si strojvedoucí tak zvykl používat manuální režim, že je v klidu možné letět kolem stůj i 120 km/h… Každopádně je to o kousek lepší, než zabezpečení v Polsku, kde stále není krom ETCS na pár tratích nic jiného, než kombinace tzv. czuwaku a SHP, tedy kombinace tlačítka bdělosti a permanentního magnetu před návěstidlem, který ale… Číst vice »
Děkujeme, jsi příkladný eurosoudruh! S Evropskou Uhnijí na vječný časi a nygdy jynak!
Všichni se moc těšíme, až budeme mačkat TB z Břeclavi do Děčína a hledat klacky ve tmě a mlze bez hloupého odporného barvičkovače
Problematiku jednotného jazyka na evropské železnici jsme zrovna rozebírali na škole. Jelikož Británie už není v EU tak nejvíc řve Francie že to bude Francouzština a Němci zase chtějí Němčinu takže anglicky se mluvit nebude.
Naprosto nejtrefneji popsana situace ,,jednotnosti,, vsech picovin typu EU👍A na tom tlachani si lze vybudovat dokonce i karieru….Nez se neco ,,vyresi,,…vymysli se novy….Navigace pro strojvudce mela smysl tak mozna pri rozsekani zeleznice a vzniku soukromych dopravcu,kdy nikdo nevedel ani jestli jede na sever ci na jih…Nacpat vsechno do tabletu a odnaucit lidi premyslet a pouzivat mozek….🤮
Brexit na statutu angličtiny nic nemění. Pořád je to jeden z úředních jazyků EU (kvůli Irsku a Maltě).
(Ale netvrdím, že to je ideální resp. reálný jazyk pro železnici v Evropě).
Víš co, osoba co zná dneska dobře jeden, nebo dva jazyky, určitě bude za 40k hrubýho lítat 160 s rychlíkama soboty, neděle, svátky, noci, tak určitě, za branou jsou zástupy čekajících, zatím čtou kolektivní smlouvu na rok 2024 :))
To není jen o členství v EU. Bývalé kolonie se emancipují a padají i návrhy na zrušení 2. úředního jazyka (koloniálního) a Indie dokonce zahájila proces změny názvu státu, protože jej takto tenkrát pojmenovali angličtí kolonialisté.
Takže žádný…
Zrovna polština je v pohodě,alespoň pro porozumění když mluví pomalu 🙂 Vzhledem k věkovému průměru u nás anglicky rozumí málokdo.Kdo chce jezdit do ciziny ať jezdí,nám ostatním netřeba dalšiho stresu…
Nechápete význam psaného textu „“ Ještě jeden dotaz nebojuje se aby se na mezinárodní scéně strojvedoucí mluvilo pouze Anglicky a mohlo více strojvedoucích jezdit do zahraničí.““ = ANGLIČTINA JAKO DOROZUMÍVACÍ JAZYK JEN PŘI MEZINÁRODNÍ DOPRAVĚ = KDYŽ VLAK DOPRAVCE, A ZEJMÉNA JEHO FÍRA Z JEDNOHO STÁTU POJEDE V JINÉM STÁTĚ, TAK BY TAM MĚL MÍT NÁROK DOSTÁVAT ZÁVAZNÉ POKYNY V PÍSEMNÉ I ÚSTNÍ FORMĚ VŽDY V AJ – AŤ JE KDEKOLIV (Polsku, Německu, Rakousku, Maďarsku …), a naopak stejně tak jejich fírové v ČR!
No výborně a kde vezmete tolik zaměstnanců s výbornou angličtinou. To je celé CDP (*2) + všichni výpravčí, kteří mohou přinést rozkaz. To je přes 1000 zaměstnanců.
A když budu umět anglicky slovem i písmem, tak se jistě budu zdržovat u SŽ.
Ne jen u SŽ, vůbec na železnici v nepřetržitým provozu, jasná věc za 40 hrubýho 🙂
Někteří tak činí. Ale je nás málo…