Jablonec nad Nisou chce zavést systém sdílených kol, radnice bude žádat dotaci

Kola nextbike v Hradci Králové. Foto: NextbikeKola nextbike v Hradci Králové. Foto: Nextbike

Jablonec bude největším městem v Libereckém kraji se službou sdílených kol, Liberec a Česká Lípa je odmítají.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Desper

V Jablonci je hrozná MHD, ta kola jsou potřeba. Dostat se třeba na vlak do Pásek je zázrak

MaT

Nevím, jestli to srovnání zrovna s Vrchlabím je na místě. Ano, některé části, co jsou v katastru Vrchlabí jsou docela v kopcích. Ale centrum města je víceméně rovina. A když se člověk podívá, kde má NextBike ve Vcrhlabí své stanice, tak jsou všechny v rámci této „roviny“. To ten Liberec je přeci jen o dost kopcovatější a Jablonec taky a relace mezi různými místy, která by bylo fajn takovými koly pokrýt už v těchto městech už po rovině moc nebudou… A v Praze je v posledních měsících také problém, že najít třeba na Vinohradech (kopec) nějaké růžové kolo či Nextbike… Číst vice »

Luboš Beneš

Snad na tom kole dojedou aspoň k té tramvaji co se jí bojí provozovat ve městě….prostě Jablonec.

Cyklista

A kdyby k tomu řádné zpoplatinili zábor veřejného prostoru odstavenými pojízdnými plechovkami, vybírali pokuty za parkování na chodníku, zpoplatnili vjezd do centra tak aspoň 1000/vjezd/den, bude sdílených kol dost.

Xlovek

Liberecky postoj mi prijde trochu omezeny, v Praze mam praci 6km a jeste jsem tam letos nejel jinak, nez na sdilenem kole (po rovine to neni).
Ale zas co vim, v Praze tyhle sluzby zvladaji, krome uznavani Litacky, fungovat vicemene komercne (opravte me, pletu-li se)

Honza11

Ještě karta Multisport.

původní Jakub P

Multisportka je taky převážně komerční produkt (možná tam jsou nějaké úlevy na daních jako u stravenek, to si nejsem jistý, ale platí to držitel se svým zaměstnavatelem (u různých zaměstnavatelů v různých poměrech). Jinak v tom Liberci i jiných městech by šlo o spolupráci podobnou jako uznávání tramvajenky v Praze. Město uzavře smlouvu s firmami, které slíbí nějaké pokrytí (to by v Praze mohlo být o poznání lepší) a domluví se, kolik, jak dlouhých jízd a komu bude město (v Liberci by to bylo i s přislíbenou podporou kraje, takže město samotné by to vyšlo o dost levněji než jinde)… Číst vice »

Viktor Nárožný

Já si kladu otázku, za co všechno je možné utrácet veřejné peníze. Jsme holt hodně bohatá země, když si něco takového můžeme dovolit. U nás v Mladé Boleslavi to vypadá jako v tom Liberci. Kola se válí všude možně, záměrně se ničí, čas od času někdo do něj vrazí, protože předchozí uživatel jej nechal stát uprostřed chodníku. Ale ať si tento systém funguje, pokud se dokáže uživit bez jakýchkoliv dotací…

Dom

Uvažujete podobně o veřejné dopravě?

Jan Sůra

Prázdné parkovací domy v MB postavené kompletně z veřejných prostředků vám nevadí? Nebo dotace na odkládání soukromého majetku je samozřejmost?

Blzx

To je fakt hloupost tohle. Zrovna v MB jsou sdílený kola využívaný hodně, republikově jsou hodně nad průměrem

Roman Čadek

Přesně v souladu se závěrem NKÚ: „Přešli jsme z tržní na dotační ekonomiku.“ „Skutečný smysl dotací nahradil formalismus, čerpání je nadřazeno smysluplnosti a potenciálním přínosům dotací. Systém stovek dotačních titulů, v jejichž rámci se rozdělují stovky miliard korun, se stal neřiditelným,“ varuje prezident NKÚ.

Petr

👍

David

Však on ten trend k nám taky dojde, jen pomaleji. Holt nás ten komunismus zpomalil a nikdy západ asi nedoženeme, ale tak už nezaostáváme 40 let ale třeba jen o 30. Hlavně tedy co se týče myšlení a vztahu k veřejnému prostoru a jeho využívání.

Peeetr

Komunismus u nás zavedl jednu z nejlepších MHD na světě, to je dnes ta hlavní překážka pro veřejné dotace na masový růst soukromých půjčoven kol (které prý mají zachránit svět od válek o ropu :), zima a kopce jsou až sekundární.

V Česku bude daleko smysluplnější pro tramvajích a vlacích začít masově elektrifikovat autobusy, znovu oživením růstu trojebusů, a postupný téměř výhradní nákup autobusů s baterkou na čím dál delší dojezd.

Jarda

stačilo by aby lidi nebyli hovada, když tady u nás staví koloběžky doprostřed cesty, nebo i na silnici nebo ji hodí do řeky, nebo tak, tak podobně se tu chovají i s kolama, jinak kola v liberci jsou, viděl jsem je tu několikrat bud zeleny nebo růžový. Lidi to maj jak hnůj..

JanM

Tuším že Nextbike sám vybírá pokuty za špatné parkování, tady v Ostravě těch prohozených kol moc není

Jarda

tak u bolta nebo rentona to hodně lidí řeší virtuálama jako je revolut atd. ale někde tuším virtuální kartou zaplatit nejde.

Permonik

Jj jsou tam pokuty, ale i doměny za použiti kola, které bylo mimo parkovácí místo.

U těch koloběžek sice má být pokuta (až 750,- kč), ale jestli učtují, na to to nevypada.

Desper

Ono to je jinak. Tu koloběžku tam nedá uživatel, ale ožralá partička ji vezme zaparkovánou a někam hodí

panda

Špatný, špatný, špatný… Omezenost myšlení by se dala krájet. Hezké srovnání třeba se Zlínem, kde se nextbiky budou rozšiřovat i do okolních obcí, staví se další „meziobecní“ cyklostezky a žádné kola v příkopech nejsou.

Petr

Zlín je proti Liberci či Jablonci prakticky rovina, takže to může fungovat jinak. Na Kladně, na rozdíl od optimistických proklamací radnice, taky vidíme, jak to moc nefunguje. Kole se „kumulují“ pod kopcem (obráceně se skoro nikdo nepoužívá) – a to to jsou elektrokola (s klasickými koly to bylo ještě horší). Válejí se po zemí, trávnících, chodnících,. dtto koloběžky. když to zaváděli, tak se i psalo o počtu ztracených/zničených e-kol. Bylo to v průměru jedno zničené elektrokolo měsíčně (zapálené, utopené, shozené z mostu). Když číslo dosáhlo 7 zničených kol, přestali to zveřejňovat. Jedinou výhodou klasických kol proti elektrokolům bylo to, že… Číst vice »

panda

Ano, terén je jiný, ale pořád je Zlín v údolí; Jižní svahy, Příluk nebo Lesňák už jsou celkem dobrý kopce. A funguje to (i díky těm e-kolům). U koloběžek to uznávám bylo horší, ty se povalovaly ale město to dokázalo vyřešit dohodou s poskytovatelem.

Lumiere

Já bych řekl, že nejde jen o terén, ale především o rozdíly ve velikosti veřejných prostranství. Zlín je díky relativní rovině koncipovaný dost velkoryse, s mnoha širokými chodníky a spoustou místa na odstavení kol. Liberec vyrostl ve zvlněném terénu, kde každý ušetřený metr chodníku znamenal úsporu práce a peněz. A proto má víc úzkých ulic, úzké chodníky a každá pohozená koloběžka nebo kolo znamená problém s průchodností.

původní Jakub P

Hlavní problém Liberce s prostorem je to, že vedení města ve spojení s developery megaobchoďáků se do něj snaží všemožně natlačit nesmyslné množství aut. Už dávno přesáhli míru, kterou je takové město schopno rozumně pobrat a rozhodně jim to nebrání pokračovat.

Čekám jen, kdy místní obyvatelé dopadnou jako obyvatelé planety Frogstar B a evolucí si vyvinou křídla, protože pohyb po městě po zemi bude nemožnej. Místo pro Vír totální perspektivy už se v nějakém tom megaobchoďáku najde.