Jak padá železniční nákladní doprava. Za čtyři roky zmizela sedmina objemu přeprav

Výkon nákladní železniční dopravy klesá dlouhodobě.
Dnešní zpráva o dalším propouštění v ČD Cargo plně zapadá do vývoje celoevropské nákladní železniční dopravy včetně českého trhu. Pohled na pravidelné měsíční výkazy o objemu přepraveného zboží na české železnici totiž už čtyři roky poskytuje až na pár výjimek stále stejnou podívanou: pokles.
Základním ukazatelem výkonnosti jsou takzvané hrubé tunové kilometry (hrtkm), tedy součin hmotnosti železničních vozidel zařazených do vlaku včetně nákladu a ujeté vzdálenosti v kilometrech. Za první pololetí v Česku dosáhl objem přeprav 15,064 miliardy hrtkm. Vyplývá to ze statistik, které zveřejňuje sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz.
Meziročně jde o pokles o 5,3 %, v absolutním vyjádření o zhruba 900 milionů hrtkm. K poklesu docházelo v meziročním porovnání každý měsíc, červnový pád byl druhý největší v letošním roce.
Ještě více je pokles vidět v porovnání s jinými lety: v roce 2022, kdy nákladní doprava zažila kvůli energetické krizi zatím poslední vzpruhu, dosáhl objem hrubých tunových kilometrů 17,47 miliardy korun. Zmizela tak zhruba sedmina přeprav.
„Pokles přepravních objemů je způsoben zejména strukturálními změnami v ekonomice, které přinášejí trvalý odklon od využití fosilních paliv v energetice a teplárenství, menší produkci oceli v Evropě (příkladem může být konec výroby surové oceli v Liberty Ostrava) nebo také výpadky energeticky náročné chemické výroby. Tyto faktory dále doprovází nejistá situaci v oblasti automotive, návrat těžby dřeva do období před kůrovcovou kalamitou a rovněž potřeba zastavit ztrátu z přeprav jednotlivých vozových zásilek,“ popisuje ČD Cargo situaci na svých stránkách.
Jediným dopravcem, který výrazně meziročně posiluje, je Metrans Rail. Může za to rostoucí poptávka po kontejnerové přepravě z evropských přístavů. V praxi tak jde o dopad rušení řady průmyslových firem v Evropě a dovoz zboží z Asie.
Německá poradenská společnost SCI Verkehr ve své studii uvedla, že i přes rostoucí nákladní dopravu železnice ztrácí, v Evropě na 16,4 % přepravích výkonů. Do roku 2030 nepočítají poradci se zásadním růstem. Jediným segmentem, kde očekávají nárůst, je intermodální doprava.
Pořadí největších dopravců podle přepravního výkonu a podílu na trhu v červnu 2025 (zdroj ŽESNAD.CZ)
ČD Cargo 51,01%
METRANS Rail s12,51%
LOKORAIL 5,08%
Rail Cargo Carrier – Czech Republic 4,97%
ORLEN Unipetrol Doprava 4,97%
PKP CARGO INTERNATIONAL 3,90%
DB Cargo Czechia 2,58%
LTE Czechia 1,92%
IDS CARGO 1,44%
CER Slovakia 1,24%