Jak je plná další tramvaj? DPMB má novou aplikaci, která ukazuje i obsazenost vozidel
Aplikace DPMBinfo. Foto: DPMB
                            
Do konce roku má být dostupná i informace o obsazenosti autobusů a trolejbusů.

Do konce roku má být dostupná i informace o obsazenosti autobusů a trolejbusů.
Jasně. Dnes – zastávka Skácelova – tramvaj měla 5 minut zpoždění, samozřejmě – totálně narvaná. Nespěchala jsem, takže jsem čekala na tu, která jela hned za ní, a ta, bez toho, aniž by v zastávce zastavila (jasně, nikdo v ní nejel, ale nebyla to „služební jízda“) prostě zastávku projela… 😀
Ano, tak se to obvykle dělá, protože řidič předpokládá, že všichni cestující vlezli do té první. Potažmo viděli 12ku, tak do ní nastoupili a už se nekoukají všude kolem jestli za ní náhodou není další. Stejná situace často na lince 44, která má sice 10 minut interval, ale i přesto občas jedou v závěsu za sebou, případně pozdější spoj dokonce předjede ten předchozí.
Je to dostupné i přes veřejné API? 👀
Ta data jsou na https://dpmbinfo.dpmb.cz/api/v2/vehicles?lang=cs
Misto kravin typu obsazenost by mel podnik investovat do cistoty vozidel.To je tezky podprumer.
Třeba v příští verzi přidaj i stupeň špinavosti 🙂
Jako že vývojáři aplikace mají raději místo své práce vzít pytle na odpadky a vypakovat všechnu špínu z šalin? Za mě dobrý plán. Budou pak jezdit minimálně poloprázdné.
Ty informace o obsazenosti vozidel jsou super a jsou v reálném čase, já si osobně myslím že takhle v aplikaci je to super a už jsem se ptal i v Ostravě jestli to takhle bude a myslím si že i v jiných městech kde už ty systémy jsou by to bylo fajn. Bohužel tato aplikace po poslední aktualizaci je pro nevidomé a slabozraké absolutně nepoužitelná a řešíme to aby se náprava nějak udělala co nejrychleji.
Tak to je dobrý. Poslal jsem jim připomínku aby šlo dát na homepage odjezdy z nejbližších zastávek a dostal sem odpověď:
Vzhled aplikace navrhoval profesionální tým složený z profesionálních grafiků a vývojářů s dlouholetou zkušeností s návrhem a vývojem mobilních aplikací. Při návrhu byl kladen důraz na přehlednost, ergonomii a srozumitelnost aplikace a zároveň byly upřednostněny nejčastěji používané funkce většinou uživatelů. Při návrhu aplikace jsme také spolupracovali se sdružením zastupujícím osoby se smyslovým znevýhodněním, abychom zajistili maximální možnou přístupnost aplikace.
No muhehehe… Team asi nikdy nejezdil MHD a poslepu už asi vůbec ne …
Nyní nevíme jak ty data využít, ale proč je nemít k dispozici. Stejně je mají tak proč je nesdilet pro verejnost
Nikde není zmíněno, jestli to bude ukazovat online data nebo nějakou průměrnou statistiku za nějaké období. V prvním případě by to moc nefungovalo kromě spojů, které v čase vyhledání už jedou. Druhý případ zase neošetří krátkodobé výkyvy, ev. nepravidelnosti v provozu. Z toho ukazatele v aplikaci nejsem vůbec chytrý, zatím to nejspíš ukazuje pouze nesmysly.
Předpokládám, že to jsou aktuální on-line data.
Asi jsem natvrdlý, ale nenašel jsem legendu, co která barva znamená. Světle zelená vůči tmavě zelené je asi míra obsazenosti, šedá asi nejsou data, ale co je hnědo zelená, světlá a tmavá vždy půl na půl, tak to nemám dost fantazie.
Jde o aktuální využití spoje, aktualizace už je veřejná, takže si s ní můžete hrát
Jo, ta informace o obsazenosti se pro nás zobrazuje tak, že to přečte procento obsazení vozidla, to je asi jediná věc která je v té aplikaci teď v pořádku.
A teď Poseidon…
Z různých stran v Česku zaznívá, proč potřebujeme v Česku výhledově 11 IDS, ale tady se zjevně dopravce nedokázal dohodnout ani s IDS, v němž je integrován, a vyvíjí zcela zbytečné informační a prodejní kanály na vlastní pěst. A není to jen Brno, spíše bych řekl, že je to vlastnost velkých MHD v rámci jakéhokoli IDS. Toto je reálně ještě větší neefektivita a hlavně zmatek pro cestující než koexistence vícero IDS vedle sebe…
Chápu co se snažíte říct.
Ale upřímně spousta lidí jezdí jen v rámci města takže vlastně tu IDS krajů vlastně nepotřebují a stačí jím jen ty městské aplikace.
Přesně tak, navíc obě ty aplikace vychází ze stejných dat a upřímě ta městská aplikace dost často je použitelnější než ta krajská případě Brna a jihomoravského kraje. Teď teda po aktualizaci je to pro mě jako prakticky nevidomého nepoužitelné obojí, ale jinak já když jsem v Brně tak upřímě radši využívám tu městskou aplikaci.
Ale to je dost málo na to, aby na to byla samostatná aplikace. Dám příklad, chcete jet s DPMB tramvají do Modřic. V aplikaci DPMB najdete spojení, kliknete na koupit jízdenku a nevšimnete si, že ani jedna z nabízených jízdenek do Modřic neplatí (protože prodává 5 typů jízdenek platných jen v DPMB – nejsou to integrované jízdenky, neplatí ve vlacích). Aplikace, která neumí prodávat jízdenky podle vyhledavače, je v 21. století zcela zbytečná.
Doufám že implementace do autobusů a trolejbusů bude brzká, protože spousta z nich sčítače mají, tak není důvod je nevyužívat
Tiy co s čítače už mají tam jsou vidět, ale ona je otázka jak se to změní až ta vozidla budou mít ten nový systém na počítání cestujících, kteří se má implementovat během tohoto roku.
Škoda, že se toto neřeší na úrovni IDS JMK.
Ona aplikace Iris a DPMBinfo v rámci minimálně sledování polohy ukazují v podstatě totožné informace (samozřejmě před touto aktualizací).
DPMB nechal vybavit všechny své vozy sčítači cestujících takže je pro něj určitě jednodušší do své aplikace toto implementovat.
Taky je otázkou kolik dopravců v rámci IDS vozy vybavené sčítači cestujících nebo jestli to je vůbec vyžadováno.
Podle mě bude dříve nebo později i v aplikaci Iris minimálně na vozy DPMB
Tak v rámci kraje to má už většina autobusů, co vím a ibalginy a ty motoráky, co začali jezdit minulý rok to mají určitě taky a co vím tak zadávací řízení se s tím počítá. U kraje spíš bude problém to do té aplikace dostat než ty data získávat.
V rámci JMK to mají vlaky, jak píšete, ale autobus to nemá žádný. Resp. mají to busy AKV v MHD ve Znojmě. Užitečné to samozřejmě je, ale ne pro veřejnost, ale pro plánování dopravy. A to při statistickém vyhodnocení. Cílem plánování dopravy má být nějaká „normální obsazenost“. Aby se veřejnost orientovala podle obsazenosti spojů, tak 1) na to se vám pri intervalu delším než 5 min každý vykašle; 2) je to známka špatného plánován nebo mimořádnosti v provozu, což se obvykle naplánovat nedá.
nejsem si jist jestli vozidla IDS JMK jsou vybaveny sčítacími rámy, aby se to dalo rozšířit i na IDSJMK. Nejdříve by to bylo potřeba asi zavést do vozidel a to by musel někdo zaplatit. A nevím jestli vynaložené peníze by přinesli očekávamý přínos. V MHD to dává víc smysl než na příměstských linkách. Ale ano, verim, že i cestujicí mimo Brno by to ocenili.
na venkově to smysl nemá – nebudu čekat dvě nebo čtyři hodiny na další spoj jen proto, že ten co se blíží je nadměrně obsazený.
A i v rámci města Brna to přestává dávat smysl čekat na další spoj, když s výjimkou několika tramvajových linek už i jiné páteřní linky mají interval 15 – 30 minut (namátkou 25).
poslední dobou ve špičkách aplikce nefunguje, možná by se mělo nejprve řešit toto
Sčítače cestujících má dnes každé novější vozidlo, tak pojďme to zavést i v Praze včetně open dat.
K čemu je to dobre ? Stejně, at jenobsazenost jakákoli, nikdo přece nebude čekat na další spoj. Pro sotouse asi dobrý, ale pro běžného člověka troufám si říct v podstatě k nicemu
Ak to neviete využiť, neznamená to, že všetci ľudia v Brne to nevedia využiť.
Ak tomu nerozumiete, neznamená to, že všetci ľudia v Brne tomu nerozumejú.
(kostrbatá gramatika zvolená v pokuse zvýšiť porozumenie textu)
Přesně tak, je to stejný argument pitomý jako kdyby někdo říkal proč mám vědět o tom zda je vozidlo nízkopodlažní, zda má klimatizaci a tak podobně, já si umím představit spoustu situací, kde ti cestující radši počkají na další spoj, například právě U vozíčkářů, maminek s kočárky si to umím naprosto představit, že pokud by měli takovouto informaci, tak klidně při tom krátkém intervalu na další spoj počkají.
Rád dvě tři minuty klidně počkám na další tramvaj, výměnou za to, že se nebudu mačkat s ostatními – a možná si i sednu 🙂
Pokud jedou 2 na stejne lince za sebou v tomhle intervalu, je druha prazdnejsi a to vim uz dnes bez scitacu 🙂
Pro nekoho, kdo nastupuje tesne za uzly je ta informace stejne k nicemu.
Ale i tak je za mne fajn. Kdyz uz nejaka data DPMB ma, at je zverejni.
A při delší jízdě tu plnou šalinu beztak dojedete…
Ano, protože 20 lidí nastupuje jedněma dveřma a zbytek dveří jako by ten vůz neměl, to je snad větší problém, než obsazenost samotného vozu.
Zas takové to není, že by do tramvaje nastupovali jenom předkem. Ikdyž to bude po 10 lidech ke každým dveřím, tak nástup a výstup potrvá déle, než když to bude po 2 lidech ke každým dveřím.
Připočítejte si k tomu šplh do dvojice T6 po schodech a máte další příčinu – T6 bude na zastávce pomalejší i při 1 člověku.
Někde jezdí ve stejném směru více linek a klidně se stane že první je narvaná ale v druhé si můžete i sednout. Nebo když chce jet školní výlet tak si počká na prázdnější. Další efekt je, že to pomáhá plánovat interval linek a nasazení kapacitnějších vozidel, prostě je lépe vidět kde a kdy jsou spoje využívané. Když máte data třeba za celý měsíc tak se s tím dá lépe pracovat.
Přesně, v plzni s tím umí velmi zajímavě pracovat a tam zrovna je škoda, že ty data ven nedávají. Já si myslím že mezi Pavlákem Karlovým náměstím by se tohle přesně hodilo.
Myslíte ta data, která se stahují na konci směny ve vozovně přes lokální WiFi, protože přes Tetru je problém dostat samotné polohy? A která pro část vozového parku dostupná nejsou a ani nebudou, protože v nich APC nejsou? Zkusil bych to za pět let.
Každé vozidlo ma svoji vlastní SIM s připojením na internet v rámci IDS a DPMB má APC v každém vozidle (v současnosti určitě v tramvajích a do konce roku i v autobusech a trolejbusech)
Toto vlákno mluví o Praze, kde je situace… Méně optimální:)
Pokud vím, tak pražské busy i tramvaje byly dovybaveny krabičkou od ROPIDu, aby vysílaly data právě mimo ten monopolní systém pro dispečink DPP. U busů to funguje dobře, jejich poloha se v datech aktualizace každých 20 sekund, akorát ty DPP neukazují aktuální rychlost, od jiných dopravců to jde. Takže přidat tam jedno číslo o obsazenosti vozidla by neměl být problém ať jde o vlaky, autobusy nebo tramvaje. Stará vozidla to umět nebudou, ale ty se průběžně nahrazují novými, takže je to jen otázka času.
Ale budou. Staré APC systémy, ze kterých se data musela manuálně stahovat, se nahrazují APC, které v reálném čase posílají data na server, navíc DPMB tím postupně vybavuje všechny vozy.
Taky jasný, že to nebudu mít u všech vozidel, ale minimálně u těch kde už to dneska mám není důvod abychom ty data nedostali ven a to se bavím jako trolejbusech, o tramvajích, autobusech i o vlacích které už to mají.
A já budu mít v říjnu jednání s organizátory k přístupnosti v dopravě a to, co říkáte, upřímě velmi rád zmíním, protože by bylo fajn se na to zamyslet, problém je že zrovna aplikaci v Praze vyvíjí jedna firma a webovou stránku pražské integrované dopravy provozuje zase někdo jiný. takže tam se trochu děsím toho, jak ty data do těch aplikací a webu dostat než jak je získat z těch vozidel.
Chtělo by to standardizované API schopné zpracovat csv/xml.
Pražská data jsou přístupná přes API Golemio, každé vozidlo neumí všechno, ale není problém to do těch dat propsat. Třeba autobusy mají aktualizace kratší, hlásí polohu z GPS a kromě DPP umí hlásit i aktuální rychlost. Takže naplněnost vozidla byl bylo akorát jedno číslo navíc.
Netuším z jaké pozice se s ROPIDem nebo IDSK bavíte a s kým, ale vězte, že v Praze jsou problém ta data samotná, jejich dostupnost (nejsou dostupná online a dle všeho ještě několik let nebudou, mluvím teď o primárním dopravci v Praze, další dopravci to mají jinak, takže pro tyto spoje by to šlo dřív). Pokud budou data, tak ta firma, co dělá Lítačku (kde pracuju) s nima bude schopná pracovat, tak jako s desítkami dalších datových zdrojů pro nový intermodální vyhledávač v Litacce (proč není na pid.cz nevím)