Jak odlehčit Praze. Středočeský kraj hledá místa pro 11 P+R parkovišť
P+R parkoviště v Dobřichovicích. Foto: Jan Sůra
Středočeský kraj začíná vymýšlet, jak postavit více záchytných P+R parkovišť v blízkosti železničních stanic. Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) již
Hlavně nasadit parkovné, které zaplatí náklady na stavbu a provoz. Jinak to zaplní lidé, kteří jsou líní dojít pěšky i 500 metrů na nádraží.
P+r je super věc,ale lidem se nechce platit tu strašnou cenu za denní parkováne
…kdyby aspoň ty parkoviště byly třeba za nějaký malý poplatek 5-10kc a když řidič nastoupí potom do vlaku
Já myslel, že příměstské vlaky už praskají ve švech ?
najmou nacpávače ala japonské metro, to ještě uvidíte ty rezervy
Jak kde a jak které – někde ještě nějaké rezervy v kapacitě jsou.
Zřejmě se počítá, že než se nové parkoviště postaví problém s kapacitou vlaků se vyřeší.
třetí patro do elefantu 🙂
Nikoli – nejspíše tím, co vymýšlí a v těchto debatách navrhoval Plomer …
Ještě Čelákovice chtějí stavět parkovací dům u nádraží pro 100 aut.
Sice málo, ale lepší než nic. Ubrání 14 km dlouhého štrůdlu aut je taky fajn.
Co mají na mysli u nádraží Roztoky? Pokud vím, tak tam už parkoviště je (plné). Nenapadá mě, kde jinde tam parkovat. Současné parkoviště je pod vysokou opěrnou zdí, takže by tam šel postavit vícepodlažní parkovací dům (s vjezdem do horních podlaží z Rýznerovy ulice). Ale že by se ve Středočeském kraji až tak rozšoupli? A nebo to má být naproti nádraží v proluce po vybouraném baráku?
Něco jako „parkovací dům“ má být vybudováno na místě současného objektu RZZ, který má být jako nepotřebný po rekonstrukci stanice zbourán. Ale aspoň nějaké jednoduché „patro“ u zdi už tam mohlo být už dávno …
Až na to že v onom objektu RZZ je po i po rekonstrukci překvapivě RZZ, takže tudy cesta fakt nepovede. Parkoviště u nádraží v prostoru bývalého skladiště je takové partyzánské a vlastně vůbec neexistuje (zato papírově existuje ono skladiště). V Roztokách je proti jakékoliv úpravě a změně poměrně silný odpor. Zato je silný požadavek na levné parkování nejlépe hned vedle metra Dejvická., pokud možno s expresním pruhem.
Když se podíváte na mapy.cz na ortofotky z let 2012, 2015 a aktuální, tak je krásně vidět přerod prázdného skladiště na plné parkoviště. P+R nechtějí, ale co jsem včera viděl, tak nové bytové domy Na Panenské (nahoře naproti Tescu) rostou jako houby po dešti. A dál od Prahy (a Roztok) se staví taky. Tak kam s nimi? Bez P+R jedině navážet autobusy k vlaku.
On.: Tomu rozumím, navíc to mám jen jako informaci „JPP“, ale teď už na současnou RZZ s dálkovým ovládáním pro žst. ve velikosti Roztok u Prahy (které navíc přijdou o jednu kusou dopravní kolej) tak velký objekt rozhodně potřebný není (stačilo by něco rozměrově ve velikosti asi garáže pro osobní auto) – ale možná zapůsobilo nějaké „lobování“ KŽM Roztoky, které tam má v přízemí v nájmu své klubovní prostory …
JPP má pravdu v tom že příští rok v rámci výstavby nástupiště bude zrušena jedna kolej ale se zab. zař. se nic dělat nebude není důvod většina „vnitřností“ je stará pár let díky požáru. KŽM opravdu nemá tak dobrý lobbing aby si něco takového prosadilo.
Co jsou to Říčany-západ – to je možná nová stanice mezi Kolovraty a Říčany u budoucího pražského okruhu? Fakt je tam šance dostat dostatečně velké parkoviště, když jsou tam teď pole.
“Vybíralo se podle toho, zda již na místě poptávka po takové službě je, zda existuje kvalitní přestupní vazba na kapacitní dopravní sytém veřejné dopravy i zda je v docházkové vzdálenosti odpovídající prostor.“
Co tam dělá ta Jesenice prosím?
Není to jen P+R pro vlaky, ale i autobusy.
Vím, ale MHD v Jesenici není nafukovací… pokud nastupujete právě v Jesenici, tak si mnohdy už v 332 nesednete… (tento stav přetrvává i když už jsou na této lince nasazeny 18 metrové Sorky…)
Tak prave autobusy z Jesenice a okoli jezdi tak preplnene, ze se v Praze do nich casto uz nikdo nevejde… Nejlepsim resenim by byla zeleznice z Hl.Nadrazi a od Kacerova odbockou v trase soucasne planovaneho metra do Vestce, Jesenice az do Popovic, ale to neproslo, stavi se metro D, tak je nanejvyse vhodne jej protahnout alespon az do Jesenice… Bez nej to P+R nebude mit sanci…
Jedine, ze by od P+R jezdil express k metru D, ale to pochybuju, to uz je lepsi zaparkovat u planovaneho P+R primo u metra v Pisnici…
Patrně tam už někdo vidí trasu metra „D“, nebo aspoň nějakou rychlou tramvajovou trať k nějakému metru vedoucí (jakoukoli povrchovou MHD by to do centra bylo příliš daleko) – ale další přestup asi stejně mnoho automobilistů nenaláká …
Ta tramvaj o ktere se mluvilo moc smysl davat nebude, pokud nekdo pojede autem, tak uz to do Pisnice dojede… Pomuze Jesenici a Vestci, ale autobusum neulevi, ty budou muset dal jezdit k metru… Spis bych o ty dve stanice protahl metro D pro nektere spoje…
U metra v Praze (a „Přípraze“) bude vždycky problémem cena (infrastruktury), protože nikdo z „kompetentních“ není a nebude ochoten připustit, že je to vlastně jen „normální“ železnice (navíc „jednoúčelová“, takže jednodušší), a tak musí vést zásadně a výhradně pod zemí i v polích – dokud ti „kompetentní“ nepochopí, že tu de facto „rychlodráhu“ lze ve volném terénu postavit i méně náročně (stavebně i finančně), tak prodlužování tras metra za hranice Prahy bude vždycky téměř nerealizovatelné. Chápu sice silný argument o klimatických podmínkách Prahy, ale i to lze podle mě řešit, pokud se na to myslí včas už při přípravě stavby… Číst vice »
Cituji:
„Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) již vypsala soutěž na územně -technickou studii, která má prověřit možnost stavby takových parkovišť v celkem jedenácti lokalitách.“
„Lokality vybrané pro územně-technickou studii vychází z již dříve zpracované analýzy a návrhu lokalit pro výstavbu krajských záchytných parkovišť P+R“
Česko, země neomezených… studií. Tohle už je ad absurdum.
Vždyť se jedná o obyčejné pozemní parkoviště, ne o atomovou elektrárnu.
Lepší než analýza hudebních festivalů od Jermanové, ne?
Praze se pomůže tím, že ,,zakydáme,, okolní obce. Supr nápad. Jednak by to asi chtělo dokončit okruh Prahy, tranzitující doprava by k městu nemusela ani čuchnout a pokud už tedy mají dojíždějící používat z okolních obcí vlakové spojení asi by se neměl vlak používat po Praze jako MHD, ale především pro ty dojíždějící. A ten kdo autem jet chce , stejně s ním pojede jak je vidno směrem na Pardubice, kde koridor s bohatou nabídkou spojů kopíruje dálnici a D11 je každý všední den stejně na hraně kolapsu.
D11 ovšem neobsluhuje jen Pardubice a Hradec Hanzíku…
ono taky těch lidí z Hradce a Pardubic každý den do Prahy asi moc jezdit nebude že. Povětšinou dálnici zaflákají ti co jsou ku Praze trochu blíže z těch obcí.
Proč řeší KDE by mělo být parkoviště? Snad u každé stanice, ne? Pro auta, skútry, kola, nejlépe zdarma pro denní parkování.
no ideálně ano. Ale nimbysti bydlící u stanic do toho budou házet vidle jako divý.
U železničních stanic zpravidla není na parkoviště místo a pokud je, už tam auta parkují a je jimi zcela zaplněno.
Přesně tak – viz například Roztoky u Prahy, kde už fakticky parkoviště přímo v obvodu stanice je – pro odhadem asi 50 automobilů. Ale místo objektu dosavadního RZZ, který prý má být právě kvůli tomu zbourán, tam má údajně vzniknout něco jako „parkovací dům“.
A co kola, kdyz bydlim v takove obci, je lepsi sednout na kolo a dojet ke stanici,… autem to nema smysl, to uz pojedu rovnou do Prahy…
Pro kola mi to hodne chybi, v obcich na benesovske trati neni u stanice ani jedno, jinak se ke stanici muzete dostat jen pesky, a to z Porici n/S nebo napr. Pysel rozhoduje dost, pac autem ten kousek nikdo nepojede, to uz pojede rovnou do Prahy a pesky je to i 20min. + vlakem cca 50-60min, uz neni zrovna atraktivni…
„pac autem ten kousek nikdo nepojede“
Ale pojede – když nebude mít kam jízdní kolo spolehlivě a bezpečně zaparkovat, ale pro auto tam místo mít bude: lidé jsou dnes čím dál línější a nedivil bych se, že to i tady bude brzy jako v Itálii, kde leckde na ulicích už ani nejsou chodníky pro pěší a bude „móda“ jezdit autem i pro rohlíky do obchodu za rohem …
V situaci kdy se odhaduje pocet aut dojizdejicich do Prahy na 300 000 denne, tak 2500 novych mist na P+R je bohuzel naprosto k smichu…
To máte sice pravdu, ale vzhledem k jiným akcím Středočeského kraje + IDSK, je tahle aspoň užitečná.
Pořád to pomůže odebrat 14 km dlouhý štrůdl aut…
buďme rádi za každou takovou akci, značná část z těch aut bude do Prahy cestovat i kdyby byly parkovací domy v dostatečné kapacitě všude. Je podle mě potřeba zlepšovat kvalitu/kulturu a návznost příměstské a městské hromadné dopravy, aby byly cestující pozitivně motivování ji využívat preferenčně.
Rudná by byla pěkná, ale i když dnes jezdí R 26 přes Hrbatou, není možné z ní vystoupit a přejet těch pár metrů autobusem do terminálu Zličín. Dubenec je také pěkný, vzhledem k tomu, že má být navázán na páteřní autobusovou linku PB-Praha, která má problém s kapacitou, již dnes a bohužel páteřního železničního spojení s rozumným dojezdem se v dohledné době z oblasti od Vltavy na západ nedočkáme.
mozna se zkuste podivat na mapu kudy vede hrbata a kde je zlicin.
Ale kdyz se podivate na mapu, tak zjistite, ze na Zlicim muze uplne vklidu vest odbocka z trati od Hostivice i od Rudne, od Rudne by dokonce nahradila uz jednou planovanou odbocku metra na Jihozapadni mesto od Stodulek…
Skoda zrusene trati, Rudna-Uhonice/Ptice-Cerveny Ujezd/Svarov-…-Kladno, ale ta by mela male vyuzit pro osobni dopravu, leda tak malym vozem, neni to rozvojova oblast…
A představte si, že tam jezdí bus. Cca 5min doba jízdy od metra ke stanici Rudná.
Takže směrem z Kladna/Slanýho jen Hostivice. Skočit na vlak. Místo pořádných P+R u metra či tramvaje. Proč mimochodem nikdo nikdy nepostavil pořádné P+R když se prodlužovalo metro? Pražský magistrát/Středočeský kraj je v tomto ohledu dost impotentní (městský okruh, P+R, letiště…)
Honza: To by museli regionální politici uvažovat o budoucnosti v horizontu 20 – 30 let a pracovat s nějakými předpoklady a statistikami. A jak známo to většinu politiků ani voličů nezajímá.
Kdyby to zajimalo volice, museli by se politici alespon naoko snazit.
Bohuzel, strany to dotahly tak daleko, ze se volici stali totalne apatickymi, mnozi dokonce koblizky. S takovym materialem nelze zvolit nikoho rozumnyho, ani kdyby existoval, protoze estebak a starej hradni plesnivec (pripadne jejich substituty) prebiji jakoukoliv dobrou iniciativu v tyhle zemi. A strany si za to mohou samy.
Je to docela zacarovanej kruh.
V čem váš příspěvek plný zloby a nenávisti souvisí s tématem článku?
Zloby a nenavisti? V cem? 🙂 Kdyby mne nekdo lakal pro vhozeni daneho volebniho listku s vidinou noveho P+R, nevim, jestli by uspel. Uz pri velmi rychlem vyhledavani na Google vyskacou vsemozne zpravy za poslednich 10 let o tom, kde vsude mesto chysta nova zachytna parkoviste. Casto z ust lidi, kteri do dane problematiky nevidi, mohou tak slibovat kde co. Soucasne politicke situaci, ktera podle me neni dobra, vdecime i tomu, ze reprezentace stale slibuji nove stavby, pricemz jejich realizace je otazkou. Ja v tomhle plosne vzato vidim castecny dusledek. Neni to zadna prevratna myslenka, tak to vnima asi kazdy,… Číst vice »
A jak to strašlivé blábolení o „hradu“ a premiérovi souvisí s potřebou výstavby parkovišť „P+R“ ve Středočeském kraji?
P+R u prodlouženého „Áčka“ se měly stavět, ale místní sdružení a městské části to zablokovaly. Bály se zvýšené intenzity vozidel v rezidenčních oblastech…
Tak se jim měli odebrat řidičáky, protože oni zase zvyšují intenzitu jinde. 😀
Tak je to správně, není žádoucí, aby dojížděči parkovali až v Praze, ale v místě jim nejbližšího dopravního terminálu.
U metra v koncových částech tras parkoviště „P+R“ ještě jakýs-takýs smysl mají, ale u povrchové MHD je to nesmysl.
Ani ne, na periferii je celkem dobre i u tramvaji…
Z jakého důvodu? Je jedno, jestli je to pod zemí nebo nad zemí, stále je to hromadná doprava, která odvádí IAD…
Jenže je poooomaaaalaaa (s výjimkou železnice), tudíž nevytváří přijatelnou alternativu.
Jaroslav: Je a není to jedno – záleží na tom, zda má být upřednostněna rychlost nebo náklady na investici. Tramvaj je pomalá a má relativně malé dopravní jednotky, navíc další frekvence z parkovišť „P+R“ i při relativně krátkém intervalu zhorší kvalitu cestování pro její současné uživatele, podzemní dráha sice nabízí rychlou a kapacitní dopravu především na větší vzdálenosti, ale je investičně velmi drahá, takže budovat ji v případech, kdy by ji mohlo nahradit třeba něco jako „segregovaná tramvajová rychlodráha“ (například mimo už zastavěné obytné zóny) je zbytečnou rozmařilostí.
Obří P+R vznikne na Dlouhé Míli. Vlak v intervalu 10 minut. P+R v regionu jsou ovšem obecně lepší. Vznikají blíže zdroji dopravy. Ale je vhodnější, pokud jich je větší množství a každé má spíše menší kapacitu, aby negenerovali silnou IAD v okolí.
P+R na Dlouhé Míli „vzniká“ už velmi dlouho, asi stejně dlouho, jako vlak na letiště. Otázkou je, zda někdy vůbec překoná stadium „klinického porodu“…
Až dosud (a asi ještě i dost dlouho do budoucna) by tam stejně nebylo k ničemu.