Jak za časů Františka Josefa. Sudetští Němci kritizují dopravní spojení Česka s Bavorskem
Železniční stanice v bavorském Marktredwitzu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
"Opravdová ostuda." Bernd Posselt zmínil i policejní vyklizení přeplněné linky do Prahy.
Aktuální zkušenost s Bavorským expresem ze dne 30/5, který vyjížděl ve 12 hodin z Domažlic: už v Domažlicích narváno, téměř se nedalo projít uličkou na rezervované místo. V Plzni výměna porouchaného vagonu + 30 minut zpoždění…
Sudetaci si můžou trhnout nohou a to budu velmi slušný, stále čekáme na reparace a jakmile je kompletně do posledního halire zaplatí, rádi postavíme.
Jestli vás to uklidní, tak mj. Německo je čistý přispěvatel do rozpočtu EU a Česko spíše čistý příjemce z rozpočtu EU. Jinými slovy stavíme v Česku za německé (samozřejmě taky francouzské, dříve i britské) peníze. Jsou to zhruba desítky miliard korun ročně.
V tom případě jim taky ihned vrátíme všechny zkonfiskované domy, továrny, patenty a úspory. Začneme Becherovkou a Tatrou.
Bohužel. Dokud se provozování vlaků nevrátí před rok 1918, v Česku se rychle, natož načas jezdit nikdy nebude, Češi na to prostě nemají, to jsou Švejci a lemplové.
Račte se vyjadřovat jen za skupiny, které vás k tomu zmocní…
Tak konkrétně u Bavorských expresů se zpoždění tvoří většinou v Německu.
Přesně tak. Nejspolehlivěji to jezdilo směrem na Prahu v období stávky v Německu.
Na Praha – Ostrava stačilo začátkem tisíciletí zrychlit trať o „pouhou“ čtvrtinu (4:10 -> 3:00 – 3:10) a s nasazením nového pěkného vlaku udělat mediální kampaň, a počet cestujících vyskočil rychle na dvojnásobek a se soukromníky dál stoupal. Přitom tady je teď jízdní doba 5:40 a vzdálenost vzduchem není o moc větší. Je tu podstatně větší prostor pro zrychlení a pro vylepšení kvality vlaku. Když k nějakému vylepšení v obojím dojde, z dvouhodinového intervalu může být hodinový. Přitom k nemalému zrychlení dojde „tak jako tak“: dvoustovka Plzeň – Domažlice, i tak očekávané dotažení VRT Mnichov – Berlín, Berounský tunel. S… Číst vice »
Teď zrovna zase jedu Mnichovákem a Němci obsadili i jedničku a mnozí stojí na chodbičce (a takhle je to normální). Když i takhle ostudoidní spojení dokáže přilákat takové davy, jaký by byl asi zájem o kvalitní spojení? Rozhodnutí navěky zabít zdvoukolejnění tohoto přechodu považuji za jedno z nejhorších rozhodnutí českých železnic všech dob.
Mohu se zeptat čím se to zabilo? (nemyslím to sarkasticky, opravdu nevím)
Toho si nevšímejte, to je nějaká obsese pana Herbika…
Ano, je to má obsese, štve mě, že se tu železnice zabíjí každým krokem. Nech žijú kamiony.
Mě jako daňového polpaltníka zajímá, jakým způsobem se mé daně investují. Tímto krokem vedle úplně zbytečné elektrifikace Klatov pro pár rychlíků (nákladní doprava dráty nemá šanci využít) budeme mít v Plzeňském kraji další zbytečnou a drahou stavbu jen pro osobáky: dvoukolejku do Domažlic a dál nic.
Když bude dvojkolejná trať alespoň do Domažlic,tak budou mít náklady možnost tam rozumně jezdit i přes den,což dnes kvůli vytížení osobkou nejde,bez zastavení to dnes s nákladem v denní době nepojedete.
Samozřejmě, že dvoukolejka do Domažlic hodně pomůže (ještě donedávna se plánovala jen do Stoda), ale na to, že to má být druhý nejdůležitější přechod do Německa je prostě jednokolejka přes čáru málo. Ano dnes to mají nějak spočtené, že to bude stačit, ale nikdo neví, o kolik se tam ta potřeba přepravy zvedne a pokud to náhodou bude víc, než dnes plánují, co pak?
Zabilo se to tím, že zrušili stavební uzávěry podél trati, takže aby se dala v budoucnu druhá kolej postavit, bude to stejné zabírání pozemků jako když chcete postavit úplně novou stavbu, což bude neskutečně složité. Vím to naprosto přesně, protože jsem domažličák a mám u trati pozemek a zatímco doteď jsem na tom pozemku nesměl nic postavit (stavební uzávěra), nyní již mohu. Já na tom dokonce vydělal, z pozemku se rázem stal pozemek stavební, čímž se výrazně zvýšila jeho hodnota, ale mě to štve, protože já bych radši jako dopravák viděl kolem mé zahrady jezdit rychlovlaky. Ale to jsem z… Číst vice »
I když teď mě napadlo, že to může být záměr a celé je to domluvené s některými vlastníky pozemků, že se tímto krokem zvýší jejich ceny a za rok za dva se zjistí, že tu dvoukolejku vlastně chceme a ejhle, stát bude muset pozemky vykoupit za několikanásobnou cenu než před zrušením stavební uzávěry. To by se dalo snadno rozklíčovat zjištěním, kdo dotčené pozemky vlastní. Pokud to je místní domažlický známý mafián, vůbec bych o tom nepochyboval. Takže beru zpět svůj výrok, že je dvoukolejka navždy zabitá, jestli je to takhle, naopak se rychle prosadí a postaví (tedy hlavně vykoupí pozemky).
Tuším, že byla zrušena územní rezerva a stavební uzávěra pro případnou druhou kolej. Nedávno se to tu probíralo, ale neřeknu, pod kterým článkem..
Tahle ostuda už se jen tak nevyřeší. Po rozhodnutí o faktickém zakonzervování na věčné časy úseku Domažlice – Česká Kubice ve stávajícím stavu se spojení na této trase jen těžko změní k lepšímu. Volání sudeťáků po lepším spojení bude bezpochyby dřív nebo později znamenat tlak na ztaktování mnichováků na hodinový interval a to bude znamenat smůlu pro nákladní dopravu nebo to vyhraje nákladní doprava a budou mít smůlu Mnichováci anebo zrušení jedné z nejvytíženějších plzeňských lokálek do Poběžovic.
Pokud nastane takové železniční eldorádo, tak bude postaven přeshraniční tunel.
Třeba tak vznikne tlak na výstavbu nějaké skutečně rychlé spojnice Čech a Bavorska (to vytuněná Česká západní dráha fakt nikdy nebude).
Mým snem by byla VRT Plzeň – Norimberk podél D5, s tím, že by Němci postavili i VRT Norimberk – Würzburg a dodělali VRT z Nantenbachu k Frankfurtu. 🙂 Pak by se dalo Praha – Frankfurt pod 4 hodiny.
Ano, plnohodnotná VRT by to bezpochyby vyřešila, ale když vidím, jak se vleče důležitější VRT Dresden – Praha – Wien, nedělám si zde žádné iluze, že se dožiju jakéhokoli závazného rozhodnutí natož kopnutí do země.
Toho se ale nedožijeme. Boj proti této variantě je tak urputný, že naskakuje heslo „Západočeský kraj – pevná hráz míru a socialismu“. 🙁
A vsimli si, ze uz je 80 let po valce? Proc se proti tomu v zapadnich Cechach tak vytrvale brani?
V Čechách je zpruzelost obyvatel natolik vysoká, že bojují všichni proti všemu, to už je skoro folklór.
Stačí si nastudovat historii. Zejména záměna obyvatelstva na velkém území je tam pořád znát. Pokud Vás vychovávají ve strachu z těch co jste nahradil, tak to trvá i v dalších generacích.
VRT Plzeň – Norimberk je samozřejmě velmi rozumný požadavek. Koneckonců je namalovaná i v „metropolitní síti“ EU od DB – aspoň jako čára.
Praha-Mnichov je úplně jasná linka na VRT. A měla by to byt priorita pro vládu stejně jako je D35, ať se to stihne co nejdřív.
Proč zrovna D35?
Varianta D1.
Jelikož se opakuje, ze tato dálnice je priorita současne vlády. Tj z mě strany pouze přirovnání
Pane Svobodný, nerad bych vám bral iluze. Jen tak pro ilustraci: Před třemi roky tady byl článek o tom, že v polovině 30. let by měla být jízdní doba vlaku Berlin – Praha – Wien pouhé 4 hodiny. Údajně v této době již „budou dokončeny vysokorychlostní tratě na českém území, včetně německo-českého tunelu pod Krušnými horami.“ https://zdopravy.cz/z-vidne-do-berlina-pres-prahu-za-ctyri-hodiny-slibuji-tri-ministri-81682/ Jde se o trasu v síti TEE 2.0, tedy bez nutnosti přesvědčování mocných, že se jedná o důležitý směr. Přesto si, jako starý škarohlíd, dost dobře nedovedu představit, že se za 11 let podaří tuto proklamaci z roku 2021 zrealizovat. No a teď… Číst vice »
Proto říkám, že to má byt prioritou vlády. Tj věc, která se bude intenzivně řešit i s našemi sousedy. Ta trať je samozrjeme především prospěšná pro Česko. Němci z toho budou těžit určitě o něco méně. Takže je nezbytné Němce velmi důkladně přesvědčovat.
Určitě to není něco lehkého, ale i tak je to za mě nezbytný krok.
Však už se plánuje zdvojkolejnění, ale ne zase tam moc, aby se nepřeskočilo 20. století.
Augšpurk a Zhořelec? To jsou názvy jak před sto lety. Proč tedy píšete Marktredwitz, když je to Trhová Ředvice?
Nechci aby se zase na téma používání exonym strhla vášnivá diskuse. Jen prosím nepouzivejte Zhořelec, není zřejmé zda se jedná o Görlitz nebo oZgorzelec.
Dobrá otázka, která exonyma používat?
Drážďany.
Ta zažitá.
Zhořelec je dost zažitý. Z kontextu pak je jasné, kterou, nebo případně obě části, pisatel myslí.
Taky ůže říkat Zhorjelc 🙂
Ano, Zhořelec patří mezi ta zažitá a všeobecně srozumitelná – aspoň v naší generaci. Přijde mi, že je ve skupině těch zažitých, která trochu ustupují.
Zhorjelec v češtině zažitý není, měl by hodnotu jen v průvodci a v historizující literatuře.
Zhorjelc je stejně oficiální název, jako Görlitz.
Pokud jde o česká exonyma, jsou nám oficiální názvy ukradené.
Jinak jsem rád, že na německém území jsou sídla psána zásadně německy, totiž spisovnou němčinou. Nerad bych třeba na cestě do Mnichova hledal ceduli Minga.
Tak tam najdete třeba Komotau.
Bohužel.
Nedavno jsem jel do St. Gallenu (Švýcarsko) a navigace ve VW mi ukazovala pouze Svatý Havel… V tom městě jsem během studií strávil semestr, ale nikdy by mně nenapadlo jej tak nazývat…
U těch míst, které mají slovanskou minulost (Srbové, Lutici, Obodrité) bych to chápal, ale ve Švýcarsku ?
Zbytečné překlady bych ignoroval spolu s Novým Yorkem (kromě osady na Jindřichohradecku 🙂 ).
Zjevně si Němci s českými exonymy neumí poradit sami. Kdyby ÚJČ vydal seznam respektování hodných exonym, aspoň k určitému roku, bylo by po problému.
Myslíte třeba tohle?
https://ujc.avcr.cz/sd/publikace/knizni/onomastiky-odd-publikace/news_0005.html
Navíc, tady nejsme na srazu spisovatelů beletrie, ale na dopravním serveru. Proto je vhodné exonymy hodně šetřit, protože v jízdních řádech a na cedulích na dopravních prostředcích a ve stanicích je nenajdete.
Koledujeme si takto o smazání diskuze: tak teď jen jednou a naposledy – měla by se používat jentaková exonyma, která jsou uvedena v úředním slovníku exonym. Ten je schvalován meziresortní komisí, udržován býval ČÚZK (snad se to nezměnilo). Ostatní podle pravidel UNESCO převzetí, transkripce a transliterace.
Příliš rozsáhlé, i když je to výběr, je to stále příliš maximalistické. Nikdo nepoužívá Frisinky nebo Velkou Kikindu.
Vždyť je to efektivně jedno město.
To je přece totéž…
No, děkuju pěkně, windy.com tu vaší Ředvici fakt ukazuje.
A Stuttgart na windy přejmenovali na „Štíhrad“.
Kam na ty nesmyslný názvy ze 17. stol. (který nikdo normální nezná a nepoužívá), choděj, by mně zajímalo.
Hlavně, že mapa má být srozumitelná a napomáhat orientaci.
Windy má jako mapový podklad OpenStreetMap.org. OpenStreetMap to tahá z wikipedie. (OpenStreetMap.org je propojen s wikipedií). Asi je ve škole neučili, že wikipedie se nemá citovat.
OSM to samozřejmě z wiki netahá, má tag name:. Někdo ten tag tam přidal. Wikidata stejně jako jméno uvádí Stuttgart.
name:LANGUAGE_CODE, samozřejmě. Name je Stuttgart.
Když se připojíte na Windy nebo rovnou na Openstreetmap z německé nebo z rakouské IP adresy, tak bude ukazovat německé názvy měst v Česku, v Polsku.
Zde je verze, která ukazuje názvy v úředním jazyce státu. ORIENTujete se např. v arabštině a hebrejštině?
https://www.openstreetmap.org/#map=8/32.204/37.222
Děkuji, Pepo, uložil jsem si to. Můj akční rádius je přiměřený mým finančním možnostem, takže i co se map týče, vystačím si s našimi okolními státy.
Ve vámi uvedených jazycích se neorientuji vůbec. Pokud bych ale hledal nějakou zapadlou vísku třeba v Kurdistánu, nebo bych chtěl sledovat aktuální situaci v Pásmu Gazy, tak zkrátka použiju to, co se běžně nabízí s těmi různými Štíhrady a Ředvicemi.
Vystačíme s přepisy do latinky. Nepotřebujeme dávno opuštěná nebo nikdy nevzniklá exonyma. Používaných exonym je jen pár.
Zkuste to říct Němcům.
Tam na to je snad předpis, že se i na směrovkách musí používat i německé názvy.
Proč by mě to mělo zajímat? Chcete vždy ve všem přejímat německé zvyklosti?
Sudetští Němci poslali do Prahy ostrou prosbu. 😂
No aspoň uvidí, jak jsme se cítili my v roce 1848.
Samozřejmě neposlali. Jste stále ve vleku nějaké protisudetské nenávisti? Adresát je v Berlíně.
Němci mi vyhnali část rodiny z domova takovým stylem, že praděda z toho zemřel a dědův bratr byl vykořisťovaný v Říši.
Nenávist zase tolik necítím, taky mi mohli příbuzné pověsit, ale jaksi nezapomínám.
Pokud se vás to nějak osobně dotýká, pak se hluboce omlouvám.
Pak vás naprosto chápu a za případnou necitlivost se omlouvám já. Mě se nedotýká tolik zrovna tohle. Ale vidím, jak byla nenávist k sudeťákům ideologicky zneužita a uměle živena ke zcela jinému účelu, a myslím že je načase se aspoň v téhle rovině toho balastu zbavit. Hodně nás brzdí.
Sudetští Němci jsou naší největší lobby v Německu, važme si jich.
Z největší „hrozby“ naší nějvětší lobby. Díky bohu, že v tomto ohledu kráčí historie správným směrem.
Sudeťáci byla vážná hrozba v podstatě jen za vlády fašistů a to vládla totální demagogie. Demagogie dokáží zfanatizovat kohokoliv proti komukoliv a to kdykoliv a kdekoliv. Třeba i lidi s dlouhým nosem proti lidem s krátkým nosem apod. Jakmile tu někdy zase vyhraje jakákoli demagogie, nebudeme se stačit divit, kdo proti komu půjde. Ti co se jeden den láskyplně objímali se druhý den budou vraždit.
Tak čeští Němci byli nespokojení už po vzniku ČSR. Bohužel, historie šla příliš rychle a po 14 letech přišel Hitler.
Bodeť by nebyli nespokojeni, když je čeští nacionalisté vyhazovali z práce na základě národnostního principu.
Tak bodejť by byli čeští „nacionalisté“ spokojení, když před 1. sv. válkou se Němci bránili zrovnoprávnění češtiny s němčinou, a to i na územích, kde byla česká majorita.
No to je hrůza, že Češi nechtěli, aby češtinu potkal osud polabštiny kdysi nebo dnes lužické srbštiny (obou).
Vážně myslíte, že to po roce 1918 hrozilo?
To hrozilo před rokem 1918. Germanizačnímu tlaku v Rakousku by čeština, coby druhý jazyk, nemohla dlouhodobě odolávat (např. každý úředník musel umět německy, protože vše se vyřizovalo v němčině. Naopak, znalost češtiny nebyla ani pro úředníka v českojazyčné oblasti nutná – dokumenty k vyřízení dostal přeložené do němčiny. To je jen příklad jazykové diskriminace.)
Nebo, když jsme na dopravním serveru, tak se podívejte, jak to chodilo na dráze.
No právě. Po roce 1918 to byla jen msta. Na dráze se systematicky vyhazovalo kvůli německé národnosti také.
Co právě?
Přijal bych argument, že to bylo +- stejné, jako dřív – tehdy byla úředním jazykem němčina, a kdo ji neuměl, nemohl na dráze dělat. Což tedy vylučovalo i Čechy, kteří německy neuměli. Pak se to otočilo a každý zaměstnanec drah musel umět česky. Ouha, proč by se za monarchie mluvčí privilegovaného jazyka měli učit česky? Tak museli pryč.
Zrovnoprávnění Češtiny a Němčiny před první světovou válkou rozhodně bylo.
Slovy prof. Rychlíka: Předlitavskou nebylo žalářem národů.
To rozhodně nebylo. Když Badeni chtěl jazyky opravdu zrovnoprávnit (tj. i ve vnitřním úředním styku), tak čeští Němci dělali takový povyk, že to vedlo k pádu vlády.
Ono to s tím láskyplným objímáním nebylo tak žhavé ani celých těch 700 let. Odtud ono Palackého “stýkání a potýkání”.
Definice národa, tak jak dneska známe, národ=jazyk je až 19. století.
Víte, komu se říká „otec národa“? Právě Palackému. Zamyslete se nad tím, proč. A co to vypovídá o nezaujatosti historika. Neříkám, že to tehdy bylo snadné, ale dnes máme trochu jiná měřítka.
Na to jsou v Německu příliš marginální a neznámou skupinou. Doporučuju zadat si do vyhledávače Die Zeit jméno Berndt Posselt.
V nějakých návrzích byly od DB IC Praha – Plzeň – Cheb – Norimberk co 2 hodiny od časného rána do večera už od roku 2029. Pak už ty plány radši přestali ukazovat.
Pročpak to?
Wir schaffen das 🙉
Má pravdu předseda!
Konstatování i požadavek v pořádku, ale jestlipak se dočká realizace ?
Upřímně nechápu že dodnes není elektrifikován úsek Cheb – Marktredwitz – Norimberk, když zde funguje nákladní doprava a memorandum o elektrifikaci bylo podepsáno v roce 1995.
Pak samozřejmě nová trať Plzeň – Domažlice – Regensburg je potřeba jak víno.
Němcům se to (zatím) nevyplácí.
Protože tato memoranda mají stejnou hodnotu jako toaletní papír a nakonec se s nimi udělá to samé…
Co jsem slyšel, prý by to bylo hodně náročné s ohledem na technické řešení (zejména tunely..), což je důvod, proč se jim do toho příliš nechce kvůli poměru cost/benefit. Možná mě někdo doplní/ upřesní.
Ano, v tunelech by se musel zvětšit profil.
Teď je otázka, jestli by tam byl až takový provoz, že by se to nezvládlo s jednokolejkou skrz tunel.
Tak z Adamova do Blanska to šlo a tady to nejde?
Já vám klidně podepíšu jakékoliv memorandum…ale až po vydatném rautu na účet hostitele.
A o sjednocení Německa jste slyšel? 🙂
Memorandum v roce 1995 podepisovali představitelé současného Česka s představiteli současného Německa. Sjednocení SRN+NDR v roce 1990 i rozdělení ČSFR v roce 1993 na to nemělo vliv.
Z Chebu na hranice je elektrifikovano, sousedi zaspali.
Na hranice opravdu ne.
Chybí jen nějaký kilometr, ne? Kdyžtak prosím o upřesnění o situaci na české straně. 🙂
Podle panoramy na mapy cz je elektrifikovano do Cheb-Skalka.
Protože elektrizace úseku Marktredwitz – Pegnitz – Norimberk by byla neskutečně drahá záležitost, neb je tam velké množství tunelů, které nevyhovují elektrizaci snad ani při nějaké (čistě teoretické) výjimce z norem. Proto se do toho nikomu nechce. Spíš je mi záhadou, proč se neřeší elektrizace trati (Marktredwitz – ) Weiden – Vilseck – Norimberk, kudy se dá výše uvedená trať objet, neb tam by snad problém s tunely být neměl.
Není to na koridoru.
https://www.ostkorridor.de/home.html
Máte jen špatný koridor.
https://rfc-rhine-danube.eu/
Přes Vilseck vede evropský koridor Rýn-Dunaj? To nevím. Podle mě vede právě po té trati severně, tj. z Norimberku přes Pegnitz.
https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/nuernberg-marktredwitz.html
To je takový oblíbený český nesmysl, zaměňovat pojmy trať a koridor. Koridor je koridor. Které konkrétní tratě (pokud možno i s paralelními alternativami) tam která země dá, to už je na ní.
A co z toho tedy plyne?
Že úvahy, jestli koridor „vede“ přes Vilseck nebo Pegnitz nemají moc smysl. Pokud se Němci uvolí udělat někudy lepší trať, povede tamtudy.
Ale nepovidejte. Oni si můžou ve své zemi opravovat tratě, které chtějí?
Je to jednokolejka.
I jednokolejky lze elektrifikovat.
Pardon, „elektrizovat“.
Do Marktredwitz to není zas tak velký problém a potom z Marktredwitz do Hofu.
Mezi Marktredwitz a Nürnberg ovšem je velké množství tunelů.
není kam spěchat, tohle je přece přístup SŽ už několik desítek let a ukázal se úspěšným
Možná je to na této trati neekonomické. Otázka pak ale zní, proč se na takovou technicky zastaralou trať pouští mezinárodní expresy.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zabezpeceni-trati-sprava-zeleznic-drazni-inspekce.A210804_101750_domaci_misl
Protože všechny tratě do Bavorska jsou na tom podobně bídně. Jediné rozumné spojení Česka s Německem je 098, všechno ostatní jsou tratě s neelektrifikovaným přechodem do Německa a s nízkou rychlostí. Tohle se těžce zanedbalo.
Z Plzně do Chebu je jednokolejná elektrifikovaná s ETCS L2.
Ale za Chebem do Německa už ne, takže zase diesel.
Za Chebem do Německa ani nebude. Němci to nechtějí. Čím to bude? Že by tamtudy nikdo nechtěl jezdit?
Protože mají funkční zabezpečovač PZB.
To asi nebude ten hlavní důvod, proč Němcům vychází poměr výnosů k nákladům jen 0,6.
Němci dají ETCS na tratě jen ze dvou důvodů. A to, buď z důvodů novostavby či totální upgrade nebo kapacitní problémy. Normálně by tam dali LZB ale to už nemohou.
To je možné.
Z Chebu do Schirndingu je 160.
160 čeho, půlpalců na délku pražce? Rychlost je tam 120, u hranice pak 100.
… aha, chápu. 160 pro klopidlo, které tam nikdy nepojede. Všechno ostatní 120.
Doporučuji k povšimnutí, že tam klopidlo zcela běžně jezdí.
Z Chebu do Schirndingu nikdy nejelo a nepojede. Spletl jste si tratě.
Br 612 je klopidlo.
V Bavorsku od státní hranice do Schirndingu je traťová rychlost 90 a 70 kmh a dál ze Schirndingu do Markredwitz je 110 kmh.
Klikněte si tady:
https://www.openrailwaymap.org/
A proč pouští rychlíky na trať Praha – Hradec – Jaroměř – Trutnov? Jezdí se tam častěji, s vyšší obsazeností a zabezpečená je s výjimkou úseku Lysá – Velký Osek úplně stejně, tedy vůbec…
Netuším.
Do Trutnova je funkční AVV na GIBy..to je 100 a 1 proti štrece do Domažlic:-)))
a že to 162 a 754 využije co?
S takovou logikou by se u nás nejezdilo skoro nikde
Za svůj požadavek na ekonomický a bezpečný provoz se omlouvám.
A článek jste četl? Nevšiml jsem si, že by pan Posselt rýpal do české železnice…
Jenže moderní je nadávat na SŽ.
To není moderní, to už je jenom trapné.
Zatím to nadávání je v mnoha případech oprávněné. Tedy spíš se divím, že se trapně necítí v SŽ(DC).
Nadávat na správce/správcovou baráku je ubohé. Jó nadávat na vlastníka toho baráku, to už chce větší odvahu…
Pokud by ten správce dělal jen správcování a základní údržbu. Ale pokud správce dostává od zmateného vlastníka balík peněz, který správce netrasparentně a nerovnoměrně sype do jednotlivých pater a jednotlivých bytů, tak to asi pochvaly nebude slyšet. A pokud ještě našeptává bludy tomu vlastníkovi, tak se divíte?
Já tady vidím bludy spíš v příspěvcích tohoto typu…
Je sice pravda, že nadávat na pouhého správce, který plní zadání svého chlebodárce je „mimo mísu“, ale to by se SŽ(DC) nesmělo chovat, jako že mu celá železnice patří a mnoho (většinou bohužel špatných) rozhodnutí si rozhodnou sami bez rozkazu z vyšších míst. Ale ano, je to pochopitelně chyba vlastníka, že si nechá správce na svém majetku řádit jak černá ruka a kdoví, třeba je to záměr vlastníka, takže zase jeho chyba, né správce.
Nezkoušel jste literárně tvořit? Dramata třeba?
Když si přečtete, co „zdeněk“ píše za moudra u jiných článků (např. že ČDC nakupuje nové mašiny zbytečně a stačí ty staré natřít a umýt), nedivil byste se už ničemu z jeho dílny.
Mám dojem, že pod tímto jménem tady vystupují minimálně dva aktéři.
Je tu zdeněk, zdenek a troll zdnek. Kolik je to lidí, nikdo neví.
To jistě, ale měli bychom si umět přiznat, že náš „domácí úkol“ tedy vyřešit na úrovni doby aspoň Praha – Plzeň bez čekání na cokoliv německého se nám mírně řečeno poněkud nevydařil.
Otázkou je, co si představuješ tou úrovní doby. Pokud se oprostím od úseku Praha – Beroun, tak se mi ten zbytek docela líbí.
Jen ty vlaky se v Berouně tak docela od toho úseku na Prahu oprostit nemůžou a musí pokračovat dál kolem řeky… 🙂
A možná na Výtoni ještě nějakou dobu zvládnou jezdit nad řekou, nikoli v řece. 🙂 Tedy ty osobní. Ty nákladní tam už tuším nesmí.
Jako že Zdice fajn? Extrémně drahá výměna oblouku za trochu menší oblouk kolem Praskoles? „Přeložkový minimalismus“ ve Svojkovicích? Tunel v nakloněné rovině proto, aby se rychlostní propad kosmeticky zmírnil? Atd.
Já teda chápu, že pro náklad to stačí (v tomto zcela bez ironie), ale zkus se na to podívat trochu méně partikulárně.
Ale já se na to koukám i s pohledem na osobní dopravu. Co bys chtěl víc? Buď rád, že tam postavili vůbec toto. Vlhké sny o VRT Beroun – tunel vynechejme, na to prostě ekonomicky není.
Po dostavění tunelu to bezpečně vychází pod hodinu, tedy pod hodnotu, kam jsou lidi ochotni dojíždět.
Co víc? To, kde se za malé zvýšení nákladů dosáhne dalšího zlepšení parametrů. Já chápu, že v dané době to o VRT úplně nebylo (a nebýt toho „umělého minimalismu“, tak by třeba ani teď podobné téma nemuselo být nastolováno).
Ale o kolik víc by stálo řešit přeložky Stašov – Hořovice na 150-160 namísto toho co tam vzniklo? Když už musel být tunel Osek, proč ne nějak takto https://mapy.cz/s/dahukodaro ? Ta rovinka za Holoubkovem opravdu musela být znehodnocena na 125 km/h, když už se kolem Svojkovic stejně hrabalo mimo těleso? Od Ejpovic ke Klabavě se to srovnat nedalo?
A Ty víš, jak to bylo s pozemky, přípravou, termíny?
Jenže ono se právě i do cizích pozemků šlo, tj. příprava a termíny by vyšly nastejno.
Detaily samozřejmě nevím, ale zpětně se cosi proslýchalo o vyloženě uměle „donavržené“ variantě optimalizace s drobnou úsporou nákladů právě metodou „tak ty přeložky uděláme menší“. A taky mám z druhé ruky nějakou šeptandu, že po stránce přípravy to naopak bylo horší, protože se v územních plánech ty prý již připravené „pořádné“ přeložky musely upravit na menší. Ale to bez záruky, samozřejmě.
I kdyby nic z toho pravda nebyla, tak ten výsledek prostě za podobné prachy mohl být lepší a to je podle mě neodpustitelné.
A to celé bylo řečeno cca 20 let „po pohřbu“… Prostě a jednoduše: 300 z místa z toho neuděláme, ale dá se po tom rozumně jezdit a až tak brutálně to nezhoršilo sklonové poměry pro nákladní dopravu.
Jo to oni jsou.I z Chrástu po D5….
Taky se mi zdá, že to je divný kočkopes.
Přitom +- současně se připravoval IV. koridor, který je mnohem lepší. Přitom mezi Zdicemi a Plzni je terén přízniívější, než na České Sibiři, tady by se to asi obešlo bez dlouhých tunelů úplně. S výjimkou průjezdu skrz Rokycany tady taky mohlo být 160 bez omezení.
Když se nechce je horší, než když se nemůže.
Přečtěte si ten článek 😀.
Pokud já vím a mám info, tak by bylo v prvotním zájmu udelat vrt do Bavorska kvůli exportu. Ale vnitřní boje mezi Berlinem a Mnichovem vyhrál Berlín. Kdo zná vnitřní pnutí v Německu tak ví o čem mluvím.
Holt se bude muset zastoupení Bavorského státního kancléřství v Berlíně mnohem víc snažit.
Ale že pokud vyhrál Berlín, tak nerozumím, proč je stále, co se týká železnice, opomíjené východní Sasko: Železnice Berlín – Drážďany žádná hitparáda také není. O modernizaci a elektrifikaci ramenu zmíněném v článku Drážďany – Görlitz (- Zgorzelec) se také jen mluví desítky let a zatím nic. Nemluvě o úvahách na zkapacitnění a zrychlení Cottbus – Görlitz.
Dopravní infrastruktura v Německu je v nedobrém stavu, investiční dluh se rok od roku zvyšuje, zcela veřejně se mluví o její zchátralosti.
Flikuje se tam, kde to hoří nejvíc (vnitrostátní tranzit, např Porýní). V Bavorském lese, ani na Sasko-Polské hranici, bohužel ani nemá co hořet, tam jen dávají lišky dobrou noc.
https://ekonomickydenik.cz/nejen-v-cesku-z-kopce-to-jde-i-s-nemeckymi-silnicemi-a-zeleznicemi/
Bohužel máte pravdu. A zlepšení toho stavu je, mírně řečeno, v nedohlednu.
Na sasko-polské hranici došlo ke zdvoukolejnění a elektrizaci trati Wegliniec – Hoyerswerda.
Berlín-Drážďany se staví, ne?
https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/berlin-dresden
Berlín – Drážďany? Vždyť to tam píšou: S velkou slávou a letaky s krtkem začali v 2003, plánují dokončit 2029 (počítejte se zpožděním). Teď by na ty letaky už mohli dávat hlemýždě.
Navíc tam píšou jen o 125 km, ale celkem od Weinböhla k Berliner Ring je to asi kolem 180 km.
V současnosti je, jižně od Berlína, v totální přestavbě stanice Zossen (jednokolejný průjezd). Dále křižovatka s Berlinským okruhem Glassower Damm spolu se stanicí Blankenfelde (jednokolejný průjezd). Odtud dále stavba pokračuje rovně, modernizací původní tratě, do stanice Berlin – Südkreuz. Tím odpadne závlek přes křižovatku Genshagener Heide, severně od Ludwigsfelde. Stoletá pomalá 50, mezi Wünsdorf-Waldstadt a Zossenem, stále zůstává. V přípravě je přestavba dvouúrovňové stanice Doberlug-Kirchheim. Od jižního zhlaví stanice Elsterwerda, až po jižní zhlaví Großenhein – Berliner bahnhof, se na trať prakticky nesáhlo. Respektive, proběhla výstavba tří podjezdů polních cest. Jinak tam stále jsou tři žel. přejezdy a stará nástupiště… Číst vice »
Jistě, že ano. Latinský název je pseudologia phantastica.
Ono by stačilo, aby ty vlaky alespoň v sezóně byly delší než čtyři vozy. Brání tomu kromě neochoty DLB nějaké provozní důvody (delší vlak by se nevešel do stanic, kvůli o pár minut delší jízdní době by nevycházelo křižování a rozpadly se přípoje,…)?
Otázkou je, co požadoval objednatel a zda je ochotný zaplatit za vyšší kapacitu soukromníkovi s nafťákem.
Sami totiž víme, že soukromník má drnout lokálu v pohraničí a ne vyzobávat rozinky rychlíkem mezi milionovými městy. Je dost dobře možné, že to úřad v Bavorsku vidí úplně stejně jako na Nábřeží a tak soukromníkovi nedají ani fenik navíc.
To jsou strašný bláboly.
Kdyby delší jízdní doba vadila, tak se dá přivěsit motorák 😀
Mám spíš pocit, že většinou jezdí až do Plzně poloprázdné.
Na tyhle EC platí i jízdenky IDPK a např. z Holýšova do Plzně jde o nejrychlejší spojení, zvlášť ve špičce jezdí vlaky opravdu narvané.
Ty vlaky jsou kupodivu velmi slušně vytížené i v Německu a i přes hranici.
Přes hranici? To tedy nevím. Možná v nějaké špičce, ale z Prahy to všecko vystoupí spíš už v Plzni. Zbytek v Holýšově a v Domažlicích. Přes hranice to je slabé.
Podobně ve směru z Německa.
Asi bude rozdíl mezi právními dny a víkendem – přes Víkend to (z mých nemnohých zkušeností) jezdí z Německa do Domažlic nacpaný
Občas tím někdo (přes hranici) jede. Ale nacpáním bych to asi nenazýval. Spoj dobrý, ale spíš se tím vozí lidi z plzeňského okolí do Plzně a pak mezi Prahou a Plzní. A pak samozřejmě to funguje jako regionální spojení v Německu. Nejlépe to v Česku jezdilo, když stávkovali v Německu strojvedoucí a spoj vyjížděl z Domažlic. Pro změnu včas. 🙂
Tak existují nějaké špičky a sedla, můžete si dokazovat pravdu oba. V sedlech jezdí šotouši a zoufalci, ve špičkách normální lidi a ty právě tahle zážitková jízda v chodbičce, s nefunkčním wc, předčasným výstupem kdesi na trase a zpoždění kvůli pohraniční kontrole dostatečně odpudí.
Jako že lidi mimo špičku mají rádi nefunkční WC a výluky? 🙂 Tak to potom jo. 🙂
Jak často tam jezdíte?
Často. A vy?
V životě sem tam vlakem nejel.
Vážení Češi! Omlouvám se, že to říkám, ale když vjíždím z Polska do České republiky, mám pocit, jako bych vstoupil do skanzenu komunismu. Pusťte se do práce a konečně dodělejte D11, vylepšete D1 a nakonec dokončit dálnici Brno-Mikulov. Zdravím hlavně milé Moraváky, hlavně krásné číšnice z jisté mikulovské kavárny.
To sis spletl článek, uplakánku.
Ano, mezi želenicním spojením do Bavorska a silnicním spojení do polska není žádnej rozdíl… Jak dalnice do polska pomuže zlepšit želenicní spojení do Bavorska?
Milí Poláci, dálnice jste začali stavět teprve nedávno a z evropských peněz, tak to chce trochu pokory, byť síť už máte dobrou. S odstupem času si ovšem nikdo nevzpomene, že D11 se připojila na Polsko o jednotky let později.
Oni to stejně ještě také nemají hotové, dodělali úsek u hranic, ale o kus dál jim ještě jedna etapa chybí…
Ta bude otevřena co nevidět… Myslím že původní plán byl právě letošní květen.
Omlouvám se že to sem úplně nepatří, ale otevření zmíněného úseku SE Bolków – Kamenná Góra jsem oficiální termín nenašel. Níže uvedený nedávný článek píše otevření pro provoz teď na začátku léta.
https://walbrzych.wyborcza.pl/walbrzych/7,178336,30965540,wkrotce-otwarcie-fragmentu-s3-z-najdluzszym-tunelem-w-polsce.html
autokorelační nesmysly 🙁
Samozřejmě S3 Bolków – Kamienna Góra
Zato my si je stavíme ze svých peněz?
Ne, ale stavime je prubezne od 60tych (resp. 30tych) let a D1 uz stihla doslouzit a byt obnovena. Nyni stavime take za evropske penize, ale nezaznamenal jsem, ze bychom machrovali na ostatni.
Zato v Česku se v minulosti z evropských dotací stavěly rozhledny a některé se pro nevyhovující technický stav zavírají.
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/zanik-rozhledna-dotace-obnova-nebude-maly-chlum-blansko.A240301_083718_brno-zpravy_mos1
Aha, kdepak se i z EU peněz také stavěly??….Za podpory peněz z EU, České republiky a Polska vznikl mezinárodní turistický produkt Stezka rozhleden a vyhlídkových míst v Euroregionu Silesia, (nazýván také „Silesianka“) který spojuje 34 vyhlídek a rozhleden (11 v Polsku a 23 v Česku) s příslušnými turistickými trasami….
Pokud byste si kliknul na ten předchozí odkaz, tak byste tu nemusel být za diviznu. 🙂
Tady máte další:
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/zmarene-dotace-rozhledna-v-lednici.A160305_2230479_brno-zpravy_tr
To je úplně v pořádku a podle předpisů, většinou u těch EU dotačních blbostí je požadována doba funkčnosti pouhých 5 let, taková neudržovaná dřevěná rozhledna to vydrží v pohodě, a hnilobně se rozpadá nejdřív osmým rokem 🙂
Rozhledna je věc zbytná, pokud by za ty samé peníze opravili chodníky, školu, domov důchodců, nebo vylepšili autobusové zastávky a čekárny, byla by to investice smysluplnější a peníze by sloužily širšímu okruhu lidí a delší dobu.
https://www.idnes.cz/cestovani/tipy-na-vylet/absurdni-rozhledny-bilych-karpat.A120412_110820_igsvet_tom
Tak to je drzost, kdo asi ničí D1???Především nekonečné množství přeplněných polských kamiónů!!! Nalejme si čistého vína…jel jsem jednou vlakem z Bohumína do Krakowa a po přejetí čáry za Petrovicema u K. jsem se ocitl na trati horší než na Balkáně…
Vám pšonkům ale narostl hřebínek. 🙂
Šovinistické kecy si nech do hospody, Pepíku 😉
Víte co je sovinismus?
Sice nemístná generalizace, ale jinak trefné.
Jak se to týká spojení z Plzně do Bavorska?
Pane Kowalski, mohl byste nám vysvětlit, proč řidiči kamionů se značkou PL jsou v ČR postrachem?
Radečku…spletl sis století a kontinent.
Onehdy jsem byl v Katovicích. Na vašem místě bych o skanzenu v ČR moc nemluvil.
No to je kino. Nick jako že polský napíše pár přihlouplých vět a jakou záplavu zbytečných písmenek to vygeneruje bez jeho jediné reakce! 😀 Musí se vám všem smát.
A do toho ceske Ministerstvo dopravy bez koordinace s Nemci vyhlasi soutez, ve ktere vlaky z Prahy do Zelezene Rudy opet konci na care, misto aby koncily v nejakem logickem meste s prestupnimi vazbami, napriklad Zwieselu, Plattlingu, Pasove, Rezne nebo rovnou v Mnichove… Takze zelezna opona tady bude jeste 50 let po revoluci. A na tu koordinaci nic nebylo potreba investovat penize do dopravnich staveb. Ach jo.
Jezdit do Mnichova přes Plattling soupravama s lokomotivou nejde, když od Triefenriedu do Alžbětína je traťová třída A, protože Ohentalbrücke a další mosty jsou na hranici životnosti a zatím se jejich rekonstrukce odkládá.
Tady by šlo maximálně domluvit se na vozebním ramenu Plattling – Klattau v RS1, ale na současné infrastruktuře nic lepšího vymyslet nejde.
A proto je zcela „logicky“ plánovaná prioritní elektrifikace do Alžbětina. Tedy do stanice, jak píšete, že na bavorské straně nic kromě motoráku dál prakticky neprojde. Pak plánování na MD a SŽ je mi záhadou.
I vnitrostátní doprava je tam dost silná, aby se elektrizace vyplatila. Třeba se potom probudí u Němci a udělají něco se svou tratí.
Ta vnitrostátní doprava není tak silná, aby to bylo v prioritách. To jako priority je mnohem více důležitějších tratí. Navíc to zabije ideu společné objednávky přeshraničních osobních vlaků s Bavorskem (tam ale ještě je překážkou zabedněnost některých politiků).
Plzen – Ruda je jedna linka a v Klatovech se musi uplne zbytecne preprahat, navic v nejvetsim stoupani uplne zbytecne palime mraky nafty. Takze prosta elektrifikace je naprosto adekvatni tomuto useku a mel byt uz davno.
Ta elektrifikace by byla adekvátní pouze a jedině tehdy, pokud jiné tratě (i s nákladní dopravou, jako např. 032) by byly už dávno pod dráty. Jinak úvrať v Klatovech v je ideální k tomu, že se tam přestoupí na motoráky (do budoucna třeba na BEMU) do Zwiessel nebo Plattning stojící na vedlejší koleji. Ale to by někteří museli mít hlavu k přemýšlení a ne jen na nošení čepic nebo klobouků.
Úvrať v Klatovech????
omlouvam se, Klatovy jsou v tomto smeru prujezdne.
Ano. Když pojedeš z Domažlic do Nýrska… 🙂
Za dva roky se budou mosty měnit. Prý jen do traťové třídy D2. Takže nákladní doprava bude mit opět smůlu.
Vy znáte nějaké zájemce o vození nákladů po té jednokolejné lochnesce bez drátů?
Překlep, mělo to být C2. A MD plánuje dráty až na Alzbetin.
České MD je plánuje kvůli osobní dopravě a německé MD vůbec. 🙂
Jakože co je v těch kopcích špatného na C2…do toho limitu se vejde dost nákladů, hlavně když to má jet tudy..
Týká se jen Nagerlbrücke, ostatní budou dělat později, odhadovaná životnost zbylých příhradových konstrukcí je do roku 2034.
Hlavně je nezpamátnit.
D2 = 6,4 metru na tunu. To není zas tak málo.
6,4 t / m. Ale jinak máte samozřejmě pravdu.
Nemáme adekvátní motorové lokomotivy co by mohly jezdit přes hranice.
Když by to bylo třeba, tak takové lokomoty jdou pronajmout. Ale asi předně musí být nějaká dlouhodobější vize a potom také vůle.
Takové lokomotivy již dnes existují, například ER20.
Ono by pro začátek stačilo aby bylo v Alžbětíně dost času na přestup, resp. vlaky na sebe čekaly.
Kdyby to nenaráželo na některé politiky a úředníky, tak už několik objednávkových cyklů by žádný přestup v Alžbětině být nemusel, protože by byl jeden a ten samý vlak. Od Klatov až k Dunaji.
Jenže takový vlak nepotřebují především cestující.
Sosna brání železničnímu pokroku směr Bavorsko seč mu síly stačí
Nejenom směr Bavorsko. Směr východní Sasko také je jim bráněno také velmi pečlivě.
Sosna brání pokroku směr Bavorsko tím, že požádal Posselta o kritickou řeč, nebo jak jste to „myslel“?
Posselt „pouze“ dělá svoji práci zastupitele obyvatel Bavorska. Kdyby tak Sosna dělal také „alespoň“ svoji práci jak mu přísluší, tak to bylo na oslavu.
A Sosna teda neudělal dráty mezi Furthem a Schwandorfem?
Kdyby Sosna bránil jenom směr Bavorsko.. /o\
Sosna brání rozvoji české železnice do vícero směrů. Bohužel.
Spíš bych položil otázku, do jakých směrů železnici nebrání v smysluplném rozvoji a má tam koncepci? To by byl asi kratší výčet.
Aspoň v tomto případě máme trochu více navrch, železnice směrem na Domažlice se začíná téměř stavět a Němci nic nedělají.
Navrch máme každopádně, i bez stavby nové trasy.
To jsou trochu odvážná tvrzení – u nás zatím končíme na hranici plzeňského uzlu a dál se ani nekoplo.
Stejně tak není úplně pravda, že Němci nic nedělají – probíhá projektová příprava, která by měla v nejbližší době skončit a mělo by se to posunout do dalšího stupně.
https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/schwandorf-furth-im-wald.html
To můžu také jít na stránky SŽ a koukat jak je vše růžové. U stavby ke Stodu máme téměř vydané stavební povolení a pravděpodobně příští rok by se mělo začít stavět.
Ano, člověk si může informace vyhledat, ale to na první pohled připomíná práci, tomu rozumím.
Územní rozhodnutí do Stodu je už vydané:
https://zdopravy.cz/prulom-sz-ziskala-po-letech-pravomocne-uzemni-rozhodnuti-k-nove-trati-plzen-stod-205961/
Ovšem „téměř se začíná stavět“ je pro mě stav, kdy je vybrán zhotovitel. Tady kromě zhotovitele chybí DSP, stavební povolení a pozemky…
Možná to nepotřebují.
Němci mají jiné priority než spěchat s vylepšením spojení, kde jezdí 4 vagóny (někdy i jenom 3) jednou za 2 hodiny. Taky mě to štve, ale docela to chápu.
Tam nejde jen o trať do Furthu, ale o více staveb na severu Bavorska.
Ono jde hlavně o to, aby se na té trati nezabíjeli lidi. Co je nám do Bavorska. Tam ať si dělají, co chtějí.
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-dva-roky-po-srazce-vlaku-v-milavcich-na-domazlicku-zena-ma-dodnes-bolesti-i-trauma-40439830
I kdyz ten argument obvykle nemám rád tak zrovna tady by mohlo platit že mizerná poptávka je výsledek mizerné nabídky. Spojení Praha – Plzeň – Mnichov by cestující lákat mělo.
Ale ono láká. Jen ne tak, jak si myslíte. Lidi normálně Bavorskými expresy jezdí. Zejména mezi Plzní a Prahou, popř. v menší míře v okolí Plzně (tj. převážně mezi Plzní a Holýšovem). Jen malá část lidí jede do/z Domažlic a ještě menší část přejíždí hranici.
Na německé části jsou vlaky opravdu i přes nekvalitu spojení plné.
Jakou nekvalitu máte na mysli? Nekvalitu vozů?
Vytíženost tratí v Německu najdete na níže uvedeném odkazu. Pokud mě moje němčina neklame, tak „Bezugsfall“ znamená před stavebními úpravami a „Planfall“ znamená po stavebních úpravách. Je tam také dobře vidět, jak za Furthem klesá počet přepravených lidí.
https://www.bvwp-projekte.de/schiene_2018/2-022-V02/2-022-V02.html
Vždyť musíte vidět, jak je ten argument postavený na hlavu. Kdyby byla takhle příšerná trať na Vídeň, tak tam také jezdí sotva čtyři vagónky a neplánuje se tam ComfortJet a soukromník se to nesnaží zahustit na hodinový interval.
A já hlupák si myslel, že mezi Vídní a Brnem je trať vytížená proto, že Vídeň je velká a Brno relativně taky a jsou navíc blízko u sebe.
No vidíte to, a ono jde i o Prahu a Vídeň je podobně velká jako Mnichov.
A po cestě na Mnichov je Brünn kde?
Kdesi za kopcem. Porovnejte počet obyvatel metropolitních oblastí:
1) Brno 0,7 mil., Vídeň 2,9 mil.
2) Praha 2,3 mil., Mnichov 6 mil.
No, nevím, v ČR tam jedete přes nejmíň zalidněné oblasti Česka na jihozápad od Plzně. Velké město v ČR tam prostě chybí, lidé tam nependlují, pokud nepočítáte Taus. Metropolregion München, který máte podle počtu obyvatel nejspíš na mysli, je velká oblast několika měst (Augsburg, Ingolstadt,…) včetně Mnichova, s plochou asi 25 tisíc km2 (tj. kdyby to byl čtverec, tak má stranu cca 160 km).
Zbytečné výmluvy. Praha – Mnichov má prostě větší potenciál rozvoje ekonomické spolupráce a je trestuhodně zanedbaný.
Nechápu, co má znamenat argument o málo zalidněné oblasti. My se tu bavíme o EuroCity, ne o nějakém RegionovaExpressu.
Když myslíte…
Ano, schválně tím RegionovaExpressem paroduji německou současnou zkratku RE 😀