Automobily Informační technologie Infrastruktura Silnice

Jak tvořit záchrannou uličku? Řidičům na dálnicích poradí nový piktogram

Nová cedule "Záchranná ulička". Pramen: Eltodo
Nová cedule "Záchranná ulička". Pramen: Eltodo

Na proměnlivých dálničních tabulích se v březnu začaly objevovat nové piktogramy, které ukazují řidičům správný způsob tvorby takzvané záchranné uličky. Na objednávku Ředitelství silnic a dálnic je instaluje společnost Eltodo.

Celkem se nový symbol bude objevovat na 63 informačních portálech, je přitom nutné jej do každého nahrát zvlášť. Hotovo má být do konce května 2020. Původní předpoklad byl duben, podle Eltoda ale práce zdržela virová nákaza Covid-19. Hotovo je 13 portálů, prioritně přitom instalace probíhala kvůli zahájení stavebních prací na D1.

„Je to jeden ze způsobů, jak připomenout řidičům pravidla bezpečného chování na dálnicích,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Symbol záchranné uličky bude řidiče informovat o tom, jak vytvořit správný průjezd pro složky integrovaného záchranného systému.

Bude se přitom objevovat ve dvou případech: 1. Při celostátních osvětových kampaních. 2. V místě již vzniklé kolony, kde je umístěn informační portál. ŘSD chce mimo jiné dostat do obecného povědomí změnu pravidel, která začala platit na podzim 2018.

Zatímco do té doby se vozidla na vícepruhové komunikaci tlačila většinově k levé straně, nově systém odpovídá pravidlům okolních zemí, tedy doleva se řadí jen vozidla v levém pruhu, v ostatních pruzích doprava. Podle ŘSD řada řidičů stále uličku tvořit neumí. „Šířka vytvořené uličky musí být minimálně tři metry a musí být vytvářená hned při tvorbě kolony. Každá prodleva může ohroženého člověka stát zdraví nebo dokonce život,“ uvedl manažer Eltoda Dušan Krajčír.

Zakázka na instalaci nových piktogramů má hodnotu 840 tisíc korun.

Piktogram Záchranná ulička. Pramen: Eltodo
Piktogram Záchranná ulička. Pramen: Eltodo

Kde budou nové piktogramy k vidění:

– 3 informační portály na komunikaci I/35
– 11 informačních portálů na D0
– 16 informačních portálů na D1
– 5 informačních portálů na D3
– 1 informační portál na D4
– 2 informační portály na D6
– 3 informační portály na D7
– 3 informační portály na D8
– 11 informačních portálů na D11
– 6 informačních portálů na D35
– 2 informační portály na D55

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondřej
Host
Ondřej

To by mě zajímalo, kolik lidí si piktogramu všimne, když se raději hrabou v mobilu.

L.K.
Host
L.K.

V článku píšou, že se ulička má dělat hned při vzniku kolony,to by na mnoha místech ta ulička musela být stále,tedy odstavný pruh by musel sloužit jako pravý jízdní pruh,navíc většinou nevíte z jakého důvodu auto před vámi zpomaluje, takže abyste vyhověli nařízení, tak byste asi museli při každém zpomalení provozu zajet do odstavného pruhu. Praktické provedení je hodně problematické! Logické a nejjednodušší by bylo,aby jako záchranná ulička sloužil odstavný pruh,tam totiž normálně nikdo nejezdí a tudíž obvykle bývá volný a nemusí se řešit kam máte zajet když auto před vámi zpomalí nebo zastaví!

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Jako když ve středověku nechápali, že může fungovat knihtisk. Ta ulička asi nebude nesmysl, když např. v Německu a Rakousku funguje celkem spolehlivě.
Předpokládá to ovšem, že se budou čeští řidiči chovat ukázněně. To je taky důvod, proč saniťáci přestali používat odstavňák – jakmile se to někde ucpe, už je plný předjížděčů.

BUSE
Host
BUSE

840 tisíc za nahrání jednoho (!) obrázku do všech zařízení, a ještě do každého zařízení zvlášť? 😯 Předpokládal jsem větší možnosti editace, a to přímo ŘSD… podobně jak panel BUSE, kde je možné v editačním programu gBUSE libovolně editovat text, fonty i obrázky…

Kolik by potom musel zaplatit např. ROPID za nahrání nedávno přidaného symbolu nádraží ,,S“ do každého autobusu jednotlivě 😀

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Asi se v takovém případě musíme ptát, kolik pracovních dní na to bude potřebovat maník, který se škodovkou objede všech těch asi 60 panelů po celé republice, aby to tam ručně nacvakal. Je taky dost dobře možné, že se kvůli tomu musí vylézt až nahoru, to máme výškové práce, třeba ten člověk musí mít i nějakou certifikaci, aby se v těch panelech vůbec mohl rejpat atd. atd. Ale to už jen fantazíruju, nevím, jak ten proces bude vypadat a dost by mě to zajímalo. V Česku bych se vůbec nedivil, kdyby se tam ten obrázek musel pokaždé pmocí nějaké klávesnice… Číst vice »

sladlu
Host
sladlu

Doprovodní nápis „Uvolni průjezd“ (viz. úvodní fotka) bude i v Angličtině/Němčině?

Yeti
Host
Yeti

„je přitom nutné jej do každého nahrát zvlášť“
To jako, že osobně? :-)))
Kolik ty proměnlivé tabule stály, že to tam nejde nahrát „jedním kliknutím“ jako další z řady obrázků, které už tam jsou?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Asi je to obrana proti hacknutí. Co nejdřevnější technologie. Znáte to, jak tam není počítač, tak tam trojského koně nedostanete. (Apríl)

Eduard
Host
Eduard

Dobrá věc, lidi to aspoň budou takto vědět. I když spousta si říká k čemu ulička, když je tam odstavný pruh.

Honza
Host
Honza

Konečně nějaký piktogram. Když jí totiž začnete tvořit v prostředním pruhu, tak na Vás většina řidičů začne troubit a klepat si na čelo, že jste slepý a nevíte co znamenají pruhy.

Rahul
Host
Rahul

No konečně, že to někoho napadlo. V Německu mají plachty nabádající řidiče k vytvoření záchranné uličky, tzv. Rettungsgasse na každém mostě nad dálnicí skoro všude, kde je jen malé riziko tvorby kolon. Tohle nejen aktivně působí při tvorbě kolony, ale i preventivně informačně, kde by taková ulička měla být. A když taková situace nastane, tak si její polohu řidič podvědomě vybaví.

libcha
Host
libcha

Já mám hlavně zkušenost, že v Německu hned při vzniku kolony řidiči tu uličku dělali, ještě než se to zastavilo úplně. Hned. To pak i když neznáte, tak vás to trkne, udělat to jako ostatní.

Osvěta je namístě, díky za dobrou iniciativu.

FlyingJ
Host
FlyingJ

Přesně. Hned, a ulička široká tak že auta vpravo stojí celá v odstavňáku. U nás jste pořád trochu za exota a v odstavnym pruhu vás vyblikávají auta která chtějí sjet na příštim exitu.

Leinad
Host
Leinad

Tp je prostě odezdikezdizmus (naštěstí Evropský)
Když zastavuju v koloně, rovnou zastavím tak aby ulička byla. Ale proč při tom blokovat odbočovák?

Josef
Host
Josef

Myslim, ze mluvil o situaci, kdy zastavi na krajnici/odstavnym pruhem (nikoliv v odpojovacim pruhu), tak jak by se to melo delat, aby byl prostor pro zachranare co nejvetsi, ale pak se najdou pitomci, co se snazi dostat tim odstavnym pruhem/krajnici dostat na nejblizsi sjezd z dalnice a problikavaji ho, protoze tam nemuzou projet.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Je rozdíl odstavňák a odbočovák.

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Souhlas, civilizovaný svět to má na každém mostě a nevšimnout si prostě nejde. My na to sice použijeme tabule za miliardy, které jsou jinak v zásadě k ničemu, ale aspoň něco…

Josef
Host
Josef

Ano, jak krasne to mohlo byt misto tech priblbych reklam na vsech mostech, tak jako to je v civilizovanem svete. Ale budme radi aspon za tohle, porad lepsi nez kdyz se na tech tabulich za ty prachy zobrazoval jen aktualni cas, nebo nejaka jina naprosto zbytecna informace.

Kodl
Host
Kodl

To je sice pravda ale jen do te doby, nez narazite na dalnici plnou polskych ridicu, at uz kamionu ci osobnich aut. Ti projizdeji vybudovanou zachranou ulickou jako VIP a prakticky jim nikdo nic nemuze. Absolutne jedni z nejhorsich ridicu v Evrope.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ech, stalo se mi na čtyřproudovce, že přes dvojitou plnou, protisměrem, předjížděl řidič automobilu s českou SPZ.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Na I/3 jsem viděl retarda předjíždět dokonce i skrz sloupky, které jsou mezi oběma čarami právě kvůli takovým hovadům.