Jak dostat na české koleje vlakotramvaje. Stát vytipoval čtyři tratě, kde by mohly jezdit

Tramvaj odjíždí z Dietikonu, na odjezd čeká také vlakotramvaj do Bremgarten. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czTramvaj odjíždí z Dietikonu, na odjezd čeká také vlakotramvaj do Bremgarten. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Hlavní výhodou provozu jsou levnější vozidla i nová přímá spojení do center měst.

Ministerstvo dopravy si nechá za zhruba 15 milionů korun zpracovat technicko-ekonomickou studii, která by řešila provoz takzvaných vlakotramvají v Česku. V závěru srpna vypsalo na zhotovitele analýzy soutěž, po několika posunutích kvůli dotazům uchazečů nyní platí termín pro podání nabídek až v lednu příštího roku. Vyplývá to z informací na profilu zadavatele.

Aktuálně vypsaná soutěž také ukazuje, jak je stát někdy pomalý v přípravě strategických dokumentů. O studii mluvilo ministerstvo dopravy již v roce 2022. Teprve nyní hledá jejího autora.

Stát začíná řešit legislativu pro vlakotramvaje, mohly by zachránit lokálky

Materiál označuje vlakotramvaje jako regionální kolejové systémy. Autoři studie mají přinést návrh bezpečnostních, technických, provozních a ekonomických parametrů rozvoje takových tratí. Mají vyřešit i právní podmínky pro takový provoz. Součástí studie bude i analýza vlakotramvajových systémů jinde v Evropě. Ty totiž fungují velmi odlišně.

Zadávací dokumentace už uvádí i „regionální kolejové systémy“, které by mohla studie prověřovat. Jde o Hostivice – Zličín – Řepy – Anděl – Smíchovské nádr. (2 varianty: přestup vlak–tram / tram-train), Olomouc – Senice na Hané – Litovel / Drahanovice (4 varianty: vlak + tram / tram / tram + nákladní / tram-train) Liberec – Tanvald / Josefův důl (4 varianty: vlak + tram / tram / tram + nákladní / tram-train) a Čelákovice – Brandýs nad Labem – Neratovice (3 varianty: vlak / tram + nákladní / tram).

Tramvají na Dobříš nebo do Hostivice. Stát začíná řešit vlakotramvaje, ČD přivezou vozidlo na testy

Provoz takových vlaků by měl být levnější především díky nižší pořizovací ceně vozidel. Pro takovou dopravu by nemusela být pořizována kolejová vozidla splňující normy TSI, které sice zvýšily bezpečnost, ale současně řadu vozidel výrazně prodražily. Mohlo by tak jít v podstatě o model, který by zachránil provoz na řadě lokálek. Došlo by k jejich přeměně na tramvajové tratě.

Tagy lehká kolejová vozidla Ministerstvo dopravy vlakotramvaj
72 komentářů