Itálie ruší povinné kontroly dokladů při nástupu na lety v rámci Schengenu
Letiště Bergamo s letouny Eurowings a Ryanair. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Kontroly dokladů budou dál probíhat už jen namátkově, má to zrychlit odbavení.
V sobotu jsem letěla z Trevisa do Prahy a kontroly dokladů běžně probíhaly
Pri odletu ze svycarska do schengenu mi nikdo nikdy doklady nekontroloval (od r. 2015)
Mohu potvrdit. Nevzpomínám si na Ženevu, ale v Curychu nekontrolují.
Zvláštní pravidlo má pro odlety z Itálie Wizz Air. Pokud není cestující občanem EU, musí se dostavit na check-in překážku, kde mu vytisknou boarding pass a dají na něj razítko, že mu byly zkontrolovány doklady (moje žena je cizinka, tak to mám ověřeno osobně). U jiné aerolinky jsme se s takovou podmínkou nesetkali. Zajímalo by mě, jestli to teď konečně taky zruší.
Ryanair dela totez, ale jen pro lety z/do neSchengenu, vtipne je, ze obcane EU je nezajimaji, i prestoze napr. do Britanie potrebuji elektronicke „vizum“.
ETA sa overuje elektronicky na základe API údajov zadaných pri check-ine.
Stale to nedava smysl, ze napriklad Cech nikam chodit nemusi a muze rovnou pres security ke gatu, a American, ktery stejne jako Cech ma ETA do UK, musi jit na prepazku a nechat si orazitkovat boarding pass i prestoze podminky na vstup do UK maji oba uplne stejne.
DACH – žádná kontrola, automatické turnikety při nástupu
FR, ES, IT, PT, GR – kontroly pokaždé, automatických turniketů minimum
no vidíte, a zrovna v nemecku jsem u LH uz kontroly obcanek zazil (pri intra schengen letu) take.
Já potkal ve FRA na příletu z prahy před autobusem polizei. Random check.
i v mnichove jsme je zazili 🙂
Stať sa to môže, ale rutinná prax to nie je. Odlety z DACH sú väčšinou bez kontroly dokladov (mimo lowcostov ktoré ich kontrolujú z komerčných dôvodov). To isté platí pre Poľsko, Škandináviu, Pobaltie…
tak samozrejme :))) jen tim poukazuju, ze se neda pausalizovat “tam se to nedela” na zaklade geografie, neb se to neodviji jen od letiste/destinace ale i pozadavku aerolinek
Mně teda přijde, že i v jiných zemích napříč schengenem jsou ty kontroly dokladu dost namátkové a záleží na tom, jak moc který agent spěchá na boarding.
Popravdě já si za poslední řadu let pasové kontroly na letištích nepamatuju (v rámci EU, ofc). Víc si pamatuju ty v mezinárodních vlacích (zdravím Němce co zpozdili snad každý náš vlak z Rakouska).
Řeč je o tom, že ukazujete pas nebo občanku při nástupu do letadla společně s palubním lístkem boarding agentovi, ne o klasické pásové kontrole imigrační policií.
Vzhledem k tomu, že celkově je trend opačný, kontrol pasů všude možně přibývá a mockrát se už mluvilo o možném zhroucení Schengenu, tak mě tato zpráva (příjemně) překvapila.
Ano, já to tak pochopil. A třeba minulý týden jsme ani ve Vídni, ani v Kodani, neukazovali mimo palubní vstupenky nic. Žádný doklad totožnosti, jen palubní lístek.
Omlouvám se za nepřesný termín, „pasovou kontrolou“ jsem myslel kontrolu totožnosti. Protože přece v rámci EU člověk nikdy pas nepotřebuje, že.
Tak zrovna v kodani jsem nedavno obcanku ukazoval. Tak asi podle nalady.
obcas to pri boardingu nejaka spolecnost chce.
ono to tak uplne neni podle toho, jak moc specha agent, ale o pozadavku letecke spolecnosti – nektere vyzaduji kontrolu kvuli overeni, ze letenka nebyla “preprodana” nekomu jinemu.
treba csa v praze dlouha leta (alespon pred covidem) pri boardingu overovala identitu, zatimco nekterejine spolecnosti ne
A kolik tím ušetří? 3 vteřiny na cestujícího?
U 737-800 3 vteriny na cestujiciho znamenaji 567 sekund na letadlo. cili (kdyz to zaokrouhlime) 10 minut.
a v letectvi dvojnasob plati, ze cas jsou penize
Tak v urcity okamzik se pak lidi stejne zacnou hromadit v ulicce a pred letadlem, takze realne je to vyrazne min. Ale nejaky usetreny cas (pripadne letistni personal) tam bude.
Krát 240 lidí na palubě, to je 12 minut.
Jasně, není to zdržení odletu letadla o 12 minut, ale vliv na délku front na letišti tam bude.