Jak dál s dálnicí D6? Řeší se obchvat Karlových Varů a příhraniční úsek
D6 patří k dálnicím, jejichž stavbu se podařilo po útlumu v první polovině minulé dekády znovu rozhýbat.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a ministerstvo dopravy se chlubí rychlým postupem prací na karlovarské dálnici D6, kde po nedávném zahájení stavby 5,2 kilometru dlouhého úseku kolem Hořoviček chybí mezi Prahou a Vary k rozestavění už jen pět úseků. Všechny chce ŘSD rozestavět během následujících dvou let. Hotovo by pak mělo být v roce 2027, nejpozději v roce 2028.
Z celkové délky 168,6 kilometru je pro řidiče zprovozněno téměř 97 km. Podrobná prezentace k D6 s přehledem jednotlivých staveb a mapou je k dispozici zde (v PDF).
D6 patří k dálnicím, jejichž stavbu se podařilo po útlumu v první polovině minulé dekády znovu rozhýbat. Rozestavěnost D6 nicméně budí velké diskuse, které se týkají především řešení dálnice v oblasti krajského města a také u hranic s Německem. Deník Zdopravy.cz proto přináší odpovědi ŘSD právě k těmto dvěma nedořešeným bodům dálnice.
Karlovy Vary
V současné době probíhá ze strany Karlovarského kraje zpracování územní studie obchvatu Karlových Varů, která prověřuje a vyhodnocuje jeho možné trasy. Vždy se však bude při srovnání stávajícího stavu průtahu (směrově dělený čtyřpruh) jednat o velmi diskutabilní investici (severní obchvat délkou své trasy, která nepřinese zásadní časovou úsporu při průjezdu městem, tunelové řešení pro svou investiční i provozní náročnost). Pro samotné rozhodnutí o obchvatu bude nutno prokázat dostatečnou efektivitu takové investice. Do té doby nebude možno rozhodnout, zda obchvat někdy v budoucnu ano, či nikoli. Zatím se ukazuje, že stávající průtah, včetně připravované stavby jeho poslední části od Pražského mostu nahoru k Olšovým Vratům, i do budoucna vyhoví dopravnímu zatížení dálnice D6 a její formální přerušení (snížení parametrů, rychlosti atd.) v průjezdu Karlovými Vary, je z hlediska koncepce dálniční sítě z našeho pohledu akceptovatelné.
Hraniční úsek
Záměr dostavby dálničního profilu od Chebu až na státní hranici je aktuálně prověřován z hlediska své ekonomické efektivity. Bez jejího prokázání není možné zahájit projektovou přípravu. Na dostavbu je zpracována technická studie. Problém je návaznost staveb na německé straně, kdy z důvodu nízkých intenzit dopravy zde není s přestavbou spolkové silnice B303 (obdoba naší sil. I. tř.) na čtyřpruhové uspořádání počítáno (přímo s dálnicí německá strana dle našich informací nikdy neuvažovala). O zahájení přípravy zatím rozhodnuto nebylo, aktuálně se prověřuje efektivita stavby v rozsahu od Chebu po stávající přemostění VD Skalka (tedy bez úpravy průchodu bývalým celništěm mezi MÚK Pomezí a státní hranicí).