Autobusy Lidé

Jak měl Vařil ovládnout liberecký dopravní podnik? MF DNES zveřejnila klíčové odposlechy

Autobus MHD společnosti Busline. Foto: Busline
Autobus MHD společnosti Busline. Foto: Busline

Podnikatel Jiří Vařil, který dříve působil v čele společnosti BusLine a nyní s ní oficiálně nemá nic společného, připravoval podle policejních odposlechů společně s někdejším šéfem Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Lubošem Wejnarem ovládnutí městem vlastněné firmy. V rozsáhlém materiálu, který čerpá i z uniklých policejních odposlechů, na to upozorňuje čtvrteční liberecká příloha MF DNES. Oba muži jsou trestně stíháni.

Podle části policejního trestního spisu se domlouvali už v roce 2016, jak vyvést stamiliony z městské firmy. „Nejrozumnější varianta je celej ten příběh rozdělit na příběh Jablonce, kdy by tady byla soutěž na roky 2020 až 2029, která by znamenala (vítězství) BusLine a příběh Liberce, kde by tady byl konec 2018 nebo 2019 s tím, že následně by byl soud o přiměřený zisk,“ říká  v nahrávce z roku 2016 Vařil.

Policejní nahrávky ukazují, že tehdejší šéf DPMLJ Luboš Wejnar, který dříve pracoval právě pro BusLine, poslušně plnil Vařilovy příkazy. „Můžu ti to říct úplně natvrdo, naše přátelství je neochvějný a mám v tebe naprostou jistotu a důvěru,“ říká například Vařil v nahrávce Wejnarovi. Vařilovo jméno začala policie řešit letos i z jiného důvodu: na začátku roku začal ze své vily střílet na auto s rodinou z Prahy.

Podle MF DNES může DPMLJ brzy utrpět škodu až 300 milionů korun, protože současně řeší rozhodčí soud spor mezi dopravním podnikem a společností BusLine o takzvaný přiměřený zisk. BusLine se do MHD v Liberci dostal v roce 2009 za dob vlády ODS v krajském městě, další dodatky s firmou pak uzavřela vláda primátorky Martiny Rosenbergové (tehdy ČSSD). Vařil v nahrávce vymýšlí konstrukci, že by DPMLJ neměl na zaplacení a podnik by se dostal do insolvence. Pak by mohl BusLine společnost ovládnout.

BusLine si přiměřený zisk vypočítával ve výši téměř 20 procent. Dříve ho neuplatňoval, vzájemná smlouva totiž umožnila jeho vyplacení pouze v případě předčasného ukončení spolupráce. A BusLine skutečně výpověď smlouvy mezi ním a DPMLJ podal. S tím, že firma bude chtít vyplatit přiměřený zisk, nikdo v počátcích smlouvy nepočítal. „V éře ředitele Wejnara docházelo v DPMLJ k porušování zákonů a to v takovém rozsahu, že to dnes ohrožuje samotnou existenci naší společnosti. Absurdní je, že lidé jako pan Wejnar dodnes působí v sousedním Jablonci nad Nisou ve vysoké manažerské funkci,“ řekl MF DNES současný člen představenstva DPMLJ Václav Sosna.

Policie viní Vařila a Wejnara z trestných činů sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, poškození finančních zájmů EU a porušení povinnosti při správě cizího majetku, podplácení, přijetí úplatku, legalizace výnosů z trestné činnosti. V celé kauze je obviněno devět lidí včetně bývalého předsedy představenstva firmy Pavla Šulce (dříve ANO 2011).  Policejní spis, který MF DNES cituje, uvádí, že Šulc jednal zcela pod vlivem Vařila. Šulc uvedl, že jeho výpovědi na odposleších jsou recese.  „Já ty přepisy četl. Spoustu těch vět jsme z úst vypustili v módu legrace, recese. Měli jsme něco upito, bylo po práci a žertovali jsme. Převodem do textu se ztratil kontext,“ argumentuje Šulc, jehož jiná firma dostávala od DPMLJ zakázky

Jiří Vařil v BusLine oficiálně působil v minulosti, pak se z orgánů firmy stáhl. Veřejným tajemstvím ale je, že podnikatel, který dříve působil za KSČM v dopravním výboru Libereckého kraje, firmu ve skutečnosti ovládá.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondra
Host
Ondra

Obdivuji, že někdo může jen tak lehkovážně probírat citlivá témata přes běžné telefony, když už léta jsou tady bezplatné end-end šifrované komunikátory.

Tonda
Host
Tonda

Prosím znalé této problematiky o spojku: je současný člen představenstva DPMLJ Václav Sosna tatáž osoba, která dříve vedla pražské depo ČD? Díky.

Petr
Host
Petr

byl do připraveného představenstva DPMLJ a.s. doplněn dodatečně za 1/3 odměny jako „nositel licence“, aby dopravní podnik neztratil formální oprávnění provozovat kolejovou dopravu.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll