Jak se vyvíjí jízdenka OneTicket či on-line prodej dálničních známek. Ptejte se šéfa CENDIS Jana Paroubka

Jan Paroubek rozjížděl v Česku RegioJet a Leo Express, řídil také Odbor kolejových vozidel ČD.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz bude Jan Paroubek, který stojí v čele státního podniku CENDIS.
Centrum dopravních informačních systémů Ministerstva dopravy ČR vzniklo před deseti lety s hlavní myšlenkou, že pomůže s rozvojem a podporou moderních technologií v dopravě. Mezi jeho nejviditelnější projekty dnes patří systém pro prodej elektronických dálničních známek nebo jednotný tarif na železnici OneTicket.
CENDIS však stojí i za Portálem dopravy, projektem rozvolnění agendy řidičských průkazů, pro něž už není dnes nutné cestovat do místa trvalého bydliště, nebo například za eTesty pro uchazeče o řidičáky.
Jan Paroubek je pověřený řízením státního podniku CENDIS už šest let, původní profesí je ale strojvedoucí, který vedl i Odbor kolejových vozidel u Českých drah, stál u rozjezdu RegioJetu i Leo Expresu a se svým synem Janem vdechl druhý život opuštěnému kutnohorskému depu.
Už od konce 80. let byl „elektrickým fírou“, tehdy začínal v depu Praha-Střed na dnešním Masarykově nádraží. Prošel vojnou, vystudoval Fakultu dopravní ČVUT v Praze a stál u rozjezdu soukromých dopravců v Česku.
Jako první pomáhal proniknout na železniční trh Veolii Transport s desiry. Tehdy ale stát před soukromníky pozici ČD ještě ubránil a Jan Paroubek nakonec přijal nabídku řídit takzvanou dvanáctku, tedy Odbor kolejových vozidel ČD. Odtud pak odešel do RegioJetu, kterému pomohl rozjet první vlaky, a následně pomohl s rozjezdem dalšímu soukromému dopravci – Leo Expressu.
Jako strojvedoucího jste ho mohli ještě před pěti lety vídat nejčastěji na žlutých lokomotivách s logem RegioJet, v minulosti jezdil ale také pro Leo Express, GW Train Regio i různé nákladní dopravce. Řídil též autobusy u National Expressu. Ve volném čase létá s ultralighty v aeroklubu ve Vlašimi.
Jeho syn Jan šel v tátových šlépějích a stal se také strojvedoucím. Společně stáli za projektem železniční opravny WYNX Pool, kterou vybudovali od nuly v chátrajícím depu v Kutné Hoře. V tomto případě jde však především o projekt Jana Paroubka mladšího, jenž byl před čtyřmi lety také hostem naše podcastu Cesty Zdopravy.cz.
Jan Paroubek starší tu figuroval jen okrajově a jakmile stanul v čele státního podniku CENDIS, WYNX Pool zcela opustil. Dnes firma nese název PARI CZ Servis a většinově ji vlastní skupina CZ LOKO, menšinovým společníkem je Paroubek junior.
Jak vlastně funguje OneTicket z pohledu rozúčtování tržeb mezi dopravce? Jakou má jednotný tarif budoucnost? Jak rychle jsme se naučili kupovat dálniční známky na internetu? Proč stojí na hraničních přechodech prodejní kiosky CENDIS, kde si řidiči kupují dálniční známky? Jaká je budoucnost eTestů pro autoškoly? Jak lidé přijali rozvolnění agendy řidičských průkazů? A je Janu Paroubkovi lépe ve vzduchu za kniplem malého letadla, nebo na mašině?
Své otázky mu pište i vy zde v diskusi, a to až do nedělního podvečera.