Italové věří vodíku. Pro úzkokolejky na jihu země objednali u Stadleru další jednotky

Vodíková jednotka pro Ferrovie della Calabria (FdC). Foto: Stadler RailVodíková jednotka pro Ferrovie della Calabria (FdC). Foto: Stadler Rail

K dodání jednotek dojde v roce 2026.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Happy

Já jsem nadšen. Je potřeba zjistit, jestli to má smysl a není to jen slepá ulička vývoje.

Lukáš F.

Myslíte, že když se to bude zjišťovat po patnácté, vyjde to jinak, než předchozích 14 pokusů?

bifidus

Motory, vozidla a nádrže jsou technicky vyřešené, ale kde vezmou ten vodík ?

dopravopat

Fotka interiéru stredného článku by nebola? 🙂

jal

Bohužel nechápete, o co se jedná. Je to docela obvyklé řešení i u el. i dieslových jednotek.
Např.: https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002613-Motorove-jednotky-na-nasich-kolejich-rada-840.asp

Aileeen

Ale nikde to není ve velikosti vloženého třetího vozu, o to jde. Na tomhle provedení zkrátka není dobrého vůbec nic.

Kubrt

To není zásobovací vůz, je to pohonný modul – je tam vše, ne jen nádrže na vodík. Samotné tankování vodíku je asi ten nejmenší problém.

Lukáš F.

„Region do přechodu na vodíkovou dopravu včetně úpravy tratí investuje 400 milionů eur.“
Možná blbý dotaz, ale souvisí ty úpravy trati nějak s přechodem na vodíkovou dopravu?

Jan

Jestli mu věří nevím, ale určitě ho vyrábějí…

Tomáš Záruba

Co to bude pane šéf? Ví bůh… Doufejme tedy ze jen pokud jde o ekonomiku.

Aileeen

Třívozová jednotka s kapacitou dvouvozové… hned mám z té ekologie lepší pocit.

Kubrt

Motorová verze 36 m, vodíková 50, při stejném počtu sedaček (89). Financování z „Resilience and recovery“ projektu EU. Doufám, že k tomu postaví i solární park, protože jinak by to nemělo už vůbec žádný smysl.

Aileeen

Však jo… to se přeci vyplatí, ne?
Byť mám pro EU velké pochopení, občas si říkám, že tyhle programy by fakt měl někdo trošku omezit.

vasek.beroun

Hlavně by měli občas použít mozek a zeptat se sem tam odborníků a techniků, co ještě možné je a co už není.

Jan T.

Možného je spousta, tady jde o to, jestli je to efektivní a to i při započtení negativních externalit. Vodíkový systém má prostě velké ztráty sám o sobě a těžkopádné vozidlo tomu ještě přidává. Ale napakují se na tom výrobci, distributoři, skladovači a prodavači vodíku, kteří mají celý ten řetězec pod palcem, není to více otevřená síť jako ta elektrická. Vlastně se to blíží zažitému modelu s fosilními palivy.

Kubrt

Souhlasím, ty programy by měly být cílené (většinou to tak je). Tady u toho konkrétně nechali prakticky veškerou volnost na národních vládách – a do obnovy se vejde cokoliv. Tak to přece naše lidi chtěj, aby Brusel poslal prachy a pak už nám do toho nekecal, co s nima uděláme.

jal

Obvyklá věta o wifi, nabíječkách a klimatizaci chybí.
Asi tam bude jen to kočárkové místo.

Frantisek

Vzhledem k nebezpečí výbuchu bude přeprava (dětmi obsazených) kočárků zakázána a odkázána na – auta. 🙂

Luboš Beneš

Teď to ještě koupí jihočeši a hurá do Obrataně….a pak jsem se probudil.

Jiří

Spíš čekám, kdy se toho chytnou v MSK

jal

Tam už dva a půl roku čekají na 705 914.
Možná tam montují ten vodík…

vlachjan

Mohli by nakoupit nějaké ponorky, pokud dojde k rozprodeji po částech.

Ic540

Jojo. Přesně tak… Dal jsem vám palec nahoru 👍. Mě z info o vodíku v Msk naskakují pupínky jak brambory… Zatím ho prosadili u busů na Jablunkovsku. Bus Km místo současných 40 vyjde pomalu ke 100 koruně za bus km. Díky vodíku právě. Kdyby ty peníze místo do vodíku dali do bus km. Tak by na Jablunkovsku byla velmi kvalitní dopravní obslužnost. Tak se to na dalších 10 let totálně zazdí a lidem zůstanou oči pro pláč. Strašné… U vlaků se zvažuje společná soutěž na S linky na Krnovsku a R27 linkou MD ČR Olomouc Krnov Ostrava… Bude to stejné… Číst vice »

Jiří

Naprosto s vámi souhlasím. Osobně mi vadí tvrzení, že díky vodíkům a bateriovým jednotkám budeme bez dieselů. Značná část Opavska a Podbeskydí bude minimálně do konce roku 2033 v podání 814 a 811. Osobně bych byl daleko radši, kdyby MSK šel cestou nových dieselových jednotek. Za tu cenu by oproti vodíkům bylo jistě vice moderních jednotek s nižšími provozními náklady

Hala D

To nevíte, že nasadit na dopravu z 19. století nová vozidla a smysluplně dráhu využívat je největší zločin proti božské autodopravě? V čechách už si kovošroty naopak dělají na JHMD zuby, a lokálkoví rušiči chystají slavnostní bengál.

Kubrt

Hm, tak jen sleduj situaci, aby tyhle investičně a provozně drahé vlaky nezasadily těm dotyčným úzkokolejkám poslední ránu, ty bengále.

Frantisek

Také bych se obával spíše tohoto nebezpečí. Stačilo, co udělali s původně možná i nadějnými motoráky…