Jak zaplatit 179 miliard korun za rychlovlaky na Moravě. Studie doporučila státu soukromý kapitál

VRT Moravská Brána II: Pohled na VRT a konvenční železniční trať v oblasti Polanských rybníků, v pozadí nadjezd silnice II/478, vlevo zástavba Polanky nad Odrou, v pozadí zástavba Ostravské aglomerace. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II: Pohled na VRT a konvenční železniční trať v oblasti Polanských rybníků, v pozadí nadjezd silnice II/478, vlevo zástavba Polanky nad Odrou, v pozadí zástavba Ostravské aglomerace. Foto: RTNext

Začátek stavby plánuje vládní materiál na rok 2028.

Odebírat
Upozornit na
guest
183 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdenek

Jako proč, aby mohli zvýšit zadlužení? A papírově to vypadalo, že je vše ok? Z mého pohledu jsou rychlotratě celkem blbost. Ano pro státy typu Itálie mají nějaký význam. Ale.. Ale.. To je ovšem stát zcela jiného rozměru. Přesto těžiště vlakové dopravy je zcela někde jinde. A to jsou konvenční tratě. A kapacitní dvoupatrové jednotky hitachi. Které pak budou jezdit i téměř 200. To je to, co vytváří skutečnou nějakou hodnotu za rozumné prachy. VRT dráha je sice pro někoho, ale je proti konvenční značně dražší. To pak vede jen k umělému prodlužování jízdních dob konvenčních vlaků. Jinak by zákazník… Číst vice »

zdenek

Je to takové hezké pozlátko.. Hezká ukázka.. Pravidelně použitelné pro pár zákazníků.. Ale jinak..

zdenek

Ukázkou je Neapol Řím. Krásná trať. Zábavná. 1h
Přesto si myslím, že pro většinu lidí ceny jízdenek jsou příliš vysoké. 30E.
A tak jezdí R. Ten má ovšem uměle navýšenou dobu na 3 hodiny.
Nebo autobusem.
Ve výsledku je Neapol od Říma dál s VRT než před.
Jediná výhoda, že pomůže možná turismu z říma na jih země.

michalglogr

Co je to za manipulaci (?!): Stát materiál tají před veřejností, dostal se pouze do neveřejného meziresortního připomínkového řízení. Tenhle materiál je ve zcela běžném připomínkovém řízení.

Zdrasa

Proč úplně chybí zmínka o dotacích EU? Říkávalo se, že velkou část zaplatí ony. I z hlediska cílů EU a současných programů jsou VRTky přesně to, co by především měli chtít podpořit.

Jaaa

Protože je to reklama na PPP – ať z toho kámoši taky něco maj.

peter

Pozeram CR za rok 2023. Prijmy z dotacii boli vo vyske 116,7 mld. a sucasne sa odviedlo do EU 66.8 mld, takze plusove saldo bolo nejakych 50 mld. Kc. Povedzme, ze vsetko co pride z EU presmerujes do VRT. Takze teoreticky stacia necele 2 roky. No len nechas skrachovat vsetkych polnohospodarov ? V tych dotaciach z EU su ich priame platby a neviem, ci by to EU len tak dovolila presunut. No tak vylucis dotacie polnohospodraov. Dajme tomu ti stale ostane 80 mld. Kc. Takze zrusime dotacie na FVE, usporu energii, nakup vozidiel pre verejnu hromadnu dopravu atd atd. a… Číst vice »

Zdrasa

A ona je snad roční výše příjmů z dotací od EU stabilní? Pokud vím, dost často se řeší, že máme připraveno málo projektů a čerpá se méně, než bylo možné. Navíc na VRT půjde čerpat z programů, které se dnes tolik nevyužívají.

peter

Takto. Kazdy stat do EU posiela nejake peniaze a potom naspet dostava nejake peniaze. Za rok 2023 CR bola v pluse 50 mld. Kc. Len zo zlepsujucou sa ekenomickou situaciu bude CR do EU stale viacej posielat a menej dostavat, takze plusove saldo sa bude znizovat. Kolko je v tych programoch, co sa nestihli vyuzit ? Nepredpokladam ze sa nevyuzili desiatky miliard Kc. Kebyze zoberieme ze 1/3 eurofondov ma ist rocne na VRT, tak aj tak by sa len tento usek financoval 5-6 rokov. To som si isty, ze by kopec ostatnych terajsich primatelov dotacii z EU veeeeeelmi kricali, kebyze… Číst vice »

Zdrasa

Až tak drahá být nemusí. Záleží pouze, jak moc se bude ustupovat NIMBYstům a stavět každý vesničce tunel. Jinak je to normální stavba tratě, co nemusí být o moc dražší jak stavba dálnice.

Jan Sova

Nemuseli by vždy na ně narážet, kdyby na základě jiné lobby nestáčeli trasy právě k těm vesničkám nebo přírodním památkám atp….

petr

Podle OPD 3 je nyní v současné EU sedmiletce 2021-2027 vyčleněno 4,9 mld EUR na silnice a železnice, tzn. 125 mld Kč. za 7 let. Peníze se dají použít jen na tyto účely a podobně nelze vzít dotace třeba pro zemědělce a dát je na železnice.
https://opd3.opd.cz/stranka/zakladni-informace
Co se týče salda, tak v něm nejsou například započítány cla. Ty se vybírají na úrovni EU jinak by si je vybírala ČR sama. Takže ve skutečnosti je saldo nižší, navíc se nemusí podařit všechny fondy EU vyčerpat.

Dušan

Protože PPP projekty buď nelze platit z dotací vůbec, nebo jen v omezené míře a je to dost složité.

Tomáš Záruba

Tak me napada, v jakem vztahu je (muze byt) PPP a spolufinancovani z EU…?

Petr

To bude zase sekyra. 🙁

janikk

Je tady sleduju jak se tady dohadujeme na ceně tratě a místo nad tím kdo bude po těch tratích jezdit. Jsme země, kde vyděláváme 30% toho co na západě a jestli někdo myslí že se to v příštích 20 letech srovná, tak je snílek, protože budoucnost nebude k montovnám vůbec přátelská. Možná se ty tratě s dotacema a obrovským zadlužením podaří postavit, ale jak do těch vlaků chcete dostat lidi? Ta trať si musí vydělat alespoň na údržbu a provoz. Nebo snad po nich bude jezdit RJ z prahy do ovy za dvě kila? A když né, tak kdo v… Číst vice »

Alibaba

Ve vlacích objednaných MD co pojedou na VRT budou jízdenky za normální síťový tarif. Alespoň takto se s tím počítá. Že to bude dotované nikdo nepopírá.

JiP

A statni rozpocet je snad nejake ekonomicke perpetum mobile? Co vsechno budeme takto dotovat.

Alibaba

Dotovat se bude vše co se dotuje dnes.

Danny

Je to vše o prioritách. Pokud hypoteticky posunete např. odchod do důchodu o 2 měsíce, budete mít dostatek peněz (při zachování stejného deficitu) na dotování taxi pro většinu obyvatel.

peter

Pri tych dochodkoch vam do toho hadze vidli nieco take ako demografia. V Ceskej republike v roku 2000 pripadalo na jedneho dochodcu 2.8 pracujuceho. V roku 2025 na jedneho dochodcu bude pripadat 2.2 pracujuceho. V 2040 je ten pomer 1:2 a v 2060 1:1,7.

Takze ten vek odchodo do dochodku sa bude posuvat, aby vobec na bolo na nejake dochodky a nie na vozenie sa dotovanymi vlacikmi.

Daniel Jablonecký

Dobrý komentář. Mimochodem jak jste daleko s přípravou VRT na Slovensku? Zatím jsem zaznamenal pouze to, že si ŽSR odsouhlasily rychlost 200 km/h jako „vysokorychlostní“ a tím veškeré ambice končí. Mezitím se prý zavedly nějaké pomalé jizdy mezi Bratislavou a Štúrovem, ale to budou asi jenom pomluvy.

peter

No, poviem takto. Tento rok diera v rozpocete pri prepocte na pocet obyvatelovo polovicu vyzsia ako v Cechach a dieru v rozpocte podla 4 nasobneho premiera ideme znizovat kazdorocne len o trochu. Verejny dlh Slovenska je okolo 56% HDP a ocakava sa ze v roku 2026 prekrocime 60% HDP voci nejakym 42% HDP Ceska.

Priemerna mzda o 20% nizsia ako v Cechach. Najvyzsie percento odchadzajucich mladych ludi studovat vysoku skolu do zahranicia v Europe. Nezamestnanost v maji na urovni 5.94% voci ceskej 3.6%. Demografia podobna ako v Cechach

Takze jednoducho povedane, Slovensko na to momentalne nema.

Danny

Obávám se, že jste můj příspěvek vůbec nepochopil.

peter

Pochopil, ze pre vas je VRT priorita, staci presvedcit tych dalsich x milionov volicov, aby sa niecoho vzdali a skladali sa na VRT. Napr. 5 mil. pracujucich bude mat na vyplatnej paske polozku prispevok na VRT – 100 Kc, z cistej mzdy. Takze kazdemu by sa znizila cista mzda o 100 Kc, to by sa skladali len na tuto cast nejakych 30 rokov. Takze to je trochu dlho. No dobre, tak nastavme sumu na 1000 Kc mesacne, co je tak 3.5% jeho priemernej mzdy. Tak potrebna suma sa vyzbiera za nejake 3 roky. No len je to tak trochu vela,… Číst vice »

Jiří Kocurek

Kolik že jde na dotacích Agrofertu, nějakých 200 kč na hlavu vč. nemluvňat?

peter

Ok, takze su to nejake 2 mld. Kc, pokial dobre pocitam. Predpokladam, ze to dostava raz rocne take dotacie. Takze na VRT by sa zbieralo necelych 90 rokov.

Pozeram, ze do Agrofertu patria aj polnospodari. Takze take iste dotacie idu aj ostatnym polnohospodarom. Takze co, skrtneme dotacie vsetkym polnohospodarom ? Co to urobi s cenou potravin ? Budu schopni ceski polnospodari fungovat, ked ostatne krajiny naokolo budu stale dotovat svojich polnohospodarov ?

Vojtech

Kolem roku 2080-2100 už bude klid… poválečné ročníky, Husákovy děti a další vykyvove křivky už budou po smrti. ČR se srovná na cca 5-6 MiO lidi

SYN

Nechcete nějak naznačit že řekněme dálnice si „na sebe vydělá“? Toto je přece infrastruktura, ta nikdy nebyla zisková, ale JE potřeba…

janikk

Takže cena jízdenky vlaku va dnešní trati a jízdenky na VRT bude stejná jo? Nenechte se vysmát. Fakt už toho nechte, protože jestli dám 200 nebo 1000 je pro lidi kteří vlak opravdu používají hodně často zaprosto zásadní a to že ušetří 60 minut na průjezdu ČR ale za pětinásobnou cenu, do těch vlaků fakt lidi nenaláká. Tohle je prostě nesmysl a to železnici hodně fandím.

Alibaba

Takže by jste chtěl komplikovat nákup jízdenky na dálkovou dopravu dvojí cenou? Právě aby se lidi nalákaly, ta musí být jeden tarif, nic komplikovaného (jako třeba za socialismu byly rychlíkové a spěšné příplatky). Když bude MD objednávat linky (současné rychlíky) co pojedou po VRT, tak jak takový vlak nejlépe otarifovat? Berte to jako službu od státu.
Jediný co bych očekával na opravdu dálkových vlacích (např EC, Sprinter) jsou místenky, respektive výrazný nástup jejich používání. Ale v normální dopravě vlaky nesmí být povinně místenkové.

Bohumil Pokorný

A jak se liší zásadně cena jízdy IAD po dálnici od jízdy po ostatní silniční síti?Taky pětinásobně?

Daniel Jablonecký

Nesmysl to je. A proto ho tady nešiřte.

JiP

To tady radsi vubec nevytahujte, protoze provozni naklady jsou dost velky hreb do rakve ekonomiky o VRT snech. Tady se resi jestli se do Ovy jede za 250 nebo 300 Kc…..ale ne, mavnutim proutku bude vsem uplne jedno zaplatit klidne 700-1000 Kc za rychlovlak.

mgr.pavel

Tak pokud mi VRT uspoří 1-2 hodiny času, připlatit si pár stovek dává význam, ne?

JiP

Otazka je, kdo z cestujicich ve vlaku to ma takto ekonomicky nastaveno. Studenti co jedou v patek a nedeli na kolej? Duchodci ci deti na vyletech? Podnikatel ma stejne koupene auto a nebo uz dnes lze vyresit spoustu veci aniz by bylo nutne nekam jet. Obavam se, ze tato zdanlive logicka ekonomicka uvaha neni rozhodne aplikovatelna obecne.

ABCD

Přesně ten ušetřený čas dává smysl, ale opravdu když máte vytáhnout (např. studenti) vyšší částku čtyřikrát do měsíce, nebudou se lidi trochu „cukat“?

Náhodný Kolemjdoucí

O kolik je třeba 200 nebo 230 nákladnější proti 160 se stejnou jednotkou?

Vojtech

10-20% za energie. Jenže Praha Ostrava to otočí denně místo 4 x. Tak 5-6 x = úspora 600 milionu za soupravu navíc

David

Ti ostravští studenti jsou hodně často Slováci z východu co studují a pracují v Praze. Ti budou z nějaký skanzen vlaky v Ostravě přestupovat na VRT, protože tím z 6-7h cesty ušetří hodinu? Aha…

Alibaba

Ti si nastoupí už v Žilině, proč v Ostravě?
A pokud pojedou od jihu, tak v Blavě.

David

A ty násobně dražší VRT vlaky pak jako pojedou do Košic místo obratu zpět, takže se budou kodrcat na obycejny trati kde jaký kvality? To těch VRT vlaků fakt budeme tolik navíc? aha…

Alibaba

Na severu (vlaky přes ostravsko a Lideč) Bych tipoval konec právě v Žilině, s výjimkou v podobě nějakého „pendolina“ jako v současnosti. Jinak pokud RJ bude mít soupravy na 200 km/h, nic mu nebrání jet jako dnes do Košic.
Na jihu budou jezdit vlaky minimálně do Blavy (slováci připravují trať Kúty – DNV na 200) , ale stejně to vidím až do Budapešti.

Ic540

David. Vlaky z do Žiliny/Popradu/Prešova/Košic budou jednotky na 230 a pojedou přes Olomouc Hradubice. Tedy po VRT Hranice k Přerovu a do Olomouce. Pak až na VRT od Pardubic k Praze…

Vojtech

V Německu normální. Poslední dobou jezdím často nočními ICE a jsou to vlaky 4 generace = ty nejnovější

Jaaa

Nevnucujte všem ostatním něco, co není pravda.

Ta souprava se za den do Ostravy otočí 2x, zatímco dneska jede jen jednou. Prostě ten provoz ekonomicky vychází úplně stejně, jako s dnešníma pomalejma vlakama, protože jich stačí nakoupit a provozovat polovinu, přestože budou o něco dražší.

Jiří Kocurek

Rekordní pendolíno točilo téměř 1500 km denně. To je Praha-Ova 4x za den.

Pokud to vlak zajede za 2 hodiny, tak to otočí 6x denně i hodinovým prostojem v každém obratu. Totéž Praha-Vídeň.
Z toho plyne, že 1 vysokorychlostní souprava odvozí za den 1,5x více lidí než Pendolíno. Na pořízení o moc dražší není, než to Pendolíno.

Jiří Kocurek

Provozní náklady jsou naopak nejvyšší tam, vlak pořád stojí a čeká. Proč asi nákladní dopravci řeší propustnost, aby nemuseli někde stát a čekat.

Jinak řečeno: Vlak který jede za 1,5 kč/m vydělá víc, když ten kilometr ujede rychleji – plat personálu je hodinový.

mgr.pavel

Jak chci dostat lidi do vlaků?

Myslíte do těch, co jezdí narvané už dnes?

Ono jde primárně o novou kapacitu, tak aby současné rychlíky měly kudy jet, když na současných tratích zahustíme příměsto a náklad. Oboje už nemá kapacitu..

Jirka Z

A uvědomujete si, že dnes prakticky jediné vlaky, které si dokážou na sebe vydělat a jezdí bez dotací (nepočítám náhrady od státu za jízdné pro studenty a důchodce), jsou rychlé dálkové vlaky a naopak nejdražší a nejvíc dotované jízdné je na pomalých lokálkách, kde navíc často zaplatíte za km vyšší cenu než v těch komerčních dálkových vlacích? Ta úspora je totiž i v množství cestujících i v té rychlosti, kdy jsou vlaky i personál podstatně lépe využité, nebo v kratších přímých tratích, kdy např. nová přímá trať Praha – Brno by mohla být až o třetinu kratší než dnes. Je… Číst vice »

Jirka Z

Ještě bych dodal, že paradoxně by se tak mohlo stát, že jízdenka po VRT Praha – Brno by tak v budoucnu mohla být i levnější, než po dnešním koridoru, a to právě díky podstatně kratší délce nové trati.

Vojtech

Ve Francii je průměrně mýto na osobak 5 Kč/ km. = totéž co palivo

janikk

Mě zajímalo, kdo těmi vlaky bude za tu vyšší cenu jezdit. Cena tratě a údržba na 160/200/300 km v hodině se liší, jak tady čtu, jako černá a bílá, to samé cena souprav. To že bude dotace MD je fajn a počítáme s tím. Teď jízdenky stojí pár stovek a je to možná dáno taky i tím, že nás vozí vlaky které už měly být ve vagónovém nebi. Dopravce zainvestuje miliardy do VRT souprav na 300km aby měl jízdenku „jen“ o pár stovek výš, nebo pojedem starší soupravou o 60 minut déle po trati na 160km a těch „pár“ stovek,… Číst vice »

Jiří Kocurek

Praha-Brno za 1000 kč se vytahuje už snad 15 roků. A už 15 roků se to furt dokola vysvětluje to samé.

Mimochodem, proč lidi jezdí po D1 a ne okreskama, kde je to levnější?

Gunduľ neubiješ

A pritom smradlavym autem je Praha-Brno za více než 1000,- Kč už teď. Benzín, nebo nafta, dálniční známka a parkování. Nemluvě o naprosté ztrátě času, který řidič musí věnovat řízení, zatímco cestující ve vlaku může třeba pracovat….

Vojtech

Běžná cena jizdenky Dresden -Paris je kolem 120-140 EUR. Je to cca 5 x delší, než Praha Brno, jezdí to nejbohatším regiony a jedete převážně ICE či TGV. Brno za hodinu za 499 Kč a děti grátis ( v Německu až 4 do 14 let) beru okamžitě. Autem to stojí cca 800 jen za benzin, s provozními náklady cca 2000 Kč jedna cesta

Vojtech

Auto na operak má příplatky za přejete km cca 6,5 Kč, takže docela přesně to víte dopředu

janvagala

Jen aby bylo ty PPP v budoucnu z čeho platit.

janvagala

Chtěl sem napsat splácet.

Jaaa

Dotace budou, ale stejně PPP? Nevypovídá to spíš něco o neschopnosti státních úřadů?

digi

No národní plan obnovy spočívá v tom že se dají dotace podnikatelum: https://www.planobnovycr.cz/vyhlasene-vyzvy
třeba výzva k výstavbě bydlení spočívá v tom že stát poskytne obcím peníze na management PPP projektu ..
(Naprimo obcím peníze neposkytne, to by hrozilo že stát něco vydělá)

jan.podestat

V rámci NPO lze podpořit jen projekty, které lze dokončit do konce roku 2026. I z tohoto důvodu se do NPO „zbastlilo“ všechno možné dohromady a je to takový mišmaš. Z hlediska dopravy bude důležité co se povede dostat do OPD 4.

digi

Z hlediska dopravy mi přišel důležitější cíl jako je: Dokončení modernizovaných železničních mostu nebo tunelů ( už splněno) než soucasne cíle jako jsou: komponenta 4.5 podpora projektu kreativního učení č. 3
Prostě na jinou dopravu než silniční se zvysoka kašle.. Hlavně se podpoří současní oligarchové..

jan.podestat

Zkrátka z dopravy se tam daly jenom aktivity a projekty, u kterých se v době přípravy vědělo, že se mohou stihnout do konce roku 2026 zrealizovat, viz komponenty 2.1 a 2.4. Z VRT se tam tak mohla natlačit max. projektová příprava. Nad některým podporovanými aktivitami a jejich přínosech by se samozřejmě dala vést diskuse, jak sám zmiňujete.

Jiří Kocurek

„4.5 podpora projektu kreativního učení č. 3“

Tohle nějak dokazuje výhradní podporu automobilismu?‘

Jaaa

Samozřejmě, prachy je potřeba rozkrást kámošům, ne investovat.

Tak se příště nedivte, že na nic nejsou peníze. A je úplně jedno, jestli vás krmí koblihama o vyšších důchodech, nebo nižších daních. V obou případech jim ve skutečnosti jde o rozkrádání státních peněz do vlastní kapsy.

Vrták

Ještě soudruzi ani nestihli udělat Brno-Přerov a chlácholí nás dalším soustem.

Jiří Kocurek

Odložil byste tedy přípravu VRT Přerov-Ostrava na dobu, kdy se na trati Brno-Přerov začne jezdit?

Nezačnete s tou přípravou tak trochu pozdě?

Jaaa

Ta nikdy nebude. 😀

Jiří Kocurek

Jasně, pritority jsou v Chornici, Mladějově a Mšenka a dát sežrat Ústeckému kraji, že vlaky nebudou.

Francimor

Splácet 20 miliard ročně, jestli správně čtu tak při aktuálních investicích do železnic okolo 30 miliard ročně, tak jsme prakticky dostaveli.

Náhodný Kolemjdoucí

Bez nějakého navýšení rozpočtu tady nikdy nic nového nepostavíme.

PeDazOl

Přesně tyhle čísla jsou důvod proč říkám, že ani v roce 2050 tady nebude jediný úsek delší než 100 km VRT. Česko nemá hospodářskou sílu to utáhnout a nalijme si čistého vína, ani PPP není řešením. Nikdo z velkých fondů nealokuje stovky miliard na 20-30 let do tohoto projektu bez participace nebo garance státu. Česká republika nemá ani po 30 letech HDP na tyto obří infrastrukturní projekty. Jsme zemí živenou prací ve mzdě, nikoliv zemí exportující know-how s vysokou přidanou hodnotou. Jsme zemí se stárnoucí populací, bez progresivní přirozené obnovy obyvatelstva, které v budoucnu bude generovat vyšší HDP. Paradoxně za… Číst vice »

Zlámalík

Poslední zhasne.
Spíš „jak z toho ven?“

jfp

normalne, vlakem, po sve ose a nebo letecky.

PeDazOl

Inženýring, technologie, dodávky investičních celků ven. Ukažte mi kdo to tady umí.

Jiří Kocurek

Sem tam něco. Jenže na opravdu velké technologické celky nemá ČR podmínky, chybí tady pobřeží a námořní přístav.
Hledat spíš takové věci, které se dají exportovat s přírodními možnostmni ČR. Software, u něj je to jednouché.

Tom

Nevšiml jsem si, že by ve Švýcarsku měli nějaký námořní přístav.
Navíc mezi těžkým průmyslem a IT je spousta místa (farmacie, mikroelektronika, zdravotnické přístroje a spousta dalšího).

PeDazOl

Přesně tak….

Jiří Kocurek

Já tam někde vylučuji farmacii, když píšu: „Hledat spíš takové věci, které se dají exportovat s přírodními možnostmni ČR“

Prosímvás, kde jste na to přišli, oba dva?

PeDazOl

Já vám lehce odpovím, bylo nebylo, ale existovalo: Plynostav Pardubice, PBS Brno, Hutní montáže Ostrava, VHJ Vítkovice a řada dalších které ty inženýrské celky dodávaly. Představte si, že stavěli pivovary, cementárny, ropovody i plynovody venku, za převoditelné ruble i za dolary. A světe div se, za mnohem zoufalejších dopravních podmínek socialistického Československa. Nejsem přítel socreálu, jen vám říkám, že tu chybí firmy typu Siemensu, ABB a dalších které ty inženýrské celky a technologie dodávají. Proto tady nikdy nebudeme schopní VRT ufinancovat. Notabene když ta částka mluví jen o trati nikoliv o soupravách lidech a provozu…

Jiří Kocurek

Opravdu velké celky: https://www.youtube.com/watch?v=v7eq07aGo2Y&t=29s
takové mám na mysli, když říkám, že je na ně potřeba námořní přístav.

Proti tomu je pivovar docela malá věc, to snad dokážete uznat?

PeDazOl

Vraťte se do reality pivovarů a cementáren. Tady neexistuje prostor pro obří továrny, takže se tu historicky dělala vždy malá strojařina se slušným výdělkem, nikoliv výlety na mars vašeho typu… Už chápete kam Česko od dob RU patřilo a patří? To Švýcarsko vám nestači kristova noho? 🤣

Jiří Kocurek

Tak jsem omlouvám, že jsem neuvedl taxativní výpis všech možností, vč. hodinek, šperků, měřících přístrojů a také technologí pro čištění odpadních vod (ASIO už dlouhé roky vyváží ČOVky do Rakouska. Dají se totiž složit na auto a odvézt přímo do cíle. Jiná firma z Brna zas exportuje digestoře…

Hnát se po celých rafineriích nemá smysl, nebo snad ano, vč. polovoucích těžebních plošin?

Rušňovodič Peter

Aj úsek do 100km VRT môze byť prinosom aspoň vo vyznamnom odľahčení existujucej konvencnej siete zelezníc. Na Morave konkrétne Hranice-Přerov, v Čechách napriklad Běchovice-Poříčany. Najmä aby bola VRT zapojená štíhlymi vyhybkami s rychlosťou rovnakou ako je rýchlosť na priľahlom úseku konvenčnej trate. Iste, bolo by fajn mať VRT aspon medzi Brnom a Prahou s jazdnou dobou 1 hodina, ale to už je naozaj velke sústo aj vzhľadom na financie aj na mnozstvo kolízií s nimbyzmom. Skrátka veľke mnozstvo rizík. Aj kratší úsek VRT dokáže riešit kapacitne problémy a súcasne aj pomerne vyznamne skratiť jazdný čas na celkovej trase (Praha-Plzeň) pekným… Číst vice »

JiP

Velmi racionalni postoj, bohuzel z vystavby VRT se v CR stalo skoro nabozenske dogma s tezkymi negativnimi dopady na stavajici sit. Myslim si totez, CR nema ekonomickou silu sit VRT postavit a o cem se vubec ted nemluvi, tak ji potom udrzovat v provozu coz bude dalsi balik penez. Jestli neco ceskou zeleznici skutecne trapi, tak to jsou jasne definovana uzka hrdla, napr vyjezdy z Prahy. Je nutne je stavet ale v parametrech VRT? Tim ze by to byly standarni trate treba s Vmax 200, tak se vam dramaticky zlepsi moznosti trasovani a pruchodnost terenem a pritom vzhledem k velikosti… Číst vice »

Jiří Kocurek

„standarni trate treba s Vmax 200, tak se vam dramaticky zlepsi moznosti trasovani a pruchodnost terenem“

To bych si dovolil rozporovat, jelikož klasická trať vyžaduje třetinové podélné sklony (12,5 ‰ vs 35 ‰), aby to nákladní vlak vyjel i bez postrku.

Podélný sklon je příčinou:
a) toho hada u Golčova Jeníkova i jinde
b) proč náklady po Hrbaté nejezdí
c) vtipů o nákladních expresech přes Vejprty

JiP

Prosim vas kde cestou z Prahy napr. na ten kriticky Kolin musite resit takove sklony??? Ta trat je v naproste rovine.

Jiří Kocurek

Za Kolínem to ale nekončí.
Na té rovině u Kolína jsou budou investiční náklady téměř totožné a trasa prakticky taky. Opravdu ji budete šoupat o 50 metrů vedle podle toho, který majitel pozemku více křičí?

Fanatici budou proti tak jako tak, se podívejte na anabázi s Všejanskou sopjkou, která je na těch 200 km/h.

Jiří Kocurek

Chci říct že snížení návrhové rychlosti o 1/3 nijak výrazně nezkrátí projednávání, záchrana před komplikacemi se nekoná.

Důkaz sporem: Pomůže nějak výrazně zpomalení Všejanské spojky na 120 km/h?

Jirka Z

Jedno o koze, druhé o voze. Pokud potřebuji vozit náklady, a i tam by se jistě hodila větší kapacita a nové alternativní trasy, potřebuji standardní trať s malým sklonem a omezenou rychlostí. Pokud něco z toho poruším, vyšší rychlost, větší sklon, bude ta trať vhodná už jen pro osobní vlaky. Nejlepší průchodnost terénem a tedy i cenu je možné očekávat u tratí s vyšším sklonem a nižší rychlostí. Tam ale může být nižší i užitek: využitelnost jen pro osobní dopravu, která navíc bude pomalejší. Pokud by se tím ale náklady na stavbu výrazně snížily, může se i to vyplatit a… Číst vice »

Jaaa

“ CR nema ekonomickou silu sit VRT postavit ”

Jen vaše dojmy. A zbytek naprosté nesmysly, novou nákladní trať s nejvyšším povoleným stoupáním 10 promile nemáte kudy a za co postavit. VRT se stoupáním 40 jo.

PeDazOl

Přestaňte snít VRT krátký úsek sen coby lék na přetíženou síť. VRT je ucelený dopravní systém s oběhem souprav postaveným na rychlosti a efektivitě ne na tom, že několik šotocvoků by rádo VR vlaky provozovalo na 2 úsecích u Prerova a u Prahy, aby to vyřešilo kapacitu konvenční trati. Tady je vidět naprosté nepochopení úkolu VRT… Sorry jako.

Jaaa

Ale EU ty prachy má. Okolní země je využívají. Jenom Čecháčci ne. Jen ve fondu obnovy jsou desítky miliard.

Jiří Kocurek

Ve fondu obnovy. Jo, fajn, která VRT se má tedy obnovit?

Jaaa

Pán je úplně mimo.

JiP

Zadna ze zemi kolo nas VRT nestavi, ani to bohate Rakousko zadnou VRT nema. Pouze po racionalni ekonomicke analyze rozsiruji stavajici trate a resi uzka hrdla stavbou paralelnich useku s lepsim trasovanim.

Jiří Kocurek

Rozšřují stávající tratě?

Jako rozšíření si nepředstavuju 2/3 délky v nové stopě. To pro Westbahn.
Rožšířením bych se neodvážil nazvat Gotthard Basis tunnel na 230 km/h a už vůbec ne Koramlbahn na 250 km/h, která je rychlostně omezená fyzikou v tunelu. Mít ji na povrchu, tak šli na 300 km/h taky.

JiP

To je prece jedno kolik se toho postavilo, ta trat napr. Westbahn ale v cele delce kopiruje tu puvodni, takze je to jeji kapacitni rozsireni.

Alibaba

Obzvlášť u Vídně, že …

Jiří Kocurek

V celé délce kopíruje tu původní?

Proč já blbec čuměl do mapy? https://openrailwaymap.org/?style=maxspeed&lang=cs&lat=48.153833139690114&lon=14.556541442871092&zoom=12

Jiří Kocurek

A ještě se pozastavím nad „Zadna ze zemi kolo nas VRT „.

To by znamenalo, že Německo není sousedem ČR a Polsko žádné VRT nepřipravuje. Slovensko za vzor nebrat.

JiP

Tak samozrejme Nemecko VRT ma, nicmene snad jste dost inteligentni na to, ze zrovnavat se s Nemeckem je uplne scifi, ve vsech kontextech.

Alibaba

Srovnávat bychom se měli s nejlepšími, jinak se nikam neposunem.

mgr.pavel

Pokud berete Němce jako nějaký nedostižný vzor, tak proč se s nimi nemáme srovnávat a nemáme chtít se dostat na jejich úroveň?

Máme se snad srovnávat se Slovenskem a být rádi, že zde něco funguje – a dlabat na jakékoliv zlepšení???

JiP

V dopravnim konceptu pozuivat nemecko jako vzor je zkratka nesmysl-8x vetsi populace, nerovnatelne vyssi a produktivnejsi ekonomika. Jiste se srovnavejme s lepsimi, nicmene ne vse je jednoduse prenositelne a aplikovatelne. Jestli se s nekym srovnavat, tak jednoznacne Rakousko, kde tech podobnostich parametru je mnohem vice.

Alibaba

Akorát že pro infrastrukturu má Rakousko rozdílnou geomorfologii. Což má vliv na umístění sídel a následně i vedení spojovací infrastruktury.

Tomáš Záruba

Nemecko jako vzor brat jen do cca 80. let. Posledni dlouhou dobu je to stat, ktery ridi naprosti pitomci, s promimutim.

SYN

Každopádně to nesedí na „žádná země okolo nás“…

Jiří Kocurek

„ve vsech kontextech“

Tím tedy vyřazujete ze srovnání Škoda Auto i moji osobu. Protože … s němci jednávám pracovně. Sice v angličtině (IT obor), ale němec mluvící anglicky je pořád němec.

Jiří Kocurek

Škoda Auto uvádím jako příklad, protože ji zná snad každý čtenář tohoto webu a Německo je pro Škodovku největší trh v Evropě.

Že do Německa dodává SOR (stovky kusů), to tady bylo pro mnohé překvapením.

Tomáš Záruba

Rakousko si treba nezaplo hotovou atomovku. Fakt si musime brat nutne priklad zrovna otdud?

MaT

Atomovka se většinou používá jako zkrácený termín pro atomovou bombu. Používat ho pro jadernou elektrárnu je takové poněkud… matoucí.

Tomáš Záruba

OK, „-ov-“ si tedy škrtněte. Mění to něco na meritu věci?

Jiří Kocurek

Nahradili ji uhlím a uhelku pak předělali na dření štěpku.

Jen netuším, kde vezmem Alpy, abychom měli vodní elektrárnu takovým spádem (1700→600 m nad mořem).
https://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6lnbrein_Dam

jan.podestat

Myslíte Národní plán obnovy? Tam žádné desítky mld. Kč na VRT nejsou, neboť jednou z podmínek NPO je, že z něj lze podpořit jen projekty, které lze dokončit do konce roku 2026. I z tohoto důvodu se do NPO „zbastlilo“ všechno možné dohromady a je to takový mišmaš. Z hlediska dopravy bude důležité co se povede dostat do OPD 4.

Jaaa

No jistě, ale kdo za to může, že se nic nestíhá?

PeDazOl

Desítky miliard vs. stovky miliard. Další otázky?

Jaaa

Nastudujte si předřečníka. Další fondy jsou na cestě, např. zelenej.

PeDazOl

Nastudujte si financování z EU. 🤣

Petr P

Pro začátek by stačilo přestat živit verbež,které se nechce dělat a máte ušetřené stovky miliard ročně a bylo by na investice i na důchody.A vyšetřit 20 mld ročně v rozpočtu okolo 2 bilionů by nebyl problém ani dnes,jen se musí chtít.

PeDazOl

Tak mi tu vaši myšlenku napište do zákona… Vraťme se do reality, ne do rasismu a laciných řešeni LoboTomiovi SPD.

Ondřej

Upřímně, 179 miliard mi nepřijde tak strašný, vzhledem k tomu, že to je přes 200 km tratí.

Pro srovnání, HS2 v Británii vychází na 7,5 mld./km.

Že to bude PPP se dalo čekat no. Takže se kvůli tomu teď nezadlužíme a za 10 let buď se nebude vůbec investovat (aby bylo na splátky) nebo se zadlužíme za těch 10 let. Jako Poláci taky staví extrémně na dluh, tak to asi půjde přežít. Hlavně ať to je hotový.

digi

Jakože splátky za PP se neplatí??? Ne, zadlužíme se stejně ( možná i vic) jenom to bude v mimorozpoctovy kapitole ale platit se to bude stejně…
Navíc ODS klasicky neumí počítat viz:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-nku-vystavba-d4-formou-ppp-nebude-pro-stat-tak-vyhodna-241424

Ondřej

Samozřejmě že splátky PPP by se platily. A buď se to bude platit z peněz, které by se jinak investovaly do železnice, nebo se to bude platit z peněz, které se projeví jako deficit v rozpočtu (tak by se to projevilo už během pár let, kdyby se nestavělo PPP).

digi

Takže by stačilo navýšit rozpočtovou kapitolu na stavbu železnic ( klidně i na deficit) a nemuselo by se brát PPP.. protože s PPP musíte platit.jeste jednu firmu navíc… Navic, nevěřím tomu že v Čechách nekdo udělal odhad na cenu PPP projektu správně viz NKÚ … Takže ve finále to bude stát mnohem víc než by to stálo kdyby si to stát napřímo půjčil..

Jaaa

Oni počítat umí, svým kmotrům do kapsy.

Karel

Jenže HS2 je na rychlost 360km/h. Tolik peněz za zvýšení rychlosti jen o 40km/h je blbost. Když už chce Česko VRT, tak alespoň 250 za těch 179 miliard

SYN

Ale tam nedělá největší rozdíl 300->360 ale hlavně nutnost „uplatit“ kdekoho aby to přes ně mohlo vést… tunely, hluboké zářezy a tak…

Ondřej

U nás budou tratě na 350 km/h. Rozdíl je tedy jen 10 km/h. Ale to je nepodstatné, to netvoří ten cenový rozdíl.

HS2 se tak drahé kvůli tomu, kolik tam je umělých tunelů a kolik se muselo vyplácet navíc za výkupy pozemků. U nás jsou výkupy jednoznačně zákonem definované a lze přikročit i k vyvlastnění a zvytečné tunely u nás taky nebudou vznikat. Sice za to platíme dlouhou přípravou (může to skončit u soudu, když někdo bude chtít tunel na rovině), ale když se to připraví procesně dobře a dojde k rozumné domluvě, tunel nebude a hotovo.

Jirka Z

Zbytečné tunely u nás nebudou vznikat? A co tedy v tom případě bude Kupkovo ticho? A další obce kolem plánovaných tras už se se svými požadavky přidávají.

none

Zatím to vypadá, že naše případná VRT má tyto problémy:
-je na příliš velkou/malou rychlost
-vede moc blízko/daleko od něčeho
-zastavuje/nezastavuje tam, kde by ji lidi chtěli/nechtěli, kdyby teda vedla/nevedla tamtudy, kudy by mohla vést.
-mělo by to celé být v zemi, nahoře by to překáželo úplně všem a všemu. Polovině obyvatel by to zcela znehodnilo radost ze života. Museli by se na to koukat nebo nemohli volně jezdit traktorem sem a tam…
A stejně by s tím nikdo za tu cenu nejezdil.

PeDazOl

A jeden z poslední doby od zástupců obcí:
VRT nikomu nepomůže… 🙂

Zahoďme občanky a hurá zpátky na stromy… 🙂

Zlámalík

No a je to, 179 miliard ušetřených a můžeme vesele dotovat tousťák, reklamu v polích a platit dávky nemakačenkům. Budoucnost je zářná! 😀

Jiří Kocurek

Zapomněl jste biopaliva a (petro)chemický průmysl, hlavní byznys Firmy a Strany.

Alibaba

ad 1) Kde (na jakém úseku) je rychlost špatně?
ad 2) Kromě zmiňovaného letiště (kde chápu vhodnost vedení okolo něj se zastávkou) je to konkrétně kde?
ad 3) kde zastavuje/nezastavuje špatně?
ad 4) dát to pod/nad zem je ekonomicky mimo

Proč by s tím nikdo nejezdil, když po VRT budou jezdit v současnosti jezdící linky?

Jaaa

To byly shrnuty “argumenty” všech těch různých odpůrců, ne snaha shrnout fakta. 😉

Alibaba

V tom případě je můj text jako návod na vyvracení argumentů odpůrců. 🙂

David

No a kdy se to zaplatí na výnosech? Za celou dálnici síť se vybere cca 17mld ročně (5 známky, 12 myti).

To jako ty vrtky způsobí, že úplně vše přejde z dálnic na koleje? Nebo přestaneme vyplácet důchody?

Celý ty VRT nejsou zasaženy do správného ekonomického rámce (výstavba jaderky, potřeba nových přehrad proti suchu, stárnutí populace,…).

Libor

To se nezaplatí! Jinak ty čísla za VRT jsou šílená..

mgr.pavel

Kolik stamiliard korun stála celá dálniční síť? Resp. kolik by ji stálo postavit, v dnešních cenách?

Pokud chcete srovnávat, tak prosím srovnatelné.

Jiří Kocurek

Špatně. S veškerým i nepřímým výnosem, tedy vč. DPH od přepravních firem a pro přeshraniční úseky si můžete klidně šáhnout i na část sadla zahraničního obchodu.

digi

Špatně , DPH je u PHM je odecitatelna položka z daní. Aneb kolik nás stoji urednici managujici odpočty??

Jiří Kocurek

Přepravní firma, světe div se, je plátcem DPH, tudíž odvádí DPH do státní kasy.

A že pekař neplatí DPH při nákupu mouky, to je snad jasné, nebo ano?

digi

Světe, div se, všichni jsme plátci dph… To se platí v ceně výrobků.. Jenom někteří jsou si rovnější než rovníku, a tem se DPH vrací… Takže vraťme se k začátku… kolik se platí za úředníčky managujici vratky DPH??

MaT

DPH se většinou nevrací. Jen podnikatel, co je zároveň i plátce DPH, si může započítat proti sobě DPH na vstupu (co nakoupí) a na výstupu (co prodá). No a většinou (tedy pokud chcete být úspěšný podnikatel) se snažíte za víc prodat, než za kolik nakoupíte…

Jiří Kocurek

Daň z přidané hodnoty.

Tedy daň z rozdílu mezi nákupem a prodejem.

digi si to plete s daní z obratu, která v ČR od revoluce není, protože těch 3000 sazeb a 10000 výjimek fakt ne.

Jiří Kocurek

Takže o daních ve firmě víte absolutní kulové a všecko co sem píšete jsou vyfabulované bludy.

Alibaba

Výnosy z dálnic by se měli přesunout na železnici, protože dálniční síť se staví cca 60 let ze státního rozpočtu a tím se už těch 60 let znevýhodňuje železniční doprava.

Důchody by měli mít oddělený účet od státního rozpočtu, ideálně průběžný systém ve stylu jeden měsíc vybereme, druhý rozdána.

A co takhle v tomhle ekonomickém rámci nestavět ani dálnice a další silnice?

Jaaa

Výnos má být placen celou ekonomikou. Ale to soudruzi nejdou schopni ani spočítat, natož vytěžovat na další investice.

Alibaba

Ještě k přechodu z dálnic na koleje.
Jako příklad: Myslíte si, že lidem se nebude líbit jízdní doba Praha – Brno jedna hodina, místo aby kroutily kolečkem 2 hodiny po dálnici?

Jiří Kocurek

Už dnes je běžné, že lidi dojedou autem k nádraží a dál jedou vlakem. Nemálo z nich dojede i na „pouhou“ zastávku a jedou osobním vlakem, ne rychlíkem. Především záleží na možnostech v „poslední míli“.

Alibaba

A ví to David?

Jiří Kocurek

Mohl si toho všimnout, idkyby se nedíval okolo nádraží a zastávek.
Byly tu dva články, kdy někdo přijel na vlak, zaparkoval (a patrně odjel vlakem pryč). Načež auto skončilo v kolejišti, asi špatně zabržděné… Diskutoval pod těmi články, hádám.

218

Tak ono je hezký,že za hodinu budete v Brně,na druhou stranu,co v Brně..
A Milan Chladil to zvládal do Brna pod hodinu už v sedesatkach..

Alibaba

V Brně to samé, co tam chtějí lidi i dneska.
A dá se prasit i dneska, aby byl člověk bezpečně v brně za hodinu?
Jinak Brno nemusí být pro vlak konečná, cestující budou pokračovat dál, nebo i přestoupit na jiný vlak.

Jiří Kocurek

Nevím, neptal jsem se jich. A zkuste se podívat na D1 a popřemýšlet, proč je tam takový provoz, proč ti lidi nejedou raději po okresce z jedné Lhoty do druhé Lhoty.

Lukáš

Na stavbu nezbude, když se sečtou všechny studie, co proběhly a ještě proběhnou.

none

Tak tohle mě dostalo hned po ránu. Lepší vyhodnocení našeho přístupu k výstavbě už asi nikdo nevymyslí. To se fakt povedlo.

Jiří Kocurek

Jste si jist, že v jiných zemích se studie nedělaji?

Libor

Na to nepotřebuju studii, abych věděl, že na to nemám. Zase další miliony letěly komínem za kus papíru. Je třeba začít něco skutečně stavět! ne jenom papíry! Za tuto studii pro SZ nic nechci.

Tomáš

Myslím, že je potřeba mít tato případná rozhodnutí podložené na papíře.

Libor

Nejlépe x krát. 🙂

Alibaba

Po kolikáte se tohle o VRT rozhoduje?

Libor

Jenže SŽ dělá studie na vše. K čemu to je v současné situaci..

David

Vrtky co staví v polích, vyhýbající se letišti a a nemají ani ambicí konkurovat letecký dopravě by se stavět neměli.

Jediný co mi dává smysl je tunel do Drážďan.

none

Ten tunel proto, že to nebudeme stavět my a tak se zřejmě skutečně postaví? A bude to pak sklep pro zeleninu?

Klemovak

Mně dává smysl 4 koleje Praha -kolín

noerf

Smysl dávají čtyři koleje Praha – Česká Třebová, s tím, že dvě koleje budou pro dálkovou dopravu mimo nástupiště, kromě Pardubic, Libňe a dvě pro regionální a příměstkou dopravu s možností využití nákladní dopravou. Plus dvě elektrifikované koleje v úseku Praha – Mnichov. VRT má význam jako celek pro alternativu letecké dopravy v trase Berlín – Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Budapešť a na jih při rychlosti 350 km/hod. Popřípadě Varšava – Praha – Mnichov – Curych – Paříž. U ostatních tras VRT nevidim potenciál cestující, kteří by naplnili vlaky bez dotací. A také jízdenka bude dražší než obvykle,… Číst vice »

Zlámalík

Čtyřkolejka ano, ale ta tam měla být už dávno (po vzoru rakouské Westbahn). S ohledem na vzájemné ovlivnění provozu třeba spadlou trolejí bych byl dnes spíš pro trať samostatnou. Ale ano, dokud to nebude výhodnější než auto nebo letadlo, nebude to využívané. Jen se bojím, že to oboje bude snaha autoritativně omezovat, aby se výhodnost železnice dokázala za každou cenu.

Jiří Kocurek

Toho se taky obávám, že šotouši jsou schopní zasekat kolejovým autobusem Levobřežku i Pravobřežku v rámci boje proti autobusům IDS – jejich vysněné spoje z každé lokálky až do Prahy. Přičemž obratem zkritizují i 7vozový rychlík.

Alibaba

A co je teda pak VRT?
Taky samostatná nová dvojkolejka…

Alibaba

A myslíte si, že se dají ke koridoru postavit další dvě koleje ve stávající stopě?

Ve vlacích objednaných MD na VRT bude normální celostátní tarif.

Na Mnichov/Norimberk by to chtělo taky VRT, s tím s vámi souhlasím.

Apollo 17

Z Prahy do Kladna přidávají 2. kolej už přes 20 let a pořád to nejde. 🙂

Alibaba

No právě…

Jiří Kocurek

Přihoďte 4 koleje Prosenice-Svinov.

Alibaba

Ále prd.
Dalšíma dvěma kolejema ve stávající stopě nic nezrychlíte. A pokud to bude stále jedna trať, tak při problémech (hlavně nehoda) se zablokují 4 koleje.

Jiří Kocurek

Pravdu díte, přidáním dalších kolejí se směrové poměry nevylepší, hrozí spíše opak, aby se to tam nějak vešlo.
Jak to stojí je k vidění v České Třebové a nejen 4 koleje, klidně i víc. Trojkolejka z Prahy do Poříčan taky stojí při mimořádnostech celá.

Takže to opravdu chce přidávat 2 koleje v jiné stopě.

Alibaba

A jaké vnitrostátní lince chcete v ČR konkurovat?

Pro jízdu do Vídně/Berlína to konkurence pro letadla bude. Problém je směr na západ (Mnichov, Norimberk)

Jiří Kocurek

Letecká doprava: Co se Prahy týká, tak kolik % je point-to-point v leteckých relacích do Mnichova, Berlína, Frankfurtu či Vídně a Varšavy, tedy že na těch letišcích nepřestupují.
Přímé lety do vzdálenějších míst (Řecko, Francie, Spojené Království) už vlak nahradí těžko, když by musel vézt hotelový pokojík.

K Berlínu, Vídni a Varšavě: Známe modal split mezi vlakem a letadlem u přímých cest?

Alibaba

No vidíte, já si myslím, že na to máme, jen je to otázkou dopravních priorit.

Jaaa

Myslíte “dotačních priorit”. Místo prostavěnejch nesmyslů typu rozhleden a P+R uprostřed města/obce bez návaznosti na VHD a podobných zlodějin “aby se vyčerpalo”.

Alibaba

Jestli investice státu do infrastruktury jsou taky dotace, tak ano.
S tím, že jsme stavěli spoustu nesmyslů “aby se vyčerpalo” s váma souhlasím. Ono to totiž vypadá, že při kam půjdou peníze v minulosti rozhodovaly lidi, kteří si je tímto rozhodnutím přihráli sobě (svým firmám, obcím, sdružením, apod.).