Jak dostat do Prahy 250 tisíc dojíždějících denně? Nejdůležitější projekty následujících let
Ředitel SŽ Jiří Svoboda na výstavě v CAMP. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Šéf Správy železnic popsal, co z připravovaných projektů se podaří dokončit do pěti let.
Minimálně zčásti to jsou malůvky bez reálné opory. Všiml jsem si, že například nová trať na Benešov je tam kreslena jinak, než dosud prezentovala SŽ.
Bude úspěch, když se v roce 2050 bude jezdit tunelem z Prahy do Berouna.
Takže v Libni je „chráněné zvíře typu bobr“? Tak snad tím nemyslí nutrie, těch tam bylo dost už dávno… Ale chráněné určitě nejsou, naopak, je to invazní druh…
Tak proč by se měl stát pořád o někoho starat! Od toho tady přece není, aby tady k němu furt někdo natahoval ruku. Každej bych chtěl levně bydlet na venkově s velkou zahradou ale mít výhody velkoměsta skoro zadarmo!
Jenže takových lidí je a bude hodně.
A i kdyby se nakrásně zavedlo mýto na vjezd do Prahy, které by část lidí z aut vyhnalo, tak to bude otázka, jak to všechno odvozit VHD.
Praha má aktuálně pět páteřních železničních tratí, z toho jedna je za hranou kapacity, jedna je rozpadlá a bude se teď léta opravovat. Zbylé tři to jakž-takž pobírají, ale moc velká rezerva už tam není.
Pak jsou tu jednokolejky, které jsou zoufale poddimenzované.
No a pak jsou tu směry jako Brandýs nebo Jesenice, kde kolejová doprava není žádná.
SŽ natahuje 1.
V roce 2050? Spis v roce 2500. Da-li Buh….
Praze chybi zahusteny prostor s takovym mnozstvim lidi na m2, aby nebylo potreba jezdit pro kazdou koninu 5 km na ruzne strany. Od urcite hustoty zalidneni prirozene vznikaji obchody a kancelare na mistech, kde lide ziji, a ne na periferiich.
Vždycky je pro a proti, a vždycky když se řekne A, musí se říct i B. Praha má 1,6 mil. obyvatel na cca 500 km2 (doby kdy měla 1,1 je už pryč a 1,4 mil. dává zastaralá metodika). Oproti tomu Paříž má 2 míl. na pouhých 100 km2! Ale co za to? Paříž má mnohem méně zeleně, a téměř celé její staré město podlehlo rozsáhlé a ničivé asanaci před asi 200 lety. Odtud ty velké domy a široké bulváry. A ani to vůbec nestačilo, Pařížané k tomu kromě vlaků potřebují 14 linek metra. Takže ano, zahustíme Prahu, ale nepřežeňme to,… Číst vice »
Na druhou stranu nemají tramvaje (ve vlastním městě, až na výjimky jsou jen na předměstích). Tamní metro je něco mezi pražským metrem a tramvajemi, nedá se to brát 1:1 metro jako metro. Ostatně i to, co jsou v Praze okrajová sídliště, už by v Paříži byla předměstí. Takže spíš než celá města bych když tak srovnával s Paříží jádro Prahy a i tam bude ta hustota výrazně menší. Jasně, roli hraje i kopcovitost Prahy, která neumožňuje některá místa rozumně zastavět a využít, ale i když odečteme to, je v Praze i v centru furt fůra hluchého prostoru, který není ani… Číst vice »
To je nepoužiteľné porovnanie. Ono „Paris“ zodpovedá pražskému centru. Musíte brať minimálne Métropole du Grand Paris (7 miliónov na 800 km2), alebo dokonca celý département Île-de-France, ktorý tak zodpovedá Praze s okresmi Praha-východ a Praha-západ a má 12 miliónov na 12000 km2.
No dobre, Île-de-France zodpovedá rozlohou skôr celému SČK.
Ale poctem obyvatel cele CR
Povolovací procesy jsou zoufale pomalé, brzdí to naši ekonomiku a bohužel to tak ještě několik let bude. Jaké jsou výsledky? Opožděné, sem tam mizerné až občas zastaralé. Minulost se už nezmění, ale v budoucnu máme šanci – třeba si polepšit, být lepší a fungovat bez zbytečných překážek. Vzdělávejme se abychom tvořili, nevzdělávejme se abychom jen tupě memorovali…
Akorát jsem to navštívil. Vizuálně moc pěkné, fakticky jen sběř nerealistických neurčitých slibů, proloženy odkazy na kousíčky které se už udělaly, a ukázkou podobných projektů ze zahraničí. Reálně jim věřím, že z kvanta prezentovaných legrácek postaví do roku 2050 jen nové tramvaje.
Jak je dostat do Prahy? Autama…
Což je ta nejméně vhodná varianta.
Ale účinná. Když to nejde po kolejích musí to jít po silnicích.
Není účinná. Už tady několikrát zaznělo, že auta jsou nejméně efektivní řešení dopravy. Kdyby to bylo někde na vesnici, tak to je něco jiného. Ale nechceme mít tady dálnice jako v Los Angeles.
No jasně. Právě ty nejlepší města pro život maj mizernou a chaotickou veřejnou dopravu a všichni tam jezdí autama. Káhira, Mexico City, Skopje…
Účinná bude leda v blokaci ulic, až jich přibyde dalších 200 tis ve městě a dalších 100 tis. dojíždějících.
V tomto množství? Nevadí, že zaberou půlku města a že kolony budou takový, že někteří se do práce nebo jinam, kam potřebujou dostanou až odpoledne, i když vyjedou ráno?
Tak si to příště rozmyslí a najdou si práci v místě bydliště, ne. To je přece tržní řešení – čas jsou peníze!
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d
„Naše společnost může mít kanceláře jinde než
v Praze, protože do centrály je to „na otočku“.“
Tzn. o to méně lidí bude potřebovat jezdit do Prahy, podle Dobré správy. Třebas budou mířit opačným směrem.
😀
Omalovanky hezke ale jaka bude realita moc dobre vsichni vime. Stejna jako s metrem D, vlakem na letiste, mestskym okruhem atd.
Bylo by vhodnější, když by téma kolejí bylo prezentováno někde u kolejí…
No… kolem alespoň jezdí tramvaj 🙂
Takže vlastně nic nového. Dokončí se na čem se dělá a nic nového se nedá čekat. Vylepšení dalších tratí: 0. Neratovice, Mělník, Brandýs a jiné města, která mají dopravu z dob „císařpána“…nevadí, bude přece nové nádraží. Já teda nevím, ale mě to moc progresivní nepřijde.
Přesně tak, denně odjíždím z Neratovic, bohužel autem. Kdyby existovala alternativa tak beru všema deseti, ale vzhledem k tomu, že se nic ani neplánuje tak nepočítám, že bych se nějakého dokončení vůbec dožil…
Jezdím z Nera skoro denně – ale vlakem. Zpoždění kolem 10 minut už beru jako normu. Autem jsem dřív jezdil taky, ale nakonec jsem dal přednost klidu – sice mi cesta vlakem trvá hodinu a čtvrt místo 45 minut autem, ale aspoň si můžu číst a nestresuju se v kolonách.
Je to sice dál… ale za to horší cesta. 😅
Ta trať ale reko fakt potřebuje. Respektive spíš zoufale volá po druhé koleji. Jenže… buďme realisti. Nejdřív tak za deset let se „možná“ začne. Ale ani tomu už vlastně moc nevěřím.
Plánuje, dokonce už je několik let schválená studie proveditelnosti. Jen to jaksi uslo.
Výstava je tematicky zajímavá, ale do toho hnusného černého krematorního prostředí IPR mě nedostanou. Raději se ve svém krásném domově podívám na návrh metropolitního plánu. Tak je třeba o proudloužení metra C přes Letňany, což by se občas hodilo.
Kapacita tratí je jedna část, druhá související část je to, že po tratích jezdí krátké vlaky. Takže do 5 let je taky potřeba sjednotit parametry nástupišť na oněch 220 m. U těch dříve modernizovaných je potřeba prodloužit. A za těch 5 let snad uvidíme i ty nové větší soupravy…
Vše se soustředí do Prahy a všichni se díví, že se tam lidi nevejdou. Obávám se, že problém je v systému a fungování celé ČR.
Lid to tak chce. A to stovky let a všude ve světě. Je to trend na ještě aspoň sto let dopředu. Protože naprostá většina obyvatel všech států chce žít ve velkých městech, nebo aspoň blízko nich. A to i když se tomu města brání, nebo jsou pobídky na bydlení skoro zdarma na venkově.
Lid to chce? Kdyby to lid chtěl, tak jste všichni v Praze a ta praskne.
Jo, stěhování lidí do měst je jednoznačnej a logickej světovej trend. Díky kterýmu taky mimo jiný řada věcí vůbec funguje, protože rozptýlený venkovský osídlení je na zdroje daleko, daleko náročnější, než město. Víc lidí na venkově dávalo smysl v dobách, kdy bylo zemědělství extrémně náročný na lidskou práci. S dnešními stroji je na venkově pracovní uplatnění pro čím dál méně lidí.
Jinak Praha má v sobě obrovský prostorový rezervy, jen je neumí využívat a neumí se starat o svůj veřejnej prostor, čímž se bohužel část těch výhod města ztrácí.
Nezlobte se, ale to jsou hrozný žvejky. Na venkově žádný pobídky nejsou a parcely a nemovitosti se skoro neprodávaj.
Zatím máte samé mínusy, tak aspoň ode mě plus.
Velmi častý názor prezentovaný v těchto diskusích je, že Praze nejvíc uškodilo zažité dogma „každý musí mít auto“. Já si však myslím, že nejhorší dogma je, že „všechno musí být v Praze“.
Zrovna doprava má sloužit k účelu dostupnosti, tj. aby odlehlé regiony přestaly být odlehlými, staly se atraktivními, a zátěž byla ve výsledku rovnoměrná. Místo toho vidíme, jak se vše koncentruje na jedno místo a doprava postupně kolabuje. A je úplně jedno, o jakém druhu dopravy se bavíme. V případě zachování rostoucího trendu zkolabuje v konečném počtu iterací cokoliv.
Choďte príkladom, založte si firmu v Javorníku. Alebo v Pacově.
Pokud nebudete bazírovat zrovna na těch dvou lokalitách, tak už mám tak nějak splněno.
Jasně a berňák, a další kontroly tam můžou mít rovnou svůj kancléře, protože tam mají prd na práci…. Díky
A bohužel právě takové názory a přesvědčení tohle pragocentricky nakřivují.
Tady se lidé dělí vesměs na dvě skupiny: Někdo prostě chce mít komfort města, kde mi dovezou nákup klidně v 11 večer, kousek od domu mám deset restaurací, lékárnu, doktora, alzabox, školku, park, kino a dětskou hernu s kavárnou, takže nepotřebuji auto, byť třeba bydlím v menším bytě. A někdo zase chce velký barák na venkově i za cenu toho, že kvůli každé blbosti musí sednout do auta, děcka musí všude vozit a lokálně není dostupné nic, ale může každý víkend grilovat na zahradě u bazénu. Klíčová výzva je přimět tu druhou skupinu, aby netahala auto do Prahy. To je… Číst vice »
Ještě je třetí skupina – lidi bydlící v baráku, ale ve větší vesnici, kde je škola, obchod, hospoda, …. Takový lidé mají na výběr jestli jet autem nebo použít MHD. Autobus jede ve špičce třeba jednou za 10-20 minut. Jenže těmto lidem se kraj snaží použití MHD znepříjemnit například vybíráním drobných u řidiče a následným zpožděním autobusů.
Jenze skola obchod hospoda dneska spouste lidi pravem nestaci. Chtej kino, ja treba i divadlo nebo radsi vic divadel, hudebni kluby, stredni skoly, krouzky a sportovni oddily a sportviste, lekarskou peci.
Jasne, kdyz je primo v obci aspon zaklad, je to daleko lepsi, nez satelity uplne bezniceho. Ale nema cenu se tvarit, ze tam ta zavislost nadoprave do vetsiho mesta neni.
Ještě je tu jeden velmi důležitej faktor – spousta lidí tohle nemá vyhraněný, nebo dokonce i tíhne k tomu městu, ale bohužel systém (Prahy i ČR) je vší silou tlačí do těch bez auta nepoužitelných satelitů…
Netlačí, je to jejich volba, protože jim to připadá „lepší“. Kdysi to tak i výrazně bylo, ale teď se to v podstatě srovnává.
Tlačí tím, že prodražuje a tím brzdí výstavbu přímo ve městě. Tím, že výrazně dotuje dopravu pro dlouhé dojíždění a nechává ji blokovat a znepříjemňovat pohyb na krátké vzdálenosti po městě. Tím, že kašle na veřejný prostor ve městě, čímž se ztrácí jedna z jeho velkých výhod.
Máte firmu, kde podporujete homeoffice? Máte dobře popsané úkoly a jejich odhady náročnosti?
Soustružníci, frézaři, svářeči, zámečníci a manipulační dělníci s vysokozdvitným vozíkem mají na homeoffice velmi malou produktivitu. 🙁
Nikdy neříkejte nikdy. Mám jednoho dlouholetého spolupracovníka, který má doma malou zámečnickou dílnu včetně soustruhu a je velmi zručný. A když bylo potřeba vyrobit třeba na zkoušky nějaký atypický vzorek, tak si vzal home office a vyrobil to doma, ke spokojenosti všech.
Tak takoví garážníci to mají dobré, místo dojíždění fo fabriky jim stačí přejít přes dvorek z baráku do garáže. Ale ani oni nebudou mašinu ovládat na dálku z obýváku. 🙂
Že taky jde za nimi většina HDP, co?
Určitě vice než za enviromentálními sociology a gendrovými filozofy.
Základní předpoklad je přesun pana generálního zpět do Pardubic, či spíše ještě dál.
Srovnejte si:
ředitel ŘSD, za kterým je fakt vidět kus práce – nepatrně přes 3 mega za rok 2024
ředitel SŽ, který vidí jen výjevy – nepatrně pod 7 mega za rok 2024
Jestli je tohle pravda, tak by se měli novináři a média zajímat a padat otázky na politiky, proč to tak je. Tohle přímé srovnání je opravdu zarážející a více než do očí bijící…
srovnání najdete na https://www.hlidacstatu.cz/
Když vytrhnete z kontextu nějaký údaj, tak můžete klidně „srovnávat“ nesrovnatelné.
Zkusme přidat pro dokreslení další údaje: SŽ má cca 10x více zaměstnanců než ŘSD. Řeší na ŘSD problematiku zabezpečovacího zařízení, diagnostiku různých subsystémů, pestrost stavařských profesí dopravních, civilních, mají na starosti páteřní problematiku datových sítí, trakčního vedení, řeší širokou paletu otázek s odbory či se samotnými dopravci?
Jsou to jiné organizace, co do náplně a pestrosti práce a také co do počtu zaměstnanců.
Proč mě příspěvky snažící se obhajovat železničáře přesvědčují že náš stát není dost bohatý aby si mohl dovolit železnici? Nebo aspoň ne v současné podobě která má poměr cena/výkon naprosto tragický.
Proč se chválí tratí do Kladna, když o jednom úseku se ví, že se určitě bude dále zpožďovat?
Někteří už pro to používají výraz „malý PRAK“. Kladno-Veleslavín. A část vlaků na Smíchov…
Tak to je tak vzít kuličku a vystřelit z praku. 😀
Jenže problém je teď i v Liboci, takže jak se dostat i do toho Veleslavína, že. A na Smíchov je také neelektrifikovaná jednokolejka.
Nenene volají bobři, nebude ani PRaK, ani malý PRAK, vidíme to na RaK (Ruzyně, Kladno), ale třeba by vyšel ZRaK (Zličín, Rudná, Kladno) – to kdyby se postavila z Rudné nová dvoukolejka na metro Zličín. Však jaká křeč, metro jako metro….
Tady snad jen #svobodaven
Přesně!
1, Na otázku v nadpisu by měla Praha především odpovědět bytovou výstavbou, aby alespoň (velká) část udávaného počtu dojíždějících nemusela dojíždět.
2, Stále se řeší dílčí problémy, chybí mi systémová vize, která by se postupně realizovala.
3, Do Prahy vede málo kapacitních železnic. Vpodstatě každá dráha by měla být připravována pro zdvoukojnění. Segregované tratě pro různé druhy dopravy jsou pro Prahu stále scifi.
A proč musí všichni bydlet v Praze? To je nějaké základní lidské pravo nebo co? Máte pocit, že je Praha nafukovací? Staví se tu jak o život, na kdejakém plácku se hned něco bytového vyšvihne a pořád je to málo? Pak se člověk dočte, že hromada bytů je tu prázdných a nikdo v nich nebydlí?
Praha má velmi nízkou hustotu osídlení, bylo by možné urbanizovat obrovské množství územních rezerv ve městě a dotvořit některé ne příliš povedené zástavby z minulosti, například na panelových sídištích, kterým by tímto navíc bylo možno dodat městotvorný ráz, který jim nyní po hříchu chybí. Dalším důvodem pro rozšiřování výstavby v místě, kde lidé pracují je, že se na takové výstavbě mohou ve větší míře podílet soukromé peníze, nezatěžuje se zdaleka tolik státní kasa jako při výstavbě infrastruktury (jejíž smysl musí být uvažován i optikou neustálého snižování celkové populace) Pak je tu ještě otázka sociální soudržnosti: Každá hodina, kterou věnujete dojíždění… Číst vice »
Až na ten konec souhlas.
Problémů prázdných bytů je povícero: vysoké stropy, nevyhovující dispozice, památkáři, nemožnost parkování, atd…
Pokud by město skutečně chtělo obsadit prázdné byty, už by našlo nějaké možnosti jak ty byty udělat atraktivní pro soudobého (nikoli z předminulého století) obyvatele.
Důvod proč narhuji zdanění je ten, že pro ekonomiku je nezdravé, když se peníze ukládají do „mrtvého“ asetu, který sám o sobě nic neprodukuje. Nedostupnost bydlení pak sama o sobě vytváří tlak na růst platů, což ekonomiku činí dále nekonkurenceschopnou.
Ty peníze by byly mnohem lépe využity v investicích do kapitálových trhů. (Samozřejmě, zde se hodí podotknout, že zároveň s oním zdaněním bytů mělo jít ruku v ruce posilování dohledu nad trhy aby byly takovéto investice dlouhodobě chráněné před různými podvodníky)
Hlavní příčina prázdných bytů je naprosto neskutečná ochrana nájemníků, včetně těch problémových. Než riskovat škody na majetku je lepší nechat byt prázdný.
Pokud ho má člověk opravdu jen na investici, řeší to pronájem přes agenturu, ne?
A tím se myslíte všechno vyřeší?
Agentura je akorát využívání na hranu až zneužívání institutu „podnájmu“. I to se dá legislativně zatrhnout, pokud to přeroste únosné meze.
Samozřejmě, stejně jako se dají narovnat pravidla nájmu (nicméně výhoda agentury není jen v tom podnájemním vztahu). Ale obojí je coby kdyby, kdežto agentura je aktuální (a podle všeho funkční) řešení.
Nesmysl. Dispozice se dá předělat a jsou lidé, kterým se i vysoké stropy líbí (lepší vzduch a není to tak klaustrofobní). Stejně tak každý nemusí parkovat. Problémy jsou jinde.
Komu vadí normálně vysoké stropy, ať jde do paneláku. Bydlím teď se stropem 3 m a je mi trochu těsný. Vzpomínám na předchozí dům, kde jsem si zvykl na 3,3 m.
Panelová sídliště jsou vesměs dokončené podle původních návrhů, tam je prostoru minimálně! Brownfieldy jsou jinde…a ano, je jich dost.
Vyznačená plocha ( https://mapy.cz/s/culezabaje ) má cca 21650 m2, při velmi konzervativní, pětipodlažní zástavbě s živým parterem v přízemí jsme schopni na tomto relativně malém prostoru pohodlně ubytovat nějakých 5000-5500 lidí. Podobným způsobem lze zahustit zástavbu podél celé Jeremiášovy ulice a proměnit její charakter z výpadovky na městskou třídu, na které by se třeba uživila tramvaj nebo dedikovaný pruh pro autobusy/trolejbusy, což by snížilo IAD a zvýšilo propustnost ulice. Zahušťovat sídliště je bez problému možné, je to dokonce žádoucí k eliminaci urbanistických omylů, jichž se naši předchůdci při jejich budování dopustili. A když se to udělá dobře, může to vést… Číst vice »
„zahustit zástavbu podél celé Jeremiášovy ulice a proměnit její charakter z výpadovky na městskou třídu“
Můžeme z ní klidně udělat třeba lázeňské korzo, ale kam pak dáme tu dopravu? Pokud bude v oblasti bydlet víc lidí, nejspíš tam její intenzita vzroste. Plánujete novým obyvatelům v rámci zvýšení kvality života pod okna umístit každodenní zácpu známou třeba z Radlické?
Bylo by to opakováním chyby známé třeba z 5. května nebo Spořilovské – u významných dopravních staveb důležitých pro celou metropoli je hloupost stavět bydlení. Jestli už to chcete něčím zahustit, obchody a kanceláře jsou lepší volba, těm doprava pod okny nevadí.
Ono se urbanizuje kde co, ale lidem se z nějakého důvodu nelíbí, když jim seberete zeleň, jak navrhujete…
„neustálé snižování celkové populace“ – jako kde? I v ČR momentálně žije nejvíce lidí v historii, už jsme dotáhli i rok 1938 před vyhnáním Němců a válečnými ztrátami.
A jestli porovnáváte mechanicky hustotu osídlení Prahy se západními metropolemi, tak se podívejte na mapy.cz, že ta města vypadají jinak. V Praze jsou i okolní vesnice, dokonce i letiště, kus Pražského okruhu a nákladové nádraží Uhříněves. Kdyby měla Praha vypadat stejně, tak hranice města povedou zhruba Městským okruhem, zbytek bude předměstí jako jinde.
Praha je brutálně řídká i když ten její charakter konfederace vesnic spíš než města vezmeme v úvahu.
Souhlas, až na ty prázdné investiční byty. Neobsazených (nejen investičních) bytů je řádově 1%, tedy se to moc neprojeví. Větší problém narůstá v tom, že přibývá velmi krátkodobých nájmů – Airbnb, kdy nájemníci i majitelé (leckdy nadnárodní) mají k městu nulový vztah.
Všichni se do Prahy nevejdeme. Obzvláště pokud člověk nechce bydlet v bytě, ale chce mít domek se zahrádkou.
Nicméně je pravdou, že povolování výstavby nových bytů v Praze vázne, povolení bytového komplexu často trvá i 10 let a je spousta ploch, které by se daly využít na bydlení, ale územní plán to zatím neumožňuje a jeho změny trvají dlouho.
Největší problém dojíždění je pomalý rozvoj železnice, ale to je celorepublikový problém. Nevidím problém dojíždět půl hodiny do Prahy vlakem. V zahraničí lidi dojíždějí ještě z větších vzdáleností a Praha zase není tak velká.
-Všichni by se do Prahy klidně vešli. Jsou města, kde bydlí víc lidí než v celé ČR.
-Nikdo nikomu nezakazuje mít domek se zahrádkou. Potíž je, že titíž lidé by rádi dotovanou dopravu ze zahrádky do skleněného lidojemu v Praze.
-Je otázkou, jestli je pro erár výhodnější dotovat natolik robustní infra, aby se ty statisíce lidí ráno sjely do města a nebo podpořit jejich bydlení v rámci města.
Ale zvětšit se nechce. Ať si vezme Prahu-západ a Prahu-východ a zajistí si tam infra a dopravu.Zbytek pak dejte na samostatné středočeské kraje (Povltavský, Podbrdský nebo sloučeně Berounský atd.
Proč?
hm půl hodiny, to je v zásadě jízdní doba z Úval na Masaryčku . málokdy to jede jen za těch proponovaných 25 minut . Mimochodem v Úvalech je vlak již plus mínus plný lidi z Kolína či Brodu, v Klánovicích si již skoro nikdy nesednete a když přijede železnicí tolik oblíbený krátký elefant s jedničkou , tak je hlava na hlavě jako v japonském metru…
Když to někdo chce a je ochoten zaplatit to, o kolik je taková zástavba tvořená domky se zahrádkou dražší a náročnější na zdroje, než hustá bloková čtvrť, ať ho má a užije si ho. Naprosto mu ho přeju. Problém je, když lidi z bytů do těch domků (často s nepoužitelnou atrapou zahrádky) tlačíme a když po těch z bytových domů chceme, aby těm v domcích všemožně vycházeli vstříc i za cenu likvidace veřejnýho prostoru ve městech, dotování jejich daleko větších nároků na infrastrukturu, atd. Je to jednoduchý – z trojúhelníku nízká hustota osídlení – nízké daně – stabilní a vysoká… Číst vice »
Počet obyvatel v ČR neporoste, silne populační ročníky budou už jen vymirat a děti red bylo nejméně od války… proč by jako všichni měli bydlet jen v Praze a ven jezdit jen na víkend na chalupu?
Počet obyvatel ČR zatím neustále roste z důvodu migrace a stěhování do velkých měst je celosvětovým trendem.
A proč bych neměl bydlet v Praze, ale trčet někde na vesnici?
Každý má důvody pro i proti a některé převáží.
Pokud se budou zaměstnavatelé koncentrovat v Praze, pak se tam budou koncentrovat i lidé.
Ono v Blíževedlech je krásně, ale ta obživa tam moc není…
Protože chtějí?
S růstem počtu obyvatel je to takové trochu složité. Počtu 10 mil. dosáhly naše země krátce před r. 1910 a předchozí růst se zpomalil, jako by se naše země naplnila. Po vyhnání milionů Němců se růst rozjel a blízko 10 mil. zase zpomalil, jako by tu fungovaly nějaké společensko-přírodní zákony.
Takže vlakové napojení dalšího velkého města Brandýsa nad Labem-St.Bol. není vnímáno jako priorita 🤦🏻♂️
Brandýs nemá nádraží? Že se nespřahuje, případně nevyrobí spojka pro přímé jízdy, je druhá věc. Nu, ale chtěli jsme a máme R(D)10. Těžko teď hovořit o prioritě nějaké paralelní tramvlakové dráhy.
Na těch obrázcích je jen Praha, přitom napdis je o 250 tisíc dojíždějících denně. Nejen Brandýs, ale i Beroun a další větší sídla v okolí.
Asi je, ale i dobrá správa ví, že prorazit 25km+ tunel, vystrojit ho a zahájit provoz se prostě za pět let stuhnout nedá. (On se sice nedá stihnout ani ten veleslavínský, vzhledme k tomu v jakém stadiu je…)
Už toho neschopného žvanila vyhoďte, to snad není možný, jak dlouho se tam drží při těchto výsledcích.
Jo, PLÁNOVAT a kreslit vizualizace, to SprŽel umí. Slibovat jejich realizace „již brzy“ taky.
Jen ten skutek utek.
Hmmm, v Libni si budou hýčkat bobry…. Kdo by to byl čekal
Škoda, že pan generální neříká nic o úseku Výstaviště – Ruzyně.
„Zvíře typu bobr“ se teď kolem Prahy šíří dost intenzivně.
Já už jen čekám, kdy se jeho hrad „objeví“ na jednom mostě… samozřejmě zcela přirozeně a náhodou.
Lepší, než nutrie. 🙂 Výstaviště – Ruzyně? Prostá elektrizace s výhledovým doplněním druhé koleje, té zčásti podpovrchově. Pokud do té doby zakopou i nádraží Dejvice a Veleslavín bez možnosti napojení stávající koleje, pak asi s výtahem na celé vlaky… Nové spojení II pak formou Negrelliho viadukt – podzemí hlavního (pokud nebudou trvat na odsunu autobusového ‚nácestí‘ tomuto do cesty), při troše dobré vůle pak možná ještě IV. vinohradským tunelem k povrchu s větvením do Vršovic a k Vyšehradu. Buďme střízlivi.
V Modřanech jsou taky překousané stromy.
To toho pan ředitel za 7 mega ročně moc nepředvedl teda. Infrastrukturní projekt jediný – Praha – Kladno, přesmyk nebude, opravy nádražních budov kapacitu tratí nezvednou, Výtoňský most je oprava výměnou……
výměnou, která přidá třetí kolej a výrazně zlepší rychlost i kapacitu
No ale je to pořád oprava existujícího, navíc něčeho, co v době vzniku bylo v pořádku (v porovnání s lokálkami, které se kdovíjak vlní)
A co udělat spravedlivé rozpočtové určení daní(RUD), zlepšit život i mimo Prahu a střední Čechy, rozvolnit předpisy, odstěhovat některá ministerstva jinam…
třeba by to vyšlo levněji než budovat nové metro.
Cožpak ministerstva… Ono by stačilo mít jinde i smysluplnou práci, volnočasové vyžití a dostatečné ohodnocení práce. Ostatně, tady se pořád cpe „více bytů v Praze“, přestože se staví leckde až příliš, ale nikdo neřeší, jestli ti lidé odjinud jezdí do Prahy proto, že s místní výplatou by nevyšli, nebo tu nechtějí bydlet právě kvůli množství jízd i ostatních a hromadám betonu. A na druhé straně je otázka, když nebude v Praze nic než byty, obchody a kanceláře, jak se uživí jinak, než že zase bude všechno dovážet odjinud. Více dopravy to neřeší, více bytů ovšem také ne. Leda by levní… Číst vice »
Kde se staví až příliš? Naopak všude se staví zoufale málo protože máme jedno z nejkomplikovanějších stavebních řízení ve světě.
A mít jinde smysluplnou práci a zábavu se snadno řekne ale hůř udělá, zaměstnavatelé nemají moc důvod se přesouvat tam kde je menší nabídka pracovní síly a poskytovatelé služeb tam kde je menší poptávka. No a ti dojíždějící do velkých měst si bydlení v tom městě obvykle nemohou dovolit protože se málo staví takže nabídka nestačí poptávce….
Tesat do kamene.
Není to tak dávno, tak cca 7 let, kdy se zvažovalo přemístit velké množství úřadů z Prahy do jiných měst. Bylo to opravdu hodně úřadů (nikoliv však ministerstva), které ale mají poměrně úzce zaměřenou věcnou působnost (například Český báňský úřad), tudíž sehnat tam lidi je dost problém. Když tehdejší vláda zjistila, že lidé z těch úřadů by do jiného města nešli a lidmi z těchto jiných měst není možné stávající nahradit, tak se to logicky odpískalo.
To je obecně všude. Kdysi jsem dělal v korporátu, kde na interním webu byl chat, kde bylo možné diskutovat v rámci celé firmy. A někdo tam nadhodil, proč se pro snížení nákladů nepřestěhuje centrála z Prahy. Samozřejmě odpověď byla, že by jinde nesehnali lidi. Nějaké činnosti mimo Prahu byly, ale jen nekvalifikované profese.
A to bylo už hodně dávno.
Co takhle RUD úplně zrušit a ať si to města vezmou na dani z nemovitostí?
Proč by měla Praha v průměru s pomalu dvojnásobnými příjmy obyvatel dotovat vesnice uprostřed ničeho?
Pokud by měly veškerě příjmy obcí pocházet z nemovitostních daní, musel by průměrný výnos z objektu určeného k bydlení činit asi 80000 Kč/rok. Nezbývá, než vám popřát hodně štěstí při výběru.
No, pěkně tu troubu rozhicovali…
K tomu všemu mám jen jedno: plány jsou jedna věc, realita druhá. Viz. metro D a ÚHOS, potažmo Městský okruh.
Plus Libeňský přesmyk. Jak dlouho se o něm mluví? A najednou to není v plánech na další čtvrtstoletí, protože „boj s větrnými mlýny“.
Nejspíše už i na SŽ podlehli trendu vymísťování nákladní dopravy z kolejí ve prospěch častých krátkých osobních vlaků, pro které plánují nové budovy v míře větší než nutné (současně s několika svými sídly :)), tak už na to nespěchají. Že by třeba zkusili fázi s jednou kolejí přesmyku a jednou stávající, pokud by to místním vadilo méně, když dále pod Táborem má zůstat zatím také jen jedna…
Jediná poznámka: pokud je hlavní nádraží kulturní památka jako celek, neměla by se soutěž opakovat?
No v ideálním světě by se vědělo, že je to památka předtím, než se ten soutěžní dialog zadá. Zde se prostě srazil šlendrián Národního památkového ústavu se šlendriánem správy železnic, hlavního města a institutu pro rozvoj a plánování prahy. Památkáři, jak je v jejich případě zcela obvyklé, se jmou něco prohlásit nepostradatlně důležitou památkou až v okamžiku, kdy k tomu míří demoliční četa (jakkoliv si myslím, že odbavovací hala si prohlášení památkou zaslouží). Hlavní město prostě chce jen řešit to aby Sherwood nebyl Sherwood, což by se nejlépe vyřešilo, jak Adam Gebrian správně poznamenal tím, že by se to zastavělo.… Číst vice »
Fakt se nevyplatí podporovat home office a je nutný sedět před počítačem a na callech v kanclu v Praze? Za covidu to z nějakého důvodu šlo …
Myslíte, že všichni, co dojíždějí do Prahy sedí celý den u kompu nebo na telefonu?
Ano, Praha je známá průmyslová aglomerace a všichni z těch dojíždějicích stojí někde u pásu. Není možné ušetřit ani jednu cestu, všichni tam musí být pondělí až pátek. Proto taky v pátek je doprava na stejne úrovni jako ostatní dny v týdnu.
A jediný co a tou dopravou pomůže je rekonstrukce nádraží a výměna železničního mostu za novější, ale stejným počtem kolejí.
Tak toho průmyslu na plochu Prahy je pořád docela dost – elektrotechnická výroba, cementárny, léčiva, infrastruktura… Hodně lidí jezdí do kanclu třeba úterý až čtvrtek, ale bylo by fajn aby i v jiných dnech fungovaly všechny ty obchody, služby, školy, doprava… na to je potřeba dost lidí a z home office se to dělat nedá.
Zdaleka ne všichni. Ale úplně málo jich taky není.